Biräka

#1 - 15 april 2008 19:36
[SIZE=3][FONT=Comic Sans MS]Hej![/FONT][/SIZE]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Comic Sans MS]Är nybörjare med akvarium. Men har satt i några körsbärsräkor och crystal red.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Köpte idag Biräkor som kommer från simontorp [/SIZE][/FONT][FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=#800080]http://www.simontorp.se/Shoppen.aspx?SiteMenuID=2&MenuID=18&grupp=fiskar&gruppID=5090&ProductID=97227[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Comic Sans MS]Fick för mig nu att jag läste någonstans (kan inte hitta det igen) att Biräka o crystal black är samma räka med olika namn? [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Comic Sans MS]Stämmer det, eller?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Comic Sans MS]Någon som vet var man kan hitta information om biräka? Helst då på svenska. [/FONT][/SIZE]
#2 - 15 april 2008 19:38
Om jag förstår allt rätt så är biräkan hummleräkan. black och red crystal ska vara framavlade av den räkan du har.. jag kan ju ha fel isf får någon rätta mig för jag vill veta säkert =)
#3 - 15 april 2008 19:38
Välkommen till Zoopet Btw!! :D
#4 - 15 april 2008 19:41
Hur som helst så kan de korsa sig mer crystal red.
#5 - 16 april 2008 07:17
Och ibland blir avkomman ganska intressant :) Har ett par svarta räkor nästan helt utan vitt. Endast en liten klutt på skallen och på fentipparna.

//C
#6 - 16 april 2008 07:26
Och ibland blir avkomman ganska intressant :) Har ett par svarta räkor nästan helt utan vitt. Endast en liten klutt på skallen och på fentipparna.

//C

Ja, kan vi inte få se lite mera bilder. Jag har mina sämst färgade Crystal Red i det lilla räkkaret och nu har jag fått 2 ynglingar som bara har lite vitt mellan ögonen, i övrigt är de helt tomteröda. Man får nästan lust att avla på dem!!! :D
#7 - 17 april 2008 18:14
Hel/röda Crystal är ju faktiskt riktigt ballt. Har ett par som är väldigt röda jag med.

Bara för därför så hittade jag inga av svartingarna i burken, men jag lyckades knäppa en rejält dålig bild på en nästan helröd.

//C
#8 - 17 april 2008 18:58
Ha-ha! Trägen vinner!

Fick en risig bild på ett av de små nästan-helsvarta. Vad jag kan se på den så har den bara pyttepyttelite vitt på skallen. Men det är inte vitt-vitt utan mer gråvitt och lär ju växa bort kan man tänka, räkan är kanske bara 1cm just nu.

Finns flera men med mat-tabletter och 100 räkor som trängs på dom så var ju det här med att fotografera lite omöjligare än vanligt ^^

//C
#9 - 17 april 2008 21:03
http://www.aquabo.dk/index.php?id=2&pid=2

hær ær lite info om din ræka
#10 - 17 april 2008 21:06
#11 - 18 april 2008 12:11
nissenhj skrev:
[SIZE=3][FONT=Comic Sans MS]Hej![/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Comic Sans MS]Är nybörjare med akvarium. Men har satt i några körsbärsräkor och crystal red.[/FONT][/SIZE]

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Köpte idag Biräkor som kommer från simontorp [/SIZE][/FONT][FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=#800080]http://www.simontorp.se/Shoppen.aspx?SiteMenuID=2&MenuID=18&grupp=fiskar&gruppID=5090&ProductID=97227[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Comic Sans MS]Fick för mig nu att jag läste någonstans (kan inte hitta det igen) att Biräka o crystal black är samma räka med olika namn? [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Comic Sans MS]Stämmer det, eller?[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Comic Sans MS]Någon som vet var man kan hitta information om biräka? Helst då på svenska. [/FONT][/SIZE]

Hej!

Ja som jag har förstått det så är biräka och crystal black samma variant med olika namn.

http://www.petshrimp.com/
#12 - 18 april 2008 14:22
Hela högen med C. cf. cantonensis är samma sorts räka, bara olika färger och mönster.

//C
#13 - 18 april 2008 14:32
mikael tyvær har du fel, biræka heter Caridinia cf breviata och crystal black caridinia cf cantonensis,,, att sedan næstan alla caridinia kan korsas med varandra ær en annan sak men ursprungligen ær det två olika raser.

mvh johnny
#14 - 18 april 2008 14:35
Hela högen med C. cf. cantonensis är samma sorts räka, bara olika färger och mönster.

//C

nu ær det ju två olika raser och inte samma ræka ;)
#15 - 18 april 2008 15:27
Mja, tre egentligen. Vi får ju inte glömma att Tigerräkan fortf. är C. cf. cantonensis.

Egentligen känns det ju ganska lönlöst att hålla på med riktiga namn på framodlade räkor. Dom lär ju ha korsats till förbannelse :)

//C
#16 - 18 april 2008 17:25
Intressant läsning.
Men min Biräka från simontorp heter Neocardinal sp?

Är detnågot jag har missat eller?
#17 - 18 april 2008 17:42
nissenhj skrev:
Intressant läsning.

Men min Biräka från simontorp heter Neocardinal sp?

Är det något jag har missat eller?

[COLOR=purple]Jag visste inte att det fanns någon räka som heter Neocardinal i "förnamn" men Neocaridinia finns det ( ex kärsbärsräka) och Bi-räkor i allmänhet heter Caridinia. [/COLOR]

[COLOR=purple]Om inte jag har fått allt om bakfoten.[/COLOR]
#18 - 18 april 2008 18:00
Tror det är ett stavfel i deras listor. Prova sök på Googel på Neocardinal så får du upp endast Simonstorps lista och något mer stavfel. Har sett i vissa listor från zooaffärer att det ibland stavas lite hur som helst. "Ville du egentligen söka efter: neocardina sp." dök upp när jag googlade på det förstnämnda...
//Camilla
#19 - 18 april 2008 18:43
Leverantörerna har NOLL koll. Brukar få mig ett gott skratt när jag läser beställningslistorna ^^ Fast, feta props till Imazo som faktiskt hade i senaste "Freshwater Harlequin - Caridina spongicola".

//C
#20 - 18 april 2008 20:07
&feature=related" target="_blank">
&feature=related

kanske ær det dom nya rækor från sulawesi, dom menar med Neocardinal ??

#15,,så sant ;)

#19 vi har tur som har en affær i danmark avifauna, som vågar ta in olika rækor o kræftor, och fisk också før den del

Annons