Blå ciklids sällskap

#1 - 15 december 2009 20:37
Jag har precis startat upp ett 180 liters akvarium och har lite beslutsångest om innehållet. Än så länge har bara renhållarna flyttat in (2 otocinclus, 2 corydoras och obestämt antal "crystal red" räkor). För övrig ganska mycket växter.

Och nu till själva frågan, en kompis blå ciklider har ynglat av sig och han erbjuder mig ett par eller två gratis så nu undrar jag vilka fiskar de skulle passa ihop med , då de lär kunna äta små fiskar. De fiskar jag funderat på (förutom cikliderna) är någon form av tetra (kanske kerri-, sorgmantel eller svart fantomtetra), fler corydoras och kanske någon botia eller till och med en humlamal(Microglanis iheringi).

Jag nöjer mig med antaganden och kvalificerade gissningar.:D
#2 - 15 december 2009 21:52
Det jag tänker direkt är att räkorna kan ligga lite risigt till, har även jag funderat mycket på blå ciklid.

Vad jag läst om blå cikliden är att den är ganska snäll men den blir rätt stor (matrisk alltså), kanske skulle det fungera med ett litet stim Randig regnbågsfisk (Melanotaenia trifasciata)? Känns som att kerritetror skulle bli mat, de andra två är ganska breda så dom kanske är för mycket jobb att äta upp?

humlamal skulle kanske fungera bra om du låter cikliderna få lite försprång i storleken?
#3 - 19 december 2009 12:28
Vad tros om barber (prakt eller nät ) med ett blå ciklidspar?

Annons