blå eller röd :P

#1 - 1 augusti 2008 14:43
Hej idag när mina rödzebra yngel visade sej så var några vita och några var mörkbruna, så jag undrar om dem mörkbruna kommer att bli blåa hannar elller vanliga pärlemo rosa hannar ?
#2 - 2 augusti 2008 12:59
Ingen som vet ?? :(
#3 - 2 augusti 2008 13:24
Dom bruna är hanar och kommer alla att bli blå.. Dom "Rosa" hanarna är orange som små..
Bilagor:
#4 - 3 augusti 2008 10:03
tack så mkt :) men jag undar hur ynglena kan bli bruna när jag iinte har någon blå hanne i akvariumet ?
#5 - 3 augusti 2008 16:35
Det Var ju lite konstigt..Kanske är det så att du har en hona ifrån en blå hane? Den har antagligen den blå hanens gener och därför blir hanen blå.. Vad har du annars för fisk i burken?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 3 augusti 2008 17:26
mazzkot skrev:
tack så mkt :) men jag undar hur ynglena kan bli bruna när jag iinte har någon blå hanne i akvariumet ?

Inte alls konstigt eftersom "röda hanar" även har gener för blå hanar och blå hanar även har gener för röda hanar i sig. Hur många hanar av resp. färg det blir är beroende på hur dominerande de resp. generna är.

På samma sätt kan röda honor även ge OB-honor och OB-honor även ge röda honor.
#7 - 3 augusti 2008 20:45
Kan tillägga att jag hade enbart Pärlemo hanar å vanliga röda honor...

Å av dom har jag fått både blåa hanar å spräckliga hanar (OB) samt pärlemo..å dom ser inte ut som dom OB eller korall zebrorna som man ser i affärerna utan har mycke mer fläckar...
Grymt fina å börjar komma upp lite i storlek så man kanske kan ta en kull snart
#8 - 3 augusti 2008 23:37
Aha..Då var det ju nästan som jag gissade..Intressant! :-)
#9 - 4 augusti 2008 22:04
Hahah vad coolt det låter :D Jaja jag hade iallafall tur eftersom att jag hade börjat leta efter en blå hane :D

AORFISH: Jag har bara 5 demasonis också i karet :D

Annons