Biter varandra i munnen

Gäst
#1 - 10 januari 2011 14:57
Hej,
Jag har tre Hongi som jag har haft sen dom var små är ca: 2 år gamla nu. Gissar på att det är två hanar och en hona där ena hanen hela tiden har varit den som bestämmer i karet. Till idag när jag såg att båda hanarna cirklade omkring varandra och bet tag i varandras munnar, såg ut som en fight så att säga. dom har lugnat ner sig nu igen och igen ser ut att vara skadad. Men varför gör dom så här tro?
#2 - 10 januari 2011 15:11
maktblansen. precis som mer eller mindre alla hannar gör. mäter sin styrka o visar vem som är dominant av dom.
Gäst
#3 - 10 januari 2011 16:21
Ok, borde inte vara någon fara då när dom mätt klart sin styrka? =) som sagt är ju ganska lugnt nu i karet ialla fall. Vore tråkigt att få sära på dom.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 10 januari 2011 16:25
Det går inte att säga om det kommer att funka eller inte. 2 hanar brukar ofta bli 1 så småningom. det är bättre att ha en hane eller flera stycken - 2 är ofta den sämsta kombinationen.

Överhuvudatget kan man säga att det funkar bättre om man har många malawi - ju färre, desto med koncentrerad blir aggressiviteten.
#5 - 10 januari 2011 16:29
du kan också ändra reviren lite så att båda kan få ett nytt. eller så kan du skaffa en till hona
#6 - 10 januari 2011 16:32
Om du har tillräckligt stort akvarium så skaffa 2-3 honor till så har hanarna något att göra.
Gäst
#7 - 10 januari 2011 16:36
OK, tack för tipsen!

Annons