Blå Ciklid / Aequidens pulcher

#1 - 15 augusti 2006 16:58
Mina (eller iaf en av dom) [COLOR=#800080]Aequidens pulcher[/COLOR] verkar "klia" sig på sidan, den stryker sig mot stenar mm. vad kan det bero på? har inte sett nå vitaprick än i alla fall.?
#2 - 15 augusti 2006 18:10
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det kan vara något som är fel med vattnet. Har du nyligen gjort ett vattenbyte? Kan det vara nitrit? Matat för mycket? Om du upplever att den kliar sig extremt mycket och du inte nyligen gjort ett vattenbyte så testa att byta 30 % av vattnet.[/COLOR][/FONT]
#3 - 15 augusti 2006 18:17
bytte 20-30% igår, har haft i lite salt nu ectozon... ser faktiskt ut som dom lugnat ner sig redan.
#4 - 15 augusti 2006 18:20
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Puh, va bra! :) Salt kan också få dem att klia sig lite [COLOR=darkorchid]om de inte är vana vid att gå i det.[/COLOR][/COLOR][COLOR=darkorchid] Annars så är salt en kanonkur mot de flesta sjukdomar tycker jag.[/COLOR][/FONT]
#5 - 15 augusti 2006 19:03
:D [FONT="Comic Sans MS"][COLOR="Red"]Salt är bra till tequila oxå ;)[/COLOR][/FONT]
#6 - 15 augusti 2006 20:28
[quote=drd]:D [FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Salt är bra till tequila oxå ;)[/COLOR][/FONT][/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Prexis!! Å teqila kan bota både en krasslig hals och ett gott omdöme :p ![/COLOR][/FONT]
#7 - 16 augusti 2006 19:02
För att återgå till mina Blå snyggingar nu då...
Kan ni vara snäll att kommentera denna bild http://www.eriksson-torngarde.se/images/sjukdom.jpg
analöppningen eller vad det kallas på fisken ser lite svullen ut, är han sjuk eller bara nödig men lite hård i magen?
#8 - 16 augusti 2006 19:03
Det är äggläggningsröret på en romstinn hona som snart ska lägga ägg. Honan och hanen imponerar på varandra, och rengör platsen där äggen ska läggas.
#9 - 16 augusti 2006 19:07
shit... fiskarna har bara legat i karet sen i söndags...:) alltså, jag har 2st sånna ciklider kan jag ha sån tur att de e en kille å en tjej? blir dom "romstinn" utan kille i karet??
Guest
#10 - 16 augusti 2006 20:09
jupp det kan det ciklider kan ha en tendens att det är två honor som leker...

Mina blåciklider lekte på andra dagen i ett karantänskar på 60L så det är helt möjligt att dom leker...

kanske dom leker imorgon eller om två dar...kan du inte ta kort på den andra firren så vi får se könet om det är en hane hehe....micke har rätt definitivt en hona
#11 - 16 augusti 2006 20:22
http://www.eriksson-torngarde.se/images/denandra.jpg
så ser den andra ut, lite sämre bild men hoppas ni kan se nån skillnad ;) men ser ju nu att den oxå har en liten "knöl" där nere men inte alls lika stor.
#12 - 16 augusti 2006 20:29
Ser också ut som en hona faktiskt. Jag har haft två påfågelsciklidshonor som "lekt", trodde det var ett par tills båda la ägg. Köpte även två hantlar nyligen, som verkade vara ett par, men som också visade sig vara två honor. Den ena honan la ägg ena dagen, och nästa dag var den andra honan på gång. Irriterande.
Guest
#13 - 16 augusti 2006 20:40
håller med micke det ser ut som en hona det oxå....det finns ju två arter av blåciklider tror jag oxå den ena har en vitsöm längst ut på fenorna och den andra har gula, iofs finns det inte två arter men enligt mig finns det iaf hehe för jag har både och för de kan ju inte vara från samma plats alltså deras ursprung.

