blå limia :)

#1 - 18 augusti 2009 17:59
hallå alla akvarievänner!

idag så var jag hos akvarietjänst i malmö och fick syn på blå limia, köpte mig ett par. Jag har aldig haft sådana fina varelser men jag har hört lite om dem:). har ni några personliga erfarenheter om dem? hur känsliga de är etc? har försyått att de ska vara typ som guppy :p.

Bilder kommer senare ikväll, ska försöka fota de små liven och lägga upp.
#2 - 18 augusti 2009 19:00
liten snabbuppdatering

fick inga bra bilder på dem ikväll, de vill gärna hålla sig i bakgrunden. får se om jag kan få bättre bilder på dem imorron.
#3 - 18 augusti 2009 19:19
Grattis till ett kanonköp! Jag har haft mina i snart ett år och de är jätteroliga! Skulle tro att de är snäppet svårare att hålla än guppy men inga problem alls. Jag har mina i ett 200 liters kar och de blir ständigt fler. Visst tar de yngel men inte särskilt många.

Jag tycker att Limia har ett betydligt roligare beteende än till exempel guppy och svärdbärare, det händer något hela tiden.
#4 - 18 augusti 2009 19:47
jagsjalv skrev:
Grattis till ett kanonköp! Jag har haft mina i snart ett år och de är jätteroliga! Skulle tro att de är snäppet svårare att hålla än guppy men inga problem alls. Jag har mina i ett 200 liters kar och de blir ständigt fler. Visst tar de yngel men inte särskilt många.

Jag tycker att Limia har ett betydligt roligare beteende än till exempel guppy och svärdbärare, det händer något hela tiden.

skitbra ju, väntar med spänning på att få yngel av min hona. vill gärna ha lite yngel men jag får snällt vänta :).
#5 - 19 augusti 2009 17:36
snabb uppdatering

mina små limior (kam man säga så :p) simmar lungt och stilla i akvariet så jag ska se om jag kan knäppa några kort. försökte igår men det blev inga bra foto men jag får se om jag kan få bågra bra ikväll :).
#6 - 19 augusti 2009 18:25
bild på mina små liv, hona och hane. får ursäkta den dåliga bilden.

http://s162.photobucket.com/albums/t263/macke_fisk/?action=view&current=DSCN0624.jpg

bild på min hona.

http://s162.photobucket.com/albums/t263/macke_fisk/?action=view&current=DSCN0640.jpg

båda igen.

http://s162.photobucket.com/albums/t263/macke_fisk/?action=view&current=DSCN0645.jpg

jag är en urusel fotograf, men man kan se vad det ska föreställa iaf :).
#7 - 19 augusti 2009 19:42
Ah vad spännande! Det finns limior på Djurhörnan i Lund också, men de är helt färglösa och ser, sorgligt nog, tämligen tråkiga ut! Hmm känns som att det får bli en utflykt till Akvarietjänst för att kolla in blå limior!
#8 - 19 augusti 2009 19:49
jah gör det!, när jag var där så var det 20% rabatt på de fiskar som var där inne :). de har dock flyttat till en ny lokal som är i närheten av deras gamla, kommer inte ihåg vad adressen var nu :(. damn!
#9 - 20 augusti 2009 17:59
uppdatering

inget speciellt har hänt mer än att de simmar och utforskar akvariet. väntar dock på att honan ska släppa ifrån sig lite yngel så att jag blir glad :).
#10 - 20 augusti 2009 19:16
Jag väntade ocksåp med spänd förväntan på mina första yngel, nu ynglar de hela tiden och det simmar alltid massa små i akvariet. Men det tar tid för dem att växa, jag tror att det tar ungefär fem månader för hanarna att utveckla gonopodium, jag tror att honorna blir könsmogna lite tidigare. Jag är verkligen inte säker på dessa fakta men ungefär så här har det varit för min första kull med yngel. I början trodde jag att det bara skulle bli honor av allihop, nu har det däremot blivit jämt fördelat.

