Blå ciklider som lagt rom !

#1 - 15 april 2011 23:03
Äntligen har mina blåa ciklider lagt rom, som jag väntat :D

Vet att detta par är duktiga föräldrar då dom fått många kullar som dom skött fint i akvariebutiken där jag köpt dem !
Men nu går dom ju ihop med andra fiskar (dom vaktar rommen bra nu).

Så till mina frågor:

1 Hur många dygn tar det innan rommen kläcks ?
2 Kan man göra vattenbyten nu utan att dom störs för mycket (brukar göra vattenbyte en gång i veckan och det är dags nu i helgen) ?
3 Vad ska jag mata dom små liven med [:-10] ?

Har ni andra tips på hur jag ska lyckas få några telingar överleva är jag tacksam för det med :D
#2 - 16 april 2011 00:03
Det tar ca tre dagar innan äggen kläcks, lite beroende på temperaturen. Se´n tar det ytterligare ca fem dagar innan ynglen är frisimmande. Är balansen bra i karet, och det inte är överbelastat, så är det ingen större fara att du hoppar över några vattenbyten. Men om du suger i andra änden av karet kan du byta lite vatten utan nå´n fara för ynglen. Du kan testa att mata dem med yngelfoder på burk, men bäst är artemia, som du antingen kan kläcka själv, eller köpa färdigskalad, vilket är lite enklare, men då är den förstås inte levande.
#3 - 16 april 2011 10:08
Tack för svaren :)
En annan fråga: bör jag ha lyset tänt även nattetid ?
Tänkte ifall det är svårare för dem att vakta rom och sedan yngel när det är mörkt i karet ?
Inatt vågade jag inte chansa utan hade det tänt !
#4 - 16 april 2011 11:47
Det beror ju lite på vad du har för fiskar, har du nattaktiva malar t.ex, så är det bra att ha tänt, annars blir äggen och ynglen lätt mat. Har du en ramp med två lysrör, med möjligheten att släcka och tända dem separat, så kan du ju ha tänt det ena på natten.
#5 - 16 april 2011 12:13
Tack för att du tar dig tid att svara på mina frågor :)
Jag har malar så det får nog bli någon form av nattlampa !
Har nu varit och köpt lite olika yngelfoder, hoppas på att det ska fungera !
Hann tyvärr inte in till min favorit affär innan de stängde,
så jag fick inte så bra hjälp på den andra (inte lika kunniga).
#6 - 16 april 2011 14:28
Bara kul om man kan hjälpa till :)
#7 - 16 april 2011 14:42
Ja en liten skrivbordslampa eller liknande duger som stödljus så de kan freda rommen. Onödigt att störa dygnsrytmen hos fiskarna och växterna genom att ha rampen tänd dygnet runt.
#8 - 16 april 2011 16:33
animaniac skrev:
bara kul om man kan hjälpa till :)

:d
#9 - 16 april 2011 16:35
Ja en liten skrivbordslampa eller liknande duger som stödljus så de kan freda rommen. Onödigt att störa dygnsrytmen hos fiskarna och växterna genom att ha rampen tänd dygnet runt.

Jag ska leta fram en lampa att anv nattetid så slipper jag ha rampen på för brinnande livet dygnet runt ;)
En som man kan rikta mot just deras "bo" ställe :)
#10 - 17 april 2011 17:48
Bilder

Bilder på när mina Blå ciklider lägger rom på en sten :D
Inte världens skarpaste och bästa bilder, men lite kul ändå :)
#11 - 18 april 2011 11:15
Jahapp då var all rom borta :(
Antingen har dom övriga fiskarna lyckats snappa åt sig lite rom nu och då (den har försvunnit eftersom) eller så har föräldrarna varit för stressade (?) så det är dom som ätit upp den !
Aja bättre lycka nästa gång ;)
#12 - 18 april 2011 11:20
Ynglena ligger inte i en grop och sprattlar då? Föräldrarna flyttar ynglena till en grop när dom är nykläckta och gropen behöver inte alltid vara i närheten av där dom la äggen.
Mvh Simon
#13 - 18 april 2011 18:00
Tror inte det !
I så fall vaktar dom inte ynglen alls och då har dom nog redan blivit mat ;)
#14 - 18 april 2011 18:10
penny_lane skrev:
Tror inte det !

