blåciklid lek

#1 - 3 juli 2006 12:51
Hej!

jag har ett problem med mina blåciklider när de leker. Rommen mögglar typ de blir mörk vita, varför det?
#2 - 3 juli 2006 16:06
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Är du säker på att du har ett par och inte två honor? Annars kan det ju vara så att hanen inte befruktar äggen? Jag har ett par blåciklider som leker konstant och jag har inte varit med om att rommen möglat. Blåciklider anses ju nästan vara lite av yngelmaskiner. En kull jag drog upp, där var inte ynglen mer än 3-4 centimeter när de själva la rom som blev till yngel.[/COLOR][/FONT]
#3 - 3 juli 2006 22:32
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Är du säker på att du har ett par och inte två honor? Annars kan det ju vara så att hanen inte befruktar äggen? Jag har ett par blåciklider som leker konstant och jag har inte varit med om att rommen möglat. Blåciklider anses ju nästan vara lite av yngelmaskiner. En kull jag drog upp, där var inte ynglen mer än 3-4 centimeter när de själva la rom som blev till yngel.[/COLOR][/FONT][/quote]

Ja jag är säker på att det är en hane och en hona. Hanen har vassare och längre fenor. Det är nu andra gången de leker och de har aldrig lyckats ta hand om äggen. Äter upp alla innan de kläcks. hur långt tid tar det tills de kläcks?
#4 - 4 juli 2006 07:44
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Mina fläktar romen i ca två-tre dagar, sedan flyttar dem dem till nån undangömd, upgrävd plats i sanden som jag aldrig får vara med och titta på men jag skulle tippa på att det tar ungefär 6 dagar från det jag ser att de lagt romen tills det "snöar" av yngel i akvariet.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Lycka till![/COLOR][/FONT]
#5 - 4 juli 2006 07:52
Jag tycker inte jag kan se någon skillnad på mina. Dom tre honorna ser ut som hanen med utdragna fenor, förutom att han är rätt mycket större. Dom leker "konstant", ibland i stort sett samtidigt med två honor. Däremot verkar det bara vara den ena honan som lyckas behålla sina yngel några längre tider.
#6 - 4 juli 2006 12:00
[quote=Flahultarn]Jag tycker inte jag kan se någon skillnad på mina. Dom tre honorna ser ut som hanen med utdragna fenor, förutom att han är rätt mycket större. Dom leker "konstant", ibland i stort sett samtidigt med två honor. Däremot verkar det bara vara den ena honan som lyckas behålla sina yngel några längre tider.[/quote]

Kolla på ryggfenan den brukar vara mer utdragen av honan. Mitt par har aldrig lyckats ta hand om rommen. Det är inom högst tre dygn då alla rom är uppätna:( Men ändå jag kan vänta tills dem har lärt sig hur man ska göra:) De leker var 6:e dag ungefär:D
#7 - 4 juli 2006 16:18
[quote=Ram91]Kolla på ryggfenan den brukar vara mer utdragen av honan. Mitt par har aldrig lyckats ta hand om rommen. Det är inom högst tre dygn då alla rom är uppätna:( Men ändå jag kan vänta tills dem har lärt sig hur man ska göra:) De leker var 6:e dag ungefär:D[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]På mina blåciklider var det väldigt marigt att avgöra. Handlaren stod med lupp och tittade på analöppningarna för att vara 100% säker på att jag fick ett par och då var de ändå ganska stora, ca 10 centimeter. Nu vet jag precis men nu har jag ju haft dem i snart två år med![/COLOR][/FONT]
#8 - 4 juli 2006 22:35
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]På mina blåciklider var det väldigt marigt att avgöra. Handlaren stod med lupp och tittade på analöppningarna för att vara 100% säker på att jag fick ett par och då var de ändå ganska stora, ca 10 centimeter. Nu vet jag precis men nu har jag ju haft dem i snart två år med![/COLOR][/FONT][/quote]

Jag har haft mina i kanske snart fyra veckor och de är mellan 7-9 cm stora:)
#9 - 5 juli 2006 06:36
Jo det är inte så tydligt. Jag köpte 4 för att öka chansen att åtminstone få någon av vardera könet. Handlaren tittade också efter ordentligt och trodde att det skulle va tre hanar och en hona. Det blev omvänt, en hane och tre honor.:-)

Annons