Blå filtermatta + powerhead = kass?

#1 - 27 mars 2006 10:19
Hej,

Har för någon månade sedan ersatt mitt innerfilter Fluval 4+ med ett powerhead 700l/h och blå filtermatta 10 ppi. Tycker det funkar sådär vad gäller mekanisk rening. Eftersom det bli så stor yta som vattnet sugs in igenom blir det ingen bra sugeffekt, dvs filtret är dåligt på att ta bort partiklar från vattnet.

Funderar på om man inte måste sätta upp en glasskiva i hörnet på akvariet, med en smal öppning som vattnet måste passera. Då borde det bli bättre på att ta hand om partiklar.

Nån som har liknande erfarenhet?

...Johan...
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 mars 2006 10:23
Det tar minst en månad innan det har skapats en bra bakteriekultur i filtermattan.
I en normalakvarium bör detta sedan räcka
#3 - 27 mars 2006 10:27
varför skulle den ta hand om partiklar bättre?
#4 - 27 mars 2006 10:31
Jo, den biologiska reningen ska bli bättre, jag bytte ju filtret för att öka filtervolymen. Men jag tycker det är dåligt på att suga in fasta partiklar. På Fluvalfiltret kunde man se hur partiklar sögs in i de smala springorna som allt vatten skall passera. På det nya ser man hur partiklar kommer bara några millimeter från filtermattan utan att sugas in. Tycker vattnet är grumligare nu än det var med gamla filtret.

Plorozen: Är det Kjells inlägg du menar eller?

...Johan...
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 27 mars 2006 10:43
[quote=Jodahl]Jo, den biologiska reningen ska bli bättre, jag bytte ju filtret för att öka filtervolymen. Men jag tycker det är dåligt på att suga in fasta partiklar. På Fluvalfiltret kunde man se hur partiklar sögs in i de smala springorna som allt vatten skall passera. På det nya ser man hur partiklar kommer bara några millimeter från filtermattan utan att sugas in. Tycker vattnet är grumligare nu än det var med gamla filtret..[/quote]
Då är nog effekten på pumpen väl liten satt i relation till filtermaterialets yta
#6 - 27 mars 2006 10:44
jodahl: det var ditt inlägg jag menade.
även om den inte suger åt sig alla partiklar, så borde dessa lägga sig på botten. har du utblåset riktat neråt?
#7 - 27 mars 2006 10:55
Får testa att kapa bort lite filtermatta.

Plorozen: Lite större partiklar lägger sig på botten förr eller senare, men pyttesmå partiklar har en tendens att sväva omkring i evighet. Har ett strilrör med hål riktade snett uppåt och rakt ut mot framrutan.
Bilagor:
#8 - 27 mars 2006 10:56
[QUOTE=Jodahl] Eftersom det bli så stor yta som vattnet sugs in igenom blir det ingen bra sugeffekt, dvs filtret är dåligt på att ta bort partiklar från vattnet.
[/QUOTE]

Detta är en "synvilla". Det är lika effektivt mekaniskt som ett litet filter med snabb vattenrörelse. Tom mer så då en stor yta tar längre tid på sig innan den blir igensatt. Iofs kanske fler stora partiklar sjunker till botten på väg in i filtret. Men det är ju inget negativt efterssom dessa bara sätter igen filtret.
#9 - 27 mars 2006 11:00
[quote=Jodahl]Får testa att kapa bort lite filtermatta.
[/quote]

Eller skaffa kraftigare powerhead :)
#10 - 27 mars 2006 11:05
Skaffa kraftigare powerhead! Jag kör med Powerhead 901 till mitt 540L kar. Kör jag utan strypning på pumpen så suger den åt sig fiskar och växter ;). Har även problem med strypning då den suger åt sig döda blad och sådant, som täcker insugen. Ska se till att strypa den lite mer.
#11 - 27 mars 2006 19:26
Mätte upp filtervolymen och det är, 10 x 15 x 30 cm, dvs en filtervolym på 4,5 liter. Får kanske testa med större pump som ni säger. Men 3700 l/h vette f*n...
#12 - 27 mars 2006 19:54
Hmm, testade att ta bort strilröret och då blev det bättre sug i filtret. Verkar som om friktionsförlusterna med ett strilrör är betydligt större än jag trodde. Det är iofs 80 cm långt, så det går ju att kapa.
Synd bara att när strilröret är borta så går vattnet från pumpen tvärs över akvariet till andra sidan där det följer sidorutan ner och pressar ner mitt snygga växtbuskage som står där. Aldrig får man vara nöjd.
#13 - 27 mars 2006 20:41
[QUOTE=Jodahl]Aldrig får man vara nöjd.[/QUOTE]

Cogito ergo sum

eller "nöjd blir jag när jag dör" som det heter i amerikanska filmer nuförtiden :)
#14 - 28 mars 2006 07:25
[QUOTE=Jodahl]. Det är iofs 80 cm långt, så det går ju att kapa.[/QUOTE]
Kapar du det så borde det ge mer motstånd eftersom du minskar totala ytan på hål där vattnet kan strömma ut.
#15 - 28 mars 2006 10:10
Nä, eftersom det är öppet i änden så borde det bli så att ju längre rör, desto mindre flöde. Men jag kan ju kapa det och samtidigt borra fler hål.
#16 - 28 mars 2006 10:25
kan ju också öka storleken på befintliga hål men gör dom inte för stora bara.
öka med typ 1mm och provkör och se ifall det räcker eller inte.
#17 - 28 mars 2006 12:44
[quote=Jodahl]Mätte upp filtervolymen och det är, 10 x 15 x 30 cm, dvs en filtervolym på 4,5 liter. Får kanske testa med större pump som ni säger. Men 3700 l/h vette f*n...[/quote]
Hur stort är karet?
#18 - 28 mars 2006 13:56
220
#19 - 28 mars 2006 13:57
ok samma som mitt men jag har 2000 i timmen o 9liter filtermatta
#20 - 28 mars 2006 14:02
Jag som tyckte 4,5 liter såg klumpigt ut... Det är i alla fall 10 ggr mer än som var i gamla Fluvalfiltret. Du kanske har ditt bakom nån bakgrund eller nåt?

Kör du med strilrör?
#21 - 28 mars 2006 14:08
jag har en växt framför jo lite klumpigt är det ju :)Nä jag har satt på en 3/4slang bara Har gått ca 3 månader nu
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 28 mars 2006 14:28
Jag har kört med 4,5 liter filtermatta i ett 450 i flera år utan minsta problem.
#23 - 28 mars 2006 15:04
[quote=Kjell Fohrman]Jag har kört med 4,5 liter filtermatta i ett 450 i flera år utan minsta problem.[/quote]
Hur stor pump har du o vad för fiskar möjligt jag överdrivet i mitt kar men men :)
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 28 mars 2006 15:11
[quote=Berserken]Hur stor pump har du o vad för fiskar möjligt jag överdrivet i mitt kar men men :)[/quote]
Just det akvariet är inte igång längre men det funkade i flera år utmärkt med malawiciklider. Har för mig att det var ett Aqua Clear 1200 liters pumphuvud som drev filtret
#25 - 28 mars 2006 20:05
Ja, det funkade fint med Fluval 4+ också, men jag ville testa nåt nytt.

Annons