Blå hummer

#1 - 16 februari 2009 14:32
[SIZE=4]En vän till mig har två små blåa humrar som hon köpt i Örebro. Är dessa "olagliga" i Sverige? En på Hornbach sa att man inte fick sälja såna... :confused:[/SIZE]
[SIZE=4][/SIZE]
[SIZE=4]Vill ha såna.. De var jättesöta ju.[/SIZE]
[SIZE=4][/SIZE]
[SIZE=4]/Göteborgare[/SIZE]
#2 - 16 februari 2009 14:34
Nope man får inte handla med kräftor som det är men kallas humrar som inte är sötvattenlevande. Inte smart affär heller att sälja såna
#3 - 16 februari 2009 14:43
eriahl skrev:
kallas humrar som inte är sötvattenlevande.

Men hennes lever i sötvatten.

Varför får man inte sälja sådana då?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 16 februari 2009 15:09
Elin.G skrev:
Men hennes lever i sötvatten.

Varför får man inte sälja sådana då?

Som eriahl skrivser - därför att det inte existerar sötvattenshumrar utan det istället är kräftor som säljs med detta namn och dessa är olagliga att både sälja och inneha.
Zoopetartikel - http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=410&Itemid=210
Enbart oseriösa affärer säljer sådana.
#5 - 16 februari 2009 16:19
Glömde en sak. Flod och signalkräftor är ok
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 17 februari 2009 20:14
mickedk skrev:

Uppenbarligen en oseriös affär och dessutom uppenbarligen rätt ointelligenta affärsinnehavare som öppet annonser med att dom säljer olagliga varor.
#8 - 17 februari 2009 20:48
Är det en verklig "svart på vitt" lag?
Eller är det en skum lag som tolkats så? Såsom att det var djurplågeri att fiska med levande bete, ett rykte som än nu florerar.

Affären i fråga kanske inte heller känner till att det olagligt.
Man kanske skall anta det innan man utmålar dom som "oseriösa" och ointelligenta kjell?

Eller är det en affär som du har "affärsmässig" agg i mot kanske?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 17 februari 2009 21:09
Bowman skrev:

Eller är det en skum lag som tolkats så? Såsom att det var djurplågeri att fiska med levande bete, ett rykte som än nu florerar.

Affären i fråga kanske inte heller känner till att det olagligt.

Man kanske skall anta det innan man utmålar dom som "oseriösa" och ointelligenta kjell?

Eller är det en affär som du har "affärsmässig" agg i mot kanske?

Nja, vad jag vet har jag aldrig träffat ägarna till denna affär (i alla fall inte vad jag minns) eller på något sätt gjort affärer med dom.

Jag uttalar mig alltså enbart utifrån denna fråga. I övriga frågor kan de vara hur seriösa och smarta som helst.
Dock om man inte känner till denna lagstiftning som har funnits i 10 år och som det informeras om i den utbildning man måste gå för att få driva en affär då kan man undra.
Att dessutom döpa om kräftor till humrar känns ju dessutom som att de gör det medvetet.

Fast visst kan de vara naiva och ha blivit lurad av en grossist - vad vet jag.
#10 - 17 februari 2009 21:15
Nja, vad jag vet har jag aldrig träffat ägarna till denna affär (i alla fall inte vad jag minns) eller på något sätt gjort affärer med dom.

Jag uttalar mig alltså enbart utifrån denna fråga. I övriga frågor kan de vara hur seriösa och smarta som helst.

Dock om man inte känner till denna lagstiftning som har funnits i 10 år och som det informeras om i den utbildning man måste gå för att få driva en affär då kan man undra.

Att dessutom döpa om kräftor till humrar känns ju dessutom som att de gör det medvetet.

Fast visst kan de vara naiva och ha blivit lurad av en grossist - vad vet jag.

Ok, en välkänd, verklig lag alltså, i alla fall om man jobbar med akvaristik.

Men grossiater borde väl inte ens ha sådana hemma?
Eller kan dom ha det?
Tack för svaret!
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 17 februari 2009 21:21
Bowman skrev:
Men grossiater borde väl inte ens ha sådana hemma?

