Björnsitsens projekt

#1 - 27 november 2023 19:46
Jag höll på med akvarium för en 20 år sedan lite halvt sådär. Under en längre tid hade jag lovat barnen ett akvarium med lite fiskar. Sen spårade det så klart som vanligt…. Hämtade ett begagnat 144L ramakvarium komplett med allt i våras. Nu har jag 5 akvarium som jag tänkte skriva lite om och visa lite bilder på. Tar det lite lugnt och går igenom det så sakteliga😅😅😅
admin
Christian Alfredsson
#2 - 28 november 2023 05:24
Klassiskt snyggt!
#3 - 28 november 2023 07:29
Tack! Det blev mest dom växter osv som medföljde karet. Den stora träbiten plockade jag från en insjö. Antagligen barrträd men så urlakad så det funkade jättebra. I början va jag orolig över för låg cirkulation men det funkade superbra med den större filtervolymen. Jag tröttnade fort på det här karet. Det va liksom oproblematiskt och tråkigt med dom fiskar som var där i…. Så nya idéer kom ganska fort….
#4 - 28 november 2023 12:26
Hörru nu har du skickat två obrukbara länkar... Du kan deleta dem inläggen och lägga in en korrekt
#5 - 29 november 2023 18:02
Gällande malawibygget har jag en fundering som jag gärna tar emot råd gällande. Jag har ett Eheim professional 4+ som cirkulerar runt 1200L i timmen. Jag tänkte nu sätta btn bakgrund och där i får det plats en herrans massa filtermaterial. Är det dumt att inte fylla det utrymmet och använda en rejäl pumpskalle? Eller ska jag sätta ett förfilter av blå matta innan insuget till ytterfiltret? Eller bara sätta insuget och utblåset bakom bakgrunden och va nöjd så?

har oxå en streamer på 2000L i timmen som jag tänkt använda.

fritt fram för idéer!
#6 - 29 november 2023 20:22
900 liters karet var grymt och fin inredning också. Väckte stort ha-begär!
#7 - 30 november 2023 19:15
[QUOTE=björnsitsen;n2441199][/QUOTE]

Det här karet gillar jag verkligen! Kul att läsa och se bilder på dina olika akvarium!
#8 - 30 november 2023 19:16
Nu kom inte bilden med i mitt citat… Det var bilden i inlägg 10 jag menade i alla fall.
#9 - 1 december 2023 11:32
Tack Nando! Som du ser är inspiration tagen från dig och Matz bland annat.
#10 - 1 december 2023 11:36
Ingen som har någon åsikt om filterlösning i Malawikaret? 375L med några bakgrundspaneler. Filtermaterial typ kuber av ppi 10 eller ytterfiltret?

har även funderat på en skiva ppi 10 som grovfilter innan insuget till ytterfiltret. Känns som ytterfiltret borde kunna gå ordentligt länge utan rengöring då…..
#11 - 1 december 2023 18:22
Man kan ha åsikter att du ska ha ytterfilter och åsikter att du ska ha filtermatta bakom BTN bakgrund, så i slutändan handlar det enbart om vad DU vill ha! För båda lösningarna fungerar för att filtrera ditt akvarium... Kan du inte bestämma dig så är det väl lättast att börja med att köra ytterfilter (om du redan har ett förstås) och gillar du inte det så kan du gå över till att göra ett BTN filter.
#12 - 1 december 2023 19:06
true…. Enda som gjorde att jag började fundera är att det liksom är slöseri med sånt stort outnyttjat utrymme😅. Och jag skulle isf kunna sätta över ytterfiltret i 900 baljan. Har ett Fluval fx6 i det nu. Det är ett långt akvarium så tänkte det kunde va bra med mer filtrering i andra ändan oxå…. Jag ska börja prova ut bakgrunden om nån vecka och får se sen hur det kommer passa ihop med allt!

[QUOTE=åheim;n2441222]Man kan ha åsikter att du ska ha ytterfilter och åsikter att du ska ha filtermatta bakom BTN bakgrund, så i slutändan handlar det enbart om vad DU vill ha! För båda lösningarna fungerar för att filtrera ditt akvarium... Kan du inte bestämma dig så är det väl lättast att börja med att köra ytterfilter (om du redan har ett förstås) och gillar du inte det så kan du gå över till att göra ett BTN filter.[/QUOTE]

#13 - 9 december 2023 12:00
Superfint fixat björnsitsen[:-106] Grenarna ger ett karet ett naturligt uttryck! Topp på den!
admin
Christian Alfredsson
#14 - 9 december 2023 13:21
Ser jättebra ut
#15 - 9 december 2023 16:26
Det är verkligen jättesnyggt! Du har också fått till en härlig känsla av djup. Karet ser väldigt stort ut!
#16 - 11 december 2023 19:51
Tack för alla fina kommentarer!

