Blåciklid

#1 - 5 mars 2006 13:24
Har fastnat för blåciklid efter att ha sett ett sååå snyggt foto här på Zoopet (tror det var Lenmars). Tittar man på artbeskrivningen här så står det att den är parbildande-så då är frågan om en Blåciklid ska ha minst 100cm akv. o 160 liter eller gäller det per par?
Kan väl knappast vara så att man behöver 320 liters kar för o hålla ett par?
#2 - 5 mars 2006 14:07
160 liter räcker nog till ett par, ett tag i alla fall. De kan ju bli rätt stora efter ett tag, ca 20 cm, men vet inte om det tillhör undantagen.

Vilken av Lenmars bilder var det du såg? Har för mig att jag har tagit en bild på en av hennes blåciklider :)
#3 - 5 mars 2006 18:07
[quote=Micke_A]160 liter räcker nog till ett par, ett tag i alla fall. De kan ju bli rätt stora efter ett tag, ca 20 cm, men vet inte om det tillhör undantagen.

Vilken av Lenmars bilder var det du såg? Har för mig att jag har tagit en bild på en av hennes blåciklider :)[/quote]

Nja jag har köpt ett Juwel Rio 240 och där har jag tänkt o ha ett blåciklidpar.
Den bilden jag såg: Goldmedl. fotoarkiv-Toppostare-Lenmar-Sydam. ciklider-sid. 2-Blåciklidhane 2006-01-24.........har du tagit den bilden?
#4 - 5 mars 2006 18:40
Ja, det räcker, jag har själv ett Juwel Rio 240, men det är gammalt, så det ser nog inte likadant ut.

Nja, inte om du såg bilden i hennes galleri. Den bilden jag tog på en av hennes blåciklider är i mitt galleri.
#5 - 5 mars 2006 18:52
Vilka fiskar har du mer som går ihop med de blå?

Jag ska gå in o titta på din sida.
#6 - 5 mars 2006 19:04
Just nu har jag inga blåciklider, men det finns nog en del som kan funka ihop med dem. Vill du ha nå´n mal som går på botten och äter så kan jag rekommendera långsträckt pansarmal (Megalechis thoracata), en fredlig mal som gillar att gå i grupp, och går att odla. Några Ancistrus kan du ha som algätare, och de går också att odla. Nå´n större tetra som dolkstygnstetra skulle nog också funka.

Ok :) Är väl ingen vidare kvalitet på mina bilder, men men...
#7 - 5 mars 2006 20:35
[quote=Micke_A]Just nu har jag inga blåciklider, men det finns nog en del som kan funka ihop med dem. Vill du ha nå´n mal som går på botten och äter så kan jag rekommendera långsträckt pansarmal (Megalechis thoracata), en fredlig mal som gillar att gå i grupp, och går att odla. Några Ancistrus kan du ha som algätare, och de går också att odla. Nå´n större tetra som dolkstygnstetra skulle nog också funka.

Ok :) Är väl ingen vidare kvalitet på mina bilder, men men...[/quote]

Ja med denne dator[:(!] ....kommer inte in på dina bilder just nu...

Ancistrus 2 st blir bra och sedan har jag tre Corydoras Trilineatus, måste väl bli flera såna annars får man bannor här:) och då får jag nog inte plats med mer malar......dolkstygnstetra ska jag genast gå in o kolla på....Tack för tipsen:)
#8 - 5 mars 2006 20:53
Ok, då får du testa senare :)

Dolkstygnstetra kan nog kallas dolkstickstetra också. Söker du på Hyphessobrycon socolofi hittar du den.

