Blå kräfta?

#1 - 10 oktober 2003 16:38
Jag köpte idag en blå kräfta för 50kr i zoobutiken. Men jag vet inte riktigt vilken sort det är och skulle vilja veta mer om den. Vad kan det vara för sorts kräfta (latinskt namn) och var kan jag hitta mer information om den?

Den är ungeför 15cm lång och ljusblå med rosa inslag, jag vill minnas att zoobutiksägaren sa att det kunde vara en månskens kräfta, kan det stämma?

Mvh. Anders Stenlund
#2 - 10 oktober 2003 17:09
Låter mer som en blå hummer tycker jag,Är inte säker dock men det kan vara värt att kolla upp =)

LYCKA TILL

MVH Do`h
#3 - 10 oktober 2003 17:22
Du kan prova att titta på den här sidan. http://users.swing.be/sw018249/summary1_uk.htm
#4 - 10 oktober 2003 23:00
Jag tycker också att det låter som en blåhummer,lycka till med den,du kan ju alltid läsa vad jag har tyckt om såna små raringar!
#5 - 11 oktober 2003 04:27
Ursprungligen skickat av andersstenlund

Jag köpte idag en blå kräfta för 50kr i zoobutiken. Men jag vet inte riktigt vilken sort det är och skulle vilja veta mer om den. Vad kan det vara för sorts kräfta (latinskt namn) och var kan jag hitta mer information om den?

Den är ungeför 15cm lång och ljusblå med rosa inslag, jag vill minnas att zoobutiksägaren sa att det kunde vara en månskens kräfta, kan det stämma?

Mvh. Anders Stenlund

Låte precis som min kalle! jag har foton på min om du vill kan jag maila ?
#6 - 11 oktober 2003 09:16
jag tror också att det är en blåhummer men det behöver inte vara det du kan åka tillbaka till zooaffären och fråga
#7 - 11 oktober 2003 09:20
Tack för all information, jag hittade en kräfta på nätet som liknar den jag har:
http://aquaclopedie.dyndns.org/cgi-bin/engine.pl?CID=0111#bla

Jag skulle behöva veta mer om den, som hur stor den blir och annat som kan ha betydelse för dess trivsel.

Kezze, du får jättegärna maila en bild på din kräfta för jämförelse:
andersstenlund@bredband.net

Vet du Kezze vilken sorts kräfta du har?

Killen i zoobutiken visste inte riktigt vad han sålde till mig, tydligen hade han fått in kräftan av en privatperson.

Mvh. Anders Stenlund
#8 - 28 oktober 2003 11:08
Tjena,

Bilder ser ut som mina humrar jag har odlat. Tror att de var "Yabbies" från australien. Elaka små djävlar ;) De äter allt, gräver som bulldozers och är allmänt käftiga. Jag älskar dom! Helt klart de roligaste akvarieinvånare jag någonsin haft! Blev superglad när jag fick en kull med småttingar. Har runt 20 stycken som håller på att växa upp i ett litet kar. Har de ont om gömställen är det risk för att de sliter klor och ben av varandra dock... En del av dem ser ut som vietnamveteraner.

Lycka till med dina Yabbies, de är härliga!
#9 - 29 oktober 2003 11:35
Jo, nog gräver den som en bulldozer allt och växterna blir avklippta, uppgrävda och uppätna. Har börjat plantera plastväxter nu, men till och med dessa har den tuggat på.

En av skalarerna har fått nedre fenan avklippt och några svärdbärare är lite nafsade i stjärten. Den är ett litet monster och man ska nog ha det klart för sig innan man skaffar en sådan här röjare.

Akvariet blir sig aldrig likt igen, men det är kul med lite omväxling och den är jäkligt kul att studera. Den här kräftan är det absolut roligaste jag någonsin haft i ett akvarium.