Jag har fixat vidare med Malawikaret. Nu är det inrett och det simmar några få fiskar i det. Ser fram emot att fylla på med fler. I nuläget är det 4 Golden och 2 röd zebra hanar(tror jag iaf). Ska i första hand försöka få tag på typ 5 zebra honor. Sen kanske några Golden till oxå. Sen får vi se om jag fortsätter med två arter eller satsar på en till.

gällande filterlösning så körde jag med ytterfilter med insug och utblås bakom bakgrunden. Går väl komplettera med lite filterkuber där bakom senare om jag vill….
admin
Christian Alfredsson
#17 - 15 december 2023 15:33
Var jättesvårt. Det borde vara en Mbuna så kolla noga på foton här:

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk_grupp_resultat.php?GRUPP=5&ORDNING=all

#18 - 15 december 2023 17:05
Tycker den ser väldigt lik en Lab Mbamba. Hona som jag förstår. Sorry för länk till annat forum….

https://www.ciklid.org/artregister/art.php?ID=2019
#19 - 27 december 2023 14:22
Verkar vara kärleksvatten i stora karet nu! I går kväll lekte jordätarna på en sten. Det har dom gjort förr oxå. Försvarade romen tappert men när lampan släcktes blev det livat runt stenen och romen va borta.

nu såg jag precis att Scalarerna lagt rom på en Anubias. Första gången och jag trodde inte dom va könsmogna än. Dom är rätt små så jag blev överraskad! Det är dom två största av dom 8 jag har. Dom andra fiskarna cirkulerar och är nyfikna men verkar inte fatta vad som händer. Har både vuxna jordätare, praktbotior och rätt stora malar som utan problem kunde plocka romen av dom små Scalarerna som lite räddhågset försöker mota bort dom….

jag förväntar mig inga yngel över huvud taget men kul att se och fisken verkar trivas iaf!
admin
Christian Alfredsson
#20 - 28 december 2023 11:31
[QUOTE=björnsitsen;n2441350]Tycker den ser väldigt lik en Lab Mbamba. Hona som jag förstår. Sorry för länk till annat forum….

https://www.ciklid.org/artregister/art.php?ID=2019[/QUOTE]

Det var ju länk till ett väldigt bra forum!
#21 - 29 december 2023 09:59
Tips på vettiga och prisvärda vattentester sökes. Behöver inte mäta allt utan fokus på nitrit/nitrat och ev Ph/kh.
admin
Christian Alfredsson
#22 - 29 december 2023 10:59
Många brukar rekommendera detta testkit. Har tyvärr inte det själv, utan kört enstaka test, men detta blir ju billigare om man vill testa en del.

https://www.zoo.se/akvaristik/produkter/proaquatest-case-combiset-plus-nh4-freshwater
#23 - 29 december 2023 11:28
Är ett bra testkit tycker jag, och innehåller också färgkartor för ytterligare test som man kan komplettera med senare. Med mitt taskiga färgseende tycker jag att det är en aning svårt att utläsa ph-värdet, men det finns noggrannare kit som jag ska komplettera med.
#24 - 29 december 2023 20:35
Jättefint! Det blir verkligen snyggt med växter ovan ytan! Trist med rommen, även om du förväntade dig det.
#25 - 1 januari 2024 23:21
Alltså gällande filter…. Alla mina akvarium förutom Malawikaret har mycket grenar löv och bös…. Filtren sätter snabbt igen och jag får mkt partiklar i vattnet. Har ju läst om andra som gör rent filtret en gång per år osv. Hur går det till? I stora baljan 900L har jag ett fx6 som är ett rejält filter minst sagt. Efter en månad typ hade jag dåligt flöde och fick göra rent det. Iofs blir det extra mkt vid uppstart men ändå. Det va rejält skitigt invändigt. Bytte då ut dom tre filtermattorna som va lite finare mot ppi 10. Tänker mig att det blir bättre nedbrytning på sikt och inte lika mkt bös. Men skulle man satt ett förfilter eller finns det något annat som bör göras? Är jag underfiltrerad i det karet? Har funderingar på att byta ut det svampfilter som sitter i ena hörnet mot ett innerfilter Eheim 2252 tror jag det heter. Har det liggande här hemma iaf…. Eller blir det bara värre med mkt cirkulation så böset virvlar upp?
#26 - 2 januari 2024 08:49
Jo, mycket material karet som bryts ned och kanske växter som vissnar etc. släpper ifrån sig bös gör att filtermedia snabbt sätts igen. En lösning kan vara ett ytterfilter med inbyggt förfilter så man bara behöver göra rent det ofta. Sen bör väl utflödet från filtret i karet vara lågt eller måttligt för att inte röra upp böset för mycket. Har man malar så hjälper dom också till att röra upp allt som hamnar på botten. Alternativet är ju naturligtvis att använda material som inte bryts ner så snabbt och som gör vattnet grumligt. Att bara "göra rent filtret en gång per år" förutsätter nog ett akvarium med lite med fisklast, rätt typ av växter, lågt flöde genom filtret, förfilter osv.
#27 - 2 januari 2024 09:14
Jag kan för lite om olika sorters filter för att råda dig. Men mitt Eheim 2080 i 576L-karet behöver i vart fall rengöras fler gånger än en per år. Tror det brukar gå ca fyra månader mellan gångerna men vet inte exakt. I samband med att jag nu bytte sand m.m i karet tycker jag att det snabbt blev sämre flöde. Hade nog inte sköljt sanden tillräckligt bra, trots att jag höll på med det länge.
#28 - 2 januari 2024 20:55
Nando kör du bara med 2080 filtret? Vad ska man gå på gällande filtret. Pumpkapacitet eller filtreringskapacitet? Fx6 har 3500 samt 2100L i timmen i kapacitet. Karet är på dryga 900L så ska man gå på 2100L i timmen blir det bara att man cirkulerar vattnet 2ggr i timmen. Det känns ju lite lågt….
#29 - 2 januari 2024 21:02
Jag önskar att jag kunde råda dig, men det kan jag inte. Är alldeles för dålig på, och i ärlighetens namn ointresserad av, filter. Jag tycker mitt funkar bra i mitt kar. Men ditt kar är ju mycket större så du kanske behöver två filter. Eller ett ännu effektivare. Jag vet tyvärr inte.
#30 - 3 januari 2024 12:47
Roligt att läsa och ta del av alla dina kar, riktigt fina inredningar i dom, gillar speciellt det i inlägg 10, verkligen min favorit.
#31 - 8 januari 2024 18:58
Satte i ett Eheim 2252 tror jag det heter i stora karet. Ett innerfilter som pumpar 1200 Liter i timmen. Byggde dit ett strilrör och det blev lagom fart på vattnet i andra sida karet oxå. Tror det kan bli bra i längden.