Vet inte hur blåciklider funkar med Corydoras. Jag har haft halvvuxna Geophagus brasiliensis och tuppkamsciklider, som försökte äta upp några Corydoras elegans, med resultatet att malarna spärrade ut fenorna och fastnade i munnen på dem, så jag fick rädda de glupska cikliderna. Blåciklider kan ju också bli rätt stora, och är Corydorasmalarna rätt små kan blåcikliderna kanske få för sig att provsmaka. Det var därför jag föreslog Megalechis thoracata, som blir ungerfär lika stora som blåciklider.
#9 - 5 mars 2006 21:20
Oj det låter inte bra och jag som redan har Corysar......vill helst inte bli av med dem. Jaha, då blir det väl ytterligare ett akvarium där man kan ha dem. De blå som ska inhandlas är i o för sig inte så stora än men det var bra att du nämde detta, det hade varit synd om jag inhandlat fler Corys.
Jag får satsa på Megalechis i stället, finns ej beskrivna på artbest. här på Zoopet eller har jag missat de helt? En sak till jag funderar på är hur fort de blå växer? Når de sin vuxna storlek under sitt första år?
#10 - 5 mars 2006 22:02
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nämen...[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Titta här då?? Har jag missat att du kollat in min kaxige Arne, blåcikliden!! :confused: ;) :p Måste ju vara mitt album du vart inne i för där finns det ju en bild eller tre på min snygga firre!! :p Jag hade mina blåciklider med corydoras och som Micke säger så är det väl ingen optimal hållbar lösning. Såg flera gånger när blåcikliden blev irriterad på dem och försökte ta dem men... han e inte så snabb och smidig som pansarmalarna så han lyckades aldrig. Min hane är väl närmare 18-19 cm nu och skulle fortfarande inte kunna hinna ifatt en pansarmal... Det finns ju större pansarmalar med, tänker på brochissorterna?? Just nu går mina blåciklider i ett 200 liters akvarium men jag vet inte om det är så superbra... Har dem med ett stim pristellatetror, några överblivna guramisar och fyra striatabotior. Förra gången de lekte så smaskade botiorna i sig rommen :( .[/COLOR][/FONT]
#11 - 5 mars 2006 22:03
Om blåcikliderna är stora och Corysarna små finns nog risken att blåcikliderna skulle försöka nå´t. Se´n finns ju chansen att de skulle låta dem vara om de vuxit upp ihop, men säker kan man ju inte vara. Vet inte hur fort de växer, men kan tänka mig att de kan växa från ca 5 cm till ca 15 cm på ett år eller så, men det är som sagt en gissning.

Här är en bild på en av mina Megalechis thoracata, som än så länge är rätt små:
#12 - 5 mars 2006 22:15
Ja, den ser ju jättefin ut. Då får det bli ett par såna. Hittar den inte i nån av mina mal-böcker heller....märkligt.Tack för att du la ut bilden här direkt.
#13 - 5 mars 2006 22:21
De vill gärna gå i grupp, 4-6 stycken kan vara lagom. När de är små är de går det inte att se könsskillnad på dem. När de blir större får hanarna större bröstfenor, där den första fenstrålen är tjockare än de andra, och rödorange.