I så fall vaktar dom inte ynglen alls och då har dom nog redan blivit mat ;)

Okej, vad synd. Men dom kommer säkert lägga nya ägg inom en vecka. Mina lägger tillochmed nya redan efter någon timme ibland. Bättre lycka nästa kull:)
Mvh Simon
#15 - 18 april 2011 18:35
Tack :)
Jaså dom kommer igång så snart igen :)
Jag hoppas på bättre lycka nästa nång !
Funderar på om jag ska flytta dem till ett annat kar där dom får husera själva, så kan dom få till en kull där !
Men det är bara på 80 liter, antar att det blir lite trångt åt dem kanske, även om det är för en kort tid ?!
#16 - 18 april 2011 18:39
penny_lane skrev:
Tack :)

Jaså dom kommer igång så snart igen :)

Jag hoppas på bättre lycka nästa nång !

Funderar på om jag ska flytta dem till ett annat kar där dom får husera själva, så kan dom få till en kull där !

Men det är bara på 80 liter, antar att det blir lite trångt åt dem kanske, även om det är för en kort tid ?!

Hur stora är dom? Det kan finnas risk för att hanen blir aggressiv mot honan om dom är stora.
Mvh Simon
#17 - 18 april 2011 19:21
I det här fallet så är honan större än hanen !
Honan är ca 11cm och hanen ca 9cm.
#18 - 18 april 2011 19:26
penny_lane skrev:
I det här fallet så är honan större än hanen !

Honan är ca 11cm och hanen ca 9cm.

Jag skulle nog inte stoppa ner dom i ett 80litersakvarium tillsammans om dom har nått så stor storlek. Men jag är ingen expert på Blåciklider så jag ska vara försiktig med att uttala mig...
Mvh Simon
#19 - 18 april 2011 19:29
Jag skulle nog inte stoppa ner dom i ett 80litersakvarium tillsammans om dom har nått så stor storlek. Men jag är ingen expert på Blåciklider så jag ska vara försiktig med att uttala mig...

Mvh Simon

Personligen tycker jag det känns som att det blir för litet :S

Ett andra alternativ kan ju vara att flytta rommen nästa gång !
Lägger dom den på samma sten är den lätt att flytta över...
#20 - 18 april 2011 19:34
penny_lane skrev:
Personligen tycker jag det känns som att det blir för litet :S

Ett andra alternativ kan ju vara att flytta rommen nästa gång !

Lägger dom den på samma sten är den lätt att flytta över...

Om du flyttar över rommen, se till att den aldrig kommer i kontakt med luft för då förstörs den. Och Se till att rommen blir ventilerad hela tiden av tex. en syresten eller en svag pump för annars möglar den.
Mvh Simon
#21 - 18 april 2011 19:45
Om du flyttar över rommen, se till att den aldrig kommer i kontakt med luft för då förstörs den. Och Se till att rommen blir ventilerad hela tiden av tex. en syresten eller en svag pump för annars möglar den.

Mvh Simon

Ahh ok, tack för de tipsen :)
Det räcker inte med den pump/filter som är i karet man flyttar till ?
Jag antar att vattnet liksom ska röra sig lite över rommen ung som på samma sätt som när föräldrarna fläktar !?
#22 - 18 april 2011 19:55
Halloj Jenny!
Är det OK om jag lägger mig i lite?
Jag har tittat i tråden därför att Blåciklid är en av mina favoriter - både till utseende och att de har fantastisk yngelvård. Det här är dessutom en ciklid som lägger rejält mycket rom, så kullarna blir helt fantastiska att titta på när de vallas av föräldrarna.
De har lekt i affären, vilket är ganska vanligt när det gäller de här cikliderna - när de får vara i ett kar en tid så sätter de igång. Nu har de kommit till ny miljö (din) och är kanske inte riktigt "hemma" ännu - men det kommer dom att bli om du bara låter dom vara helt ifred och låter dom lägga ett antal lekar till. Dom klarar malar och annan fisk galant - och visst kan du ha en svag nattlampa i karet under de första lekarna, men detta är inget som är direkt nödvändigt - våga testa!

Nu kommer jag till varför jag skriver det här inlägget. Är det så att du tänker dra upp yngel till försäljning? Jag tänker på att du är inne på att ta bort rommen från föräldrarna... och dra upp yngel artificiellt, vilket jag tycker är enormt synd, då du missar hela grejen med att se de här cikliderna ta hand om sina yngel - för att inte tala om den störningsfaktor detta är för föräldrarna - som givetvis kommer att ... börja om från början igen och leka ytterligare en vända.
Ett tips i all vänlighet, är att låta detta vackra par (fantastiska bilder) helt enkelt bara köra på - de kommer snart att ha full koll på sina yngel - det här är en lättlekt och starkt yngelvårdande ciklid.

