blåciklid rom!!!

#1 - 11 januari 2006 18:24
var och köpte en del fiskar till mitt 450L kar i förra veckan.

vart blåciklider där i i stället för i 800L karet.

mitt par blåciklider har nu lagt rom och en av dom vaktar romen.

skulle vilja spara dom små men kommer troligen att bli mat åt dom större jackdampsy fiskarna.

hur ska jag ta vara på dom eller skydda dom?

vart kan man hitta mera info om deras betende?

eller kan någon här berätta hur länge det tar innan romen kläcks.

mvh jocke
#2 - 11 januari 2006 19:02
det tar

vart kan man hitta mera info om deras betende?

eller kan någon här berätta hur länge det tar innan romen kläcks.

ca 3 dygn tills rommen kläcks. Har själv små blå yngel här hemma..
Efter 1 vecka så är dom frisimmande..

Info om deras lek hittade jag på ciklid.se, jag sökte på blå ciklid och fick upp två trådar om blå ciklids lek. Kolla där..[:)]
#3 - 11 januari 2006 19:08
tackar så mycket
#4 - 12 januari 2006 09:47
i dag har dom små kläckts.
dom ligger i en grop föräldrarna har grävit ut och flyttat dom till.
skulle vilja fånga upp dom innan dom börjar simma runt .
men hur ska man gå tillväga då?

mvh jocke
#5 - 12 januari 2006 10:05
Du bör inte flytta på dem i början, det är bättre att de går tillsammans med föräldrar så de får skydda dem. Annars är risken att ynglena inte får samma yngelvaktande beteende... Jag tycker du bör låta dem vara kvar i alla fall ett par veckor eller helst en månad.
#6 - 12 januari 2006 10:23
okej men kommer dom att vakta dom även när dom simmar runt?

vill i8nte dom ska bli mat.

mvh jocke
#7 - 12 januari 2006 10:41
Ja, blåcikliderna är bra på att vakta och vaktar säkert ynglena i en månad. Sen vet jag inte ifall de klarar att hålla borta dina jack dempsey men jag tycker du ska försöka. Sen är de kanske inte lika duktiga de första gångerna, men misslyckas de så lär de lägga nya ägg inom en månad. ;) Om de misslyckas flera gånger (kanske 4-5) så kanske man kan fundera på att flytta undan ynglena...
#8 - 12 januari 2006 12:21
Mina blåciklider leker i mitt 200 hela tiden och trots att de är duktiga yngelvaktare så är ynglena, då de varit frisimmande i drygt en 1 vecka, uppätna av rosentetror, pakistanbotier och malar.[xx(] Min arbetskamrat har sina i ett 375 med skalarer och guramis mm och där klarar de sig kanske ½ vecka sen de blivit frisimmande. Men hon har fiskat upp några stycken av dem sedan de blivit frisimmande och satt dem i ett yngelakvarium och det är en av dessa små överlevare som jag har nu själv.:) Och trots att den togs från föräldrarna i tidigt stadium så vaktar han bra men har inte möjlighet att vara överallt och tetror är snabba!:cool: Så mitt tips är att se hur länge dessa yngel klarar sig och sen bedömma när du bör ta upp yngel ur nästa omgång. De leker ju väldigt ofta så du behöver inte vänta länge. :D

Lycka till!
#9 - 12 januari 2006 13:21
ska hålla koll på hur det går för dom små liven.
dom bör ju börja simma runt nästa helg om det tar ca 7 dagar innan dom blir frisimmande.

så får man fånga upp dom små liven så fort det börjar gå åt några.
vill gärna ha några kvar som man kan låta växa upp.

mvh jocke

Annons