Här kan du läsa lite om dem: http://www.planetcatfish.com/catelog/callicht/megalech/14_F.PHP
#14 - 5 mars 2006 22:25
Lenmar: jasså är det Arne han kallas! Jo jag har varit mycke inne på ditt album o snokat-du har sååå fina fiskar. Menar du att du tycker ditt akvarium är för litet för de blå?
Jisses jag tyckte att detta som vi köpte förra veckan var så jätte stort men inser nu att det inte är det.....detta med akvariehobbyn är ju beroendeframkallande o det känns som man har fått storhetsvansinne. Törs bara inte nämna ordet större kar här hemma. Allting började med 40 liter vatten!
Men berätta lite om dina blå, hur är de?
#15 - 5 mars 2006 22:29
Kom du in i mitt galleri? :)
#16 - 5 mars 2006 22:51
[quote=Zuz]Lenmar: jasså är det Arne han kallas! Jo jag har varit mycke inne på ditt album o snokat-du har sååå fina fiskar. Menar du att du tycker ditt akvarium är för litet för de blå?
Jisses jag tyckte att detta som vi köpte förra veckan var så jätte stort men inser nu att det inte är det.....detta med akvariehobbyn är ju beroendeframkallande o det känns som man har fått storhetsvansinne. Törs bara inte nämna ordet större kar här hemma. Allting började med 40 liter vatten!
Men berätta lite om dina blå, hur är de?[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Tack för de rara orden [:-91] [:I] ![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Beroendeframkallande är ju det minsta man kan säga om denna hobbyn :p . Vi har också varit där ni är och skaffat större och större och fler och fler... Här började det med en glaskupa för många år sedan och en slöjis som hette Bosse... MEN den historien skall jag inte dra i denna tråden... [:o] [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Just nu så känns det som om 200 liter är på gränsen... Tidigare hade vi dem i vårt 450 liters akvarium med arga fiskar (=ciklider) och då var de bland de snällare av de ciklider vi hade däri! För oss är de favoriterna och dessa kunde vi bara inte göra oss av med när vi bestämde för att göra om i 450:an. De andra större cikliderna fick säljas men dessa behöll vi. Därför går de nu ensamma med ett stim pristellor, tre gurami och fyra striatabotior (som jag kan tänka mig att sälja av!!) i 200:an. Vi tycker de är lugna och fredliga och jag skulle nog kunna tänka mig att stoppa ned pansarmalar hos dem, under förutsättning att det finns gömställen som pansarmalarna kan få sin tillflykt innan de lär sig att de blå skall man akta sig för. Skaffar du små blåciklider som får växa upp med pansarmalarna tror jag definitivt det kommer gå bra.[/COLOR][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Utsättdem inte för långvarig svält bara för då kanske de upptäcker att pansarmalar är mums. Min egna högst personliga åsikt dock![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Jag skulle kunna mala på hur länge som helst men med risk för att det blir lite trist (och att jag slocknar i/på tangentbordet [B)] ) så stannar jag här. Blåciklider är sååå trevliga att ha att göra med! :) [/COLOR][/FONT]
#17 - 6 mars 2006 20:02
[quote=Micke_A]Kom du in i mitt galleri? :)[/quote]

Ja, nu äntligen kom jag in! Fem sidor vackra ciklider o många stoooora:)
#18 - 6 mars 2006 20:26
:) Du menar Sydamerikaalbumet? Ja, där finns en del sorter. Min bild på Lenmars blåciklid finns i Zoopet Västalbumet. Har ju en del andra bilder också.
#19 - 6 mars 2006 20:43
Jag har idag sett blåisar live, de var stora o dessa var ändå inte fullvuxna.......antar att jag får vänta med dem till senare. Men, men det finns såå många vackra dvärgar:p som säkert "passar" bättre i vårat Juwelkar.
Lenmar: såg att du hade en del arter. Nu måste jag gå in o titta lite på artbeskrivningarna o leta info här i forumet.
Tack ännu en gång till er bägge för hjälpen:D :D
#20 - 6 mars 2006 20:45
[quote=Micke_A]:) Du menar Sydamerikaalbumet? Ja, där finns en del sorter. Min bild på Lenmars blåciklid finns i Zoopet Västalbumet. Har ju en del andra bilder också.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fast han vänder ju rumpan till där, det va la inte så tjusigt?? ;)[/COLOR][/FONT]
#21 - 6 mars 2006 20:46
[quote=Micke_A]:) Du menar Sydamerikaalbumet? Ja, där finns en del sorter. Min bild på Lenmars blåciklid finns i Zoopet Västalbumet. Har ju en del andra bilder också.[/quote]

Oh, finns det mera bilder? Har nog inte "lärt" mig forumet än[:o] . Tyckte väl jag saknade Megalechisen....:confused: Gör ett nytt försök:)
#22 - 6 mars 2006 20:48
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Helt apropå riksost och off topic men varför går din länk till galleriet till sydamerikaalbumet och inte till ditt galleri Micke? Det får du ordna så man inte missar resten av dina bilder! [:o] [/COLOR][/FONT]
#23 - 6 mars 2006 20:52
Jag kan rekommendera nyckelhålscikliden. Enligt en del inte särskilt vacker, men en fisk behöver inte vara färggrann för att vara vacker tycker jag. En del har även erfarenheten att de är lättskrämda, men det har inte mina varit. Jag gillar deras långa fenor, deras sätt att röra sig, och deras lugna gulbruna färg. De är också tämligen lugna av sig.

