Blå Ciklid rom

#1 - 30 januari 2009 09:10
Inom hur många dagar kan man räkna med yngel? Hanen och honan vaktar romen med sina liv...

Jag hade planerat en större flytt när jag upptäckte romen nämligen.
#2 - 30 januari 2009 09:12
Låt sig det kan ta 3 dygn eller så från läggning beroende på temperatur i vattnet.
#3 - 30 januari 2009 15:32
Typ, så som drd skriver.
Men för att få bra överlevnad på ynglena så ska du inte flytta dem förrens de varit frisimmande typ tre dagar.
#4 - 30 januari 2009 15:54
jag flyttade tegelröret med ägg å hona i till ett annat kar då jag var rädd de skulle bli mat åt Tilapierna som är rätt roviga,det gicg jättebra tog ner en stor glasslåda i karet som fylldes med vatten å däri la jag röret med hona å ägg, samma fast omvänt i nästa kar å väldigt många yngel blev det
#5 - 30 januari 2009 16:08
när mina blå ciklider fick rom flyttade jag alla andra fiskar till ett annat akvarium,blå ciklider är roliga att se på när dom tar ut ynglerna på en liten utflykt i akvariumet:)
#6 - 30 januari 2009 16:43
när mina blå ciklider fick rom flyttade jag alla andra fiskar till ett annat akvarium,blå ciklider är roliga att se på när dom tar ut ynglerna på en liten utflykt i akvariumet:)

visst är det roligt att se hur duktiga de är att hålla reda på de små.
nu kunde inte jag flytta alla övriga fiskar då de är många bla elfenbensciklider sebraciklider tilapia Mariae mm så det var lättare att ta blåcikliderna då x-tra karet bara är på 80 lit där alla andra inte fått rum men det är ju säkert bättre annars
#7 - 30 januari 2009 22:33
jag har dem med 3 pansarmalar, 5 kardinaltetror (hum...) och 2 apistogramma. Övriga blå ciklider är flyttade förutom paret.
#8 - 1 februari 2009 21:38
Hur gåre med rommen zoolander?
Lånar denna tråd lite. Men nån som har nå tips på lek på dessa?
#9 - 2 februari 2009 06:10
Behövs det tips på lek :)?

Jag köpte 4 honor och 2 hanar. Tänkte att det kommer nog ta tid innan de parar ut. De är max 5-6 cm. Detta var ca 2 veckor sedan.

Yngel i lördags. De flyttade snabbt över dem till en liten grop. Jag fick snabbt flytta över övriga blå till ett mindre kar (42L, känner mig som en djurplågare, men de ska tillbaka till Zoobutiken idag...hellre trångt än död)

Övriga fiskar kommer inte i närheten av yngeln. Nu har jag inte speciellt mycket fisk, 3 pansarmalar, 5 tetror och 2 apistogramma (Som tack och lov är smarta nog att inte gå nära). Pansarmalarna får rejält med pisk så fort de kommer nära.
Jag hade nere näven lite i karet och båda anföll mig, och slutade inte förens näven var uppe ;)

Hanen eller honan vaktar, den andra cirkulerar runt karet, sedan byter de. Matar jag lämnar båda dock korkat sina yngel och ska ha mat...

Intressant yngelvård.

Det komiska i det hela var väl att innan jag såg romen ångrade jag mitt fiskval rejält och hade planer på att lämna tillbaka övriga. Jag tyckte de var påtok för stirriga och stod bara vid ytan och ville ha mat (Jag gillar fiskar som jag kan studera/titta på).

Vi får väl hoppas några yngel klarar sig.

De lekte på en platt sten av skiffer. När romen blev yngel flyttade de dem till en liten grop (precis vid glaset till min lycka!). råkar någon komma utanför gropen tar den dem med munnen och spottar tillbaka dem.
Bilagor:
#10 - 2 februari 2009 06:24
Ja dom är helt underbara att ha Blå ciklider. Har haft mina i ca5 år hade 4 från börja men nu är dom 3.
fick sjukdom i akvariet så ena hannen dog. :(
så nu har jag 2 honor och 1 hanne.
Men har aldrig lyckats att få mina yngel att överleva.
sist nu för 1 vecka sen vart dom små rakarna fri simmande men det tog bara 2 dagar så va dom borta. Vet inte varför, dom brukar överleva längre en så.
Någon som har tips om vad man behöver om man ska slänga ner dom i ett litet kar? (ynglerna):)
#11 - 2 februari 2009 06:34
Jag har också funderat lite på att flytta dem till ett mindre kar. Men jag vet inte riktigt när.