Eller kan dom ha det?

Lika väl som affärer kan ha det, kan säkert grossister ha det. Dock, jag hoppas verligen att så inte är fallet.
#12 - 17 februari 2009 21:22
Lika väl som affärer kan ha det, kan säkert grossister ha det. Dock, jag hoppas verligen att så inte är fallet.

Ok.
#13 - 17 februari 2009 21:23
Cherax är ju ändå rätt vanligt förekommande i vissa affärer, och det är inte EN det är tal om, utan hela kar fulla, så jag gissar på att någon grossist tar in det.
Eller hur får affären tag i dom annars? Beställer från Tyskland etc?
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 17 februari 2009 21:47
Trollsvans skrev:
Cherax är ju ändå rätt vanligt förekommande i vissa affärer, och det är inte EN det är tal om, utan hela kar fulla, så jag gissar på att någon grossist tar in det.

Eller hur får affären tag i dom annars? Beställer från Tyskland etc?

Kräftor är definitivt inte vanliga i de affärer som jag besöker i alla fall. Jag har någon gång sett någon enstaka - men inte fler.
Hur de kommer in det vet jag inte - men det är väl värt att nämna att detta förbud gäller enbart för Sverige (och några få ytterligare länder). Det finns ju flera tjeckiska grossiter (där de är tillåtna) som kör upp leveranser till svenska affärer och det är ju möjlighet att dessa inte känner till de speciella svesnka lagarna. Detta är dock bara spekulationer från min sida
#15 - 17 februari 2009 21:57
Vet att det inte är första gången jag sett dessa blåa hummrar från just denna butik på blocket. Den förra ägaren hade oxå dessa hummrar på blocket.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 17 februari 2009 22:11
Jenny054 skrev:
Vet att det inte är första gången jag sett dessa blåa hummrar från just denna butik på blocket. Den förra ägaren hade oxå dessa hummrar på blocket.

Något i trakten borde kanske ta vägen förbi och påpeka detta för ägarna
#17 - 17 februari 2009 22:20
Är det denna? http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=7
så begår Djurassic Zoo HB ett medvetet artskyddsbrott enl miljöbalken.
Bilagor:
#18 - 17 februari 2009 22:43
#19 - 18 februari 2009 00:37
Bowman skrev:

Eller är det en skum lag som tolkats så? Såsom att det var djurplågeri att fiska med levande bete, ett rykte som än nu florerar

Vet inte om lagen med bete var "svart på vitt" men enligt Djurskyddsmyndigheten så var det förbjudet. Kollade med den när den fanns och fick det svaret.
#20 - 18 februari 2009 01:33
eriahl skrev:
Vet inte om lagen med bete var "svart på vitt" men enligt Djurskyddsmyndigheten så var det förbjudet. Kollade med den när den fanns och fick det svaret.

Stämmer ej. Ingen polis kommer ta en om man fiskar med levande agn.
Lagen blev tolkad så någon gång någonstans, och tror du djurskyddsmyndigheten skulle ge dig något annat svar?
Det finns en anledning till att den myndigheten blev snabbt borttagen..

Jag bryr mig inte dock, dom flesta reglerna och lagarna är till för dom som inte kan tänka själva tyvärr.
Inget riktat mot dig eriahl.
#21 - 18 februari 2009 01:54
Även om det vore förbjudet med levande så tror jag inte heller att någon åkte runt och vevar in för att titta hur man gör. Oavsett vilken fråga man än ställer tycker jag att dom borde veta eller kolla upp innan svar. Att medvetet ljuga tror och hoppas jag inte någon gör.
En annan sak är knepigare isf. Man måste ha tillstånd för att flytta fisk. Kommer betesfisken från där man fiskar och ev oanvänd fisk är väl troligast att bara tippa ut.
#22 - 18 februari 2009 01:57
eriahl skrev:
Även om det vore förbjudet med levande så tror jag inte heller att någon åkte runt och vevar in för att titta hur man gör. Oavsett vilken fråga man än ställer tycker jag att dom borde veta. Att medvetet ljuga tror och hoppas jag inte någon gör.