plockade bort det svampfilter som stod där och satte i 180 baljan som komplement till ytterfiltret där. Går gömma bra bakom pinnar och rötter så tror det blir bra!

Scalarerna lade rom på samma Anubias igen… romen blev kvar drygt två dygn innan det försvann den här gången.

börjat klia i fiskköpartarmen igen. Har mkt jag vill köpa men tror jag får prioritera Malawi. Är så tomt där och lite dålig fart. Får komplettera med iaf 10- talet där. Golden och sen får vi se vad mer som köps in….

sugen på vinkeltetror till det stora karet men det får nog vänta. Har även fått nos på L-201 till salu så kanske blir nån sån oxå…. Synd det blir så dyrt när man vill ha allt😅
#32 - 8 januari 2024 22:46
Va glad att du får tag på det du vill ha, är ju så roligt när man äntligen kan åka iväg och köpa det man tänkt sig.
Själv verkar jag bli mest intresserad av sådana fiskar som i stort sätt är omöjliga att få tag i, smått irriterande, men skam den som ger sig.
#33 - 26 januari 2024 17:23
Snyggt! Och kul med akvarierejs! Hoppas du hittar det du är ute efter!
#34 - 26 januari 2024 18:15
Tack! Den mesta fisken är redan bokad via nätet. Bland annat L201 snowball. En grupp ps Krabro och en grupp Kadango. Sen får vi se om det blir ngt mer. Vill passa på när jag ändå åker men det handlar om ekonomi. Skulle vilja ha större stim av både tetror och pansarmalar i två av karen. Men det drar iväg om man ska ha 30-50 tetror😅. Och 10 tetror mer eller mindre märks knappt på 900L…….
#35 - 27 januari 2024 19:51
Hemma igen efter en hektisk dag! Först skidträning med dottern på morgonen. Sen iväg till Gävle och kolla fisk. Först Söders Zoo. Där köpte vi 1+1 Firefish och sonen tjatade till sig en Gibbi på 30cm som jag absolut inte planerat…. Men fisken är ju cool och jag gillar oxå malar…. Sen blev det tre olika privata säljare där vi köpte Pseudotropheus crabro,
Copadichromis borleyi Samt två stycken små L201 snowball pleco till 180 karet.

så nu är det full fart framför allt i Malawikaret som fick ett härligt uppsving. Jag som nybörjare på Malawi har ju inte järnkoll men enligt vad jag läst ska fiskarna va relativt lugna så det borde gå ihop.
#36 - 27 januari 2024 19:55
Hemma igen efter en hektisk dag! Först skidträning med dottern på morgonen. Sen iväg till Gävle och kolla fisk. Först Söders Zoo. Där köpte vi 1+1 Firefish och sonen tjatade till sig en Gibbi på 30cm som jag absolut inte planerat…. Men fisken är ju cool och jag gillar oxå malar…. Sen blev det tre olika privata säljare där vi köpte Pseudotropheus crabro,
Copadichromis borleyi Samt två stycken små L201 snowball pleco till 180 karet.