Laetacara dorsiger är en annan trevlig liten ciklid, som har mer färger. Både den och nyckelhålet tillhörde samma släkte som blåcikliden förut, Aequidens. Alla tre räknas till "Acara", nyckelhålscikliden heter Cleithracara, och dorsiger heter Laetacara. Blåcikliden kallas Blue Acara på engelska.

Se´n har du ju små västafrikanska ciklider som är trevliga, t.ex släktena Pelvicachromis (paletter), Nanochromis och Anomalochromis. Men du kanske vill ha ett sydamerikakar?

Har bilder på de flesta av dem i mitt galleri, utom Nanochromis.

Kul att kunna hjälpa till :)
#24 - 6 mars 2006 20:53
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Helt apropå riksost och off topic men varför går din länk till galleriet till sydamerikaalbumet och inte till ditt galleri Micke? Det får du ordna så man inte missar resten av dina bilder! [:o] [/COLOR][/FONT][/quote]

Hmm jadu Maria, säg det :confused: Får kolla upp det ;) Kanske nå´t som ändrats vartefter de har gjort om i galleriet och forumet. Nu är väl mitt galleri inte mycket att missa, men men... Hmm, hur fasen gjorde man för att döpa om länken? Hmm... Minns inte... (Till slut gick det, så nu är det lättare att hitta alla mina bilder Zuz)

Nej, inte så tjusigt att han vände rumpan till... Men du har tränat honom dåligt, han stod inte s(t)ill :D Har förresten förärat din gästbok på zoonen med ett litet inlägg.
#25 - 7 mars 2006 09:49
Jag har haft nyckelhål tidigare men när valet stod mellan dem och blåcikliderna så vann blåcikliderna lätt. Tycker de är enormt fina att titta på och de har enligt mig mycket färg. Finns foton i mitt album som Sonja tagit (hon som vann årets fototävling här på zoopet) på mina blåciklider som är jättefina.

Dessa går utmärkt tillsammans med 10 rosentetror, 2 ancistrusar, 2 bruna pleco, 2 glasmalar, 2 siamensis, 1 kampfiskhane och 1 pakistanbotia i ett 200 literskar. Ibland känns det akvariet för litet men de verkar trivas. Min hane växte från 1 cm till 15 cm på 1 år, han har lite kvar att växa men är snart fullvuxen. Hans pappa är runt 20 cm. De är oftast fredliga men kan ibland jaga någon annan fisk (speciellt under lek) men det är ingenting som verkar stressa de övriga invånarna. Min hane fick välja mellan 2 honor och det var kärlek vid första ögonkastet så den icke-valda honan gick jag tillbaka till affären med. :)

Det jag försökt göra i detta akvarium är att ha ungefär samma färgstyrka på de fiskarna jag har där. Det är ingen av fiskarna som har någon klar lysande färg utan de harmoniserar med varandra och på det viset framhäver varandra. Kampfisken som går däri är senapsgul. Sen när solen ligger på och alla fiskarna glimmar i solskenet är det som ett skådespel. [:-50]

Nåja, nog om dessa nu. Tycker allt att du ska satsa på att skaffa sådana och sen om något år köpa ett större akvarium. Det är en spännande och trevlig fisk som går att lära att äta mat ur handen på en (jag matar dem med frusen vuxenartemia på det sättet) och som man bara inte kan låta bli att tycka om.:D

Lycka till!
#26 - 7 mars 2006 21:20
Jag köpte 4st blå ciklider för två månader sen. Då var dom knappa två cm och har nu växt till sig ordentligt. Den största är ca 7cm. Dom ser fina ut och har mycket glittrande blå stänk. Men jag undrar varför ett par är vita längst upp på ryggfenan och det andra paret är gult? (nöjd att det blev två par)
Mvh // JOhan
#27 - 8 mars 2006 00:22
Micke A:

