blå marmor gurami

#1 - 12 november 2005 18:27
har två blå marmor gurami och en marmor gurami av annan färg(typ rosa).
har ett par grottor å så och grejen är att dom blir knall blåa å sen händer ingenting. en blå hanne å en blå hona å den andra e åxå hona.
varför leker dom inte?=S
#2 - 13 november 2005 11:30
Skall du få guramis att leka bör du nog läsa på lite mer hur du skall göra.Flytväxter och svarta mygglarver är att rekommendera. läs om labyrintfiskar i allmänhet och blå guramis i synnerhet.
#3 - 13 november 2005 12:34
För att få gurami att leka så bör du ha ett eget lekakvarium åt dem. Fyll det akvariet med lite vatten, cirka 15 cm på höjden. Stoppa i lite flytväxter, stoppa i hanen och vänta tills han byggt ett skumbo, då stoppar du i honan. Om du har ett stort lekakvarium så kan honan stoppas i samtidigt som hanen, men hon måste ha gömställen annars kan han jaga ihjäl henne. När du ser att det finns ägg i skumboet så tar du bort honan därifrån. Äggen kläcks efter cirka 24 timmar, och ynglen är frisimmande efter ungefär 2 dygn, ta bort hanen när ynglen är frisimmande. Mata med infusorier i början och med nykläckt artemia efter cirka 7-10 dagar.
#4 - 29 juni 2006 10:23
[quote=denjisar]För att få gurami att leka så bör du ha ett eget lekakvarium åt dem. Fyll det akvariet med lite vatten, cirka 15 cm på höjden. Stoppa i lite flytväxter, stoppa i hanen och vänta tills han byggt ett skumbo, då stoppar du i honan. Om du har ett stort lekakvarium så kan honan stoppas i samtidigt som hanen, men hon måste ha gömställen annars kan han jaga ihjäl henne. När du ser att det finns ägg i skumboet så tar du bort honan därifrån. Äggen kläcks efter cirka 24 timmar, och ynglen är frisimmande efter ungefär 2 dygn, ta bort hanen när ynglen är frisimmande. Mata med infusorier i början och med nykläckt artemia efter cirka 7-10 dagar.[/quote]

denjisar, jag läste vad du har skrivit och bara undrar om man behöver en pump i lekkaret? :)
#5 - 29 juni 2006 10:58
Ja med svag cirkulation så inte skumboet blåser sönder.
#6 - 29 juni 2006 12:04
Jag körde utan pump när jag fick mina guramisar att leka. Men det kräver förstås att man byter vatten regelbundet.
#7 - 30 december 2006 15:10
Gurami?

:confused:
GroMit skrev:
har två blå marmor gurami och en marmor gurami av annan färg(typ rosa).

har ett par grottor å så och grejen är att dom blir knall blåa å sen händer ingenting. en blå hanne å en blå hona å den andra e åxå hona.

varför leker dom inte?=S

Hej!
Lägger mej i diskussionen om gurami fast det handlar inte om lek.

Av och till sköter jag min dotters akvarium, ca 55 l. Hon började med räkor, grodor och Black Molly. I morse fann jag några nya arter, bl a två TURKOSBLÅ fiskar med ROSA-RÖD bakfena. Mycket vackra! Gurami? Hon visste inte själv det exakta namnet. Går de ihop med de övriga? Är de fredliga? Hon hade även en albino-groda (som jag anar blir ganska stor?):confused: :confused: :confused:

Annons