intressant inlägg micke...så har nästan hänt för mig med att två påfågelciklid honor har leky men det kom aldrig till skott ingen vet vem som ska leka hona....det här händer typ en gång i månaden, dom är så beroende av en hane just nu.
#14 - 17 augusti 2006 04:48
behöver en hane alltså... hmmm... vart får man tag i det då, här i hälsingland alltså?
#16 - 17 augusti 2006 14:55
[QUOTE=roysan]http://www.eriksson-torngarde.se/images/denandra.jpg
så ser den andra ut, lite sämre bild men hoppas ni kan se nån skillnad ;) men ser ju nu att den oxå har en liten "knöl" där nere men inte alls lika stor.[/QUOTE]

Är knölen spetsigare och mindre så är det en hane..
Mina lekar "alltid" nästan på engång när jag köpt dem så det är nog en ganska lättlekt ciklid. Fin är den iaf.
Lycka till med avkomman!
Guest
#17 - 17 augusti 2006 15:04
[quote=roysan]så här ser det ut idag :)
http://www.eriksson-torngarde.se/images/DSC00062.JPG
http://www.eriksson-torngarde.se/images/DSC00063.JPG
http://www.eriksson-torngarde.se/images/DSC00064.JPG
http://www.eriksson-torngarde.se/images/DSC00065.JPG
http://www.eriksson-torngarde.se/images/DSC00066.JPG
http://www.eriksson-torngarde.se/images/DSC00067.JPG
http://www.eriksson-torngarde.se/images/DSC00068.JPG
http://www.eriksson-torngarde.se/images/DSC00069.JPG
http://www.eriksson-torngarde.se/images/DSC00070.JPG
Dom turas om att vakta äggen, gör två ensamma honor så eller kan det kanske vara en hona och en hane ändå? Dom hjälps oxå åt att gräva en grop längre bak i akvariet? vad ska dom med den till?[/quote]

öh är du säker på att det inte var samma firre på dom två första korten du skickade...för jag tycker mig se en hane i bakgrunden på korten:confused:

dom gräver små gropar för att dom kommer lägga alla sina yngel där när dom har kläckts.
#18 - 17 augusti 2006 15:20
[quote=Johan73]Är knölen spetsigare och mindre så är det en hane..
Mina lekar "alltid" nästan på engång när jag köpt dem så det är nog en ganska lättlekt ciklid. Fin är den iaf.
Lycka till med avkomman![/quote]Jupp den är mindre och spetsigare på den som är lite mörkare, samt är det den som vaktar mest och jagar bort dom andra. den andra (honan?) är mest där och stryker magen mot stenen sen sticker hon längre bak och jobbar med gropen :)
#19 - 17 augusti 2006 15:22
[quote=Lutt]öh är du säker på att det inte var samma firre på dom två första korten du skickade...för jag tycker mig se en hane i bakgrunden på korten:confused:

dom gräver små gropar för att dom kommer lägga alla sina yngel där när dom har kläckts.[/quote]hmm.. vet inte riktigt vilka bilder du tänker på men om dom nu kläcks hur många dagar tar det samt vad ska jag göra? har scalarer, samt 2 små pansarmalar som jag kan tänka mig är dom största hoten mot ynglen.
#20 - 17 augusti 2006 16:13
Vilken av dem såg du lägga ägg? Är den andra där och stryker buken över de redan lagda äggen, som är färdiglagda redan? I så fall låter det som att båda är honor, och den andra honan förbereder äggläggning. Mina två hantelhonor la ägg olika dagar, första dagen lekte den ena, och jagade bort den andra, och nästa dag hade den andra ett stort äggläggningsrör. Jag tror dock den honan inte hann lägga ägg innan jag sålde dem.

Fisken på din första bild ser ut som den större av dem? Det är helt klart en hona, men hanen ska vara större, om de är jämngamla. Jag tror att honan får svårt att acceptera en mindre hane om han egentligen bör vara större, åtminstone var det så med två Geophagus brasiliensis jag hade, och två chokladciklider. Chokladciklidhonan var större, och jagade bort hanen från äggen. Hanen dog senare av ett stort sår bakom gällocket, som honan förmodligen gett honom.