Ja, sydamerika har jag ställt in mig på och inrett akvariet därefter.
Nu har jag hittat alla bilderna på ditt galleri även den lilla kissen:) (Skogistjejen på din Avatar är bara sååå ljuvlig!)
Har även tittat på nycklar o maronii fina de oxå men fastnade för Boliviansk fjäril, såg det lekande paret i gallerian. Har inte sett den på "riktigt" men de kommer förhoppningsvis in ett gäng till akv.affären i slutet på veckan. Men jag såg ramirezi och de är verkligen vackra men det faller på ph:t
#28 - 8 mars 2006 00:30
Det är en spännande och trevlig fisk som går att lära att äta mat ur handen på en (jag matar dem med frusen vuxenartemia på det sättet) och som man bara inte kan låta bli att tycka om.:D

Lycka till![/quote]

Det får bli ett par dvärgar nu i detta kar men jag släpper inte blåcikliden, speciellt inte efter ditt inlägg.
Jag måste ju ha nånting i nästa kar oxå:)
#29 - 10 mars 2006 20:45
[quote=Micke_A]Jag kan rekommendera nyckelhålscikliden. Enligt en del inte särskilt vacker, men en fisk behöver inte vara färggrann för att vara vacker tycker jag. En del har även erfarenheten att de är lättskrämda, men det har inte mina varit. Jag gillar deras långa fenor, deras sätt att röra sig, och deras lugna gulbruna färg. De är också tämligen lugna av sig.

Laetacara dorsiger är en annan trevlig liten ciklid, som har mer färger. Både den och nyckelhålet tillhörde samma släkte som blåcikliden förut, Aequidens. Alla tre räknas till "Acara", nyckelhålscikliden heter Cleithracara, och dorsiger heter Laetacara. Blåcikliden kallas Blue Acara på engelska.

Se´n har du ju små västafrikanska ciklider som är trevliga, t.ex släktena Pelvicachromis (paletter), Nanochromis och Anomalochromis. Men du kanske vill ha ett sydamerikakar?

Har bilder på de flesta av dem i mitt galleri, utom Nanochromis.

Kul att kunna hjälpa till :)[/quote]

Har tittat på dvärgar men fick ingen känla för dem.
Ja nog har du påverkat mitt val alltid:) !!

Jag har 4 små nyckelhål simmar i burken o de är så söta med sina stora ögon, lite plåster på såren där att de tillhör samma släkte. Jag tycker de är vackra i färgerna och väldigt lugna o snälla.
Dessa är inte alls rädda utan väldigt nyfikna. Eftersom det då inte går att se könen på dem än så blev de fler än jag hade tänkt mig.
Blir det inte trångt med 2 par i 240 liter?
Förutom dessa- 5 Corydoras 2 Ancistrus 20 Svart Neontetra
Och vid hur många cm är de könsmogna?

MVH ZUZ
#30 - 10 mars 2006 21:39
Kul att du uppskattade mitt tips :) Hoppas bara du blir nöjd med dem.

Idag köpte jag ett litet blåciklidpar, ett par Guianacara sp. "red cheek", och 10 dolkstygnstetror, som nu går tillsammans med nyckelhålen och scalarerna, och som vanligt så började nyckelhålen mopsa sig mot nykomlingarna, men det går rätt städat till ändå. Blåciklider är verkligen vackra, med sin blågröna ton, lysande blå prickar, svarta ränder och blåaktiga fenor. Men de leker så ofta så risken finns att man tröttnar. Men det är en fisk som man alltid återkommer till, på grund av att den är vacker, och relativt fredlig.

Jag tror inte det blir för mycket med två par, de är ju rätt lugna. Om det blir två par. Kan ju vara 3 hanar och en hona, eller tvärtom, och då är det nog ingen större idé att behålla mer än två. Jag hade två par ett tag, och jag särade på dem ett tag. När jag se´n försökte föra ihop dem igen blev det paret som redan fanns i akvariet inte alls glada, utan började bråka med de "nya". Nyckelhål kan börja smågruffa med nya ciklider som kommer efteråt, bland annat så började mitt förra nyckelhålspar bråka med ett Archocentrus multispinosapar. Men det brukar nog lugna sig efter ett tag.

