Blå filtermatta - hur?

#1 - 28 november 2006 00:12
Jag har bestämt mig för att byta ut makaronerna i mina ytterfilter mot blå filtermatta, då jag inte tycker makaronerna är så effektiva på att filtrera bort partiklar från vattnet. Ehfi substratet kommer jag att behålla.

Men ska jag bara skära till en bit filtermatta som jag trycker ner i korgen, eller ska jag ha filtermattan i små kuber? Vad blir bäst?
#2 - 28 november 2006 07:03
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fast makaronerna är väl bra för nitifikationsbakterierna? Tror du inte att filtervadd strax innan utblåset kan ta bort "böspartiklarna"? Så har vi det och tycker det funkar bra. Fast jag är ju inte filterexpert så ta saltet i nypan.[:o][/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 28 november 2006 08:14
batski skrev:
Men ska jag bara skära till en bit filtermatta som jag trycker ner i korgen, eller ska jag ha filtermattan i små kuber? Vad blir bäst?

Antar att det är ett yttrefilter du har och då går det vilket som.

Använd gärna också ett förfilter (en bit filtermatta) på insuget.
#4 - 28 november 2006 09:14
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fast makaronerna är väl bra för nitifikationsbakterierna? Tror du inte att filtervadd strax innan utblåset kan ta bort "böspartiklarna"? Så har vi det och tycker det funkar bra. Fast jag är ju inte filterexpert så ta saltet i nypan.[:o][/COLOR][/FONT]

Enligt Eheim ska makaronerna vara till för den mekaninska filtreringen och Ehfi substrat för den biologiska (Eheims makaroner verkar inte så porösa). Jag antar att bakterierna sätter sig på allt ändå, men det är mycket större yta på Ehfi substratet.

Kjell: Menar du så här som jag har i mitt Asien? :D
#5 - 28 november 2006 09:18
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vad tror du om filtervadd då? Funkar det att sätta det vid utblåset? Eller skall det sitta nån annanstans? Vid insuget? Vi har det på toppen av vårt tetra ex1200 (eller vad det nu heter :rolleyes:) för att just få bort de små svävande "skitpartiklarna".[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 28 november 2006 09:22
batski skrev:
Enligt Eheim ska makaronerna vara till för den mekaninska filtreringen och Ehfi substrat för den biologiska (Eheims makaroner verkar inte så porösa). Jag antar att bakterierna sätter sig på allt ändå, men det är mycket större yta på Ehfi substratet.

Kjell: Menar du så här som jag har i mitt Asien? :D

Ja allt filtermaterial är ju mer eller mindre bra biologiskt som du skriver, vad som sklijer är effektiviteten.
Tycker konstruktionen enligt ditt foto verkar vettig. Har du problem med små partiklar kan man en kortare tid köra med en finporigare bit av filtermatta
#7 - 28 november 2006 09:30
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vad tror du om filtervadd då? Funkar det att sätta det vid utblåset? Eller skall det sitta nån annanstans? Vid insuget? Vi har det på toppen av vårt tetra ex1200 (eller vad det nu heter :rolleyes:) för att just få bort de små svävande "skitpartiklarna".[/COLOR][/FONT]

Jag har en vit filtermatta (filtervadd) längst upp i filtret men jag tycker inte det hjälper särskillt mycket, fast det kanske inte är samma sak? Men jag har iaf inte plats med mer där.

Tycker konstruktionen enligt ditt foto verkar vettig. Har du problem med små partiklar kan man en kortare tid köra med en finporigare bit av filtermatta

I Asien-akvariet där jag har filtermattan på insuget har jag inte problem med partiklar i vattnet, men jag tycker ändå att vattnet är lite klarare hos min kompis som har filtermatta i filtret.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 28 november 2006 09:38
Har man stora problem med svävartiklar - så fyll hela ytterfiltret med rätt tätt packad filtervadd eller köra ett innerfilter där behållaren är fylld med filtervadd. Efter ett dygn är det garanterat borta
Filtervadd är som Lenmar skriver bra på att snabbt plocka bort småpartiklar

Kommer svävpartiklarna sedan tillbaka gång på gång så bör man reda på orsaken och undanröja den.
#9 - 28 november 2006 09:47
Tack för era tips!
#10 - 30 november 2006 15:45
för att bara "låna" tråden en stund.
Köpte idag en bit 50*50*10mm Och ska skära ut dels ett par bitar till ytterfilterna som batski har om insuget till ytterfiltret. Samt ska jag skära till 2 styck 50*10 cm rektanglar. Vad skär jag till dom med lämpligast?? Såg, kniv, sax??
#11 - 30 november 2006 15:47
Jag kör med en vass kökskniv.
#12 - 30 november 2006 15:49
En riktigt vass kniv tycker jag är bäst. Iofs är den bara 10 mm funkar det nog att klippa med en stor sax också.
#13 - 30 november 2006 16:10
sorry centimeter ska det vara.
Men vassa knivar har jag gott om.
#14 - 30 november 2006 16:18
Läste någonstans att man kunde lägga den i frysen ett tag, sen blev den tydligen oerhört lätthanterlig när det gällde kapning. Snyggt o rakt.. Dock ej provat själv så häng mig inte om det inte fungerar!
#15 - 30 november 2006 16:45
du har nog rätt står nog i en artikel här på zoopet. Har för mig att det var om borrning. Men det borde fungera till kap också. Tack för tipsen alla
#16 - 30 november 2006 16:48
Frysa den före man borrar... det måste jag testa som gör förfilter till mina ryggsäcksfilter hela tiden. Skär man med kniv blir det lite springor som yngel kan kila in igenom.
#17 - 30 november 2006 16:56
Sonja skrev:
Frysa den före man borrar... det måste jag testa som gör förfilter till mina ryggsäcksfilter hela tiden. Skär man med kniv blir det lite springor som yngel kan kila in igenom.

jag tror att der stod att , man skall "vattna"den först, o sedan frysa den
mvh janne
#18 - 30 november 2006 17:24
Tack för det, låter rimligt. Jag ska prova nästa gång jag behöver ett förfilter :)
#19 - 30 november 2006 17:40
batski skrev:

finns ingen anledning att skära kuber i ett ytterfilter, ger mindre filteryta eftersom det blir mellarum mellan kuberna, jobbigare att rengöra! kuber används väl bäst då man ska fylla någon hålighet eller där det inte går att skära till exakt typ bakom en bakgrund!;)
#20 - 30 november 2006 18:43
Ok, då vet jag :) Tack för infon !

Annons