Men jag håller med om att fisken på din "sjukdomsbild" och bilden på den andra fisken ser ut att kunna vara samma fisk. Men jag är osäker, tycker de blå prickarna sitter olika, så det kanske är två olika ändå. Men fisken i bakgrunden på den fjärde "äggbilden" ser ut att kunna vara en hane. Men det är svårt att se. Var det den som var på din första bild?
#21 - 17 augusti 2006 16:28
Akvariet dom var i när jag köpte dom inehöll 2 olika storlekar, troligen 2 olika kullar, jag bad om 2 mindre men när dom hovat upp en liten och en stor så sa jag att det blir nog bra ändå, fisken på min "sjukdomsbild" är den som har störst äggläggningsrör, den andra bilden är på den lite mindre fisken som har en mindre lite mer trekantigt/spetsigt "äggläggningsrör"
Fisken i bakgrunden på bild 4 (DSC00065.JPG) är den större av dom, honan alltså, ska se om jag kan få till en bättre bild på den jag hoppas e hannen... ;)
#22 - 17 augusti 2006 16:30
De i affären kan ha varit ur samma kull, hanarna brukar växa snabbare än honorna, så en stor och en liten är bra att testa med. Om din stora garanterat är en hona, så är nog den mindre det också. Hur stort var den mindres äggläggningsrör som störst?
#23 - 17 augusti 2006 17:29
Den mindre har inte ens hälften så stort rör som den större, se bild http://www.eriksson-torngarde.se/images/denlille.jpg
Men det är nog som ni säger att den mindre ska till å lägga snart och den större är redan klar... jaja. får väl vänta några dagar å se om det blir nåt med äggen annars så blir det säkert ett bra mellanmål till nån av dom andra ;)
Guest
#24 - 17 augusti 2006 17:35
det är en 100% hona pga av den svarta lekdräkten....fotona jag menade var dom två första du la in i denna tråden...sen vill jag även se den andra fisken på en närbild
#25 - 17 augusti 2006 17:40
[quote=Lutt]det är en 100% hona pga av den svarta lekdräkten....fotona jag menade var dom två första du la in i denna tråden...sen vill jag även se den andra fisken på en närbild[/quote]http://www.eriksson-torngarde.se/images/sjukdom.jpg
kolla in den bilden från igår, det är den större av dom men nu med dubbelt så långt äggläggningsrör. den har alltid varit ljusare i färgen an den mindre fisken...
Guest
#26 - 17 augusti 2006 17:46
#27 - 17 augusti 2006 20:28
[quote=Lutt]håller med micke det ser ut som en hona det oxå....det finns ju två arter av blåciklider tror jag oxå den ena har en vitsöm längst ut på fenorna och den andra har gula, iofs finns det inte två arter men enligt mig finns det iaf hehe för jag har både och för de kan ju inte vara från samma plats alltså deras ursprung.
[/quote]

Det finns ca 10 olika arter som man kan kalla blåcichlider. De tillhör ett eget släkte som inte har fått något namn ännu. Tills vidare förs de till "Aequidens" inom citat-tecken precis som "Cichlasoma" som inte fått något släkte. Åtminstone tre arter finns i Sverige just nu. Möjligen fyra, eftersom Lutt kanske har rätt när han påpekar färgen på ryggfenans söm. Eftersom gruppen (släktet) inte är reviderat så saknar i princip alla blåcichlider i Sverige vetenskapligt namn (utom möjligen sådana som är vildfångade och som man vet varifrån). Det gör att de får minst sagt fåniga namn:

"Aequidens" sp. "Blå cichlid" är den gamla klassikern med rödaktig söm. Den kallas ofta Aequidens pulcher men det är tveksamt om det är den arten, och den är alltså bara avlägset släkt med riktiga Aequidens (tetramerus, metae, patricki etc.)

"Aequidens" sp. "Vild blåcichlid" är en art som importerades vild för några ar sedan och som odlades och som cirkuleras bland akvarister i Sverige. Jag har själv fått yngel av den i år. Påminner en hel del om föregående.

