Blåare sken..

#1 - 12 februari 2003 20:48
...kanske inte är den bästa beskrivningen men ett kallare, vitare så som saltvattenskaren ungefär.
Alltså min fråga (för att komma till den) är vilka rör ska man ha då?
Hur påverkas växter och fiskar?

Jag har ett 450l vanligt "sällskapsakvarie" med främst regnbåge i och en hel del växter.

Det ljuset som är nu känns alldeles för "mysigt" för min smak...

ps. Om ni tipsar om rör, skriv gärna vad de heter så man kan gå till en elaffär och höra sig för istället för att betala dubbelt i zoobutiken..
Bilagor:
#2 - 12 februari 2003 21:25
Jag köpte ett lysrör som hette PowerGlow.
Finns på zoo affärer.
Det lysröret ger ett blåare sken och fiskarna blir mycket mer färg granna. Efter som det är ett akvarie-lysrör så har det bara possitiv effekt på växter och fiskar.
Har du dubbel armatur så kan du köpa ett powerGlow och ett SunGlow.
SunGlow är lite mer för att gynna växterna. Och det ger ett mycket fint sken.

/Joel
#3 - 12 februari 2003 21:52
Triton-rör ger ett blått sken..

Kör med Triton och SunGlow, men Sun-röret är alldeles för "gulle-gult" för min smak!

/Torsten
#4 - 12 februari 2003 22:42
Sylvania Aquastar - kanonrör. Ljusstarkt och snyggt ljus för de flesta fiskar, drar åt blått som jag upplever som något varm i tonen förståss. Vet inte hur effektivt det är på växter. Kör själv med detta och ett Aquaglow - även detta drar åt blått och mycket åt rött. Aquaglow ser/upplevs som ljussvagare, lite åt grolux-hållet, men ger enligt mitt tycke ett betydligt kontrastrikare och klarare sken. Tillsammans ett blådominerande med påtaglig rödton. Distinkt, kontratsrikt och spännandeljus som inte upplevs som "mysigt" utan mer fachinerande. Jag tycker att kombinationen av dessa rör framhäver fiskarnas färgnyanseringar och detaljrikedom påtagligt jämfört med när jag hade en mer ordinär och utslätat dagsljuslik belysning.

Nu har jag ju inte testat och upplevt alla rör förståss, än mindre i kombination. Men Aquastar är jag definitivt såld på att fortsätta med oavsett vad för annat jag testar i kombination.

Det finns ett rör till som jag gärna skulle vilja pröva som jag vet har goda vitsord och det är Philips Aquarelle (drar åt blått). Hade tänkt köpa detta som förstaval, men det tillverkas inte i den längd jag behövde (105cm). Har för mig att Triton och Aquarelle är rätt likvärdiga?

Smike
#5 - 14 februari 2003 13:32
Själv kör jag med kombinationen .
Power-Glo + Marine-Glo . Växterna får sin del
och fiskarnas färger blir finare.

Annons