biotop?

#1 - 23 november 2004 09:56
Vilken biotop skulle funka bäst med 250W Metallhalogenbelysning med 13000-20000 kelvin? Har lagt ner mitt saltvatten och ska nu starta ett sötvattenkar istället, skulle dock gärna vilja hitta en biotop som är så snarlik saltvattnet som vanligt, är personligen inte speciellt förtjust i "svartvatten" etc.

Tanganyika kanske är det som skulle passa mig bäst, eller vad tror ni?
#2 - 23 november 2004 09:57
Det skulle väl vara Tangaynika eller Malawi.

Ursäkta om det är fel stavat.
#3 - 23 november 2004 10:21
Hur stort är karet? Jag har själv haft saltvatten med levande koraller,så den bästa ersättningen enligt mitt tycke med metallhalogen är:Höj armaturen till minst 50 cm över karet för att få bredare ljussättning, och satsa på växtakvarium. Med den belysningen kan du driva de mest färggranna akvarieväxterna,än om lampan är lite överdriven i watt och Kelwin räknat. Till det kan du há fjärilciklider,svärdbärare och någon tetra som tål mycket ljus.Då har du fortfarande ett trevligt,växande undervattensliv med en hel del färger. Synd att slösa bort ett sådant ljus på malawi-tanganyika. Lycka Till!
#4 - 23 november 2004 10:27
Det är ett hörnakvarium på 350 liter, 60cm djupt.

Men vill inte växterna ha ett gulare ljus då? Jag gillar det ljuset som jag får med ett högt kelvin såsom 13k-20k och tänkte det kanske skulle passa bättre med just malawi-tanganyika?
#5 - 23 november 2004 17:51
Att fläska på med 250w i ett 350liters rift akvarium låter som en rejäl algodling medetsamma. Kanske tropheus kan vara valet då, dom lever ju på att beta alger från klippor i naturen.

Om du vill undvika algodling i det karet så är co2 tillsats och mycket växter den enda lösningen. Annars får du skaffa annan belysning.

Växterna bryr sig inte överhuvudtaget om vilket kelvinvärde en belysning har, inte heller koraller. Det dom bryr sig om är hur mycket av det ljuset dom får som är inom de spektrum som dom kan ta upp. Detta kallas för pur värde. Ett högt purvärde är bra för både koraller och för växter, efterssom båda har samma typ av fotosyntes. Variationer förekommer mellan olika arter, men pur värdet ger en bra antydan om hur bra din ljuskälla är.

Om du vill veta vilket pur värde just din ljuskälla har så kontakta defdac här på forumet, han har gjort en egen kalkylator.
MVH
Magnus
#6 - 23 november 2004 19:22
Så det är bara att glömma min 250w då egentligen, har ju även en 150w som jag skulle kunna hänga upp istället.

Tänkte inte bara på växterna, tänkte fiskarna kanske inte gillade för högt kelvin, men det är väll samma sak där oxå då eller, pur värdet. Får ta och kolla närmare på det helt enkelt.
#7 - 23 november 2004 19:37
Även 150w är väldigt mycket i ett ickeväxt akvarium. Du bör hamna (ungefär) mellan 0,1-0,3w/liter vatten när du har lite/lätta eller inga växter. Går du över 0,3 w/liter så blir det svårt att klara sig utan mycket växter. Om du går över 0,4w/liter så är nog co2 ett måste.

Men som sagt...Satsa på tropheus, dom betar algerna hela tiden och du får ett naturligt beteénde.
MVH
Magnus
#8 - 23 november 2004 20:13
Men om jag nu ska satsa på tropheus, vad skulle va den optimala belysning för ett sådant kar vara isåfall?
#9 - 23 november 2004 20:18
Jadu, fiskarna bryr sig inte om ljuset. Men det gör växter och alger. Tror inte att jag läst något om vilken belysning som är bäst för alger. Men algerna föredrar detsamma som växterna dvs högt pur värde.

Kan inte minnas att jag sett något tropheuskar med algproblem trots att jag sett en del med feta belysningar. Jag inbillar mig att det är för att dom är effektiva på att beta av det.
MVH
Magnus
#10 - 23 november 2004 20:27
Så då kanske det bara är bra att fläska på med 250w då :)

Men får ta och lära mig lite mer om pur som sagt.
#11 - 1 december 2004 23:57
Men är inte ett hörnakvarium på 86x86 för litet för tropheus?
#12 - 2 december 2004 08:15
350 liter är inte för litet för tropheus, däremot så kan formen göra att det blir lite svårare att få en harmonisk grupp.
Kolla med ciklid.se, där finns många troffe entusiaster som kan hjälpa dig.
MVH
Magnus
#13 - 2 december 2004 08:22
I mitt tycke är akvariet för litet skall vara längre än ditt eftersom tropheusar är gruppfisk och måste köpas i ett svep går ej att kompletera i efeter hand de nya blir snabbt jagade och bitna till dötts,ph 7,-9 temp 25-27 vegetariskt foder.
#14 - 2 december 2004 13:06
Och det finns inga tropheusar som är mer passande än andra i ett hörnakvarium?

Annons