Blå ciklid

#1 - 7 augusti 2008 16:50
hej har fått möjlighet köpa blå ciklider. Är de svåra och hur många kan jag ha i ett 250 lit? Är ej goldmedlem så jag kommer ej åt artbeskrivning. har svart grus men behöver byta till sand eller? kan de gå ihop med malar 5 st 5-30 cm stora ej haft ciklider innan tack så länge;)
#2 - 7 augusti 2008 16:59
Blåciklider är lätta, både att sköta och odla, de tillhör en av de mest lättlekta cikliderna. Ett eller två par kan man nog ha i ett 250-liters. De blir ca 15-20 cm. Det bör inte vara några problem att ha dem med malar, lite beroende vad det är för malar.

Du kan läsa artbeskrivningen av blåciklid utan att vara goldmedlem.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=169
#3 - 7 augusti 2008 17:04
tack för snabbt svar. Malarna är en stor gibbiceps 30 cm 4st ancistrus 5-8 cm samt 2 metallpansarmalar kan de gå med andra fiskar eller helst själva förutom malarna då?
#4 - 7 augusti 2008 17:10
Lite större och kraftigare stimfiskar går bra, liksom fiskar som siamesiska algätare. Så länge de inte är känsliga och ömtåliga, eller tillräckligt små för att ätas, så ska de gå att ha tillsammans.
#5 - 7 augusti 2008 17:58
tack föresten för hänvisningen till sidan om arten den var trevlig att läsa
#6 - 7 augusti 2008 18:01
Det var zoopets artbeskrivning :) Om du går in på "Min zoon" så finns en annan artikel där, som jag har skrivit.
Bilagor:
#7 - 7 augusti 2008 18:18
tack så jättemycket nu vet jag betydligt mer. måste jag byta ut allt gruset eller kan jag ha sand bara i en del av akvariet?
#8 - 7 augusti 2008 18:24
Du behöver inte byta ut gruset.
Trivs dina malar så kommer blåcikliderna göra det också.
Gibbicebs finns ju naturligt i blåciklidens miljö, likaså pansarmalar.
Ha en slät sten på var kortsida i akvariet så de kan leka.
#9 - 7 augusti 2008 18:30
De av dina fiskar som bryr sig mest om sanden är pansarmalarna, de vill ha fin sand, utan vassa kanter. De trivs bäst om man har dem i en grupp.
#10 - 7 augusti 2008 18:44
har en stor schiffersten/platta över 2 stenar där gibbisen gärna ligger både på och under kan ju göra en sån till. köpte 4 panarmalar först men 2 dog direkt trots bra vattenvärden skaffar kanske nåra till men de 2 verkar stortrivas att vara 2. ja malarna trivs alla 3 sorterna i svart grus vad jag kan bedömma så det var ju bra om jag inte behöver byta det. Tack ska ni ha för hjälpen mvh maria

Annons