så nu är det full fart framför allt i Malawikaret som fick ett härligt uppsving. Jag som nybörjare på Malawi har ju inte järnkoll men enligt vad jag läst ska fiskarna va relativt lugna så det borde gå ihop.
#37 - 27 januari 2024 22:14
Vad roligt! Ser fram emot bilder på din oplanerade mal!
#38 - 28 januari 2024 15:42
Vilken cool en!
#39 - 30 januari 2024 17:03
Romen försvann över natten inte helt oväntat. Nu har ett annat par lagt rom på innerfiltret. Det är samma par som lade första kakan för nån månad sedan. Får se hur länge den blir kvar…..
#40 - 30 januari 2024 17:10
Jag är väldigt nöjd med 180 karet. Det funkar väldigt bra och ser fint ut att titta på. Men det saknas ngt intressant att fästa blicken på. Kakaduorna är fortfarande små iofs. Men jag vill ha ngt mer eller annat. Har tittat på Dorsigera eller Nyckelhål. Tankar om det? Eller förslag på något annat intressant?! Ser nog helst en grupp på flera individer. Bara ett par blir liksom tomt. Speciellt när fiskarna är små. Går det kombinera med Kakaduorna? Annars finns möjligheten att dom kan flytta över till den stora baljan. Där kommer det finnas utrymme för dom😅
#41 - 31 januari 2024 04:45
Vad kul att dina scalarer leker regelbundet! Även om rommen försvinner känns det ju som att de trivs!

När det gäller möjligheten att tillsätta en grupp av någon annan ciklid så kan det nog funka om kakaduorna har många gömställen. Ta då inte en till grottlekare utan någon som lägger ägg på stenar t.ex. så de inte konkurrerar om exakt samma platser. Det låter också klokt att satsa på en annan sort än apistogramma. Nyckelhål är jättefina men jag har tyvärr aldrig haft dem själv. Även bolivianer är trevliga. Du får testa och se hur det går. Blir det stökigt har du ju möjligheten att flytta någon/några till ditt större kar.
#42 - 11 februari 2024 12:46
Här rullar det på som vanligt. Scalarerna har lekt igen och blivit av med romen över natten. Vattenbyten i dag osv. Akvariumen är stabila utan ngt krångel eller bråk.

mitt 180L som är det bäst fungerande egentligen känns otroligt tråkigt… det är fint att titta på men tråkiga innevånare…. Ett 15 tal glödbandstetror, 1+1 Kakaduaciklider, 12-13 pansarmalar, 2st L-201 och lite överbliven fisk. Nån kardinal och en rödmunstetra.

så vad kan jag stoppa i för att det ska bli lite roligare? Nån mellanstor fick från Sydamerika helst. Gärna en mindre grupp om det går. Har funderat på nyckelhål, dom blir kanske lite för stora i längden iaf. Ivanacara Adoketa är lite svår att få tag på och dyr. Bolivianer kanske men nja… bågfenor är oxå små….

hit me med lite goa förslag! Vet att läskretsen är rätt liten på forumet men nån kanske har nån idé?
#43 - 11 februari 2024 12:48
Här rullar det på som vanligt. Scalarerna har lekt igen och blivit av med romen över natten. Vattenbyten i dag osv. Akvariumen är stabila utan ngt krångel eller bråk.

mitt 180L som är det bäst fungerande egentligen känns otroligt tråkigt… det är fint att titta på men tråkiga innevånare…. Ett 15 tal glödbandstetror, 1+1 Kakaduaciklider, 12-13 pansarmalar, 2st L-201 och lite överbliven fisk. Nån kardinal och en rödmunstetra.

så vad kan jag stoppa i för att det ska bli lite roligare? Nån mellanstor fick från Sydamerika helst. Gärna en mindre grupp om det går. Har funderat på nyckelhål, dom blir kanske lite för stora i längden iaf. Ivanacara Adoketa är lite svår att få tag på och dyr. Bolivianer kanske men nja… bågfenor är oxå små….

