Blå ciklid

#1 - 26 december 2004 14:36

När blir en blå ciklid könsmogen?
Köpte 4 stycken idag, dom är runt 3-4 cm långa.
Han i affären sa att han inte kunde se om det var honor eller hanar, så han plocka 4 stycken bara :)
hoppas man inte har fått oturen och 4 honer eller 4 hanar :)

Men frågaan är alltså, när blir en blå ciklid köns mogen ?
#2 - 27 december 2004 12:20
Hej riiie!

Jag vill absolut inte utnämna mig själv som expert i ämnet men det är tråkigt när man inte får svar på sina frågor. Det bästa är att söka information på nätet och använd då gärna det latinska namnet när du söker, Aequidens pulcher.

Blåciklider är könsmogna ganska tidigt och jag tror de behöver ha några veckor på sig för att bilda par. När du väl har fått ett par så kommer de leka VÄÄÄÄLDIGT ofta. Vad jag har läst så växer hanarna lite fortare än honorna om det nu kan vara till någon hjälp. Vi har blåciklider hemma och de har lekt ca fem gånger nu om jag inte minns fel... De första två-tre gångerna åt honan/hanen upp äggen men när de blev lite mer hemma i akvariet lät de rommen vara och nu har vi haft yngel på dem två gånger. Nästa prövning för oss är att få ynglen att överleva.

Lycka till,
Maria
#3 - 29 december 2004 15:07
Mina lekte när de var drygt 4 cm långa. Jag tror inte det dröjer många veckor riickie innan du har ägg i karet :) Jag köpte 6 blå ciklider, de två som redan då var lite större än dom andra var hanar.

Annons