Blå öga...

#1 - 28 augusti 2006 01:43
har vart sugen på att skaffa sånna sen ja såg dom för första gången i affären... [:o] men jag vet nästan inget om dom.
jag har ett 160 l akvarium me 8 guppy ett par paletter o en L mal, passar dom till sälskap?
läste oxå nånstans att dom lätt kan hoppa ur karet stämmer det? för jag har ett öppet akvarium o det vill jag absolut inte råka ut för :(

ja e tacksam för all info jag kan få :)
#2 - 28 augusti 2006 14:46
Hej!
Menar du fiskar av släktet Pseudomugil, små regnbågsfiskar från Australien och Nya Guinea, kallas för "Blue eye" på engelska?
I så fall har jag haft 3 olika arter;
Pseudomugil furcata som är den vanligaste och som för hette Popondetta.
Pseudomugil signifer, vanlig "Blå öga".
Pseudomugil gertrudae.
Det är pigga trevliga små fiskar som lever i stimm, och skulle nog kunna passa i ditt kar, om du skaffar täckglass för dom kan nog hoppa!
Här är några gamla bilder från mina gömmor:
Har dock ingen bild på P. gertrudae, som är den minsta arten bara ca 2 cm lång!
Först en hane av Popondetta.
http://i8.photobucket.com/albums/a9/plahgat/My%20Bettas/PseudomugilPopondettafurcata1.jpg

Sen två hanar och en hona.
http://i8.photobucket.com/albums/a9/plahgat/My%20Bettas/PseudomugilPopondettafurcata4.jpg

sist en bild av Pseudomugil signifer, hane
http://i8.photobucket.com/albums/a9/plahgat/My%20Bettas/Pseudomugilsignifer2.jpg

Thaifighter
#3 - 28 augusti 2006 15:09
Eller är det ungfödare dom du är ute efter?
#4 - 29 augusti 2006 15:36
[quote=Thaifighter]Hej!
Menar du fiskar av släktet Pseudomugil, små regnbågsfiskar från Australien och Nya Guinea, kallas för "Blue eye" på engelska? [/quote]
japp, det är det släktet jag är nyfikn på :) o nu har jag beställt täckglas, så snart så...
det var fina bilder du hade! några tipps på hur många man bör börja med? läst att dom förökar sig lätt, stämmer det?
#5 - 29 augusti 2006 16:23
Hej!
Ja, det är ju stimmfiskar, så minst en 6-8 stycken, och 50/50 när det gäller könsfördelningen.
Popondetta leker lätt varje morgon om man har flera, och äggen tar mellan 15-20 dagar att kläckas, så det kan dyka upp yngel långt efter att man har tagit bort föräldrarna!
Har du dom i ett eget akvarium med mycket växter, så brukar det dyka upp pyttesmå yngel uppe vid ytan då och då som klarar sej från att bli uppätna av föräldrarna!
Ynglen matas först med infusorier eller mycket finmalet torrfoder.
Thaifighter
#6 - 30 augusti 2006 17:56
Pseudomugil gertudae

Jag har ett gäng prickiga blåögon, Pseudomugil gertrudae.
Dom är supertrevliga, men jag har inte testat att ha dom tillsammans med andra fiskar. Dom leker väldigt lätt, fäster rommen inne ibland växter som t ex javamossa, flytväxtrötter eller lekmopp av syntetgarn. Vill man ha yngel är det lätt om man låter en grupp vuxna gå i ett litet kar med lekmopp eller flytväxter med ordentliga rötter en tid, kanske någon vecka eller så. Sen flyttar man bort de vuxna och då brukar ynglen kläckas och inte bli uppätna.
Ynglen simmar tätt, tätt under ytan och äter smått foder i början som t. ex det slammade fodret JBL Nobil fluid. Sen brukar jag ge Sera Micron som är ett väldigt fint foder, som stoft ungefär. När dom klarar nykläckt artemia så börjar dom växa fortare. Dom är snygga, supertrevliga, lagom små och jag rekommenderar dom gärna :D
[COLOR="Red"]Pseudomugil gertrudae[/COLOR]

Annons