"Aequidens" sp. "Guldsöm". Blir lite större och har mer orange söm.

"Aequidens" rivulatus (troligen den arten) fanns i handeln på 1970-talet. En riktigt aggressiv art med populärnamnet "Green terror". Den hade vit söm på ryggfenan.

Kanske finns det även en art till med vit söm (den på roysans bilder) eller också är det vanlig "Aequidens" sp. "Blå cichlid" som det har hänt något med. Svårt att säga.

Jag tror det är ett par (som har lekt). När två honor lagt rom möglar den ganska raskt.
Guest
#28 - 17 augusti 2006 21:56
på min zoon så har jag en bild på hanen(mappen 540L) jag menar med gul söm....

Erik Guldsöm och rivulatus är väl samma art??? blåciklid med röd söm har jag aldrig sätt men gula och vita, vita är nog den vanligaste i handeln tror jag
#29 - 17 augusti 2006 22:21
[quote=Lutt]det är en 100% hona pga av den svarta lekdräkten....fotona jag menade var dom två första du la in i denna tråden...sen vill jag även se den andra fisken på en närbild[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Svart lekdräkt betyder inte att det är en hona. Både hanen och honan hos mig blir lika svarta. Mina blåciklider har orange jättesnygg kant på ryggfenan, i första bilden kan [COLOR=darkorchid]man se det ryggfenans bakre ände. Den främre delen på kanten blir bländad av ljuset.[/COLOR][/COLOR][COLOR=darkorchid] Alla bilderna föreställer min hane. De sista var när han var ny hos oss. Nu två år senare är han 15 cm stor och en rejäl bit! Tittar man p åsista bilden kan man lätt tro att det är en hona istället för en välmatad hane.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Nåt inlägg av roysan fick mig att tro att det var ett par... Du sa att den andre drar buken över äggen. Vad är det som säger att inte den cikliden sprider mjölke över äggen?[/COLOR][/FONT]
#30 - 17 augusti 2006 22:26
Ja, guldsöm heter Aequidens rivulatus på latin om jag fattat rätt. Det finns även en som kallas silversöm, som ser ut som en guldsöm fast med vita istället för gulorange fenkanter på rygg och stjärtfenorna.

Blåcikliden, A. pulcher förekommer också i en variant med gul kant på ryggfenan, och en med vit. I övrigt ser de likadana ut, om jag minns rätt. Den gula var nog vanligare förr, medan den vita verkar vara vanligare nu. Guldsöm och silversöm är nog två varianter av samma art, liksom de båda blåcikliderna med gul och vit ryggfenskant. En del arter kan ju variera en del i färg beroende på varifrån de härstammar.

I en affär såg jag för övrigt ett par bestående av en vildfångad guldsömshane, och en vildfångad blåciklidhona. Denna blåciklid såg dock inte riktigt ut som de odlade, ryggfenan såg lite annorlunda ut har jag för mig, och hade ingen utpräglat vit eller gul kant.
Guest
#31 - 18 augusti 2006 14:46
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Svart lekdräkt betyder inte att det är en hona. Både hanen och honan hos mig blir lika svarta. Mina blåciklider har orange jättesnygg kant på ryggfenan, i första bilden kan [COLOR=darkorchid]man se det ryggfenans bakre ände. Den främre delen på kanten blir bländad av ljuset.[/COLOR][/COLOR][COLOR=darkorchid] Alla bilderna föreställer min hane. De sista var när han var ny hos oss. Nu två år senare är han 15 cm stor och en rejäl bit! Tittar man p åsista bilden kan man lätt tro att det är en hona istället för en välmatad hane.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Nåt inlägg av roysan fick mig att tro att det var ett par... Du sa att den andre drar buken över äggen. Vad är det som säger att inte den cikliden sprider mjölke över äggen?[/COLOR][/FONT][/quote]

jo men visst blir honan svartare en hanen det har dom varit hos mig i alla år iaf...

jo bilden kan vara miss visande, bukfenan täcker ju över könsöppningen...det bästa skulle vara en bild från sidan på den.

ja men där ser man den gula sömmen som jag har en hane av hemma:)
Guest
#32 - 18 augusti 2006 14:58
[quote=Micke_A]Ja, guldsöm heter Aequidens rivulatus på latin om jag fattat rätt. Det finns även en som kallas silversöm, som ser ut som en guldsöm fast med vita istället för gulorange fenkanter på rygg och stjärtfenorna.[/quote]

Jag tror det med men enligt Erik så är guldsöm en annan art:confused: .