Är det uppfödning av blåciklider det hela handlar om - ja, då kanske det kan vara på sin plats att ta bort rommen från föräldrarna - så att man får så stor produktion på yngel som möjligt. Lycka till nu med dessa härliga Blåciklider - och sätt gärna in fler fina bilder på dom - en ren njutning att titta på!:)
#23 - 18 april 2011 20:02
penny_lane skrev:
Ahh ok, tack för de tipsen :)

Det räcker inte med den pump/filter som är i karet man flyttar till ?

Jag antar att vattnet liksom ska röra sig lite över rommen ung som på samma sätt som när föräldrarna fläktar !?

Ja bara det fläktar över rommen så är det bra så rikta pumpen mot äggen (om den nu inte är jättestark)
Mvh Simon
#24 - 18 april 2011 20:31
Halloj Jenny!

Är det OK om jag lägger mig i lite?

Jag har tittat i tråden därför att Blåciklid är en av mina favoriter - både till utseende och att de har fantastisk yngelvård. Det här är dessutom en ciklid som lägger rejält mycket rom, så kullarna blir helt fantastiska att titta på när de vallas av föräldrarna.

De har lekt i affären, vilket är ganska vanligt när det gäller de här cikliderna - när de får vara i ett kar en tid så sätter de igång. Nu har de kommit till ny miljö (din) och är kanske inte riktigt "hemma" ännu - men det kommer dom att bli om du bara låter dom vara helt ifred och låter dom lägga ett antal lekar till. Dom klarar malar och annan fisk galant - och visst kan du ha en svag nattlampa i karet under de första lekarna, men detta är inget som är direkt nödvändigt - våga testa!

Nu kommer jag till varför jag skriver det här inlägget. Är det så att du tänker dra upp yngel till försäljning? Jag tänker på att du är inne på att ta bort rommen från föräldrarna... och dra upp yngel artificiellt, vilket jag tycker är enormt synd, då du missar hela grejen med att se de här cikliderna ta hand om sina yngel - för att inte tala om den störningsfaktor detta är för föräldrarna - som givetvis kommer att ... börja om från början igen och leka ytterligare en vända.

Ett tips i all vänlighet, är att låta detta vackra par (fantastiska bilder) helt enkelt bara köra på - de kommer snart att ha full koll på sina yngel - det här är en lättlekt och starkt yngelvårdande ciklid.

Är det uppfödning av blåciklider det hela handlar om - ja, då kanske det kan vara på sin plats att ta bort rommen från föräldrarna - så att man får så stor produktion på yngel som möjligt. Lycka till nu med dessa härliga Blåciklider - och sätt gärna in fler fina bilder på dom - en ren njutning att titta på!:)

Självklart är det ok att du "lägger dig i" :)
Jag är glad för alla tips och råd jag kan få :)
Tror precis som du skriver att de nog inte känner sig riktigt hemma ännu ! Därför de kanske inte vaktat lika bra pga stress el liknande !
På djuraffären gick de ju själva i ett kar och hade därför inget hot alls, så självklart är det svårare för dem hemma hos mig ;)

Jag vill att dom ska vara mamma och pappa på riktigt för jag är helt såld på deras sätt att ta hand om sina bebisar :) Det lilla jag såg på djuraffären, när de "suger upp" de som hamnat utanför gropen och spottar tillbaks dem osv. Så fascinerande :D

Enda anl till att jag hade en liten tanke på att ta ur rommen var för att det skulle vara så kul att få något yngel (det är ju alltid kul oavsett vilken fisk man har), så nej inga tankar på att driva upp för försäljning.

