Noterade häromdagen att mina nyinköpta blå guramis betade alger på en av mina växter och några dagar innan det såg jag att de åt av rötterna på andmaten. Ingendera av detta är ju nån katasrof, snarare tvärtom.
Igår såg jag däremot att det var tuggat på en av mina plantor och det är ju mindre kul. Med tanke på tidigare observationer och att jag inte fått bitskador på mina växter innan jag hade guramisarna så tar jag för givet att det är dom som varit i farten. Växten de tuggat på är förresten en Cryptocoryne diversen.
Frågan är nu vad som saknas i deras kost, för något borde det väl rimligen vara? Har haft guramisarna sedan den 27 december. Har ju fler fiskar i akvariet så matar med lite varierande - foder som getts i akvariet sedan inköp och som jag sett de ätit av är flingfoder JBL Novo Bel, fryst artemia, Wardleys shrimp pellets och algtabletter.
Vad kan jag mer komplettera med så att de låter bli mina plantor? Grönsaker från frysen? Enda fiskfodret jag har hemma just nu utöver de tidigare färg-flingfoder och Spirulina.