Halloj Jenny!
Är det OK om jag lägger mig i lite?
Jag har tittat i tråden därför att Blåciklid är en av mina favoriter - både till utseende och att de har fantastisk yngelvård. Det här är dessutom en ciklid som lägger rejält mycket rom, så kullarna blir helt fantastiska att titta på när de vallas av föräldrarna.
De har lekt i affären, vilket är ganska vanligt när det gäller de här cikliderna - när de får vara i ett kar en tid så sätter de igång. Nu har de kommit till ny miljö (din) och är kanske inte riktigt "hemma" ännu - men det kommer dom att bli om du bara låter dom vara helt ifred och låter dom lägga ett antal lekar till. Dom klarar malar och annan fisk galant - och visst kan du ha en svag nattlampa i karet under de första lekarna, men detta är inget som är direkt nödvändigt - våga testa!
Nu kommer jag till varför jag skriver det här inlägget. Är det så att du tänker dra upp yngel till försäljning? Jag tänker på att du är inne på att ta bort rommen från föräldrarna... och dra upp yngel artificiellt, vilket jag tycker är enormt synd, då du missar hela grejen med att se de här cikliderna ta hand om sina yngel - för att inte tala om den störningsfaktor detta är för föräldrarna - som givetvis kommer att ... börja om från början igen och leka ytterligare en vända.
Ett tips i all vänlighet, är att låta detta vackra par (fantastiska bilder) helt enkelt bara köra på - de kommer snart att ha full koll på sina yngel - det här är en lättlekt och starkt yngelvårdande ciklid.
Är det uppfödning av blåciklider det hela handlar om - ja, då kanske det kan vara på sin plats att ta bort rommen från föräldrarna - så att man får så stor produktion på yngel som möjligt. Lycka till nu med dessa härliga Blåciklider - och sätt gärna in fler fina bilder på dom - en ren njutning att titta på!:)
Självklart är det ok att du "lägger dig i" :)
Jag är glad för alla tips och råd jag kan få :)
Tror precis som du skriver att de nog inte känner sig riktigt hemma ännu ! Därför de kanske inte vaktat lika bra pga stress el liknande !
På djuraffären gick de ju själva i ett kar och hade därför inget hot alls, så självklart är det svårare för dem hemma hos mig ;)
Jag vill att dom ska vara mamma och pappa på riktigt för jag är helt såld på deras sätt att ta hand om sina bebisar :) Det lilla jag såg på djuraffären, när de "suger upp" de som hamnat utanför gropen och spottar tillbaks dem osv. Så fascinerande :D
Enda anl till att jag hade en liten tanke på att ta ur rommen var för att det skulle vara så kul att få något yngel (det är ju alltid kul oavsett vilken fisk man har), så nej inga tankar på att driva upp för försäljning.
Om det är som du säger att du tror att dom kommer fixa det lite längra fram så fortsätter jag ta hand om dem som jag gjort fram till nu. Dom har ju lekt en gång vilket måste tyda på att dom trivs hyfsat iallafall ;) Och kanske snart leker igen :D
Tack för ditt inlägg och har du några fler tips o trix är jag idel öra ;)
Tack jag lägger gärna in fler foton :D Tyvärr blev dessa jag tog inte alltför bra då de såklart valde ett knöligt ställe (svår fotat) att lägga rommen på ;)