Blå ciklid lek

#1 - 20 juni 2006 12:22
Hej!

Igår tog jag mina blå ciklider till affären och ville lämna tillbaks de men mannen i affären vägrade ta tillbaks de så jag tog hem de igen. I morse när jag vaknade så såg jag att honan hade lagt ägg (jag blev så lycklig). Jag ser också att hanens anal och stjärfena är lite uppäten varför det? Och vad ska jag göra efter ynglen kläcks?
#2 - 21 juni 2006 15:54
Ingen som kan svara kom ige jag behöver hjälp snabbt. AKUT! Ägen kläcks snart.
Guest
#3 - 21 juni 2006 16:50
[quote=Ram91]Ingen som kan svara kom ige jag behöver hjälp snabbt. AKUT! Ägen kläcks snart.[/quote]

vad har du för andra fiskar i karet...äggen kläcks efter tre dagar och dom blir frisimmande efter ytterligare 4 dagar alltså ca en vecka...

när dom blir frisimmande ska du börja mata dom med nykläckt artemia (finns även torkade nykläckta artemia). om du inte har tillgång till artemia så kan du i nödfall mata dom med finmalet torrfoder.
#4 - 21 juni 2006 22:13
[quote=Lutt]vad har du för andra fiskar i karet...äggen kläcks efter tre dagar och dom blir frisimmande efter ytterligare 4 dagar alltså ca en vecka...

när dom blir frisimmande ska du börja mata dom med nykläckt artemia (finns även torkade nykläckta artemia). om du inte har tillgång till artemia så kan du i nödfall mata dom med finmalet torrfoder.[/quote]

Jag har bara två malar till en ancistrus och en gibbiceps (ska köpa nya fiskar snart). Jag har inte artemia men om det är så viktigt för ynglen så kan jag köpa det. Men ska jag inte flytta ynglen efter att de är frisimmare eller ska jag ha kvar de för det är säkert bara föräldrarna som kan äta de och inte malarna. Vill ha svar snabbt eftersom äggen kläcks imorgon. Hur långt tid tar det tills guläsäggen är slut?
Guest
#5 - 22 juni 2006 12:14
[quote=Ram91]Jag har bara två malar till en ancistrus och en gibbiceps (ska köpa nya fiskar snart). Jag har inte artemia men om det är så viktigt för ynglen så kan jag köpa det. Men ska jag inte flytta ynglen efter att de är frisimmare eller ska jag ha kvar de för det är säkert bara föräldrarna som kan äta de och inte malarna. Vill ha svar snabbt eftersom äggen kläcks imorgon. Hur långt tid tar det tills guläsäggen är slut?[/quote]

när dom är frisimmande ska dom ha mat....flytta inte ynglena låt dom gå kvar med föräldrarna i en månad eller två
#6 - 22 juni 2006 13:23
Okej och sen då ska jag flytta de efter?
#7 - 22 juni 2006 14:04
Grattis! Det är en mycket trevlig syn att se ett blåciklidspar vakta några hundra frisimmande yngel!

Du kommer förmodligen märka när färäldrarna slutar bry sig om ynglen, då kan det vara läge att flytta dem, olika föräldrar beteer sig olika, men det brukar gå ett tag, flera dagar från det att de vuxna slutar bry sig om ynglen till att de slår ihjäl dem. Blåciklider kan få för sig att leka igen utan att jaga bort eller slå ihjäl de gamla ynglen, vilka gärna frossar på äggen.

Ser att du har varit lite stressad över det här med leken, helt i onödan, Blåciklider leker, om och om och om igen, det är bara att mata och hålla en god vattenkvalitet så kommer det nya ägg inom en vecka eller högst två efter att den första kullen är borta. Ynglen brukar klara sig bra på smulor från föräldrarnas mat och de microorganismer som finns naturligt i akvariet, men om du vill kan du gott mata dem med artemia-nauplier och mikro, då kommer de att växa bättre.

En bra anledning att inte flytta ynglen för tidigt är att föräldrarna leker för ofta om man gör det, du har knappast plats för 5-600 blåciklidsyngel i månaden.

De största hoten mot ynglen är väl malarna och filterinsuget, om de klarar sig från dessa faror borde du snart ha fler blåciklider än du vet hur du ska avyttra.
#8 - 23 juni 2006 01:39
[quote=Erik...]Grattis! Det är en mycket trevlig syn att se ett blåciklidspar vakta några hundra frisimmande yngel!

Du kommer förmodligen märka när färäldrarna slutar bry sig om ynglen, då kan det vara läge att flytta dem, olika föräldrar beteer sig olika, men det brukar gå ett tag, flera dagar från det att de vuxna slutar bry sig om ynglen till att de slår ihjäl dem. Blåciklider kan få för sig att leka igen utan att jaga bort eller slå ihjäl de gamla ynglen, vilka gärna frossar på äggen.

Ser att du har varit lite stressad över det här med leken, helt i onödan, Blåciklider leker, om och om och om igen, det är bara att mata och hålla en god vattenkvalitet så kommer det nya ägg inom en vecka eller högst två efter att den första kullen är borta. Ynglen brukar klara sig bra på smulor från föräldrarnas mat och de microorganismer som finns naturligt i akvariet, men om du vill kan du gott mata dem med artemia-nauplier och mikro, då kommer de att växa bättre.

En bra anledning att inte flytta ynglen för tidigt är att föräldrarna leker för ofta om man gör det, du har knappast plats för 5-600 blåciklidsyngel i månaden.

De största hoten mot ynglen är väl malarna och filterinsuget, om de klarar sig från dessa faror borde du snart ha fler blåciklider än du vet hur du ska avyttra.[/quote]

Hej!

Ja det är verkligen en fin syn för mig att se mitt par leka:)
jag har tänkt på att inte flytta ynglen. Idag när jag kom hem efter att jag hade spelat fotboll så upptäckte jag att honan hade lagt ännu mera ägg:D Det måste vara minst 200. Men tack för hjälpen jag ska köpa artemia, men behöver man då nykläckt eller vanlig?
Guest
#9 - 23 juni 2006 12:41
nykläckt artemia...köp artemiaägg

detta är det smidigaste sättet
http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm
#10 - 25 juni 2006 02:14
VAD ÄR DET HÄR??? Föräldrarna käkar upp äggen det finns nästan inga ägg kvar. Vad skall jag göra? Det är en dag kvar tills äggen kläcks.
#11 - 25 juni 2006 07:51
är det första gången dom leker som ett par så kan dom käka upp äggen dom 3-4 första gångerna dom leker. Tills dom har fått kläm på det hela. Fortsätter dom efter det så får du kanske fundera på att byta ut en av fiskarna. Att kläcka äggen manuellt kräver lite mer jobb.

Annons