Blå lyktögon

#1 - 8 juni 2006 18:37
Har försökt hitta information om dessa fiskar men det är verkligen jättesvårt!!
Har förstått hur man sköter dom men hur gamla blir dom. Har hört att vissa Killis inte lever så länge.
#2 - 8 juni 2006 20:44
Har du nåt latinskt namn på dem? Är det möjligen Procatopus aberrans?
Generellt är lyktögon fleråriga fiskar (undantag för lilla Aplocheilichthys normani som nog sällan ser sin ettårsdag), snälla, går bra i stim & trivs i välplanterade akvarier med en öppen yta, samt gärna god ström.
#3 - 8 juni 2006 22:23
dom hoppar!!!!
#4 - 9 juni 2006 06:15
Och är extremt känsliga för svamp.
MVH
Magnus
#5 - 9 juni 2006 07:00
Mja, jag vet inte... Hoppar gör de onekligen, men svamp har jag aldrig haft problem med.
#6 - 9 juni 2006 07:42
[QUOTE=Azur]Mja, jag vet inte... Hoppar gör de onekligen, men svamp har jag aldrig haft problem med.[/QUOTE]

Att du inte har haft svamp betyder inte överhuvudtaget att lyktögon inte är känsliga för svamp. Mina lyktögon hade problem med svamp, vilket förståss inte heller bevisar något. Men:

När det hände så surfade jag runt och hittade mycket information om att de är mycket känsliga för svamp. Svampen är ett biproblem tilll något annat, oftast mekaniska skador. Därför är det mycket viktigt vilka fiskar man håller dem tillsammans med och hur man behandlar dem vid flytt. Om de gör ett tokrus in i rutan, vilket kan hända både när de jagas av andra fiskar eller av dig, så kommer de otvivelaktigt få svamp på munnen. Om inte denna behandlas så kommer fisken att svälta.

Fisk som hålls i bra vatten med lugna kamrater är annars mycket lätta, de är lättlekta trevliga och snygga fiskar. Alltid kul med stimfiskar där hannarna har lite attityd. Rekomenderas!
MVH
Magnus
#7 - 9 juni 2006 07:49
Jaha, där ser man. Har aldrig hört att lyktögon skulle vara känsliga för svamp, men jag har inte haft så många arter.
#8 - 16 juni 2006 16:50
Har tyvärr ingen aning om det latinska namnet. Akvariebutiken hade heller ingen aning om vilken sort det var. Dom verkar ju trivas med mina svarta neontetror i alla fall. Blir galna när belysningen släcks på kvällen. Hoppar gör dom också!!

Annons