hit me med lite goa förslag! Vet att läskretsen är rätt liten på forumet men nån kanske har nån idé?
#44 - 11 februari 2024 14:51
Har du funderat något på vanliga fjärilsciklider? Vet inte hur varmt du har i karet men om de övriga invånarna klarar 26-27 grader så skulle det kanske vara ett alternativ.
#45 - 11 februari 2024 15:26
Ja tanken har slagit mig med fjärilar. Tror du dom kommer överens med Kakaduan? Hur många skulle man ha då? 1+2 eller fler?
#46 - 11 februari 2024 15:51
Hur är måtten på karet? Fördelen med en grupp är att de kan para ut ”naturligt” och även ha fler att sprida aggressionen på om/när paret hamnar i ofas. Samtidigt vill man inte riskera att det blir för trångt, speciellt inte om det skulle råka bli två par. Tror det funkar med kakaduorna eftersom de bara är ett par och de är grottlekare. Fjärilar är ju lite ”ömtåliga” också så ibland faller någon ifrån utan att man riktigt fattar varför, vilket är bra att tänka på. Mycket svammel från mig… Jag hade nog satsat på bara ett par ändå. Då gäller det att köpa lite större exemplar så man kan könsbestämma dem från början.
#47 - 11 februari 2024 16:19
Ja och stora exemplar tycker jag är ovanligt. Alltid små och klena exemplar…. Därför jag blev så sugen på nyckelhålen jag såg senast. Grova och välmatade liksom…. Karet är bara 100 långt….
#48 - 11 februari 2024 16:27
Fan det är ju min fantasi med ett långt och lågt kar. Typ 200x40x40 eller nått. Få plats med flera revir…. Sonen tycker vi ska sälja av några kar och ställa dit ett 720 eller liknande och ha Malawi i. Nu är det ett 375 och ett 180 bredvid varandra.
#49 - 13 februari 2024 12:06
[QUOTE=björnsitsen;n2441929]Fan det är ju min fantasi med ett långt och lågt kar. Typ 200x40x40 eller nått. [/QUOTE]Ja jag kan bara säga hell yeah! Jag har ett förvisso inte så stort men det har en bottenyta på 70x70 och bara 30cm högt och det är såå roligt att hålla på med och jag kan inte ord förklara hur glad jag är över det!
Problemet är att det tar plats ut från väggen... Hade jag haft ett riktigt stort rum så hade jag ställt det ute i rummet så man kunde gå runt det!!!
#50 - 14 februari 2024 13:45
[QUOTE=åheim;n2441942]Ja jag kan bara säga hell yeah! Jag har ett förvisso inte så stort men det har en bottenyta på 70x70 och bara 30cm högt och det är såå roligt att hålla på med och jag kan inte ord förklara hur glad jag är över det!
Problemet är att det tar plats ut från väggen... Hade jag haft ett riktigt stort rum så hade jag ställt det ute i rummet så man kunde gå runt det!!![/QUOTE]

Coolt! Ett av mina kar är 70djupt…. Det är inte så kul eller lättskött…. Men ett 200 långt längs ena väggen istället för två mindre vore mumma😍😍
#51 - 24 februari 2024 12:20
Sonen ringde i dag och berättade att en tetra dött i 180 karet. När jag kom hem en timme senare va 6-7 tetror döda och fiskarna chippade och var allmänt slöa. Bytte vatten som vanligt i onsdags och det här karet har varit superstabilt under lång tid. Ingen förändring på länge.

det jag tänker hänt är att i går rörde jag runt lite i mulmen och letade några sniglar till sonens nystartade 35 liters. Måste rört upp en massa delar som var under förruttnelse eller nått o h det belastade vattnet så det blev en nitritspik eller liknande? Efter ett stort vattenbyte verkar fisken piggare även om dom är slöare än vanligt. Det verkar iaf som att kakaduorna och dom nya dyra malarna klarade sig😅

Tankar och idéer gällande det som hänt?
#52 - 2 mars 2024 16:11
Så efter den här händelsen dog samtliga tetror och mindre fisk samt en av mina nya malar😔. Då jag länge varit missnöjd med karet och saknat en centerpiece flyttades all fisk till stora 920 karet då all fisk va SA. Resten som va kvar några Ottosar och några Sewilla Lineolata fick sonen till hans nystartade 35L akvarium som han inrett själv. Så nu är 180L tom och tömd på allt.

Har försökt sälja baljan i syfte att byta till ett lite större kar runt 300L eller så. Men klent intresse att köpa tyvärr. Så planen nu är att på sikt köra Tanganyika i det. Lite litet egentligen för att fylla upp med fisk. Men några snäcklekare och ev nån Julle eller Princessor borde funka. Ska bli kul med något annat! I vanlig ordning svårt få tag i fisk men får väl ta en resa när det är aktuellt. Nån som har någon åsikt om TA innevånare får gärna delge dessa då jag är helt grön där…..
#53 - 2 mars 2024 16:12
Så efter den här händelsen dog samtliga tetror och mindre fisk samt en av mina nya malar😔. Då jag länge varit missnöjd med karet och saknat en centerpiece flyttades all fisk till stora 920 karet då all fisk va SA. Resten som va kvar några Ottosar och några Sewilla Lineolata fick sonen till hans nystartade 35L akvarium som han inrett själv. Så nu är 180L tom och tömd på allt.

