Halloj Andrém!
Det talas ganska mycket om hur strömt det är i våra kar, och hur fiskarna nog trivs bra fast det snurrar runt som i en tvättmaskin i karet.
Det spelar ganska liten roll hur mycket vatten som flyttar sig i rödmunstetrornas naturliga tillhåll, jämfört med hur mycket snurr man har i karet. Många säger att; där fisken lever naturligt flyttas myyyyyycket mer vatten omkring - men vi glömmer hur vattnet flyttas. Det är stor skillnad på hur en vattenvolym flyttas i en sjö eller i en flod/bäck/ström o.s.v. och om man också jämför dessa förhållanden till de som uppstår i en rektangulär glasbox på styvt 400 liter där allt vatten strömmar fram från en enskild punkt.
Nu är jag ingen expert på rödmunnar, dom kanske lever i en strömmande miljö - någon bäckfåra eller liknande...?
När du nu tittar på dina rödmunnar - simmar dom omkring alla mot strömmen, vattenriktningen från ditt powerhead?
Kan dom "vända sig" och simma på ett naturligt, skönt sätt från strömriktningen och käka, kila omkring bland växterna och göra andra små "göromål" - eller, som sagt, är deras huvudsakliga syssla att simma mot den ström som ditt powerhead alstrar? Om det är så att det enda de gör är att ständigt simma mot strömmen skulle jag vilja påstå att det är något för hårt riktad ström i ditt kar (såtillvida de inte lever i strömmande bäckförhållanden vill säga).
Att vi behöver god genomströmning i våra burkar råder det inget tvivel om - men hur denna genomströmning "ser ut" är en annan femma. Några här i inläggen har gett lite tips om att fördela strömriktningen och det tycker jag kan vara en bra idé att experimentera med, alternativt att skaffa ett filter som både är effektivt och vispar runt vattnet något mer än det du nu har och som knappt flyttar något vatten alls.
:)