Själv säger jag Guldsöm ciklid till Aequidens rivulatus eftersom den har en gul/guldaktig söm och har för mig att det är den här arten som kallas även för the green terror....

Namnet silversöm har jag aldrig hört talas om...däremot har jag faktiskt sätt i något inlägg för några år sen att dom kanske skulle dela upp guldsömscikliden (rivulatus) och en guldsöms liknande art med vit söm i två skilda arter...
#33 - 18 augusti 2006 17:56
om det nu är 2 honor som har lekt och en av dom lagt ägg, hur länge håller dom då på att gräva grop och vifta med fenorna över äggen??
#34 - 18 augusti 2006 18:09
[quote=roysan]om det nu är 2 honor som har lekt och en av dom lagt ägg, hur länge håller dom då på att gräva grop och vifta med fenorna över äggen??[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Om det är två honor som lagt ägg så börjar äggen bli vita efter nåt dygn. Både hanen och honan hjälps åt med att fläkta rommen och gräva gropar så jag tror (oppas :rolleyes:) forttfarande att du fått ihop ett par. :)[/COLOR][/FONT]
#35 - 18 augusti 2006 18:11
ok, besked kommer... jag hoppas oxå :)
Guest
#36 - 18 augusti 2006 18:48
mm jag tror oxå det är en hane och en hona....tyckte nämnligen att fisken i bakgrunden såg ut som en hane som jag sa innan, men inte när bilden taget snett bakifrån.

just nu skulle nog en hel del ägg möglagt dvs blivit vita, fast inget är sagt än så det verkar gå bra.

imorgon är den tredje dagen då borde ynglena kläckas eller tidigt på söndagen.
#37 - 19 augusti 2006 08:37
finns endel vita ägg nu, inte så många som hälften än men men, man kan väl nu konstatera att det är två honor då?
#38 - 19 augusti 2006 09:59
[quote=roysan]finns endel vita ägg nu, inte så många som hälften än men men, man kan väl nu konstatera att det är två honor då?[/quote]

Nä. Men det är väl för att jag tror att det är ett par.
#39 - 19 augusti 2006 17:46
http://www.eriksson-torngarde.se/images/DSC00098.JPG
så ser det ut nu, ganska många som blivit vit men dom andra har inte ändrat färg än... kanske finns det hopp :) ? annars Lenmar får du ta med din "pilske" hanne och hälsa på ;)
#40 - 20 augusti 2006 09:24
i natt eller i morse plockade dom bort dom vita äggen, jag har fortfarande ca: hälften kvar som ännu inte blivit vit, men finns inga symptom på kläckning än heller.... ush, lång väntan det här...
Guest
#41 - 20 augusti 2006 09:39
allt går som det ska...vilken dag är vi inne på, dom brukar kläckas efter 3-4 dygn...sammanlagt tar det en vecka innan dom blir frisimmande
#42 - 20 augusti 2006 09:56
2006-08-17, 16:36 såg jag rommen första gången, kvällen före så såg jag äggläggningsröret, så vi är inne på tredje dygnet, nåt borde hända idag.... ush imorgon ska jag på jobbet ju. vill inte missa det här.
#43 - 20 augusti 2006 22:47
[quote=Lutt]Jag tror det med men enligt Erik så är guldsöm en annan art:confused: .

Själv säger jag Guldsöm ciklid till Aequidens rivulatus eftersom den har en gul/guldaktig söm och har för mig att det är den här arten som kallas även för the green terror....

