Blach Ghost vs. Fengädda?

#1 - 20 januari 2008 22:19
Funderr på att köpa en black ghost sedan när jag fått igång mitt SA-kar, men jag vill verkligen vara noga med vad jag köper för fisk. Just nu har jag en fengädda som är min absoluta favoritfisk och jag skämmer bort honom rejält. Han ska få flytta till mitt SA-kar och få bo tillsammans med peru altum scalarer och ett större stim tetror. Jag är mycket väl medveten om att tetrorna kommer ryka, men de kommer delvis få tjänstgöra som foderfisk så det är okej.

Men hur kan en black ghost fungera tillsammans med min fengädda? Han är 18 cm och växer extremt snabbt. Jag vet att man aldrig kan gardera sig, men jag vill veta hur troligt eller otroligt det är att de kommer ryka ihop.
#2 - 21 januari 2008 21:39
Ingen? :confused:
#3 - 22 januari 2008 18:50
SA-kar? (är nybörjare)
#4 - 22 januari 2008 19:28
Beror ju lite på hur stor BGKn är... Men en fengädda på 18cm kan ju lätt trycka i sig mindre firrar (BGK är ju rätt så långsmala oxo).

Vad är det för fengädda? :)
#5 - 22 januari 2008 19:42
spun: Förstod frågan fel lite, men SA-kar betyder Sydamerika-kar. :)

Malcus: Oh ja, fengäddan min satte i sig två guramis som var i största laget. Knivfisken jag kommer köpa är relativt stor, runt 20 cm. De matchar alltså varandra i storlek. Men kan de vara aggro mot varandra? Vill absolut inte det, fengäddan är min favoritfisk samtidigt som jag väldigt gärna vill ha en vacker BGK.

Och det är en sadelfengädda jag har. P. Endlicheri endlicheri. Helt underbar rackare! Fet och nyfiken. :)
Bilagor:
#6 - 22 januari 2008 20:45
jag hade en P. Ornatipinis tillsammans med min black ghost. tror de blev någon revir fajt... allafall så hade BGn ett bett på magen en dag. såg ut ungefär som när man biter i en macka BG dog rätt snabbt...
#7 - 22 januari 2008 20:48
Ojoj! Hur stort akvarium hade du till dem?
#8 - 22 januari 2008 23:43
Hade det tex vart en senegalus (en av dem mindre typerna) så skulle jag säga att det är värt ett försök iallafall. 50-50.

Men en endchileri endchileri blir ju så mycket större så risken är stor för att det går åt pipan så att säga. spelar heller ingen roll att din BGK är i samma storlek. Gäddan kommer växa betydligt snabbare än black ghosten vilket tillslut leder till att blackghosten blir ett godkänt byte för den
#9 - 24 januari 2008 21:54
hade dem i ett 375 l...
#10 - 26 januari 2008 01:48
tessilago skrev:

Malcus: Oh ja, fengäddan min satte i sig två guramis som var i största laget. Knivfisken jag kommer köpa är relativt stor, runt 20 cm. De matchar alltså varandra i storlek. Men kan de vara aggro mot varandra? Vill absolut inte det, fengäddan är min favoritfisk samtidigt som jag väldigt gärna vill ha en vacker BGK.

Och det är en sadelfengädda jag har. P. Endlicheri endlicheri. Helt underbar rackare! Fet och nyfiken. :)

Okaj, jo endy's är kända för att kunda trycka i sig de mesta. Har tre stycken själv + 10 andra fengäddor av arterna senegalus, delhezi o ornatipinnis. Men endyn är lätt favoriten :)

De kan funka ett tag, men är rädd att det kommer sluta med att endlicherin växer ikapp och BGK'n som endy "leavings".
#11 - 26 januari 2008 02:23
Malcus: Ja, jag ska verkligen fundera på om jag vill köpa en BGK. Jag måste köpa större kar snart(inom ett år iaf), minst 720, då jag planerar inköp av rocka när vattenkvalitéten blivit bra på mitt 540. Då får alla flytta utom min endy. Kanske bäst att vänta lite och köpa en BGK då?
#12 - 26 januari 2008 12:59
tessilago skrev:
Malcus: Ja, jag ska verkligen fundera på om jag vill köpa en BGK. Jag måste köpa större kar snart(inom ett år iaf), minst 720, då jag planerar inköp av rocka när vattenkvalitéten blivit bra på mitt 540. Då får alla flytta utom min endy. Kanske bäst att vänta lite och köpa en BGK då?

