[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag tycker det är jättesvårt att se skillnad på mitt par. Visserligen är de ganska stora men min hane är större än honan och i vårt akvarium är det alltid hanen som jagar honan och dansar för henne. Våra har lika många ränder... (tror jag, jag kan inte se nån uppenbar skillnad där...)[/COLOR][/FONT]
Färgerna, och antalet ränder tror jag är lika. Men jag tror honan kan var lite mörkare än hanen, utanför lektiden. Den största skillnaden är att hanen blir större, och har större och längre utdragna rygg och analfenor.
jappsom föregående talare sa så är det på analfenen och ryggfenan man ser skillnaden. De är längre och spetsigare på hanen... Ränderna var det ingen skillnade på på mina i alla fall..
Det var olika vem som jagade vem..Men honan fick lekdräkt(mörkare tecking) tidigare innan leken..
Kolla på ciklid.se och sök på blå cilklid så hittar man en del smått och gått om leken..:D
Förutom fenor så skiljer genitalpapillen: honornas äggläggningsrör är större och trubbigare. Det är lättast att se om fiskarna är fullvuxna och proppmätta - eller om dom just tänker leka, då syns det!