Om det är som du säger att du tror att dom kommer fixa det lite längra fram så fortsätter jag ta hand om dem som jag gjort fram till nu. Dom har ju lekt en gång vilket måste tyda på att dom trivs hyfsat iallafall ;) Och kanske snart leker igen :D

Tack för ditt inlägg och har du några fler tips o trix är jag idel öra ;)
Tack jag lägger gärna in fler foton :D Tyvärr blev dessa jag tog inte alltför bra då de såklart valde ett knöligt ställe (svår fotat) att lägga rommen på ;)
#25 - 18 april 2011 20:49
Tar man bort äggen från föräldrarna, så kommer de förmodligen att leka snabbt igen, vilket sliter på dem, särskilt honan, som måste producera nya ägg tätt inpå de förra. Se´n finns nog risken att ynglen själva får svårare att föda upp sina egna yngel, om de inte blivit omhändertagna av föräldrarna själva.
#26 - 18 april 2011 21:34
Japp, som Animaniac säger, blir det en slitning, speciellt på honan - om man labbar med att ta bort rommen så fort de lägger en lek. Fiskarna tappar "bäringen" och fokuserar på en ny lek ganska snabbt. Det är också, som Animaniac säger, så att ynglen behöver en typ av prägling - "lära" sig ett mönster av kroppssignaler från föräldrarna som de själva kan applicera på sina efterkommande så småningom.
Nu är det nog så att mycket av denna prägling finns i fiskarna instinktivt - men håller man på med aktiv artificiell uppfödning där ynglen i generationer aldrig får föräldrarnas subtila kroppssignaler - prägling - så blir till slut avkomman mindre lämpad att själva ta hand om sina yngel. Detta är ett hett diskussionsämne - och debatten går vild om hur mycket man skall "bry sig om" detta med att föda upp artificiellt. Men fiskar, som har en kort lek- och uppfödingscykel, är ett bra exempel på hur avkomma kan degenerera i snabba led. Visst, man genererar massor av yngel i kommersiellt intresse - men frågan är vad det blir för kvalitet på denna avkomma. Vi har en liten ledtråd i Fjärilsciklider - som ofta är uppfödda på detta sätt - och som visar klena resultat i yngelvård - och till och med överlevnad. Det finns många olika parametrar och anledningar och till detta - men faktum kvarstår. Sanningen är att för 30-40 år sedan var det absolut inga problem att ha friska, stöddiga Fjärilsciklider i ett högst ordinärt "sällskapskar" - och de uppförde sig som vilka Zebraciklider som helst - även om Fjärilsciklider alltid har varit lite... "känsliga" och en aning "svåra".

Dina Blåciklider är helt och hållet kompetenta att leka och dra upp yngel - i mörker, med malar, och med en jädrans massa annan fisk i karet - det enda du behöver tänka på är att låta dom vara ifred - låt dom leka en massa gånger, det kan ta 5-10 lekar innan det blir resultat. Men, om jag får tippa lite så tror jag dina fiskar har en maffig yngelskara om bara ett par lekar till - Blåciklider är lätta att ha att göra med, bara man tar det varligt och låter dom hålla på själva - utan mänsklig inblandning. Byt vatten regelbundet, se till att hålla koll på temperatur, vattenkvalitet och mathållning - så har du några av ciklidvärldens häftigaste kandidater till helt fantastik yngelvård - och för dig, en otrolig upplevelse av fiskarnas liv och leverne!:)
#27 - 18 april 2011 21:44
Japp, som Animaniac säger, blir det en slitning, speciellt på honan - om man labbar med att ta bort rommen så fort de lägger en lek. Fiskarna tappar "bäringen" och fokuserar på en ny lek ganska snabbt. Det är också, som Animaniac säger, så att ynglen behöver en typ av prägling - "lära" sig ett mönster av kroppssignaler från föräldrarna som de själva kan applicera på sina efterkommande så småningom.

Nu är det nog så att mycket av denna prägling finns i fiskarna instinktivt - men håller man på med aktiv artificiell uppfödning där ynglen i generationer aldrig får föräldrarnas subtila kroppssignaler - prägling - så blir till slut avkomman mindre lämpad att själva ta hand om sina yngel. Detta är ett hett diskussionsämne - och debatten går vild om hur mycket man skall "bry sig om" detta med att föda upp artificiellt. Men fiskar, som har en kort lek- och uppfödingscykel, är ett bra exempel på hur avkomma kan degenerera i snabba led. Visst, man genererar massor av yngel i kommersiellt intresse - men frågan är vad det blir för kvalitet på denna avkomma. Vi har en liten ledtråd i Fjärilsciklider - som ofta är uppfödda på detta sätt - och som visar klena resultat i yngelvård - och till och med överlevnad. Det finns många olika parametrar och anledningar och till detta - men faktum kvarstår. Sanningen är att för 30-40 år sedan var det absolut inga problem att ha friska, stöddiga Fjärilsciklider i ett högst ordinärt "sällskapskar" - och de uppförde sig som vilka Zebraciklider som helst - även om Fjärilsciklider alltid har varit lite... "känsliga" och en aning "svåra".

