Blå Guramihona ensam?

#1 - 14 januari 2009 16:23
P.g.a att jag har en kampfisk så har jag förstått att den inte kommer att typ överleva om jag släpper i en Blå Gurami hanne i akvariumet. Så nu undrar jag om man kan ha bara en hona, eller två honor i akvariet istället (altså Blå gurami).
#2 - 14 januari 2009 16:43
Snälla någon, hjälp mig!
#3 - 14 januari 2009 16:48
Svara, någon ??
#4 - 14 januari 2009 16:49
Gurami hanen kan vara elak mot kampfisk hanar. kan du inte flytta kampfisken då?

annars det kan ibland funka och ibland inte.

och köpa så du har 2 eller 3gurami honor och en hane.
#5 - 14 januari 2009 17:04
mm, okej. Så då går det inte med två Guramihonor ensamma utan hanen i ett 100L?
#6 - 14 januari 2009 17:08
har aldrig haft två honor ensam. men det borde väl gå.
#7 - 14 januari 2009 17:10
Ganska onödigt att bumpa tråden 2 gånger inom 10 minuter, känns nästan som att man inte vill hjälpa bara för det. :S

Har inga egna erfarenheter, men misstänker att det kan bli så att den största honan kommer mobba ut den andra så den andra kommer ligga sönderslagen och livrädd i en del av akvariumet, och få stryk varje gång den andra honan ser henne.
#8 - 14 januari 2009 17:13
Okej, sorry, men har bara lite bråttom. Men jag behöver all hjälp jag kan få. Men tror du att man kan ha en Blåguramihona bara då?
#9 - 14 januari 2009 17:15
Okej, sorry, men har bara lite bråttom. Men jag behöver all hjälp jag kan få. Men tror du att man kan ha en Blåguramihona bara då?

Ingen aning.

En teori kan ju vara att hon blir aggressivare än om du haft en hane då, och blir en ren bitch i akvariumet.

Men som sagt, rena spekulationerna. Ingen aning.
#10 - 14 januari 2009 17:16

jag har haft en Dvärggurami hona ensam däremot. den klarade sig bra var inte så aggressiv och åt normalt. jag vet inte om det är samma som för blågurami.
#11 - 14 januari 2009 17:20
usch, det är så svårt med fiskar. Jag vill vERKLIGEN inte att ngn fisk ska dö..
#12 - 14 januari 2009 17:23
det är ingen bra kombination och svaret är enkelt, antigen låter du bli att blanda dessa fiskar eller så köper du ett till akvarie där du kan ha gurami, det finns inga genvägar tyvärr;)
#13 - 14 januari 2009 17:23
Men ibland måste man våga försöka, annars får man aldrig några egna erfarenheter. :)

Tillexempel som när jag sket i vad alla sa och stoppade ner kampfisk med mina guppys. Visst, det gick åt h*lvete, men jag fick iallafall en personlig erfarehet av hur det kan gå, och behövde inte bara lyssna på andra.
#14 - 14 januari 2009 17:24
åheim skrev:
det är ingen bra kombination och svaret är enkelt, antigen låter du bli att blanda dessa fiskar eller så köper du ett till akvarie där du kan ha gurami, det finns inga genvägar tyvärr;)

Men samtidigt så kan det likväl gå bra. Det vet man inte innan man testat med just sin egen gurami, för alla labyrint fiskar är väldigt personliga.
#15 - 14 januari 2009 17:27
Okej. Tack så mycket för hjälpen, spec JojjeN ^^,
Jag får se hur jag gör. Kan fråga dem i djuraffären ^^
#16 - 14 januari 2009 17:41
JojjeN skrev:
Men samtidigt så kan det likväl gå bra. Det vet man inte innan man testat med just sin egen gurami, för alla labyrint fiskar är väldigt personliga.
Även kampfisken är ganska personlig och kommer bli galen på allt med långa fenor;) jag tycker man ska blanda fisk som kan leva i harmoni med varandra och det gör inte dessa 2 arter!
#17 - 14 januari 2009 17:55
åheim skrev:
Även kampfisken är ganska personlig och kommer bli galen på allt med långa fenor;) jag tycker man ska blanda fisk som kan leva i harmoni med varandra och det gör inte dessa 2 arter!

Som sagt så skrev jag "Labyrint fisk", en genre som även kampfisk tillhör. :)
#18 - 14 januari 2009 18:01
JojjeN skrev:

håller med alla labryrintfiskar är starka individer.

som jag skrev innan har jag haft dvärggurami och kampfisk tillsammans utan problem när jag sedan tog veck den och skulle ha en ny hane i karet, så blev den nya kampfisk hanen dödad av dvärggurami hanen. dagen där efter låg kampfisken död utan fenor.

alla kampfiskar går inte attack mot allt med långa fenor eller färglada fiskar utan enbart ''kampfiskar'' medan andra hanar som ev är mer aggressiva går emot allt med långa fenor eller färgade kroppar.
#19 - 14 januari 2009 18:12
Som sagt, jag frågade om Blå Guramihonorna skulle passa passa i akvariumet. Är det de vi pratar om nu, eller är det bara hannarna?
#20 - 14 januari 2009 18:14
Som sagt, jag frågade om Blå Guramihonorna skulle passa passa i akvariumet. Är det de vi pratar om nu, eller är det bara hannarna?

