blåciklid o eldbuk

#1 - 3 november 2005 20:52
finns det något tips på hur man kan få dessa arter att leka??
#2 - 3 november 2005 22:25
Tänkte du korsa dem eller menar du arterna var för sig? :)

Eldbukar har jag haft för många år sedan och jag tyckte då att de var lätta att få till lek, gjorde inget speciellt förutom normala vattenbyten och lite varierad kost. Lärde mig om räkmix för första gången då (ca år 1990 skulle jag tro det var) och matade ganska mycket med det. Tråkigt nog hade jag inga kunskaper om artemia då så alla ynglen (det blir många yngel!!) försvann efter ett tag.

Ge lite mer info om akvariumet, fiskar, vattenvärden så blir det lättare för någon mer kunnig om dessa fiskar att svara.
#3 - 3 november 2005 22:36
Ge dem mat, och sköt om akvariet som du normalt gör. Vattenbyten någotsånär regelbundet, och så vidare. Eldbukar är ganska lättlekta, och när det gäller blåciklider är det nästan en bedrift om man inte får dem att leka.

Eldbukar och blåciklider blir 15-20 cm, och bör nog ha ett kar på åtminstone 200 liter.
#4 - 4 november 2005 09:33
tack

akvariet är på 200 l men börjar undra nu om eldbukarna inte är två hanar. det är en större och en mindre och den större jagar den mindre (som är mer röd) och nafsar den på sidorna. förutom att den ena är större och lite blekare ser jag ingen skillnad på dem, men att de gnabbas, betyder det att de är hanar bägge två?
#5 - 4 november 2005 09:34
det är bara ett par blåciklider och ett par eldbukar i akvariet... skulle det hjälpa om man la i fler grottor? det finns bara tre i akvariumet...

Annons