Har försökt sälja baljan i syfte att byta till ett lite större kar runt 300L eller så. Men klent intresse att köpa tyvärr. Så planen nu är att på sikt köra Tanganyika i det. Lite litet egentligen för att fylla upp med fisk. Men några snäcklekare och ev nån Julle eller Princessor borde funka. Ska bli kul med något annat! I vanlig ordning svårt få tag i fisk men får väl ta en resa när det är aktuellt. Nån som har någon åsikt om TA innevånare får gärna delge dessa då jag är helt grön där…..
#54 - 3 mars 2024 12:53
Vad tråkigt att flera fiskar dog. Tror du det berodde på att du rört runt på botten eller har du några andra tankar om varför det blev så? ”Skönt” ändå att du kunde vända olyckan till något positivt och byta inriktning på karet eftersom du var missnöjd. Kul också att din son är intresserad och själv har inrett ett litet kar!
#55 - 4 mars 2024 17:50
Ja det var trist! Tetrorna hade behövts i det stora karet! Skulle gärna ha ett stort stim med tetror där. Nu är det typ 20-25 bara… jag och sonen gnabbas mkt när det gäller hur karen ska vara. Han är mer för aquascape, Youtube osv…. Jag för det naturliga….Jag sprang över ett gäng yngel av Sajica Ciklid så nu inredde vi för CA istället för TA…. Det blir också något nytt och friskt. Mer sten och öppen scape med lite rötter och några skott från dom andra karen. Anubias, Java limmad på rötter och några strån Valle i ett hörn. Jag tycker det ser tråkigt ut men är bara första försöket än så kanske tar sig. Ingen fisk i än. Hämtar om nån vecka. Ska försöka fånga nån tetra om jag kan som startfisk…..
#56 - 5 mars 2024 15:01
Så söt!
#57 - 16 mars 2024 14:10
I går var jag iväg och hämtade ett gäng Sajica yngel. Storlek 2-3cm kanske. Blev ett 10 tal då det fanns oändligt med yngel i karet… tanken är att behålla nått par i förlängningen. Lyckades även få överta en vuxen Nyckelhålsciklid som var rejält mobbad av Sajica och JD som ynglade om vart annat i karet. Han var ensam kvar från en grupp på 4 där dom andra redan strukit med. Han är jättegullig och får återhämta sig hos mig. Hoppas bara han klarar sig för verkar rätt medtagen även om det inte syns några synliga skador.
#58 - 16 mars 2024 14:19
Vet inte varför bilderna inte kommer upp som miniatyrer….. För övrigt ser karet förjävligt ut nu. Nystartat och geggiga träpinnar och jag klämde ur ett filter i vattnet för att få lite goa bakterier. Det gjorde oxå att en massa bös och mulm hamnade precis överallt…. Växterna ser tråkiga ut och har inte börjat växa än. Det här är värsta stadiet tycker jag där det behövs tålamod för att allt ska sätta sig och komma igång! Svampfiltret får gå parallellt med ytterfiltret några dagar för att dela med sig av bakterierna. Sen ska det bort….

jag har tröttnat lite på det gulaktiga ljus som nuvarande belysning ger. Passade bra till svartvattenstemat som var innan men nu vill jag ha lite mer krisp…. Så velar lite mellan nya lampor i dom hängande armaturerna jag har nu eller bygga nytt. Jag har lite byggarmaturer i 6000k som använts tidigare. Får se hur jag gör…..
#59 - 16 mars 2024 15:30
Vad roligt med nya fiskar! Jag förstår vad du menar med en tråkig fas innan karet liksom tar fart. Det kommer det göra på sikt. Hoppas du får till en bra lösning med belysningen. Det gör mycket för intrycket.
#60 - 19 mars 2024 15:28
Det ser jättefint ut!
#61 - 20 mars 2024 13:57
Tack Nando! Jag ser fram emot att allt stabiliserar sig och kommer igång. Beställde två nya lampor till att börja med i 6500k. 700 lumen styck. Får se om det räcker eller om jag får bita i det sura och inhandla en ramp…. Lamporna kommer väl i bästa fall på fredag så det blir kul att testa!

kommer eventuellt att åka till Gävle i helgen oxå. Skulle vara kul med en mindre stimfisk som kan gå med Sajicorna. Tänker mig nått från Centralamerika isf och helst gröna naturliga Svårdbärare. Får se om det blir av och vad som finns…..
#62 - 23 mars 2024 20:12
Är en väldig ruljans i stora karet nu! Scalarerna kampar mest hela tiden. Tror jag har iaf 2 befästa par nu. Dom putsar pinnar och även innerfiltret…. Sen finns det några individer som vägrar ge sig…. Så det bits och jagas mest hela tiden. Även jordätarna mäter sig och flexar framför varandra. Ibland kan dom bita fast sig i varandra och ruska…. Den nya i karet den gulliga Nyckelhålscikliden som jag adopterade förra helgen har piggnat till och färgat om från mörkt brun med svarta fält till ljusbrun/grön med endast artspecifik svart teckning. Rör sig sakta och försiktigt i hela karet. Men han är en försiktig individ det märks. Och lite traumatiserad av tidigare mobbing…. Har annonserat efter artfränder men inget resultat än tyvärr!

i morgon bär det av på fisksafari med kylväskan😅😅
#63 - 24 mars 2024 15:31
Blev det några nya fiskar? Kul att nyckelhålscikliden verkar må bättre! Nu funkar det med bilder igen. Lägg gärna upp några nya!
#64 - 24 mars 2024 20:09
Hehe ja kylväskan va full när vi kom hem! Blev 10 stora röda svärdbärare till mitt ca kar. Ett bra gäng väldigt fina Guppys till sonens nystartade 140L. En röd Ancistrus, en brun Ancistrus. 10 röda och blå räkor. Några snäckor och lite växter.