Namnet silversöm har jag aldrig hört talas om...däremot har jag faktiskt sätt i något inlägg för några år sen att dom kanske skulle dela upp guldsömscikliden (rivulatus) och en guldsöms liknande art med vit söm i två skilda arter...[/quote]

Guldsöm och Green Terror är två olika arter med synnerligen olika temprament, men jag har nu tittat på typen för "A" rivulatus (jag hade turen att ha en diabild:) ) och jag törs inte säga något säkert, men det kan mycket väl vara så att det är den som är guldsömen och t ex "A" sapayensis eller någon obeskriven art som är Green Terror. Men detta är alltså ytterst lösa gissningar. Bilderna jag har är inte bra.

Nåt kläckt än?
#44 - 21 augusti 2006 05:19
[quote=Erik Åhlander]
Nåt kläckt än?[/quote]
:confused: tror nog det var två honor ändå, hälften av äggen hade dom plockat bort i går morse, sen satt man på helspänn å vänta att nåt skulle hända men inte då, dom som var kvar blev inte ens vit, men därimot nu i morse så var alla ägg borta och fiskarna verkar ha tappat intresset för att vakta.... [:o]
#45 - 21 augusti 2006 11:15
Det kan ju vara så att den fisk som finns i handeln under namnet rivulatus inte är den äkta rivulatus? Så´nt händer visst om jag fattat rätt. Den fisk som brukar kallas Green Terror, den som säljs som guldsöm i Sverige, och de som i litteraturen kallas A rivulatus är ju mycket lika, om inte t.o.m identiska.
#46 - 21 augusti 2006 21:44
Den som kallades för Green Terror på 1970-talet (alltså senast jag såg arten i Sverige) såg ut så här:

http://www.poonai.net/bild8.jpg

Observera den flacka pannan och den blåvita sömmen på ryggfenan.
#47 - 21 augusti 2006 21:49
[quote=roysan]:confused: tror nog det var två honor ändå, hälften av äggen hade dom plockat bort i går morse, sen satt man på helspänn å vänta att nåt skulle hända men inte då, dom som var kvar blev inte ens vit, men därimot nu i morse så var alla ägg borta och fiskarna verkar ha tappat intresset för att vakta.... [:o][/quote]

Jag tror att antingen ligger det nu ett gäng yngel och sprattlar i en grop i sanden nånstans akvariet - eller så strulade det till sig mellan hanen och honan när rommen kläcktes. Inte ovanligt - speciellt första kullarna. Men jag är övertygad efter din berättelse att det är en hane och en hona.
#48 - 21 augusti 2006 21:57
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Idag hittade vi i alla fall vår 15 cm:s blåciklidhane gömd uppe i högra hörnet eftersom hans hona vaktar rom igen och då jagar honom som den värsta trots sina ynka 6-7 cm. Puh... Å vi som precis flyttat deras förra kull till eget akvarium. De är nog bland de värsta lekmaskiner jag vet :p ! Men ack så vackra!![/COLOR][/FONT]
#49 - 31 augusti 2006 15:15
arg!

Ush va arg jag är nu, för en och en halv vecka sedan så var jag in till min handlare och bad honom ta hem dessa underbara fiskar, behöver ett par. Han ringde sin grossist medans jag var i butiken men grossisten håller inte på med ciklider så han fick ringa sin grossist och ordna det. Nu var jag in och skulle höra om min handlare fått hem fiskarna, nej! men han ringer till sin grossist och till svar får han att detta är en "skräp-fisk" som inte går att göra affärer på och det finns nästan ingen som säljer dessa längre för att dom förökar sig för lätt?!?! Vilket sk**tsnack! Ush, jag köpte ju 2st i Umeå när jag var där men men... tur jag har fler handlare att kontakta... 6 mil söderut... suck[:(!]
#50 - 31 augusti 2006 15:16
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Idag hittade vi i alla fall vår 15 cm:s blåciklidhane gömd uppe i högra hörnet eftersom hans hona vaktar rom igen och då jagar honom som den värsta trots sina ynka 6-7 cm. Puh... Å vi som precis flyttat deras förra kull till eget akvarium. De är nog bland de värsta lekmaskiner jag vet :p ! Men ack så vackra!![/COLOR][/FONT][/quote]"Jag blir så avundsjuk" (Nanne Grönvall ;))
#51 - 31 augusti 2006 15:34
[quote=Erik Åhlander]Den som kallades för Green Terror på 1970-talet (alltså senast jag såg arten i Sverige) såg ut så här:

http://www.poonai.net/bild8.jpg

Observera den flacka pannan och den blåvita sömmen på ryggfenan.[/quote]