En annan sak. Hur gör ni med vattenbyten när ni har smått? Jag har inte bytt vatten på ett par veckor (Ville inte stressa de nya blå cikliderna), så vattnet är rejält skitigt. Behöver även putsa av rutorna.
#12 - 2 februari 2009 06:40
Jaa det där va en bra fråga. Mina är så vana nu efter alla år man har stuckit ner händer o andra saker i karet. Så dom bryr sig inte så mycket längre. Men därimot så kunde dom bli stressade när det fortfarande va rom. och sluta att vakta o fläkta över dem.
kunde räka med att man gick förbi akvariet för många gånger på en o samma dag.
Det blir bätter med åren. :D
#13 - 2 februari 2009 14:22
På lunchen var yngeln flyttade, kunde inte se vart det var. Men båda cikliderna stod bakom en stor sten.

Jag utmanade faktiskt ödet lite igår och placerade ner just denna stenen då det fanns otroligt dåligt med gömställen. Jag hade nämligen börjat tömma karet på inredning för att bygga om helt. Så bara några flata stenar fanns kvar.
#14 - 2 februari 2009 21:33
Ja vet inte vad ja gör fel.
I affären hade dom fått frisimmande yngel 2 gånger, var ja såg en kull.
Köpte dessa för 20-30 dar sen, men inget händer. Lite trökigt faktiskt ::P
#15 - 2 februari 2009 21:44
GRIZZLY skrev:
Hur gåre med rommen zoolander?

Lånar denna tråd lite. Men nån som har nå tips på lek på dessa?

då jag la i kalksten för snäckornas skull började alla leka inom ett par dagar,blåciklider,sebraciklid,elfenbensciklider ,ancistrusen och metallpansarmalen(blev hela 39 nu 2cm stora av dom) av blåcikliderna har jag ett 20-tal yngel, ett 10-tal av elfenbenen, en drös ancistrus å av sebran 0 var nån här som trodde kalkstenen triggade igång lek liksom kalla vattenbyten kan göra, men hade väl åxo nybörjartur kanske men lite undrar man ju då alla kör igång samtidigt
#16 - 2 februari 2009 21:51
doppingen skrev:
då jag la i kalksten för snäckornas skull började alla leka inom ett par dagar,blåciklider,sebraciklid,elfenbensciklider ,ancistrusen och metallpansarmalen(blev hela 39 nu 2cm stora av dom) av blåcikliderna har jag ett 20-tal yngel, ett 10-tal av elfenbenen, en drös ancistrus å av sebran 0 var nån här som trodde kalkstenen triggade igång lek liksom kalla vattenbyten kan göra, men hade väl åxo nybörjartur kanske men lite undrar man ju då alla kör igång samtidigt

ja gör nått vattenbytee i veckan. har nu hjt tempen på vattnet till 27-28 grader.Hur mkt brukar ni mata dom?
#17 - 3 februari 2009 06:14
Jag matade med fryst räkmix dagen innan de lekte.
Vattentemperatur på 24 grader, jag gör inte speciellt många vattenbyten (Max en gång per 2 veckor, och inte i större mängder heller) Jag vet faktiskt inte varför de började leka så fort, jag trodde faktiskt att de var för små.

Igår hade jag inte speciellt mkt yngel kvar, mina blå ciklider lämnar yngeln när jag matar... varav en apistogramma hona glatt började glufsa yngel. Har kanske ett 20-30 tal kvar som max. Så det blir nog inget denna gången.
#18 - 3 februari 2009 07:28
min vattentemperatur ligger på 24 gr som sänks något vid vattenbytena var 14e dag ca, mina blåciklider å även elfenbenarna var åxo små då de fick yngel, de var väl ca 5-8 cm stora, jag fick ganska många som överlevde men de var ju i eget kar
#19 - 3 februari 2009 15:45
min vattentemperatur är vanligtvis på 23-24 grader och dom leker(nu är den 28 pga att akvariumet har vita pricken:(.men snart har jag inte många fiskar kvar har ju min fengädda och paroon haj som båda blir över 30 cm:d
#20 - 3 februari 2009 21:24
Min temp ligger på 25-26 grader. Gjorde ett vatten byte i söndags och måndag em så hade paret blå lagt ägg mitt på ett blad. Hade inget skydd utan fick bygga ett provisoriskt. Jag tror på lite kallare vattenbyten och räkmix eller mygglarver sätter igång dem till lek. Hur de ska överleva blir et projekt...ler...men kul.Annika.
#21 - 4 februari 2009 06:51
Sista yngeln var borta igår när jag kom hem. Antar att mina apistrogramma är lite för smarta för blå cikliderna :)