En annan sak är knepigare isf. Man måste ha tillstånd för att flytta fisk. Kommer betesfisken från där man fiskar och ev oanvänd fisk är väl troligast att bara tippa ut.

Nej det är ju en annan fråga, och där lutar det genast åt otillåtet att flytta och introducera fisk, Men det hör ju inte hit.
#23 - 19 februari 2009 10:19
Finns det några andra sorters små kräftor man kan ha i ett akvarium?
#24 - 19 februari 2009 10:33
Endast signalkräfta och flod kräfta är lagliga att ha i sverige, så det är ju bara att välja mellan dom.

Om du vill ha små kräftliknande varelser så är ju räkor ett bättre köp, stora räkor är ju ungefär som kräftor.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 19 februari 2009 10:43
Elin.G skrev:
Finns det några andra sorters små kräftor man kan ha i ett akvarium?

Som sagt, det handlar inte om att man inte KAN ha, utan om att man inte FÅR ha. Dvs det är brottsligt och straffbart att hålla sötvattenskräftor (med undantag då för flod- och signalkräftan).

Skaffa då istället, som JojjeN skriver, någon räkart som blir stor (det finns sådana som blir större än de minsta kräftarterna) eftersom dessa är lagliga
#26 - 19 februari 2009 10:56
ok..... :(
Bilagor:
#27 - 19 februari 2009 11:15
Gaffel skrev:

Nej, det är inte denna heller.
#28 - 19 februari 2009 12:58
När det gäller "förbudet" att agna med levande betesfisk:
http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=3051

När det gäller försäljning av kräftor så gäller följande:

Ur Miljöbalken (SFS 1998:808):
29 kap. Straffbestämmelser och förverkande

2 b § För artskyddsbrott döms till böter eller fängelse i högst
två år den som med uppsåt eller av oaktsamhet
...
4. transporterar eller på annat sätt förflyttar, importerar,
exporterar, förvarar, förevisar, preparerar, använder i
vinstsyfte, förvärvar, säljer, hyr ut, byter eller byter ut,
erbjuder sig att köpa, saluför eller innehar för försäljning
djur, växt, ägg, rom, frö eller bo, eller del eller produkt
därav, eller annan vara,
.......
b) i strid med en föreskrift om förbud eller tillstånd som
regeringen har meddelat med stöd av 8 kap. 4 §, eller

Ur Miljöbalken:
8 kap.
4 §
För att skydda vilt levande djur- eller växtarter får regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddela föreskrifter om in- och utförsel, transport, förvaring, preparering och förevisning av djur och växter eller handel med dem. Sådana föreskrifter får meddelas, om det behövs för att uppfylla Sveriges internationella åtaganden på området eller av andra skäl. Föreskrifterna får också reglera motsvarande befattning med ägg, rom eller bon eller med andra produkter som har utvunnits av djur eller växter.

Ur Artskyddsförordning (2007:845) (Denna meddelas av regeringen, egen anm)
18 § Det är förbjudet att till Sverige föra in levande
sötvattenskräftor av arter inom familjerna Astacidae,
Cambaridae och Parastacidae. Förbudet gäller kräftornas alla
levnadsstadier.

Min summering: Affären begår Artskyddsbrott och bör enligt mig anmälas. Ansvarig tillsynsmyndighet är länsstyrelsen. Anmälan kan också göras direkt till polisen.

Kjell: På sidan om kräftor som du länkade till är länken till Artskyddsförordningen inaktuell. Förordningen har upphört och uppstått på nytt med författningsnummer: SFS 2007:845.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 19 februari 2009 13:17
Carassius skrev:
Kjell: På sidan om kräftor som du länkade till är länken till Artskyddsförordningen inaktuell. Förordningen har upphört och uppstått på nytt med författningsnummer: SFS 2007:845.

