Blå ciklid+??

#1 - 2 april 2003 10:44
Hej
Jag undrar om någon har något förslag på vilka ciklider som passar bra ihop med blå ciklid
///Pelle
#2 - 2 april 2003 11:54
Hej Pelle.
Multispinosor, eldbukar, beroende på hur stor burk du har?
Mvh Jake

Mojo
#3 - 2 april 2003 12:45
Hej!

Blåcikliden går väl bra ihop med typ 90% av alla sydamerikanska ciklider. Avgörande är väl hur mycket plats du har i akvariet, vad du är sugen på och hur biotopriktigt du vill välja.

Mvh

olof
#4 - 2 april 2003 22:31
Jag har ett 280 l kar.
Jag är ganska sugen på att he eldbukar i det tilsammans med blå cikliderna, men jag är lite rädd för att det ska bli revir bråk...
/Pelle
#5 - 2 april 2003 22:57
Hej

Ja, revirbråk kommer det att bli, om du stoppar i en ciklidart som är lika revirhävdande som blåcikliden, oavsett om du väljer eldbuk eller en annan art. Men vare sig eldbukar eller blåciklider brukar skada motståndarna i revirstrider. Det är mest show. Och två par i ett 280 liters går utmärkt. Det är väl snarare att rekommendera att ha två par, istället för att ha ett ensamt par. Så länge paren har ungefär samma temperament, och har schans att skaffa varsitt revir, så skadar de inte varandra, och då kan revirstriderna vara intressanta att iaktta. Några riktiga strider kommer det nog heller inte att bli, om båda paren har schans att retirera till sitt eget revir.

De får också mer utlopp för sin vaktinstinkt, om de har ett rivaliserande par att försvara revir och yngel mot.

MVH Micke
#6 - 3 april 2003 05:54
Jag har 4 blå ciklider och 2 palttciklider och 2 hantel ciklider och 2 nicaragua ciklider och alla dom passar bra i mitt 412 liters akvarium dom är nestan lite väl snälla mot varan!
#7 - 3 april 2003 12:19
ok. så jag ska ha ett par blå ciklider och ett par eldbukar.
Sen har jag två påfågelciklider också...
Kan det gå bra att släppa ner dom tillsammans med dom andra.
(påfåglarna ska bara vara där tills att dom ha växt ur det, ca 15 cm stora nu)
/Pelle

Annons