Hoppas hon ynglar snart! Se bara till att ha mycket växter i akvariet!
#11 - 20 augusti 2009 19:30
oj, det var lång tid :/, men då är det bara till att vänta. jag har skaffat mig lite javamossa som jag ska fästa på en rot + ta bort några fiskar så att det är nästan bara mina små limior kvar^^. kan inte du lägga upp en bild på ditt akvarium med dina limior så att man kanske kan få se :)?
#12 - 21 augusti 2009 17:38
macke_fisk skrev:
oj, det var lång tid :/, men då är det bara till att vänta. jag har skaffat mig lite javamossa som jag ska fästa på en rot + ta bort några fiskar så att det är nästan bara mina små limior kvar^^. kan inte du lägga upp en bild på ditt akvarium med dina limior så att man kanske kan få se :)?

Ja visst tar det lång tid! Speciellt första kullen!
Jag ska se om jag kan lyckas få till en bild och yckas lägga upp den på någon sida dessutom.
#13 - 22 augusti 2009 17:52
bli medlem på photobucket eller imageshock (stavning) så kan du lägga upp därifrån :).
#14 - 23 augusti 2009 18:35
Jag la upp några bilder på bloggen, i kategorin djur. Fast de blev ganska korniga eftersom jag var tvungen att ha ett högt ISO-värde för att få snabba slutartider.
#15 - 23 augusti 2009 18:50
kan du kanske länka hit, hittar inte :p.
#16 - 23 augusti 2009 19:05
macke_fisk skrev:
kan du kanske länka hit, hittar inte :p.

Ja, jag kom på att jag hade glömt skriva in adressen :p men här är den iaf http://andreerlandsson.blogg.se/?tmp=09233515
#17 - 23 augusti 2009 19:09
så jävla fina de är :). nu ska jag bar få yngel och så ska de få yngel och ska jag få yngel i massor :D.
#18 - 24 augusti 2009 12:52
macke_fisk skrev:
så jävla fina de är :). nu ska jag bar få yngel och så ska de få yngel och ska jag få yngel i massor :D.

Haha precis! :d Dom ynglar ganska bra så det är nog inga problem ;)
#19 - 30 augusti 2009 19:19
hallå alla!

det har inte hänt så mycket med mina små limior men ikväll så såg jag att honan var smal men jag såg inga yngel :(, de måste ha blivit uppätna av de andra fiskarna men jag ska vara förberedd nästa gång det händer :).
#20 - 31 augusti 2009 16:14
uppdatering!

såg precis ett litet limia yngel och jag har tyvärr inte fått något foto på den lille krabaten, men vad glad jag är :).
#21 - 31 augusti 2009 19:28
hejsan alla.

hittade precis ett yngel till, så nu har jag 2 små yngel från mina limior :). nu ska de bara växa upp :).
#22 - 1 september 2009 17:36
uppdatering

hittade ett yngel till! nu har jag tre limia yngel :).
#23 - 1 september 2009 19:11
macke_fisk skrev:
uppdatering

hittade ett yngel till! nu har jag tre limia yngel :).

Grattis!:D Snart kommer du ha så många att du inte ens kan räkna dem!
#24 - 2 september 2009 16:38
jagsjalv skrev:
Grattis!:D Snart kommer du ha så många att du inte ens kan räkna dem!

det hoppas jag att det tar ett litet tag :p.
#25 - 6 september 2009 11:15
uppdatering

idag har jag funderat på om jag ska fixa ett litet akvarium till mina limia yngel och lättare sagt än gjort! har ett litet 9 liters som står tomt och jag har tänkt inreda det med en växt bara, typ cabomba eller någon annan snabbväxande växt som skydd till dem och köra det karet tekniklöst. bilder kommer upp sen :).
#26 - 6 september 2009 14:29
de växer snabbare i ett större kar... om inte förälrarna eller andra fiskar tagit dem så klarar de sig... annars så rekommenderar jag att slänga i finbladiga växter där ynglen kan hålla sig undan....