Tack för påpekandet - har du någon länk dit så jag kan korrigera.

Min summering: Affären begår Artskyddsbrott och bör enligt mig anmälas. Ansvarig tillsynsmyndighet är länsstyrelsen. Anmälan kan också göras direkt till polisen.

Jag tycker att man först skall säga till affären så att de kan avliva de olagliga djuren. Jag tror faktiskt att både polis och länsstyrelse skulle tycka att det vore bra om dessa affärer som bryter mot lagen, "sanerade" sig själva så att de slapp lägg ner tid och pengar på kostsamma utredningar.
Men självklart om nu affären trots att man sagt till inte skärper sig - så får de också ta konsekvesnerana av sitt agerande.
#30 - 19 februari 2009 13:27
Varför inte anmäla annonsen på blocket till att börja med,

Jag själv tänker inte göra det, vill bli så lite inblandad som möjligt i kriminella affärer.
#31 - 19 februari 2009 14:27
Tack för påpekandet - har du någon länk dit så jag kan korrigera.

Jag tycker att man först skall säga till affären så att de kan avliva de olagliga djuren. Jag tror faktiskt att både polis och länsstyrelse skulle tycka att det vore bra om dessa affärer som bryter mot lagen, "sanerade" sig själva så att de slapp lägg ner tid och pengar på kostsamma utredningar.

Men självklart om nu affären trots att man sagt till inte skärper sig - så får de också ta konsekvesnerana av sitt agerande.

Länk:
http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%7BHTML%7D=sfst_lst&%24%7BOOHTML%7D=sfst_dok&%24%7BSNHTML%7D=sfst_err&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFORD%7D=FIND&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=2007%3A845&RUB=&ORG=&%24%7BSORT%7D=%C5R%2CLPNR+

Ja om man vill ta den hårda eller mjuka vägen är ju valfritt. :)
Det viktiga tycker jag är att de verkligen fattar att de gör fel så att de upphör med den verksamheten.
Sen är det önskvärt om de som redan köpt dessa djur görs medvetna om problemet, så att de inte går och släpper ut dessa kräftor i nån sjö när de tröttnat på dem, eller ännu värre planterar ut dem frivilligt för att det vore "häftigt" med blå kräftor i hemmasjön. Vi behöver ingen ny kräftpest i Sverige om man säger så....
#32 - 19 februari 2009 14:56
Sidan av djurskyddsmyndigheten har jag oxå sett. Surrade med en bekant om vad som egentligen gällde. Den jag då fick info om förbjudet eller inte av var någon Christina Lindgren på myndigheten känns så konstigt om hon bara drog till med något. Men vem vet. I Norge är det iaf förbjudet med levande nuförtiden.
#33 - 19 februari 2009 15:48
Carassius skrev:
När det gäller "förbudet" att agna med levande betesfisk:

http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=3051

.

Precis.. :)
#34 - 20 februari 2009 11:39
Om man går hårda vägenangående kräftor och anmäler är det väl troligt att det kommer till tidningar. Då förstår man ju alla vilken sanning som skrivs om alla akvarister och hobbyn som förstör vår natur. Bästa vore om man kunde få in i såna affärers tankegångar att dom drabbar sig själva om inte annat minst ekonomiskt oxå. Så att dom själva avlivar kräftorna kanske med lite dill och vissa drycker för att klara sorgen.
#35 - 20 februari 2009 11:41
Du har en poäng eriahl.
#36 - 20 februari 2009 11:44
JojjeN skrev:
Du har en poäng eriahl.

Om fisken förmodar jag. Så dubbla budskap minst sagt.

Men kräftorna är ju så jäkla synd att affärer inte tänker längre än en hundralapp räcker.
#37 - 20 februari 2009 11:45
Om att det skrivs i tidningarna om det polisanmäls.