Dina Blåciklider är helt och hållet kompetenta att leka och dra upp yngel - i mörker, med malar, och med en jädrans massa annan fisk i karet - det enda du behöver tänka på är att låta dom vara ifred - låt dom leka en massa gånger, det kan ta 5-10 lekar innan det blir resultat. Men, om jag får tippa lite så tror jag dina fiskar har en maffig yngelskara om bara ett par lekar till - Blåciklider är lätta att ha att göra med, bara man tar det varligt och låter dom hålla på själva - utan mänsklig inblandning. Byt vatten regelbundet, se till att hålla koll på temperatur, vattenkvalitet och mathållning - så har du några av ciklidvärldens häftigaste kandidater till helt fantastik yngelvård - och för dig, en otrolig upplevelse av fiskarnas liv och leverne!:)

Jag gör vattenbyte en gång i veckan och försöker mata varierat. Men bäst gillar dom räkor vilket även alla andra fiskar i hemmet älskar ;)
Är lite brydd på en sak just nu bara ! Innan jag fattade att dom var på gång med lek så "saboterade" jag för dem ! De grävde upp tre (alltid samma) växter och jag tröck tillbaks dem. Så höll vi på i 3-4 dagar innan jag fattade (såg) varför. Det var där de la rommen ! Till min fundering ! Du skrev att de ska ha lugn och ro. Ska jag plantera dessa växter på annat ställe i karet el kommer de flytta sina ställen för romläggning så det inte spelar någon roll ??
#28 - 18 april 2011 21:49
Bilder

Såhär fin är herr ciklid idag :d
#29 - 18 april 2011 22:01
penny_lane skrev:
Såhär fin är herr ciklid idag :d

Snygg den är! Ser helt annorlunda ut än mina Blåciklider, bland annat högst upp på ryggfenan där mina är bärsa i färgen när dina är mera gulaktiga. Sen tycker jag mina är högre jämfört med kroppsteckningen än dina. Men snygga är dom!:)
Mvh Simon
#30 - 18 april 2011 22:05
Snygg den är! Ser helt annorlunda ut än mina Blåciklider, bland annat högst upp på ryggfenan där mina är bärsa i färgen när dina är mera gulaktiga. Sen tycker jag mina är högre jämfört med kroppsteckningen än dina. Men snygga är dom!:)

Mvh Simon

Jaså ? Antar att alla är individuella :)
Ja han är extra fin pappa fisk :D Mamma fisk är inte lika färgglad, men fin hon med :)
#31 - 18 april 2011 22:05
penny_lane skrev:
Jag gör vattenbyte en gång i veckan och försöker mata varierat. Men bäst gillar dom räkor vilket även alla andra fiskar i hemmet älskar ;)

Är lite brydd på en sak just nu bara ! Innan jag fattade att dom var på gång med lek så "saboterade" jag för dem ! De grävde upp tre (alltid samma) växter och jag tröck tillbaks dem. Så höll vi på i 3-4 dagar innan jag fattade (såg) varför. Det var där de la rommen ! Till min fundering ! Du skrev att de ska ha lugn och ro. Ska jag plantera dessa växter på annat ställe i karet el kommer de flytta sina ställen för romläggning så det inte spelar någon roll ??

