blå ciklid och mer?

#1 - 21 juli 2007 16:20
Skaffat mig ett nytt kar och vet inte helt vad jag ska ha för fisk i:( funderat på lite olika kombinationer. Men är väldigt sugen på blå ciklid och jag vet att den är ganska aggresiv. Funderar på att köpa ett par men vet inte vilken anna fisk jag kan ha den med (alltså vilken annan ciklid eller liknande). Förslag?
#2 - 21 juli 2007 16:28
hur stort är karet? om det är minst 240 l så kan du ha zebror med dom
#3 - 21 juli 2007 16:37
det ær 240 l..alltså zebraciklider? Vill ju gærna att de ska leka också. Funderade på att kanske ha dem med nån palettciklid.
#4 - 21 juli 2007 17:34
Zebran är nog lite för aggressiv för blåcikliden, i alla fall när den leker, vilket både den och blåcikliden gör en hel del. Paletten är nog ett bättre val i så fall, eller nå´n centralamerikan som är fredligare än zebran, och som kan trivas och leka i neutralt vatten, t.ex eldbuk, Cryptoheros sajica, och Archocentrus multispinosa. Om du vill hålla dig till sydamerikanska ciklider kan tuppkammen och nyckelhålscikliden kanske vara några alternativ. Större tetror, som dolkstygnstetran, kan också funka, liksom malar, som långsträckta pansarmalar. Härdiga labyrintfiskar, som Trichogaster trichopterus (blå/marmor/guld), är andra alternativ.
#5 - 21 juli 2007 18:46
Eldbuken är en fin fisk så kanske kör på den:P men kan jag har gurami med dessa ciklider och tetrorna?
#6 - 21 juli 2007 18:54
en sak till..Ska köpa fiskar till karet imon och är det då okej att köpa alla fiskarna eller ska man t.ex. köpa hälften och lite senare de andra?
#7 - 21 juli 2007 19:06
hur länge har det varit igång? gurami skulle inte jag haft dom kan nog få stryck av cikliderna när dom leker
#8 - 21 juli 2007 20:26
Jag hade ett par blå ciklider för ett tag sen. De lekte väldigt ofta och de var inte alls aggressiva. Sen va ja dum nog att släppa i ett par röd ciklider.. Mina stackars blå fick storstryk!
Bilagor:
#9 - 21 juli 2007 20:37
jag startade upp det idag. Jag kan vänta nån dag till annars.
#10 - 22 juli 2007 07:55
jo du får låta det gå utan fiskar i ca 3 vekor, sen kan du släppa i fisk
#11 - 22 juli 2007 17:53
Grundregel för blå ciklid:
Allt som inte går in i munnen går bra.

De vi har satte i sig fisk för 300 kr på en dag, en av fiskarna var en nyinköpt Black Ghost för 210 kr. De andra var nio neontetror för 10 kr styck, dessa var i ett annat akvarium med ungfiskar av blå ciklid.
#12 - 22 juli 2007 18:00
Om du häller i vattenberedningsmedel, och kanske har nå´t annat akvarium igång, så du kan krama ur det filtermaterialet i den nya pumpen, så kan du nog sätta i fiskar efter nå´n dag eller så, men inte för många på en gång.
#13 - 22 juli 2007 23:21
Mina blåciklider har gått ihop med scalarer och black molly utan problem, neontetrona försvann dock...hmm mystiskt;)
O nu har jag skaffat ett större kar till dom 350l har 4 fick dom som två par o nu är det så att det största paret mobbar de andra 2 lite mindre:confused: Måste kanske skänka bort dem.
Intresserad? De är ca 10cm skulle jag tippa hanen lite större. De mår inte alls bra som det är nu sorgligt nog för det är en fin o kul fisk.
Sorry att jag bytte samtals ämne,
men som sagt det är nog lite olika vilka de går ihop med. Mina eldbukar jag hade förr jagade ihjäl mina paletter.
Nyckelhålscikliden är bara för söt o go iaf var min det:)
Du ska nog inte ha i för mycket fisk på en gång jag vet att det är svårt o vänta man är så sugen men det är bättre att ha dem levande än att hitta dom döda dagen därpå
#14 - 23 juli 2007 10:02
Så det är två blå ciklider du vill göra dig va med?
#15 - 23 juli 2007 10:09
Vill man ha blå ciklid med mindre fiskar så bör man mata dem ORDENTLIGT!
Är de hungriga en längre tid (1-2 dagar) så börjar de se sig om efter något annat att äta.
Jag drog ner mängden mat för att jag misstänkte att jag övergödde mina platys (beståndet krympte väldigt fort utan några tecken på sjukdom), men någon dag efter mat minskningen så började andra fiskar försvinna...
Jag blev vungen att flytta tillbaka cikliderna till sina föräldrar.
#16 - 5 augusti 2007 20:08
Jo blå ciklider äter ofta fisk av mindre format.
Men jag skulle nog säga att det är som alla fiskar i ciklid släktet.
Samma storlek på alla så funkar det.
Förslag på kombination på blå ciklider och spilurum eller cutteri.
Zebra ciklider går också bra samt ellioti.
Men för att slippa sönder bitna fiskar så ta ur alla invånare, byt vatten helt, möblera om i akvariet...till sätt vatten o preparat.
Sätt i ALLA FISKAR PÅ EN GÅNG.
De kommer ha fullt upp med att kolla sin nya omgivning och kommer till slut hitta sin nisch i akvariet.
Bra förslag är att ha redan etablerade par av de olika arterna...kolla i affären om du ska köpa o ta de redan etablerade paren som finns.

Annons