Men blocket annonsen är borta, så vi får väl se om det är någon som pratat med affären så de tagit förnuftet till fånga kanske?
#38 - 20 februari 2009 20:09
eriahl skrev:
Om man går hårda vägenangående kräftor och anmäler är det väl troligt att det kommer till tidningar. Då förstår man ju alla vilken sanning som skrivs om alla akvarister och hobbyn som förstör vår natur. Bästa vore om man kunde få in i såna affärers tankegångar att dom drabbar sig själva om inte annat minst ekonomiskt oxå. Så att dom själva avlivar kräftorna kanske med lite dill och vissa drycker för att klara sorgen.

Jag kan hålla med dig. Har även varit inblandad en del inom terrarriehobbyn och där var det samma problem. Så fort någon hittat en pytonorm i toan eller en skallerorm under soffan så sågades hela sveriges herpetologer av kvällstidningarna. Anledningen att det kan vara bra om medvetenheten ökar är dock att det antagligen finns en hel del folk som inte känner till att det är förbjudet att ha kräftor (exkl flod- och signalkräftor). Om det blev stora rubriker så kanske folk där hemma som har skaffat, eller funderar på att skaffa, kommer på bättre tankar och får upp ögonen för problemet med spridning av sjukdomar etc.
#39 - 22 februari 2009 00:06
[FONT=Calibri][SIZE=3]Svar till diskussion ang. blå minihummer.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Hej vänner. Jag heter Stephan Wahlberg och är en av två delägare i Djurassic Zoo i Örebro. Jag fick häromdan ett vänligt menat mail av en av våra kunder ang. diskussionerna runt blå mini hummer som vi haft till salu. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Jag vill först redogöra om vår affärsfilosofi. Den är enkel! Vi vill tillhandahålla friska, intressanta och självklart enligt svensk lag, tillåtna fiskar och andra djur samt tillbehör för akvariet. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Vi jobbar med ett antal grossister och eftersom vi totalt handlar med 100-tals olika arter måste vi lita på att vi får det vi beställer, och att arterna anges korrekt. Vi har beställt som det står i lagerlistan blå minihummer, och vi har utgått ifrån att det är blå minihummer. Eftersom det finns salvattens/sötvattens-muränor, saltvattens/sötvattens-rockor, saltvattens/sötvattens-räkor , saltvattens/sötvattens-krabbor osv, osv, så har vi inte reagerat att det inte skulle finnas sötvattenshummer. Vill någon kalla oss naiva så må det vara så.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Men efter att ha läst samtliga inlägg på Zoopet så har vi kontaktat grossisten och gjort egna undersökningar och vi förstår nu att det kan röra sig om en art under familjen Cambaridae. Vi vill inte under några omständigheter sälja eller inneha djur som ev. strider mot svensk lag så vi har tagit bort dessa djur från försäljning och avlivat dem som var kvar så snabbt och humant som möjligt. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Som sagt så är vi inte helt säkra på under vilken familj djuren klassas men det finns en uppenbar risk att de hamnar under nämnda Cambaridae. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Kan slutligen konstatera att forumet uppenbarligen fyller en viktig funktion som i t ex detta fall. Vi hade nog inte kommit till klarhet, i alla fall inte så snabbt om diskussionen inte startat på Zoopet. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Skulle det i framtiden vara någon som ser några som helst tveksamheter eller vill påpeka något till oss på Djurassik Zoo i Örebro gällande vårt utbud eller något annat, så är ni mer än välkomna att maila oss direkt på adressen nedan. Vi annonserar regelbundet på blocket.se och när vi har fått in nya spännande djur så ser ni det där, där finns också info om öppettider och om hur vi skickar fisk och varor i hela Sverige till våra kunder.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Vi hoppas att de kunder som varit i butiken och känner oss inte ser oss som ”oseriösa” Zoohandlare. Vi jobbar hårt för att kunna erbjuda alla som är akvarievänner, bra djur och tillbehör till bra priser. Och det tänker vi fortsätta med! Möjligtvis efter detta, än mer uppmärksamma.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Med Vänliga Hälsningar. Stephan Wahlberg och Kicki Johansson – Djurassic Zoo Örebro[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Djurassic Zoo[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Adsess: Hertig Karls Alle 49a – Örebro[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Tel: 019-133000[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][EMAIL="Fish4u@ay.se"]Fish4u@ay.se[/EMAIL][/FONT][/SIZE]
#40 - 22 februari 2009 00:58
Bravo!!!!!
#41 - 22 februari 2009 06:10

