bitande oskars?

#1 - 14 oktober 2005 14:21
ok.
Har två oskars i ett akvarium 375 liters. dom är ca 20cm långa. Dom har alltid bråkat lite men nu på senare tid har det till och med blivit bitmärken på dom. men oftast är dom ganska lungna och väldigt snälla mot fingrar tex. är detta vanligt och finns det något man kan göra åt det?
#2 - 14 oktober 2005 14:49
Det kan vara två av samma kön, eller så kan det vara en hane och en hona som inte kommer överens. Du kan kanske skaffa några till, och se om du får ett par, och se´n behålla de två, och sälja resten.
#3 - 14 oktober 2005 21:26
[QUOTE=olofzzon]ok.
Har två oskars i ett akvarium 375 liters. dom är ca 20cm långa. Dom har alltid bråkat lite men nu på senare tid har det till och med blivit bitmärken på dom. men oftast är dom ganska lungna och väldigt snälla mot fingrar tex. är detta vanligt och finns det något man kan göra åt det?[/QUOTE]

Dom är stora nog nu för att visa vem som är störst och starkast oberoende på könet
Testa med några andra fiskar, gärna över 10cm eller snabba nog att hinna undan en oscar.
När mina två gick själva slogs dom rätt så ofta och kunde se riktigt illa ut stundvis

Är det nu så att dom skulle fortsätta bråka kan det hjälpa med att ändra om lite i akvariet
Kanske vänta eller flytta på en rot, på så sätt bryter du upp gammla revir och dom kommer att skaffa sej nya och på så sätt lugnar dom ner sej..

Lycka till
Mvh Peter
#4 - 14 oktober 2005 23:03
jag har 3 jack dempsy 2 blåciklider och tre malar av lite större model som går utmärkt ihop med dom. och jag har nyss ändrat lite i akvariumet med. hmm så det sket sig visst :(
Jag vet inte vad det är för kön dom dom heller. Ska tydligen inte vara någon mer skillnad än att honan har lite större hål har jag hört :) men jag kan inte se någon skillnad och fler av samma skulle kanske gå men jag tror mitt kar är av minsta möjliga storlek för fler fiskar än vad jag redan har. alla andra fiskar är ca 10-15 cm (375L)
#5 - 15 oktober 2005 07:55
[QUOTE=olofzzon]jag har 3 jack dempsy 2 blåciklider och tre malar av lite större model som går utmärkt ihop med dom. och jag har nyss ändrat lite i akvariumet med. hmm så det sket sig visst :(
Jag vet inte vad det är för kön dom dom heller. Ska tydligen inte vara någon mer skillnad än att honan har lite större hål har jag hört :) men jag kan inte se någon skillnad och fler av samma skulle kanske gå men jag tror mitt kar är av minsta möjliga storlek för fler fiskar än vad jag redan har. alla andra fiskar är ca 10-15 cm (375L)[/QUOTE]

Kolla här inne, dom är duktiga på oscar
http://www.oscarfish.com/gender-vt44416.html?highlight=vent#img_3771

Skrolla ner lite på den länken så ser du två bilder, det är väl i stort sett det enda sättet man kan urskilja kön på dom

Mvh Peter

Annons