Blåciklider gräver lite gropar här och där - det är deras sätt att liksom "luras" och gömma undan ynglen, speciellt när de är i larvstadiet innan de blir frisimmande. Bara det faktum att ha stora "krattor" till nävar som placerar växter kan nog få fiskarna att bli en aning stressade.
Kolla lite om du kan placera växterna en bra bit ifrån de ställe/ställen där de mest uppehåller sig - och på så sätt kanske kan få växterna att sitta kvar. Annars; om du märker att de gräver upp växterna under sin lek eller förberedelser för leken - låt helt enkelt växterna flyta upp och ignorera dom. Alternativt ta bort växterna och skippa dom.
"Lugn och ro" är en sanning med modifikation - de flesta av de här robusta cikliderna tycks bli mer fokuserade och allerta när det är "störningar" i karet - dessa störningar skall dock endast ha naturliga orsker - det handlar om andra fiskar, mörker o.s.v. Detta stärker deras varseblivningsinstinkter och bidrar till att de vårdar ynglen ännu bättre. Vad jag menar med lugn och ro är frånvaro av mänsklig inblandning - inget röj med planteringar och förflyttningar av inredning o.s.v. Om de gräver upp en växt - låt denna vara, låt den flyta omkring tills leken är fullbordad. Retar du dig på att växten flyter omkring, eller ligger och dräller i karet - ta då bort den kvickt och lätt. Låt fiskarna själva bestämma hur de vill ha det i karet! Ditt kar kanske inte vinner "sveriges snyggaste akvarium" - men du får garanterat det mest händelserika och spännande kar du kan tänka dig.
Du skall se hur det ser ut i ett av mina Discuskar just nu - jag har två par med yngel och där dräller det av blad, skit på bottnen och skitiga rutor - detta bryr jag mig inte det minsta om - för fiskarna får gå där ostörda - och jag har den absolut bästa action man kan ha i ett akvarium, när jag ser hur dessa magnifika varelser agerar helt ostörda. Vattenbyten gör jag hur lätt som helst ändå - de märker ingenting. Slang i karet, vid en av sidorna - ut med vatten. Slang på kranen och i med vatten tillbaka i karet - lätt som en plätt!:)
#32 - 18 april 2011 22:12
Blåciklider gräver lite gropar här och där - det är deras sätt att liksom "luras" och gömma undan ynglen, speciellt när de är i larvstadiet innan de blir frisimmande. Bara det faktum att ha stora "krattor" till nävar som placerar växter kan nog få fiskarna att bli en aning stressade.

Kolla lite om du kan placera växterna en bra bit ifrån de ställe/ställen där de mest uppehåller sig - och på så sätt kanske kan få växterna att sitta kvar. Annars; om du märker att de gräver upp växterna under sin lek eller förberedelser för leken - låt helt enkelt växterna flyta upp och ignorera dom. Alternativt ta bort växterna och skippa dom.

"Lugn och ro" är en sanning med modifikation - de flesta av de här robusta cikliderna tycks bli mer fokuserade och allerta när det är "störningar" i karet - dessa störningar skall dock endast ha naturliga orsker - det handlar om andra fiskar, mörker o.s.v. Detta stärker deras varseblivningsinstinkter och bidrar till att de vårdar ynglen ännu bättre. Vad jag menar med lugn och ro är frånvaro av mänsklig inblandning - inget röj med planteringar och förflyttningar av inredning o.s.v. Om de gräver upp en växt - låt denna vara, låt den flyta omkring tills leken är fullbordad. Retar du dig på att växten flyter omkring, eller ligger och dräller i karet - ta då bort den kvickt och lätt. Låt fiskarna själva bestämma hur de vill ha det i karet! Ditt kar kanske inte vinner "sveriges snyggaste akvarium" - men du får garanterat det mest händelserika och spännande kar du kan tänka dig.

Du skall se hur det ser ut i ett av mina Discuskar just nu - jag har två par med yngel och där dräller det av blad, skit på bottnen och skitiga rutor - detta bryr jag mig inte det minsta om - för fiskarna får gå där ostörda - och jag har den absolut bästa action man kan ha i ett akvarium, när jag ser hur dessa nagnifika varelser agerar helt ostörda. Vattenbyten gör jag hur lätt som helst ändå - de märker ingenting. Slang i karet, vid en av sidorna - ut med vatten. Slang på kranen och i med vatten tillbaka i karet - lätt som en plätt!:)

Det var lite så jag tänkte ! När jag väl fattade varför dom bråkade med mig ang växterna så lät jag dem flyta på ytan. Och det gör dom ff ;) Jag tror jag planterar dem nån annanstans så får vi se om det behagar dem lite bättre :) Vattenbyten är inga problem, gjorde ett i lördags (då de ff hade rom på stenen) och det verkade inte bekomma dem det minsta. Det borde dom ju vara van vid vid det här laget. Jag anv också slang som jag suger ur med och sedan kopplar på kranen !
Jag ser fram emot nästa lek omgång :D
#33 - 18 april 2011 22:14
penny_lane skrev:
Jaså ? Antar att alla är individuella :)

Jag tror att det handlar lite om vilken flod deras förfäder kommer ifrån för det kan skifta i färgen beroende på det. Jag har även sett Blåciklider med rött längst upp på ryggfenan och jag kan tänka mig att det finns hur många färgvarianter som helst pga korsningar mellan olika.:)
Mvh Simon
#34 - 18 april 2011 22:14
penny_lane skrev:
Det var lite så jag tänkte ! När jag väl fattade varför dom bråkade med mig ang växterna så lät jag dem flyta på ytan. Och det gör dom ff ;) Jag tror jag planterar dem nån annanstans så får vi se om det behagar dem lite bättre :) Vattenbyten är inga problem, gjorde ett i lördags (då de ff hade rom på stenen) och det verkade inte bekomma dem det minsta. Det borde dom ju vara van vid vid det här laget. Jag anv också slang som jag suger ur med och sedan kopplar på kranen !