[FONT=Calibri][SIZE=3]Hej vänner. Jag heter Stephan Wahlberg och är en av två delägare i Djurassic Zoo i Örebro. Jag fick häromdan ett vänligt menat mail av en av våra kunder ang. diskussionerna runt blå mini hummer som vi haft till salu. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Calibri][SIZE=3]Jag vill först redogöra om vår affärsfilosofi. Den är enkel! Vi vill tillhandahålla friska, intressanta och självklart enligt svensk lag, tillåtna fiskar och andra djur samt tillbehör för akvariet. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Calibri][SIZE=3]Vi jobbar med ett antal grossister och eftersom vi totalt handlar med 100-tals olika arter måste vi lita på att vi får det vi beställer, och att arterna anges korrekt. Vi har beställt som det står i lagerlistan blå minihummer, och vi har utgått ifrån att det är blå minihummer. Eftersom det finns salvattens/sötvattens-muränor, saltvattens/sötvattens-rockor, saltvattens/sötvattens-räkor , saltvattens/sötvattens-krabbor osv, osv, så har vi inte reagerat att det inte skulle finnas sötvattenshummer. Vill någon kalla oss naiva så må det vara så.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Calibri][SIZE=3]Men efter att ha läst samtliga inlägg på Zoopet så har vi kontaktat grossisten och gjort egna undersökningar och vi förstår nu att det kan röra sig om en art under familjen Cambaridae. Vi vill inte under några omständigheter sälja eller inneha djur som ev. strider mot svensk lag så vi har tagit bort dessa djur från försäljning och avlivat dem som var kvar så snabbt och humant som möjligt. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Calibri][SIZE=3]Som sagt så är vi inte helt säkra på under vilken familj djuren klassas men det finns en uppenbar risk att de hamnar under nämnda Cambaridae. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Calibri][SIZE=3]Kan slutligen konstatera att forumet uppenbarligen fyller en viktig funktion som i t ex detta fall. Vi hade nog inte kommit till klarhet, i alla fall inte så snabbt om diskussionen inte startat på Zoopet. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Calibri][SIZE=3]Skulle det i framtiden vara någon som ser några som helst tveksamheter eller vill påpeka något till oss på Djurassik Zoo i Örebro gällande vårt utbud eller något annat, så är ni mer än välkomna att maila oss direkt på adressen nedan. Vi annonserar regelbundet på blocket.se och när vi har fått in nya spännande djur så ser ni det där, där finns också info om öppettider och om hur vi skickar fisk och varor i hela Sverige till våra kunder.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Calibri][SIZE=3]Vi hoppas att de kunder som varit i butiken och känner oss inte ser oss som ”oseriösa” Zoohandlare. Vi jobbar hårt för att kunna erbjuda alla som är akvarievänner, bra djur och tillbehör till bra priser. Och det tänker vi fortsätta med! Möjligtvis efter detta, än mer uppmärksamma.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Calibri][SIZE=3]Med Vänliga Hälsningar. Stephan Wahlberg och Kicki Johansson – Djurassic Zoo Örebro[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Calibri]Djurassic Zoo[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri]Adsess: Hertig Karls Alle 49a – Örebro[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri]Tel: 019-133000[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri][EMAIL="Fish4u@ay.se"]Fish4u@ay.se[/EMAIL][/FONT][/SIZE]

Härligt att ni tog tag i det och inte bara försökte fly undan verkligheten. :)
Bilagor:
#42 - 22 februari 2009 06:27

[FONT=Calibri][SIZE=3]Hej vänner. Jag heter Stephan Wahlberg [/SIZE][/FONT]

Tjena Stephan.
Du fick mailet av mig.
Kul att du hittade hit och förklarade hur det låg till!
#43 - 22 februari 2009 06:29
Härligt bowman :D
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 22 februari 2009 09:51
Bra gjort av affären[:-106]
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 22 februari 2009 09:55
Bowman skrev:
Tjena Stephan.