Skogistjejen, Kajsa som hon heter, är nog mer en skogistant vid det här laget :D Men säg inte till henne att jag sa det [B)] Men hon fick faktiskt beröm av veterinären för att hon var så pigg och fin för sin ålder.
#31 - 10 mars 2006 21:50
Jag ÄR jättenöjd!
Ja, blåcikliden är vacker, det får bli nästa projekt.

Vet du vid vilken storlek de börjar "para ut"?
Eftersom de är väldigt matglada har köpt granulat-(AQUATIC NATURE Afr.Cichlid) eftersom de var de foder de är vana vid förutom frysfoder då. De äter även på malarnas tabletter.
Kan man övermata ungciklider precis som små-fisk? Tycker man läser här att man ska mata på småttingar flera gånger om dan.
#32 - 10 mars 2006 21:59
Ok, låter bra :) Så du inte kommer och skäller på mig för att jag lurade på dig dem [:o] ;) Jag gillar dem skarpt, enda problemet verkar vara att trots att de är rätt lätta att få lek av, så verkar det vara svårare att få fram yngel. Men det kanske bara är jag som har den erfarenheten.

Har sett nyckelhål som visade lektendenser när de var ca 5 cm, antar att det är vid ungefär den storleken de blir könsmogna. Tror det är yngel man ska mata flera gånger om dagen, ungfiskar behöver man nog inte mata mer än en gång om dagen. Mitt förra nyckelhålspar var verkligen förtjusta i räkor, som de slet och drog i.
#33 - 10 mars 2006 22:31
[quote=Micke_A]Ok, låter bra :) Så du inte kommer och skäller på mig för att jag lurade på dig dem [:o] ;) Jag gillar dem skarpt, enda problemet verkar vara att trots att de är rätt lätta att få lek av, så verkar det vara svårare att få fram yngel. Men det kanske bara är jag som har den erfarenheten.

Har sett nyckelhål som visade lektendenser när de var ca 5 cm, antar att det är vid ungefär den storleken de blir könsmogna. Tror det är yngel man ska mata flera gånger om dagen, ungfiskar behöver man nog inte mata mer än en gång om dagen. Mitt förra nyckelhålspar var verkligen förtjusta i räkor, som de slet och drog i.[/quote]

Nä, ska inte skälla på dig jag är jätte-nöjd:D
De är ca 5 cm nu så det ska bli spännande:) och se vad jag har! Vore trist om det var 1 hane o 3 honor.
Det jag läste (kommer ej ihåg var) är att om man ska lyckas med yngel så måste man sänka pH, eller om jag nu blandar ihop det med nån annan art?!
Räkor testade jag igår kväll (jag finhackade de först) men det var ingen större succé, å andra sidan så var de nog en ny smakupplevelse för dem, in i munnen o ut flera gånger.....men trägen vinner så de får nog smak på räkor så småningom.

Tack ännu en gång för att du svarat på mina frågor:D :D

MVH Zuz
#34 - 10 mars 2006 23:43
Ja, det låter inte helt omöjligt att det är pH:t som spökar, och att det är därför jag aldrig har fått fram yngel av dem. Det är samma med discus tror jag, att de kan leka i rätt högt pH, men äggen kläcks inte. Discusparet jag har på bild i galleriet fick frisimmande yngel i ett akvarium, men när jag flyttade dem till akvariet där nyckelhålen går nu, så blev det aldrig några yngel, trots att de lekte ett antal gånger där. Lustigt, för de stora rötterna, som är rätt nya, fick följa med discusarna, så vattenvärdena borde ju vara ungefär samma. I och för sig står det här akvariet inte i samma hus, men det är i samma stad, så vattnet borde ju inte skilja så mycket? Får kanske testa med torv eller nå´t.

Mitt förra nyckelhålspar slet och drog i hela skalade räkor. Jag hade en muräna samtidigt, och den fick vara snabb om inte nyckelhålen skulle sno räkorna framför nosen på den.

Det var så lite, kul att hjälpa, eller försöka i alla fall [:o] :D

Annons