Ser ut som en ung guldsöm/silversömhona?
#52 - 9 september 2006 12:42
ok, drar upp det här igen då, jag köpte mig 2 till Blå Ciklid i torsdags och nu har en av dom gammla 'hona' lekt och lagt rom med en av dom nya 'hane'
(ser tydlig skillnad på dessa 2 ett smalt spetsigt och ett väldigt tjockt "äggläggningsrör")
Frågan lyder, hur kan jag på bästa sätt få några av dessa yngel att överleva om dom nu kläcks förstås.
övriga fiskar: 3st skalar ganska små, 3st apistogramma macmasteri, 3st fjärilar samt 2 corydoras och 2 pleco. mina blå är ju störst i karet så dom burde kunna försvara dom men grejen är att gropen dom grävt är alldeles under insuget till filtret så om dom flyttar larverna dit så åker dom väl in i filtret?
#53 - 9 september 2006 12:44
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Idag hittade vi i alla fall vår 15 cm:s blåciklidhane gömd uppe i högra hörnet eftersom hans hona vaktar rom igen och då jagar honom som den värsta trots sina ynka 6-7 cm. Puh... Å vi som precis flyttat deras förra kull till eget akvarium. De är nog bland de värsta lekmaskiner jag vet :p ! Men ack så vackra!![/COLOR][/FONT]
Hur flyttar du dom och när?
#54 - 9 september 2006 14:56
roysan skrev:
Hur flyttar du dom och när?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Våra blåciklider simmar med endast ett ancistruspar i ett 200-liters akvarium så oddsen för att ynglen blir levandeföda för nån annan är inte så stor. Dessa yngel överlever på de rester som far ut genom gälarna på föräldrarna när de äter. Våra blå är ju som tidigare sagts stora så de skapar en del smulor när de äter [:o].[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Tidigare har vi dragit upp kullar genom att suga upp dem med slang och ha dem i ett eget akvarium. Då har vi matat med nykläckt artemia och fått stooora kullar, kanske 70-100 stycken. När vi gör så här att de får gå kvar så överlever ca 30 stycken och den summan med yngel är mer hanterbar när vi kommer till affären och byter till oss nåt annat. (Vem tar emot 100 blåciklidsyngel va?) Föräldrarna är ganska duktiga på att vakta sina små så även när vi "slangat upp" det största molnet med yngel har vi fått 5-10 överlevare som föräldrarna framgångsrikt försvarat mot olika större ciklider.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Vet inte om det är svar på din fråga, fråga mer annars. Är lite trött och surrig i hövvet just nu så då blir det "surriga" svar [:o]. Å jag tänkte bättre med ett surrigt svar än inget alls...[/COLOR][/FONT]
#55 - 9 september 2006 15:25
ditt surriga svar duger bra för mig ;)
#56 - 11 september 2006 17:47
:) Nu har jag suttit och kollat när äggen kläckts och honan flyttat larverna till en liten grop, tokhäftigt... men nu då? Hu ska jag få dom att överleva? Ska jag flytta dom nu eller vänta tills dom simmar eller ännu längre, ska mamman med i flytten eller ska jag låta dom vara kvar i karet så länge som möjligt?
#57 - 12 september 2006 05:45
roysan skrev:
:) Nu har jag suttit och kollat när äggen kläckts och honan flyttat larverna till en liten grop, tokhäftigt... men nu då? Hu ska jag få dom att överleva? Ska jag flytta dom nu eller vänta tills dom simmar eller ännu längre, ska mamman med i flytten eller ska jag låta dom vara kvar i karet så länge som möjligt?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]OM du skall flytta dem så vänta tills de är frisimmande. Testa annars att låta dem gå kvar och se hur de klarar sig. Har du väl fått igång ett blåciklidpar att leka så lär det vara svårt att få dem att sluta... [:o][/COLOR][/FONT]
#58 - 12 september 2006 06:08
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]OM du skall flytta dem så vänta tills de är frisimmande. Testa annars att låta dem gå kvar och se hur de klarar sig. Har du väl fått igång ett blåciklidpar att leka så lär det vara svårt att få dem att sluta... [:o][/COLOR][/FONT]