Jo, jag skulle nog väntat :)

Du har ingen bild på din endlicheri du kan lägga upp?
#13 - 26 januari 2008 22:55
Malcus: Ja, jag ska fundera på det! Min endy är väldigt vänlig mot andra fiskar, när han inte är hungrig då. ;D Han går just nu tillsammans med en sötvattensmuräna och de brukar ligga tillsammans! Huvud i huvud eller 69:an. ;) Endyn skulle lätt kunna nypa honom, men har aldrig ens försökt. Muränan får slingra sig under fengäddan om han känner för det och "lyfta upp" honom. Riktigt kul att se att de kommer så bra överens. Mycket väl medveten om att det kan huggas till någon dag, det är trots allt rovfisk, men den dagen den sorgen.

Tror jag bara har ett väldigt snällt och tolerant exemplar. Han ligger alltid framme vid rutan och störs inte av att man sussar runt vid vattenbyte och ansning av växter. Han tillåter t.o.m att man klappar på honom lite försiktigt med ett finger. :)

(nej, han är inte sjuk! Han är pigg, utfärgad, fet och aktiv. :) )

Här finns bilder på mina två "monster".
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1758637&gid=1758650
#14 - 27 januari 2008 01:07
Fan, jag som kände att jag redan var någorlunda nöjd me mina fiskar, nu fick dina bilder mig att tänka - Damn i want those fishes. Riktigt fina var dem, grymt fin teckning på endlicherin

Blir lite tjurig på att det inte finns en havannazoo här i min stad, vore grymt att kunna se rovfiskarna och välja ut den man vill ha istället för att bara beställa ett ex man aldrig sett. (ps vi har ett riktigt bra ställe vi också men de har självklart inte lika många rovfiskar i själva butiken)

En fråga, hur stor var endlicherin då du fick den och hur lång tid tog det den att bli så stor som den är idag ? (hur stor e den idag)

Mvh Amaro
#15 - 27 januari 2008 01:40
Amaro: Jag är både glad och ledsen att det finns ett havanna zoo. Utan dem hade jag inte fått mina speciella fiskar, men samtidigt blir jag ledsen när de säljer fisk som verkligen inte kan vårdas på ett tillfredställande sätt av hobbyakvaristen. Det är där jag blir arg på de butiksansvariga. En arapaima hör aldrig någonsin hemma i något annat än stora offentliga akvarium eller ute i naturen.
Förstå mig rätt, jag älskar rovfiskar/monsterfisk. För att de är oerhört vackra och trevliga djur. Jag kommer nog alltid vara en monster fish keeper i hjärtat. :) Däremot kommer de alltid med ett enormt ansvar då de har så speciella krav på miljö, utfodring och framförallt storlek på kar.

Jag köpte min endy strax innan jul, och då var han kanske 14 cm? Sedan dess har han färgat ut ordentligt och vuxit hela 5 cm(!) på bara några veckor. Tack vare en väldigt varierad diet och riktigt bra vatten. Pan (ja, han har ett namn. :) ) får levande foderfisk för att främja sina jaktinstinkter, räkmix, röda mygg, bitar av räkor och krossad laxpellets. Han växer både på längden och bredden må jag säga. :D Han är en riktig liten tjockis!

Vad har du för rovfiskar då?
#16 - 27 januari 2008 01:55
Förstår dig, jag håller själv 2 fiskar som egentligen inte borde hållas i akvarium, de kommer dock hamna i ett riktigt bra hem då de blir större, iallafall med garanti ett bättre hem än de andra 18exemplaren som såldes till andra människor. Såg paroonhajarna i en butik i västerås och tänkte att de endå är i butiken och endå kommer att säljas, varför ska då jag inte ta hem 2st och låta dem må bra så länge jag kan hålla dem och därefter ge bort dem till en bekant som har plats för dem. De andra 18 som stanna kvar i butiken vill jag inte ens tänka på, hoppas iaf att de hamnat hos bra folk dem med.