På ett sätt känns det skönt då jag inte viste vart jag skulle göra av yngeln. På ett annat lite sorgligt.
#22 - 4 februari 2009 06:55
Tråkigt ju men dom lär snart leka igen ;)
#23 - 4 februari 2009 07:38
Jo, det lär de nog göra :) Samtidigt har jag varit inne på att försöka hålla mig till lite mindre och mer intressanta fiskar. (Älskar mitt apistrogramma par). Blå cikliderna är vackra, men de är matvrak som står vid ytan och tigger så fort jag kommer in i rummet :)
#24 - 4 februari 2009 07:53
trökigt att äggena förrsvann men som folk säger så verkar dom lättlekta :D bara mina kunde leka också :(

Nu ett par timmar senare ser ja att hanen gräver en grop i gruset under en delad kruka. Kan det kanske vara något?
#25 - 4 februari 2009 19:07
[quote=zoolander;1253027]Sista yngeln var borta igår när jag kom hem. Antar att mina apistrogramma är lite för smarta för blå cikliderna :)

Det behöver inte vara dina apistrogramma.
Jag har mina blåisar ensamma i mitt kar.
Och jag lyckas aldrig att få dom att överleva. Dom blir bara färre o förre för va dag som går.[:(!]
Och att man har sambo gör ju inte saken bätte då man inte får köpa ett yngel kar. :(:D
#26 - 5 februari 2009 06:14
Fast jag såg apistogramma honan mumsa yngel varje gång jag matade (När jag matade så släppte båda blå all form av yngelvård och käkade glatt foder...) så nog är hon skyldig alltid :D
#27 - 5 februari 2009 06:43
zoolander skrev:
Fast jag såg apistogramma honan mumsa yngel varje gång jag matade (När jag matade så släppte båda blå all form av yngelvård och käkade glatt foder...) så nog är hon skyldig alltid :D

jag har en apistogramma pulchra blauspiegel,den är välmax 4 cm å den åt upp nåra ancistrusyngel å då var de säkert 1 cm nämre 1.5 skulle jag tro,det trodde jag inte för de är ju större än blåciklidernas yngel fast dom tog jag ju till eget kar annars hade hon tagit dom åxo,däremot har jag 2 ca 10 cm tilapia mariae som ska vara glupska men där simmar ynglen framför näsan på dom,de har inte rört nåt så där ser man
#28 - 6 februari 2009 06:23
Hur tror ni chansen är att få lek om jag flyttar blåcikliderna till ett mindre kar på runt 50L (Har ett extra stående förutom mitt 230 och mitt 42 som båda är igång) och inreda med grottor+platta stenar. Och sedan flytta över föräldrana till det stora igen när de blivit frisimmande... ? Blir det yngel igen kommer apistogramma paret troligen festa vilt ännu en gång :)
#29 - 6 februari 2009 13:54
skulle jag tro inte är helt omöjligt, testa kan du väl göra om de inte är för stora,mina lekte vid ca 5-8cm honan något mindre lycka till
#30 - 7 februari 2009 01:09
Jag tycker att du ska testa. Mina Blå har nyligen lekt igen bara 1 vecka efter att deras yngel försvann. Så du märker det säkert ganska så fort om dom inte trivs. iofs ska ju Blå ha stort igenkligen men det skaddar ju inte att testa. Annars får du flytta över yngelna bara när dom blir fri simmande. vänta några dagar bara typ 2-3. Så dom får växa till sig lite. :)
Good Luck. :d
#31 - 7 februari 2009 10:46
Mina blå lade ju yngel i måndags....ler... På ett blad öppet. Sedan flyttade honan och hanen dem på onsdagen till en lerkruka som var liggandes. Super. Igår gick flytten till yngelkaret på 45 liter. Jag gjorde som Doppingen....ner med big pac glassburk. Honan kröp in i lerkrukan för att skydda. Så yngel och mamman slapp luft och rakt ner i yngelkaret. I yngelkaret har jag mtallpanarmalar och två väldigt små ancistrus. De kommer inte nära yngeln. Men hon är flitig för hon har flyttat yngeln 3 ggr redan.
Riktigt många är de...jättekul...A.
#32 - 11 februari 2009 20:01
min hona är större än hanen :d

Annons