Du fick mailet av mig.

Kul att du hittade hit och förklarade hur det låg till!

Bra gjort[:-106]

Noterar man att någon affär bryter mot lagen så är det alltid bättre att tala om det för dom först så att de får chansen att rätta till det hela - innan man anmäler det till myndigheten.

Att det är en olaglig art det handlar om här är tveklöst eftersom de enda kräftor som egentligen är undantagna är de vanliga signal- och flodkräftorna. Allt annat är olagligt.
#46 - 22 februari 2009 10:06
Jag skiter fullständigt i om dom möjligtvis gjorde något olagligt.
Dock så tyckte jag det var lumpet att dom blev kallade oseriösa och ointelligenta..
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 22 februari 2009 10:15
Bowman skrev:
Jag skiter fullständigt i om dom möjligtvis gjorde något olagligt..

Det tycker jag är en mycket märklig inställning.
Dels har ju denna lag tillkommit för att skydda vår miljö.
Dels ger lagbrott som dessa hela branschen dåligt rykte om att zoohandlare är oseriösa fifflare som skiter i lagar, regler och miljö och bara tänker på pengar.
#48 - 22 februari 2009 10:15
Men Bowman, det var oseriöst och en smula ointelligent, att ägarna nu rett ut begreppen och tagit tag i det hela på bästa tänkbara sätt löste ju frågan, ta en kaka och lugna ner dig lite.
#49 - 22 februari 2009 10:17
Det tycker jag är en mycket märklig inställning.

Dels har ju denna lag tillkommit för att skydda vår miljö.

Dels ger lagbrott som dessa hela branschen dåligt rykte om att zoohandlare är oseriösa fifflare som skiter i lagar, regler och miljö och bara tänker på pengar.

Är det en konstig inställning att jag inte är intresserad av att leka låtsaspolis eller syssla med nån typ av angiveri?

Du själv då? Hängde du på dörren till länsman så fort du läste om det fruktansvärda brottet?
#50 - 22 februari 2009 10:18
Gaffel skrev:
Men Bowman, det var oseriöst och en smula ointelligent, att ägarna nu rett ut begreppen och tagit tag i det hela på bästa tänkbara sätt löste ju frågan, ta en kaka och lugna ner dig lite.

Jag knarkar inte. Det borde inte du heller göra..
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 22 februari 2009 10:21
Bowman skrev:
Är det en konstig inställning att jag inte är intresserad av att leka låtsaspolis eller syssla med nån typ av angiveri?

Du själv då? Hängde du på dörren till länsman så fort du läste om det fruktansvärda brottet?

Så här skrev jag ovan i tråden

#52 - 22 februari 2009 10:23
Begreppet "ta en kaka" syftar till att höja din blodsocker nivå eftersom orationella beteende och aggresiva utbrott direkt kan härledas till lågt blodsocker, betänk att inte heller jag har ätit frukost så passa dig riktigt noga nu för vi bor i samma län!
#53 - 22 februari 2009 10:31
Gaffel skrev:
Begreppet "ta en kaka" syftar till att höja din blodsocker nivå eftersom orationella beteende och aggresiva utbrott direkt kan härledas till lågt blodsocker, betänk att inte heller jag har ätit frukost så passa dig riktigt noga nu för vi bor i samma län!

Jo jag förstod det, men det var mer passande att tro något annat eftersom det gällde dig..

Sen så kanske alla inte funkar som dagisbarn dock när det gäller blodsocker..