Jag ser fram emot nästa lek omgång :D

Härligt, Jenny!
Jag vet att dina blåciklider kommer att göra storverk - fantastiska ciklider!:)
#35 - 18 april 2011 22:16
Härligt, Jenny!

Jag vet att dina blåciklider kommer att göra storverk - fantastiska ciklider!:)

Alldeles säkert ;) :D
Tack för all hjälp och råd :)
#36 - 18 april 2011 23:39
Har själv ett blåciklidpar, påpekade för "min" butik att man sällan ser blåciklider numer, och då tog han in ett gäng. Dock osäker på hur honan mår, har inte sett henne på ett par dagar (har rena djungeln i karet), och senast jag såg henne hade hon en lång vit avföringstråd, så vet inte hur hon mår. Kanske har hon blivit stressad av att nyckelhålen, som var först i karet, är rätt griniga.
#37 - 18 april 2011 23:51
Animaniac skrev:
Har själv ett blåciklidpar, påpekade för "min" butik att man sällan ser blåciklider numer, och då tog han in ett gäng. Dock osäker på hur honan mår, har inte sett henne på ett par dagar (har rena djungeln i karet), och senast jag såg henne hade hon en lång vit avföringstråd, så vet inte hur hon mår. Kanske har hon blivit stressad av att nyckelhålen, som var först i karet, är rätt griniga.

Hoppas det är något tillfälligt så hon trivs bättre snart !
Mina (alla mina fiskar) kan ha vit avföring också (dock inte som en tråd), men det beror nog på att dom äter mycket räkor ;)
#38 - 19 april 2011 00:01
penny_lane skrev:
Hoppas det är något tillfälligt så hon trivs bättre snart !

Mina (alla mina fiskar) kan ha vit avföring också (dock inte som en tråd), men det beror nog på att dom äter mycket räkor ;)

Ja, hanen är i alla fall pigg, och simmar runt, men då och då hamnar han i bråk med nyckelhålen, som tycker att han ska hålla sig på mattan ;)
#39 - 19 april 2011 00:04
Animaniac skrev:
Ja, hanen är i alla fall pigg, och simmar runt, men då och då hamnar han i bråk med nyckelhålen, som tycker att han ska hålla sig på mattan ;)

Då är det lite liv och rörelse i burken iallafall ;)
När mina vaktade rommen som bäst blev hanen så i sitt esse att han t.o.m jagade bort honan ibland !!
#40 - 19 april 2011 00:20
penny_lane skrev:
Då är det lite liv och rörelse i burken iallafall ;)

När mina vaktade rommen som bäst blev hanen så i sitt esse att han t.o.m jagade bort honan ibland !!

Hehe, ja, det kan man säga, har även tre Megalechis picta som far omkring som missiler :p
#41 - 19 april 2011 00:24
Animaniac skrev:
Hehe, ja, det kan man säga, har även tre Megalechis picta som far omkring som missiler :p

Alltid roligt när det är lite fart och fläkt i burkarna :D
Jag kan sitta och studera dom hur länge som helst med kameran i handen :)
Ett tu tre så har det sprungit iväg ett par timmar ;)
#42 - 19 april 2011 00:34
penny_lane skrev:
Alltid roligt när det är lite fart och fläkt i burkarna :D

Jag kan sitta och studera dom hur länge som helst med kameran i handen :)

Ett tu tre så har det sprungit iväg ett par timmar ;)

Ja, det är kul att studera dem :) Bilderna på dina blå var fina. Och ser att det har dykt upp en bild på dig, också fin.
#43 - 19 april 2011 00:38
Animaniac skrev:
Ja, det är kul att studera dem :) Bilderna på dina blå var fina. Och ser att det har dykt upp en bild på dig, också fin.