ok, trevligt (tror jag) ;) men nu imorse så såg jag inga larver men honan låg fortfarande kvar och vakta, kanske hon har gömt undan dom lite eller att dom sprattlat ner i gruset så dom inte syns.
#59 - 12 september 2006 19:46
*edit, Dottern hittade ynglen nu... låg i en annan grop hehe...

*edit 2, efter ett dygns sprattlande så ligger dom fortfarande kvar och mamman vaktar hela tiden, pappan kommer en snabb sväng då och då för att byta av, men grejen är att pappan börjat ställa sig in i andra sidan av karet med min andra hona, tänk om det är lek pågång där med... mitt kar som redan är på gränsen till överbefolkat :s
#60 - 14 september 2006 15:00
http://www.eriksson-torngarde.se/images/DSC00151.JPG
2006-09-11 kläcktes dessa sötnosar har hört att dom börjar simma efter drygt en vecka? mina är 3 dagar gamla och simmar redan, vad kan det bero på? snacka om att mamman och pappan har fullt upp nu när dom andra fiskarna fattat att det finns riktiga gosaker i akvariet :) har sett minst 10 yngel blivit mat till mina Macmasteri... :(
#61 - 14 september 2006 16:49
kunde inte låta bli... här kommer en filmsnutt osså :D
http://www.eriksson-torngarde.se/images/Video/yngel.htm
#62 - 14 september 2006 17:22
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jättefin film!! Å vilken HÖG med yngel!! Jättekul juh!! Grattis!!!:) [:-76] [/COLOR][/FONT]
#63 - 15 september 2006 09:20
Grattis till äggläggningen! :) Lite snabbt jobbat när du nyss skaffat dem ellerhur? Men kul iallafall! :)

Angående deras kliande så är det typiskt för ciklider att de håller på så. Det behöver inte alltid betyda att det är en sjukdom på gång för att de kliar och skrubbar sig emot stenar! Vad jag märkte med mina Malawisar var att de simmade i full fart och liksom strök sig emot gruset på botten, för att sekunden efter återvända och äta av ev matrester som kom upp emellan stenarna. De är bra smarta ellerhur? ;)

MVH: Ullis
#64 - 15 september 2006 09:22
Grattis igen till fina yngel!!!!! :)
#65 - 15 september 2006 09:35
tackar :D
#66 - 15 september 2006 21:12
roysan skrev:
kunde inte låta bli... här kommer en filmsnutt osså :D

http://www.eriksson-torngarde.se/images/Video/yngel.htm

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ahh... först nu hörde jag den tjusiga melodin till filmsnutten!! :p Trevligt!![/COLOR][/FONT]
#67 - 16 september 2006 09:34
tyvärr så e alla borta nu.... har för många hungriga fiskar i karet, nästa gång hamnar dom i en egen balja...
#68 - 18 september 2006 09:24
hehe, nu har den andra honan lagt ägg och hannen är där och befruktar.... ska fixa en till balja nu så jag kan flytta dom små liven :)
#69 - 22 september 2006 14:34
roysan skrev:
Mina (eller iaf en av dom) [COLOR=#800080]Aequidens pulcher[/COLOR] verkar "klia" sig på sidan, den stryker sig mot stenar mm. vad kan det bero på? har inte sett nå vitaprick än i alla fall.?

därför den vill leka byt vattnet lite om du har en hane till honan eller en hona till hanen så kommer du at se att de leker.

Annons