Vi pratar om labyrint fiskar överhuvudtaget, det är inte bara hanar som är monster. Honor kan också döda.
#21 - 14 januari 2009 18:16
Jag vet att du väntar på ett svar där någon säger att gurami och kampfisk passar bra ihop men tyvärr...
#22 - 14 januari 2009 18:43
ok.
#23 - 14 januari 2009 18:44
ah, jo du har nog rätt. men jag får komam på en lösning ;)
#24 - 14 januari 2009 18:47
Mina erfarenheter med guldgurami(1 hona och 1 hane) och kampfisk (2 honor och en hane) är att det gick bra i mitt 310 liters kar. Sen flyttade jag kampisarna till mitt 105 liters kar och köpte guppy och det har också gått bra, mina kampisar har bara visat gälarna mot varandra och ingen annan.
#25 - 14 januari 2009 18:51
hah, okej. undra om det är stor skillnad på guldgurami och blå gurami..
ps. är det din kampfisk på bilden? JÄTTEFIIN!
#26 - 14 januari 2009 18:55

Blå gurami och guld gurami är exakt samma fisk, bara olika färger.

Men som sagt beror det på individen, om din kampfisk ligger död dan efter du köpt guramisarna så kan du ju inte skylla på oss iaf, för endast en har sagt att det kommer gå bra.
#27 - 14 januari 2009 18:57
Näe rå. Men tror jag gör såhär; jag går till fiskaffären, frågar en personal, och köper helt enkelt ;) om jag vågar .. får se!
#28 - 14 januari 2009 19:00
Jag är 100% säker på att personalen i affären kommer säga att det går, för det är kalrt att de vill sälja!

De kan verka jätte seriösa och kunniga, men även om de är det så är de också måna om att sälja. De bryr sig inte om en av deras 100 guramis dör, bara de får in pengarna.
#29 - 14 januari 2009 19:04
ahh.. fast de i affären är faktiskt väldigt hjälpsamma, de har hjälpt mig tidigare med problem. fast det är klart att det är så.
#30 - 14 januari 2009 19:07
Jo, de hjälper dig på det dyraste sättet, och gärna genom att pracka på lite onödiga saker samtidigt.
#31 - 14 januari 2009 19:09
min mamma betalar i af ;)
#32 - 14 januari 2009 19:12
Du menar att du inte bryr dig ett skit om fiskarna (Som har ett liv som är lika mycket värt som ditt) plågas av varandra, och dör. Bara din mamma betalar deras liv?

Skulle du vilja att din mamma köpte ett syskon till dig som slog dig tills du dog, eftersom hon ändå betalade?
#33 - 14 januari 2009 19:19
JojjeN skrev:
Du menar att du inte bryr dig ett skit om fiskarna (Som har ett liv som är lika mycket värt som ditt) plågas av varandra, och dör. Bara din mamma betalar deras liv?

Skulle du vilja att din mamma köpte ett syskon till dig som slog dig tills du dog, eftersom hon ändå betalade?

Men lägg av nu, det var ju du som sa att man fick testa sig fram, eller hur ?!
#34 - 14 januari 2009 19:21
Men lägg av nu, det var ju du som sa att man fick testa sig fram, eller hur ?!

Ja, men inte med motiveringen "Fiskarnas liv skiter jag i, för mamma betalar ändå"
#35 - 14 januari 2009 19:24
JojjeN skrev:
Ja, men inte med motiveringen "Fiskarnas liv skiter jag i, för mamma betalar ändå"

Jag bryr mig visst om fiskarnas liv.
Och det är INGEN skillnad på att "man får testa sig till"
eller att "min mamma betalar"
#36 - 14 januari 2009 19:31
Jag bryr mig visst om fiskarnas liv.

Och det är INGEN skillnad på att "man får testa sig till"

eller att "min mamma betalar"

Jo, "Man får testa sig till" så tar man väck ena fisken om det går dåligt.

"Min mamma betalar" betyder att sålänge mamman betalar så spelar det ingen roll om fisken dör i testet.
#37 - 14 januari 2009 20:58

Jo det var min kampfiskhane han fastnade mellan två pumpar igår:(, upp och ner så han dog, pumparna hade glidigt ihop och inatt hände samma sak med en indianplaty men nu är pumparna väl isär.
Hur stort kar har du?
#38 - 15 januari 2009 06:42
Den enda skillnaden är att guldgurami är gul och blå gurami är blå...
#39 - 15 januari 2009 16:40
solis skrev:
Jo det var min kampfiskhane han fastnade mellan två pumpar igår:(, upp och ner så han dog, pumparna hade glidigt ihop och inatt hände samma sak med en indianplaty men nu är pumparna väl isär.

Hur stort kar har du?

Åh, nej. :( Vad synd! Trist när sånt händer, och man inte ens är medveten om det, typ.
100 L :)
Dusj?
#40 - 15 januari 2009 18:46
Jag vet ej om det fungerar med gurami och kampfisk i ett 100 liters akvarium för det har jag ingen erfarenhet av. I 310 liters karet var det ju gott om plats och växter vid ytan så att dom hade skydd ifall någon ville bråka, där märkte jag ialla fall inte av något bråk.
Det är som med alla, både människor och djur, det finns bråkstakar överallt och det finns snälla överallt man ska bara ha tur att hitta dom snälla:p

Annons