När vi kom hem va sonens Gibbi död. Så den roliga resan förbyttes i sorg och nu är inte akvarium kul alls…. Så jag letar efter en ersättare som kan vara rolig för honom. Han har tyvärr höga krav Malnörd som han är.

jag ska försöka fota när jag har tid och karen är tända.
#65 - 24 mars 2024 20:26
Vad tråkigt att hans gibbi dog. Förstår att det tog ner stämningen rejält. Hoppas ni hittar en ny fin mal. Kul ändå med de många nya fiskarna!
#66 - 25 mars 2024 15:49
Några bilder jag hade liggande på sonens kar. Ett test för att lägga in bilder….
#67 - 25 mars 2024 16:44
Funkar fint! Kul att se hans kar!
#68 - 25 mars 2024 16:48
Jag va tvungen att prova eftersom jag plötsligt blev guldmedlem…..:)
#69 - 25 mars 2024 17:17
Haha, autokorrektfunktionen är för rolig ibland! Kolla vad ”guldmedlem” blev…
#70 - 25 mars 2024 18:56
Hahaha fan va roligt😅😅😅
#71 - 25 mars 2024 18:57
Funderade nästan på att behålla fadäsen…..
#72 - 25 mars 2024 19:00
Räkburken på 35 liter som nu fått några blå och några röda räkor. Går sedan tidigare några Ottosar där. Lite tomt eftersom sonen stal några rötter med limmade växter på till sitt 140L.
#73 - 25 mars 2024 19:01
375L Malawi med lite bladad fisk.
#74 - 25 mars 2024 19:02
180L med svärdbärare och ett ordentligt gång yngel av Sajica. Kommer få välja ut ett eller eventuellt två par senare…..
#75 - 25 mars 2024 19:03
Dottern som fick hjälpa till att putsa rutorna på storburken 920L
#76 - 25 mars 2024 19:06
Stora karet 920L. Blandad kompott. Scalarer, geophagus red head. Rosentetror. 4st praktbotior som jag inte haft hjärta att göra mig av med. Lite Malar finns det oxå. Ancistrus, Pleco och en Golden Nugget.
#77 - 25 mars 2024 23:39
Åh, vad roligt med bilder på dina kar! Du har fått till alla bra men jag tror att Storburken är min favorit. Malawikaret ser riktigt fint ut också!
admin
Christian Alfredsson
#78 - 26 mars 2024 12:49
Min favorit är karet med svärdbärare. Kommer bli supersnyggt när det växt på lite.
#79 - 26 mars 2024 16:41
Tack för kommentarer och roligt att ni gillar olika! Jag pendlar mellan karen. Tycker svärdbärarkaret blivit roligare nu när alger försvunnit och det tillkommit lite fisk. Lite annat med öppen scape och lite kul med färgglad fisk ändå även om jag ville ha naturfärgen grön…..
#80 - 27 mars 2024 18:31
Våra Red Heads🥰🥰🥰
#81 - 27 mars 2024 19:39
Vilka tuffingar!
#82 - 28 mars 2024 05:46
Dom är coola tycker jag! I dag möter jag upp en kille längs E4 och får en leverans av 5st Geophagus Winemilleri. En lite större variant än dom Red Heads som är på bilden. Har bestämt att Praktbotiorna får flytta och dom hämtas i morgon. Roliga fiskar men lite intensiva och passar inte in i biotopen. Börjar bli mycket fisk oxå…..
#83 - 29 mars 2024 20:28
Så då har jag hämtat några Geophagus Winemilleri. Tyvärr klarade en inte resan. 4st välmående individer i karet iaf. Mäktiga stora fiskar. Fick rensa ut lite i scapen för att göra lite simutrymme.

Dom förra kungarna i karet Geophagus Tapajos Red head är uppenbart nervösa och stimmar som små tetror och är rejält nervösa:)
#84 - 29 mars 2024 20:30
Som referens så är min Cacaduahanne inringad😅😅
#85 - 29 mars 2024 20:39
Men jädrar, vilka monster! (Och vilken snygg kakaduahane, trots att han knappt syns bredvid jätten!)
#86 - 29 mars 2024 21:27
Ja plötsligt känns inte 920L så stort:)
#87 - 1 april 2024 21:21
Sonen köpte 10 Guppys till sitt kar och redan är det fullt med yngel:). En av dom blå räkorna har plötsligt blivit kolsvart. Och dom nya jordätarna spänner sig och kampar konstant. Inga allvarliga angrepp men det är iaf solklart fighter om revir och den eller dom honor som finns. Jag vet fortfarande inte om det är en eller två honor kvar i livet…. Verkar iaf som den största hanen eventuellt roffat åt sig båda honorna… han står och vaktar ett litet område och håller dom två bakom sig medans en annan försöker komma in…. Så det är livat i akvarievärlden.

själv har jag svårt att släppa tankarna om Tanganyika även om jag valde bort det i 180 karet för Sajicorna. Svårt sugen på Princessor eller kanske Jullar. Men verkar svårt kombinera Princessor med annat i små kar. Och ngt stort har jag inte ledigt i nuläget. En tanke på sikt är att byta Malawi mot TA.