i ett litet akvarium så får man lätt dålig vattenkvalitet, något som limior verkligen inte gillar...
#27 - 6 september 2009 16:16
Vandal skrev:
de växer snabbare i ett större kar... om inte förälrarna eller andra fiskar tagit dem så klarar de sig... annars så rekommenderar jag att slänga i finbladiga växter där ynglen kan hålla sig undan....

i ett litet akvarium så får man lätt dålig vattenkvalitet, något som limior verkligen inte gillar...

aj då, då låter jag dem gå kvar i det stora akvariet då. jag har köpt en växt nu i helgen som jag ska slänga i ikväll som är en snabbväxande och jag hoppas att det blir lite som skydd för dem :). tack för svaret!
#28 - 7 september 2009 17:07
uppdatering

jag har skaaffatr mig 2 nya växter, ostriana (stavning) och en annan små bladig växt som jag inte har en aning om va den heter :p. ska snart sätta i dem och ta lite foto på dem + mina små limior:).
#29 - 8 september 2009 15:25
Jag rekommenderar inköp av Ceratophyllum, Hornsärv... Väldigt bra snabbväxande växt och superb yngelgömma...
#30 - 8 september 2009 17:29
Vandal skrev:
Jag rekommenderar inköp av Ceratophyllum, Hornsärv... Väldigt bra snabbväxande växt och superb yngelgömma...

hmmm, okej. då får jag leta runt i affärer efter den :).
#31 - 13 september 2009 12:29
en liten uppdatering då.

mina yngel simmar på som vanligt och de börjar sakta växa sig större vilket är jätteroligt :). jag har inte kollat på den växten som vandal föreslog men jag ska kolla upp det senare när det blir växtköp :). hade nog tänkt möblera om lite i akvariet men jag får se hur det blir det det :).
#32 - 16 september 2009 20:52
liten uppdatering

mina små yngel växer så att det knakar och det är riktigt roligt att se när de simmar runt och utforskar akvariet :). ska försöka ta några foton på akvariet imorron och lägga upp här i tråden :).
#33 - 17 september 2009 12:13
uppdatering

ikväll så ska jag försöka lägga upp ett litet foto på hur mina limior bor :).
#34 - 20 september 2009 19:44
uppdatering

hade glömt bort att jag skulle lägga upp ett foto här ju :p, imorron så SKA jag ta ett foto och lägga upp här!
#35 - 22 september 2009 12:53
I söndags köpte jag fem stycken Limia nigrofasciata, de heter populärt Gul Limia eller Tigerlimia. Har två hanar och tre honor och alla tre honorna är tjocka så jag väntar med spänning på att de ska få yngel.

Det är en mycket vacker sort, de är lite gulskimrande med svarta vertikala ränder på kroppen. Hanarna ser lite konstiga ut, de har en slags "puckel" och kroppsformen är lite underlig. Honorna är rätt lika guppyhonor.

De bor i mitt 85 liters tillsammans med platy, en dalmatinermolly, sebrafiskar och ancistrus. Jag har planterat ett "buskage" med cabomba, och sedan har jag flytväxter också med långa rötter. Fick platyyngel för några veckor sedan och de verkar klara sig mycket bra trots en del vuxna fiskar, så jag har förhoppningar om att limia-ynglen när de kommer också ska klara sig fint.
#36 - 22 september 2009 18:11
Ludde87 skrev:
I söndags köpte jag fem stycken Limia nigrofasciata, de heter populärt Gul Limia eller Tigerlimia. Har två hanar och tre honor och alla tre honorna är tjocka så jag väntar med spänning på att de ska få yngel.

Det är en mycket vacker sort, de är lite gulskimrande med svarta vertikala ränder på kroppen. Hanarna ser lite konstiga ut, de har en slags "puckel" och kroppsformen är lite underlig. Honorna är rätt lika guppyhonor.

