biotop

#1 - 1 april 2005 09:44
hur ser biotopen ut för palettciklider?
#2 - 1 april 2005 10:59
Jag är inte helt säker, men jag kan beskriva hur jag har uppfattat andrahands och trejehandsinformation.

Paletterna lever i långsamtrinnande bifloder i västafrika. Av tidens tand har mitten av dessa flodarmar bara runda slipade stenar av olika storlek. Ju mer strömt desto större stenar. I sidorna där det inte rinner lika starkt finns med stor sannolikhet antingen fin sand eller organiskt material. Det organiska materialet består av löv och grenar osv. Många träd växer ner i floderna med sina rötter så att flodbanken hålls ihop med trädrötter på flera ställen.

Eftersom paletterna är grottruvare så tror jag att dom håller till väldigt mycket bland rötterna längst med flodbanken och bland nerfallna löv lite utanför strömfåran.

Om man vill hya växter i karet kan man ha anubias, crinumlök och tigerlotus. Om man vill ha andra växter som är kosmopoliter och kan finnas även i palettciklidens habitat kan man välja någon av följande:
Bacopa monnieri Liten tjockbladsväxt
Cerathophyllum demersum, Ceratopteris cornuta, Ceratopteris thalictroides, Egeria densa, Pistia stratiotes, Riccia fluitans elloer någon valisneria.

Lycka till med din biotop, jag håller själv på att planera en kongoflodsbiotop.
MVH
Magnus
#3 - 1 april 2005 14:32
tack så mycket, gjorde saken mycket klarare. lycka till själv!

Annons