Visst är det en stor fråga om moral, men vart går gränserna då firren redan finns i butiken så att säga, den kommer som sagt endå säljas, säljs den inte innan den blir för stor i butik så blir den antagligen ihjälslagen... Förstår du min poäng?

Just nu har jag
2st paroonhajar
2st Chitala ornata silver
1st chitala ornata gold
1st blackghost
2st öronålar
1st channa bleheri

det e nog det :) för tillfället.
#17 - 27 januari 2008 02:01
Ska dock köpa hem lite annat då ja sålt en del sällskapsfiskar som går i samma kar.

1, Lepisosteus oculatus ska jag försöka få tag i sen en till channa, det är en storfavoriterna, samt någon typ av polypterus, endlicheri är favoriten men den blir lite för stor, det kanske blir en senegalus. Allt hänger dock på om jag behåller de "rovfiskar" jag har nu eller säljer iväg ett par st senare. Vi får se :)
#18 - 27 januari 2008 09:17
Tessilago: för några år sedan hade jag en poly senegalus som jag tänkte skulle få sällskap av en Black ghost, men han överlevde bara nån timme. Fast den gäddan var i och för sig rätt skarp. Kunde ge sig på det mesta. En annan gång försökte jag med kräftor men det gick bara ett litet tag tills han han hamnade i bråk med den ena kräftan. Fengäddan tolererade inte att se sitt bo belamrat av skräniga skaldjur och beslöt sig för att ha en kräftskiva :) Detta hände medans jag var på jobbet. Så när jag kom så låg det ben och diverse skalbitar lite varstans. :confused: Gäddan låg (mätt antar jag) i sitt rör och tryckte. Den jäkeln vågade väl inte se sin rasande husse i ögonen :mad: Ha ha ha. Nu har jag en delhezi med bl.a Oscar. Dom ska väll ialla fall kunna bita ifrån lite.
#19 - 29 januari 2008 17:54
Lånar tråden lite..

Står att enlicherin blir 65cm.

Kommer den upp i denna storlek utan problem eller brukar de stanna i växten?

vill alltså veta om man kan räkna med att den blir 65cm eller inte
#20 - 29 januari 2008 20:16
Du kan räkna med att de blir upp emot 50-60cm, sett ett exemplar på bild som va 70cm lång, o bred som en 33cl cola-burks höjd ;) hehe
#21 - 29 januari 2008 23:19
Ja, man får räkna med något sånt. :) Kul med hanterbart stor fisk!

För att minimera mängden avfall har jag tränat upp djuren att äta från en plasttång så röda myggen inte flyter runt i akvariet och lämnar ett täcke med ouppäten mat. Min endlicheri är bara runt 20 cm, men man känner ändå hur stark han är nu när han sliter av röda mygg från tången. Kör riktiga krokodilrullningar! I början var de rädda för den stora plastsaken, men väldigt snabbt så började de förknippa den med mat. :)

Amaro, jag kan verkligen rekommendera dessa fengäddor. Skitsnygga och (oftast) snälla mot större fisk (tittar inte ens åt mina guramis) samtidigt som de är ruskigt roliga att handmata då de blir så ivriga. Känns som en intressant rovfisk som ändå inte är sinneslöst våldsam. Men då gäller det att du får ett fridfullt exemplar, som inte ger sig på alla. Och som du vet så går det inte direkt att veta sånt i zoobutiken. ;) Bara att hoppas, vänta och se.
#22 - 30 januari 2008 16:59
hehe very niceeee :)

Tess, vill verkligen ha en fast då måste jag först göra mig av med väldigt mycket fisk, tråkigt är det att den säkert kommer gå på malarna. Man kan antagligen inte ha den med mindre malar.

Men hur är det då du stoppar ner handen i karet, hugger den eller? Min lilla channa hugger mig redan nu, chitalorna också. Jag anser mig sj vara en ganska tuff kille, men jag blir faktiskt riktigt illamående av att dem ser min hand som byte haha, obehaglig känsla :)

En dag vet jag iaf att jag ska skaffa mig en endlicheri. För närvarande verkar det dock luta mot en senegalus.

Annons