Jag har haft svårt med artbestämningen på den men tror att det är en Procambarus paeninsulanis och jag har försökt sammanställa data om den som nu finns på:
http://medlem.spray.se/andersstenlund/blahummer.htm

Tack än en gång för alla inlägg!
#10 - 29 oktober 2003 15:07
Hej,

jag har kollat lite på nätet, du tror inte att det är en Procambarus Alleni? Känd som Blue Florida Crayfish. Den blir 15 cm lång och de bilder jag såg var väldigt lika din. Kolla på http://www.shrimpcrabsandcrayfish.co.uk avdelningen amerikanska kräftor. Bra sida rent allmänt om humrar och sånt. En sak man kan tänka på är att de oftast inte gillar väldigt varmt vatten. Det verkar gälla för den här arten också, det står att den trivs bäst mellan 10-22 grader C.

Jag ska försöka få tag i några exemplar av den här arten, det vore jättekul att ha dem tillsammans med mina Cherax Quadricarinatus. Kul kontrast med röda och blåa humrar :)

Lycka till med ditt skaldjur!

MVH
/Jens
#11 - 29 oktober 2003 15:09
Hej igen,

hittade en annan sida där dom sa temp 22-27 så vem vet vad som egentligen gäller... Akvarietemp duger nog bra dock :)

MVH
/Jens
#12 - 30 oktober 2003 10:43
Hej,jag har tittat på många bilder av olika blå kräftor och vad beträffar Procambarus Alleni så tycker jag inte den riktigt stämmer med den jag har. Färgsättningen kan nog variera inom arten men min kräfta har ett ganska ljusblått skal med rosa färgstråk.

Även kroppsformen och klornas utseende, samt den ganska jämna skalstrukturen får mig att tro att det rör sig om en Procambarus paeninsulanis. Jag kan nog åtminstone vara ganska säker på att det inte är en kräfta av släktet Cherax (Australisk), då de bland annat brukar ha röda fläckar på klorna.

Det verkar som de utstår att leva inom ett ganska stort temperaturområden, men samtidigt tycks det finnas ett snävare område som är mera lämpligt. Exempelvis klarar dom kanske 10-28 grader C, men föredrar kanske 20-24 grader C. Mer om detta och lite till på:
http://citycreatures.tripod.com/CityCreatures/CrayfishWP/Care.html

En annan bra sida med intressant information är:
http://www.bluecrayfish.com/

Tack för den utmärkta länken du angav!

Mvh. Anders Stenlund

#13 - 7 november 2003 22:25
Om man har en kräfta i ett 63 liters akvarium och vill ha någon eller helst några fiskar i detsamma akvariumet, vad ska man välja för fiskar?

Jag hade 8st neontetror från början med detta åttabenade "monster", men efter bara 3 dagar var det nu nere på 4 tetror. Jag har alltså redan omplacerat denne krabat från 150liters tanken pga. att den grävde, klippte och åt växter, samt åt fiskar.

Jag har övergått från grönskande sällskapsakvarium till att nu köra berg och stenstuket med svart grusbotten och skifferstensgrotta och vill ha några fiskar som kan förstå att man måste hålla sig lite undan denna kloförsedda best för att överleva.

Det vore lättare att göra sig av sig med en sådan fiskätare, men samtidigt är den bland de mest intelligenta, livskraftiga samt intressanta djur jag kan tänka mig i ett akvarium.

Jag har faktiskt en ancistrusmal tillsammans med denna och de kan leva förvånansvärt nära varandra utan att kräftan äter upp denna.

Ancistrusen må vara en av de minsta malarna, men man märker när man tar i den hur genomstark den är och kanske just därför kan den leva tillsammans med en fiskätande best som kräftan?

Men jag förstår ändå inte riktigt hur ancistrusen kan undvika kräftans angrepp trots att den gång på gång vistas precis i närheten av dess klor i gömslet de har under stenen.

Så måste jag nu tvingas se dessa två ensamma här i dess tank, eller kan det kanske finnas några fler former av fiskar som kan leva tillsammans med dessa?

Mvh. Anders Stenlund

Annons