Jag ska ut på tur snart igen:). Hämta ett nytt kar. 180x60x60. Det blir inte fler utan kommer byta ut 375an. Sonen har lyckats förhandla till sig det. Så Malawi får flytta till större Lya….
#88 - 3 april 2024 18:22
Vad roligt med ett nytt, jättestort, kar! Ska bli skoj att se hur du inreder det!
#89 - 5 april 2024 19:01
Ja det blir kul! Det kommer ju bli ett Malawi till en början iaf. Sen får vi se hur sugen jag är på Tanganyika om jag växlar över dit. Jag har mkt olika paneler och stenbakgrunder liggande så kommer sannolikt använda dom och sen bygga upp lite stenrösen med natursten. Jag ska hämta 3 ytterfilter samtidigt med karet och även en del fisk längs vägen. Bland annat ett gäng coola malar. Även 2 Princessan av Burundi. Är ett kar som ska tömmas så passar på att prova dom i mitt 140L. Det är två stycken men okänt om det är ett par eller samma kön. Det kommer absolut att märkas i ett så litet kar iaf så spännande att se:).
#90 - 7 april 2024 17:49
Sonen ska få överta mitt gamla 375L. Planeringen pågår redan…. #torrinredning….
#91 - 7 april 2024 17:50
#92 - 7 april 2024 18:02
#93 - 7 april 2024 19:08
Det där är en underbar fas! Kul att se!
#94 - 23 april 2024 08:05
I helgen gjorde vi en 13-timmars resa söderut och kom hem med fullpackad bil och släp. Hämtade ett 680L med möbel och en massa tillhörande prylar. Bland annat 3 ytterfilter modell stor och två flyttkartonger med prylar. Sen stannade vi till på väg hem och köpte 6 nya malar och ett par princessor. Vi fick även tömma det 720 kar som dom bodde i på växter och rötter. Några ordentligt stora mangroverötter och massa Anubias bland annat.

hade extrem tur som hittade så många roliga malar på ett och samma ställe. Blue Phantom, Green Phantom, Kaktus, Royal, leopard samt en grenmal modell stor.

Nu är det kaos hemma med prylar överallt och två akvarium som är i uppstarten. Sonen inreder mitt gamla 375 för Sa och jag det nya 680 för Malawi. Ska prova ha Princessorna med Malawi tills 140L kan göras iordning för dom.
#95 - 24 april 2024 15:34
Vad roligt att höra om nya kar och fiskar! Det låter som ett mycket positivt kaos! Posta gärna fler bilder, det är alltid kul att se vad du (och sonen) hittar på 😁
#96 - 25 april 2024 02:45
Vad fina malar, Grenmalen är ju riktigt stor! Din sons akvarium ser redan bra ut. Det ska bli roligt att följa utvecklingen!
#97 - 26 april 2024 08:00
Vi har redan utvecklat hans kar för han var inte nöjd. Jag håller väl med om att det saknades ngt. Nu har det blivit lite syren som hänger ner uppifrån och en rot fick flytta ut. Tror det blir fler ändringar framöver.

Grenmalen är nog närmare 25cm😅

[QUOTE=Nando;n2442405]Vad fina malar, Grenmalen är ju riktigt stor! Din sons akvarium ser redan bra ut. Det ska bli roligt att följa utvecklingen! [/QUOTE]
#98 - 1 maj 2024 16:30
Så hämtade 3 Delfiner som numera trivs i karet. Jag blev väldigt nöjd hur karet blev. Ska fixa lite bilder framöver. Reflekterar så mycket nu när det aldrig är mörkt ute…. Ska försöka fixa mörkläggningsgardiner till rummet så man kan se in i Karen tror jag….

jag fick med två Princessan av Burundi när vi hämtade malarna. Tanken var att ha dom själva i 140L som jag har stående. Har länge varit sugen på Tanganyika och framför allt Princessor. På grund av allt stök med ommöblering och uppbyggnad av nya kar stoppade jag ner dom på chans i Malawikaret. Det har funkat än så länge och tror dom får gå kvar där ett tag. Jag vet att det är Tabu och att man kan bli bränd på bål av att blanda. Jag är själv emot det oxå. Men det ör intressant att se skillnaden i beteende mot Malawi. Princessorna har lagt beslag på en stor sten med en grotta under. Där håller dom sig. Malawina rör sig planlöst runt i karet hela tiden och håller sig mest runt öppningen där jag matar. När jag matar rör sig Princessorna inte långt från reviret utan väntar på att maten ska komma dit. Jag vet inte vilket kön dom har. Men dom håller sams och håller sig bredvid varandra hela tiden. Inget bråk alls. Säljaren hade ingen aning om dom hade lekt eller kön. Hade haft dom flera år med Amerikanska ciklider och malarna.
#99 - 29 maj 2024 19:15
Vad häftiga de är! Ser ut som snygga urtidsmonster!
#100 - 2 juni 2024 05:51
Kul med yngel!

Annons