blå delfiner

#1 - 30 mars 2004 00:51

Hej! Har fått möjligheten att köpa ett 315 liters akvarium billigt. Måtten är 140x45x50 (ingen aning on vad som är vilket, men jag gissar att 140 cm är längden på karet ;P)och har ända sdan jag först såg dem drömt om att ha blå delfin ciklid. Jag vet att de egentligen skall ha 375 liter, men tror ni att det är möjligt att ha en liten grupp på bara, tja säg en hane och 2-3 honor i 315 liter? Funkar det och kan man ha någon annan litet mindre fisk i då oxå, eller bör man bara ha den lilla gruppen delfiner?

Nina
#2 - 30 mars 2004 01:07
Om vi nu säger att man ska ha 1 cm fisk / liter vatten så kan du alltså ha 5 blå delfinciklider per 100 liter vatten , dvs att du kan ha ca 15 st.En blå delfin ciklid blir ca 20 cm som vuxen. Bra va? Lycka till.
#3 - 30 mars 2004 01:15
Jag skulle nog nöja mig med en fem stycken och ha en grupp Auloncaror eller en grupp Copadichromis också!
#4 - 2 april 2004 09:10
310 är i minsta lagret för blåa delfiner. Det funkar nog att ha en mindre grupp på 5 eller så. Att räkna som smulan29 gör är absurt, fiskars behov av utrymme är absolut inte proportionellt med fiskens längd. Det har med många fler saker att göra som aggressivitet, beteende etc.

Delfiner är snälla fiskar så du kan blanda dem med mycket, dock så gillar de oftast inte för stressade mbunas. Min erfarenhet är att de inte leker så lätt om de stressas. Aulonocaror och copadichromis, som matzen föreslår, är nog bättre karpolare.
#5 - 2 april 2004 09:23
1 cm fisk per liter vatten gäller ju bara för fiskar som bara blir 6-7 cm... För fiskar som blir 10-15 cm gäller väl ungefär 2 liter vatten per cm fisk osv..
#6 - 2 april 2004 12:49
jo vet oxå att man natruligtvis inte bör räkna riktigt så, det är därför jag frågar. Har i alla fall fått hem karet nu, vet att det är litet litet, men har drömt i två års tid om blå delfiner, så när jag såg det här karet billigt så tänkte jag att man kanske kunde ha en liten grupp "delfiner" iaf.
Nina- som drömmer om att starta sitt nya kar.
#7 - 2 april 2004 14:27
Fullvuxna delfiner är för stora för ett 310L akvarium tycker jag...men om de inte är fullvuxna utan kanske hälften av sin potentiella storlek så ser jag det inte som något problem då delfiner växer sakta.

Jag hade fullvuxna delfiner (1 hane + 2 honor) i min 375:a som egentligen var en 320:a med tanke på bakgrundens storlek och det gick jättebra. Jag tycker du kan prova...

Du kan ha "Golden" tillsammans med delfinerna...passar bra ihop och är snyggt.
#8 - 3 april 2004 08:31
tricella: tänkte inte ha någon bakgrund utan bara själva karet...sedan kommer ju gruset till förståss och sten. Tror du det kan funka med 1+2 eller 1+3 i alla fall? Hur är det med näbbciklider, går de att ha med "delfiner" eller är de för våldsamma vid lek?Skulle de passa tillsammans med säg !+2-3 delfiner i mitt kar?
Nina
#9 - 3 april 2004 09:00
Min (om något begränsade) erfarenhet av näbbciklider är att de är snälla som kossor ungefär, i alla fall den stora (labdotropheus fuelleborni).

Hur många man ska ha beror ju väl ochså på hur länge och hur stora de är. För tillfället har vi nedanstående fiskar i 250 liter och det går utmärkt eftersom de är rätt små allihopa (delfinerna ca 7 cm och en venustus något mindre, två stycken i 3 cm-klassen)

(planerar för inköp och flytt till 375 liter, så ni behöver inte bli hysteriska)
#10 - 3 april 2004 10:10
Kan du så förordar jag 1+3 då delfinhonorna är ganska bedrövliga mot varandra om dom är två. Är dom fler så blir inte konkurrensen lika allvarlig. Det kunde smälla rejält i akvariet när honorna satt igång. Hanen var under vissa perioder (lek varannan månad) väldigt ivrig och jagade honorna oerhört, men detta var ändå inget emot när honorna gick huvud mot huvud.

En underbart personlig fisk som jag absolut skall ha igen. Det var en av mina största misstag som akvarist att sälja de tre jag hade...
#11 - 3 april 2004 13:42
jo, det vore kanske bra med 1+3, bara de får plats...Det har nog du bättre erfarenhet av. Jagh tror att de får bo i 310:an även när de är vuxna, om jag inte har sensationell tur och blir millionär eller hittar ett oerhört billigt 375 liters kar på annons och får hem det.Hoppas det kommer funka ändå?

Nina
#12 - 3 april 2004 13:51
För fiskens del så är inte vattenvolymskillnaden mellan 310L till 375L så stor. Om du funderar någon gång i framtiden på att skaffa större så bör du nog hoppa till 540L minst...
#13 - 3 april 2004 14:05
Ok, så förhoppningsvis så kommer 1+3 blå delfiner inte vantrivas i ett 310? ( pga av storlek, sedan finns det ju annat man kan klanta till.)
nina
#14 - 3 april 2004 14:10
Jag tror inte att de kommer att vantrivas, men det kräver också att man skapar miljö efter deras kriterier. Om man skall ha aningen för litet akvarium för arten så bör nog övriga invånare och inredning stämma för att det skall bli lyckat.

Det får inte vara packat med Mbunas då det blir för liten yta för Delfinerna att röra sig på. De gillar inte heller för mycket fight runt omkring sig utan är lite sävlig och iakttagande fisk. Jag upplevde dom som väldigt fredliga gentemot andra, men också lättstressade (visas genom att de svarta fläckarna syns konstant).

Annons