Hotar du mig med ?! Hehehe..
#54 - 22 februari 2009 10:52
Men hallå vart drog tråden iväg nu då? Ert gnabb känns inte särskilt angeläget för oss andra.
Kanonbra av affärsinnehavaren att göra det han gjorde, all heder åt honom!! Starkare än de flesta att dessutom gå ut på ett offentligt forum och stå för sina misstag.
#55 - 22 februari 2009 11:56
Seriöst och bra av affären
#56 - 22 februari 2009 21:17
bra gjort av affären att ta bort kräftorna, trist om de sprids
och det i sig visar ju att de är seriösa och vill väl
alla kan ju göra fel

en fråga bara:
måste inte en djuraffär faktiskt dels informera köparen om djurets artnamn samt dessutom skicka med skötselråd?

hur kan man göra det om man inte vet vad man tagit hem?
#57 - 23 februari 2009 05:36
Diwa skrev:

en fråga bara:

måste inte en djuraffär faktiskt dels informera köparen om djurets artnamn samt dessutom skicka med skötselråd?

Det har minsann aldrig min djuraffär gjort iaf
Kjell Fohrman
Administrator
#58 - 23 februari 2009 08:46
Diwa skrev:
en fråga bara:

I denna zoopetartikel kan du läsa om vad affären måste informera om http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=248&Itemid=131
Som du kan läsa så är det rätt mycket, MEN detta gäller enbart fiskar och andra "större djur" som fåglar och smådjur.
Vad jag vet finns ingen informationsplikt på skaldjur.
#59 - 23 februari 2009 10:29
Jag tycker också att det var bra gjort av ägarna. Nu återstår bara att sätta upp tydliga skyltar i affären att så att de kunder som redan hunnit köpa hem dessa djur blir informerade om att de hör råkat köpa djur som är olagliga att inneha, och att de genast bör återlämna dem till affären och få pengarna tillbaka. (Om nu inte detta redan är gjort)
#60 - 18 mars 2009 12:11
Hur gör man om man råkat köpa dom men inte bor i den staden? Sitter nämligen med två stycken här hemma :S
#61 - 18 mars 2009 12:55
Ronja016 skrev:
Hur gör man om man råkat köpa dom men inte bor i den staden? Sitter nämligen med två stycken här hemma :S

3 liter vatten
1 dl salt
2 sockerbitar
dillkronor, riklig mängd

Kontrollera att alla kräftor är levande. Skölj dem noga i kallt vatten. Koka upp lagen och låt den koka 10 minuter innan kräftorna läggs i. Lägg ner 5-6 kräftor åt gången i den häftigt kokande lagen. Koka sedan kräftorna ca 10 minuter från det att vattnet på nytt kokar upp. Låt dem snabbt kallna i spadet.

Ta bort gamla dillkronor och lägg i färska. Se till att lagen täcker alla kräftor och låt dra ca 1 dygn på kall plats.
Servera kräftorna upplagda på fat med färska dillkronor.
#62 - 18 mars 2009 13:18
Bra sätt att fixa problemet iofs. Bara det att risk för huvudvärk dagen efter finns. Att kräftor inte är goda är oxå ett problem
#63 - 18 mars 2009 14:00
eriahl skrev:
Bra sätt att fixa problemet iofs. Bara det att risk för huvudvärk dagen efter finns. Att kräftor inte är goda är oxå ett problem
Huvudvärken är bara en stark påminnelse om att man har blivit gammal och hade roligt kvällen innan, sen doftar och smakar skaldjur riktigt ljuvligt!
#64 - 18 mars 2009 17:43
Hm låter inte som ett bra sätt, men kan bara säga att det är riktiga ligister!!! För fick dom bo i mitt stora akvarium tills jag upptäckte att dom ätit upp VARENDA snäcka och det var ganska mycket snäckor där i. Flyttade dom till mitt lilla i köket där har dom nu satt i sig varenda snäcka och varenda växt inklusive andmaten! Idag var ena död men vet inte om den dog en naturlig död eller inte då jag hitta den när den andra satt och mumsade på den!!!!
#65 - 19 mars 2009 09:02
blir det för trångt tar de död på varandra

det absolut viktigaste är att man aldrig aldrig nånsin släpper ut dem i svenska vatten

avlivning sker enklast genom att släppa dem i kokande vatten

men äta dem uuuuu fast är frivilligt iofs...:-D

Annons