bit flisa från akvariet (bilder)

#1 - 2 januari 2014 18:58
Hej!

Köpte ett litet akavarium igår och såg när jag kommit hem att det var en liten flisa från ena kanten på undersidan. Ha föröskt ta bilder på de och så får vi se om ni kan se något :p. Min fråga är om ni tror att det är någon fara att kan börja läcka? Det är på 10 liter
#2 - 2 januari 2014 19:00
ni får säga till om ni behöver bättre bilder. Ska testa provfylla det ikväll och så de håller tätt.
#3 - 2 januari 2014 19:26
Jag är ju visserligen vanvettig, men jag har kört ett 75L som ser bra mycket värre ut än det där, man kan nämligen pilla på silikonfogen från utsidan! [:-38]
Nu rekommenderar jag naturligtvis inte att man bär sig åt som jag gör, det enda jag säger är att jag i alla fall hittills inte haft några akvarierelaterade vattenskador.
Däremot ser ju sprickan i det andra glaset lite otrevligare ut, svårt att se på dina suddiga bilder...
#4 - 2 januari 2014 19:30
Hade lite problem med att få till bilderna, men ska försöka få till bättre bilder.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 2 januari 2014 20:27
Det viktigaste är om flisan har löpt ut - dvs att den går in på ett ställe och ut på ett annat och inte har någon "oavslutad" spricka som kan löpa vidare.

Om det inte har det så sandpappra av alla kanter - sedan brukar det hålla.
#6 - 2 januari 2014 20:40
Här kommer två st bättre bilder :)
#7 - 2 januari 2014 20:41
Det viktigaste är om flisan har löpt ut - dvs att den går in på ett ställe och ut på ett annat och inte har någon "oavslutad" spricka som kan löpa vidare.

Om det inte har det så sandpappra av alla kanter - sedan brukar det hålla.

Okej, när jag känner på den så känns det lent, det har inte blivit något mer när jag har dragit med fingret.
#8 - 2 januari 2014 21:58
Det var en snäll flisa, in och ur mjukt i glaset.
Jag kan inte se några mekanikproblem med den skadan.
Att bedöma risken är givetvis svårt, själv hade jag inte oroat mig för den

Men vänta nu, kikade en gång till på bilderna, är där inte en spricka på andra glaset/sidan?
Det hade jag oroat mig för! .
#9 - 2 januari 2014 22:30
Menar du den fläcken som är orangefärgad? Jag håller på och test trycker det nu och det håller tätt än så länge. Ska kolla imorgon på sprickan.
#10 - 21 januari 2014 16:55
Längesen jag uppdaterade nu. Har kört igång mitt andra 10 liter nu och tänkte knäppa lite bilder på det kväll :).

Annons