Tack :) Att fota i akvarium kräver ju tålamod då objekten sällan är still tillräckligt länge för att fastna på bild (som du såklart vet) ;)
Krävs mååånga foton för att få till några få bra :) Men roligt :D
Hahaha ja även matte vill ju vara med på bild :P
#44 - 19 april 2011 00:41
penny_lane skrev:
Tack :) Att fota i akvarium kräver ju tålamod då objekten sällan är still tillräckligt länge för att fastna på bild (som du såklart vet) ;)

Krävs mååånga foton för att få till några få bra :) Men roligt :D

Hahaha ja även matte vill ju vara med på bild :P

Ja, då är det bra med en digitalkamera, man kan ta många bilder, och radera dem som inte blev bra. Har ju lagt upp en del bilder i mitt galleri här. Hehe, ja, kan tänka mig att matte är mer still, och lättare att ta bild på ;)
#45 - 19 april 2011 00:45
Animaniac skrev:
Ja, då är det bra med en digitalkamera, man kan ta många bilder, och radera dem som inte blev bra. Har ju lagt upp en del bilder i mitt galleri här. Hehe, ja, kan tänka mig att matte är mer still, och lättare att ta bild på ;)

Ja har tittat lite på dina bilder med :) Många fina där också :)
Jo matte är nog mer stillsam och lätt fotograferad (tänkte skriva lättfotad, men det hade ju blivit tokigt ;)), men sitter/står helst bakom kameran faktiskt :)
Men nån ego bild måste man ju ta ibland så man inte glömmer bort hur man ser ut ;)
#46 - 19 april 2011 00:50
penny_lane skrev:
Ja har tittat lite på dina bilder med :) Många fina där också :)

Jo matte är nog mer stillsam och lätt fotograferad (tänkte skriva lättfotad, men det hade ju blivit tokigt ;)), men sitter/står helst bakom kameran faktiskt :)

Men nån ego bild måste man ju ta ibland så man inte glömmer bort hur man ser ut ;)

Ja, en del är man väl mer nöjd med än andra :) Men några av dem har faktiskt hamnat bland artbeskrivningarna här på zoopet.
Hehe, ja, det hade ju låtit lite tokigt ;) Ja, inte är man nå´n linslus direkt, och tycker inte att jag gör mig på bild.
#47 - 19 april 2011 00:53
Animaniac skrev:
Ja, en del är man väl mer nöjd med än andra :) Men några av dem har faktiskt hamnat bland artbeskrivningarna här på zoopet.

Hehe, ja, det hade ju låtit lite tokigt ;) Ja, inte är man nå´n linslus direkt, och tycker inte att jag gör mig på bild.

Samma här, därför sköter jag fotandet så kan alla andra stå framför kameran istället :)
#48 - 19 april 2011 00:55
penny_lane skrev:
Samma här, därför sköter jag fotandet så kan alla andra stå framför kameran istället :)

Tja, men nog tycker jag du passar framför kameran också ;) Lite OT nu kanske, hehe...
#49 - 19 april 2011 01:00
Animaniac skrev:
Tja, men nog tycker jag du passar framför kameran också ;) Lite OT nu kanske, hehe...

Asch inte då, fiskarna gör sig bättre på bild :) Ja det går ju inte förstås :-o
#50 - 19 april 2011 01:03
penny_lane skrev:
Asch inte då, fiskarna gör sig bättre på bild :) Ja det går ju inte förstås :-o

Ja, de är också fina på bild :) Blåciklider är faktiskt riktigt vackra. Hehe, nej, det gled ju iväg från ämnet lite. Kanske dags att leta upp sängen.
#51 - 28 april 2011 15:36
Nu har mina blå juveler lagt rom igen :) I tisdags hade dom fullt upp och den här gången är det ännu mer rom än sist :)
Denna gång har dom även (jag misstänker att det är dom ?!), rensat bland gruset så det bara ligger vitt grus under stenen ! Blir intressant och se hur det går den här gången :)
#52 - 28 april 2011 16:37
penny_lane skrev:
Nu har mina blå juveler lagt rom igen :) I tisdags hade dom fullt upp och den här gången är det ännu mer rom än sist :)

Denna gång har dom även (jag misstänker att det är dom ?!), rensat bland gruset så det bara ligger vitt grus under stenen ! Blir intressant och se hur det går den här gången :)

Kul :) Håller tummarna att det går bra.
#53 - 29 april 2011 06:50
Animaniac din tumhållning räckte tyvärr inte hela vägen ;)
Det blev precis som sist att natten till kläcknings dagen (idag) är alla romkorn borta :(
Dom (någon) har även grävt tillbaks lite grus över den vita grushögen !
Ja ja, med lite tur är dom igång igen om en vecka ;)

Annons