De bor i mitt 85 liters tillsammans med platy, en dalmatinermolly, sebrafiskar och ancistrus. Jag har planterat ett "buskage" med cabomba, och sedan har jag flytväxter också med långa rötter. Fick platyyngel för några veckor sedan och de verkar klara sig mycket bra trots en del vuxna fiskar, så jag har förhoppningar om att limia-ynglen när de kommer också ska klara sig fint.

det var en trevlig läsning och hoppas att du yngel och att de klarar sig, mina 2 små yngel är ungefär 1 cm stora och de har klarat sig bra. mina simmar bland cryptocyryne och de verkar gilla det ^^.
#37 - 23 september 2009 12:56
uppdatering, nu har jag tagit lite bilder men bara 2 blev så där bra så jag lägger upp dem och hoppas jag att det blir.

http://s162.photobucket.com/albums/t263/macke_fisk/?action=view&current=akvarium002.jpg

http://s162.photobucket.com/albums/t263/macke_fisk/?action=view&current=akvarium006.jpg
#38 - 23 september 2009 18:51
Nu har jag fått mitt första limiayngel!

Har bara sett ett än sålänge men det kanske finns fler i karet.
#39 - 24 september 2009 17:32
Ludde87 skrev:
Nu har jag fått mitt första limiayngel!

Har bara sett ett än sålänge men det kanske finns fler i karet.

vad kul! :) eller hur är de en underbar fisk :).
#40 - 25 september 2009 17:13
macke_fisk skrev:
vad kul! :) eller hur är de en underbar fisk :).

Ja de är väldigt vackra tycker jag. De små små ynglen är randiga redan nu, precis som sina föräldrar. De håller sig väl gömda bland växterna, jag har ett mindre kar som jag skulle kunna flytta dem till, men de verkar ändå klara sig rätt bra med vuxna limior, platy och sebrafiskar.
#41 - 25 september 2009 19:29
Fint akvarium Markus!
#42 - 26 september 2009 11:13
Jag flyttade över fyra limiayngel idag till mitt 25 liters kar, jag tror att de ska kunna gå med körsbärsräkorna utan problem?

Jag ser dem lite mer nu för de gömmer sig inte lika mycket när det inte finns större fiskar i karet. Men de verkade klara sig mycket bra i det stora karet med de vuxna fiskarna, så det kanske är onödigt att flytta dem till eget kar, men tänkte att de kan vara där i två veckor eller så och äta upp sig lite i alla fall. :d
#43 - 26 september 2009 14:35
Ludde87 skrev:
Ja de är väldigt vackra tycker jag. De små små ynglen är randiga redan nu, precis som sina föräldrar. De håller sig väl gömda bland växterna, jag har ett mindre kar som jag skulle kunna flytta dem till, men de verkar ändå klara sig rätt bra med vuxna limior, platy och sebrafiskar.

jaså, så de klarar sig så bra. hehe bara där är nog med växter så klarar sig ynglen sig.
#44 - 26 september 2009 14:36
Fint akvarium Markus!

tackar så mycket :).
#45 - 26 september 2009 14:42
Ludde87 skrev:
Jag flyttade över fyra limiayngel idag till mitt 25 liters kar, jag tror att de ska kunna gå med körsbärsräkorna utan problem?

Jag ser dem lite mer nu för de gömmer sig inte lika mycket när det inte finns större fiskar i karet. Men de verkade klara sig mycket bra i det stora karet med de vuxna fiskarna, så det kanske är onödigt att flytta dem till eget kar, men tänkte att de kan vara där i två veckor eller så och äta upp sig lite i alla fall. :d

det kommer att gå jättebra med körsbärsräkorna. det låter bra att låta dem äta upp sig lite de 2 veckorna. bara inte de andra fiskarna tror att de är mat :p.
Bilagor:

Annons