Biologiskt filtermedia

#1 - 12 december 2013 13:34
Hej, jag är helt ny här på forumen och helt ny med akvarium.
-vad tror ni om stenull som biologiskt filtermedia?
http://www.hydrogarden.se/rockwoll tex.
Jag tänker att det är billigt och har stor yta och är ett helt dött material som inte släpper ifrån sig farliga ämnen.
#2 - 12 december 2013 16:10
Det fungerar säkert, men är för kompakt för att användas som traditionellt genomströmsfilter..

Kanske skulle fungera med överrinning eller i sump.
#3 - 14 december 2013 20:58
ok, tack för input. jag har beställt ett flak nu som jag tänker skära upp i strängar liknande en del porösa biofilter och sedan montera dessa i ena filter hållaren. hoppas på att det kan fungera bättre än makaronerna jag har nu. haha. föresten, är det någon annan som vet något om detta?
#4 - 14 december 2013 21:04
Kolla in det här!

" target="_blank">

Jag blev så inspirerad att jag blir tvungen att gå och köpa mig ett ordentligt ytterfilter nu...
#5 - 14 december 2013 21:20
Jag har det i flera filter. Han säljer på ebay. Han från videon asså

Sent from my C6903 using Tapatalk
#6 - 14 december 2013 21:29
hannesc skrev:
Jag har det i flera filter. Han säljer på ebay. Han från videon asså

Var köper du dessa pellets? eBay!?! Hjälp mig!
Jag är efterbliven när det kommer till internet-trams...
#7 - 14 december 2013 21:31
Ebay. Han har länk på sin Youtubekanals beskrivning

#8 - 14 december 2013 21:33
BHM är en klassiker, jag körde lite tester med det för 5-6 år sen å det funkar ju fint.
Har även kört Kaldes eller vad fan det heter, tipset med dom typerna av filtermedia (plast modeller alltså) är att köra dom i en stark lösning Cloramin som gör så att hela ytan blir som sönderfrätt = större yta.

Men jag gillar hela idén med att få bort partiklarna först, något man alltid gjort inom dammvärlden. Antingen via någon typ av settlement chamber som dom pratar om i filmen, via finmaskiga silar av något slag (typ sieve) eller med gamla hederliga borstar hängande i vattenflödet. Skillnaden är ju generellt storleken och ljudnivåerna på filtrena som ju kan vara avsevärt mycket större än i akvariesammanhang.

Om man tittar på hur FX5an är uppbyggd så har man ju samma funktion som i Eheim filtret förutom det att grovfiltreringen sker i filtermatta som sitter runt korgarna och sen kör man filtermattan i översta korgen om man kör enligt hans princip eftersom vattnet går uppifrån och ner i det filtret. Detta gör ju att man bara behöver lyfta locket och inte behöver slabba lika mycket (som han ju fint undviker i filmen eftersom det inte är uppfyllt).
#9 - 14 december 2013 21:41
KristianE skrev:
...Om man tittar på hur FX5an är uppbyggd så har man ju samma funktion som i Eheim filtret förutom det att grovfiltreringen sker i filtermatta som sitter runt korgarna...

Vänta, vänta, vänta, vänta, vänta lite nu, var det inte filtermatta man inte skulle ha först eftersom den blir igenkletad om man låter flödet gå direkt in i den???
#10 - 14 december 2013 22:38
Nej, det var ju de han tjatade om hela filmen att filtermattorna skulle sitta i botten = först eftersom vattnet går direkt från akvariet till botten på filtret på Eheim. Då filtreras partiklarna bort i filtermattan och sen tar BHM hand om biofiltreringen när det inte finns massa partiklar i vattnet som sätter igen dom små porerna i BHM i dom två övre korgarna.
#11 - 14 december 2013 22:51
KristianE skrev:
Nej, det var ju de han tjatade om hela filmen att filtermattorna skulle sitta i botten = först eftersom vattnet går direkt från akvariet till botten på filtret på Eheim. Då filtreras partiklarna bort i filtermattan och sen tar BHM hand om biofiltreringen när det inte finns massa partiklar i vattnet som sätter igen dom små porerna i BHM i dom två övre korgarna.

Ja absolut, men han ville ju ändå ha makaroner längst ner i bottnen för att fördela flödet, så att det inte skulle virvla runt det största bôset så att det skulle täppa den första avdelningen....

Jag såg bara videon en gång lite slarvigt, men jag utvecklar frågan eftersom jag grunnar på vilket filter jag skall köpa till mitt kommande mini-tanganyika!
Fick för mig att makaronerna längst ner skulle agera någon sorts första sedimentering av tung skit...
#12 - 15 december 2013 08:36
Tack för en massa idéer, jag har sett filmen och monterat ihop mitt filter på det sättet. men jag har inte hans fina Sinterat glas http://en.wikipedia.org/wiki/Sintering
Pellets utan de enligt honom värdelösa makaronerna. Min ide är att i stället för E-bay pellest ska jag klippa egna "makaroner" av stenull som borde ha en liknande effekt, och så sakta föra in fler och fler av dessa i mitt ytterfilter för att bygga upp en fin bakteriekultur. Jag beställde http://www.hydrogarden.se/rockwoll i går och lovar att komma med feedback om hur det fungerar. Jag är peppad, haha.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 15 december 2013 09:07
Stenull är alldeles för kompakt.

Sedan finns det många bra filtermaterail - jag ser dock ingen anledning till att köra med annat än filtermattebitar eftersom det är billigt och inte är kompakt och rullar på i år efter år utan att man behöver rengöra det.
#14 - 15 december 2013 10:05
Ok, jag är ju som jag sa tidigare helt grön på detta och tydligen som inom så mycket som folk är gröna på så är man ivrig och vill uppfinna hjulet om och om igen. Haha. Men det här med att rengöra filtret och hur ofta? Med sån porös filtermatta, behöver jag aldrig rengöra filtret då?? Det låter ju konstigt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#15 - 15 december 2013 10:41
Biologiskt filtermedia

Det är inte så konstigt som det låter. Efter en tid blir det en mängd nedbrytande bakterier i filtret som successivt bryter ned skräpet i samma takt som nytt tillförs. Då kan det lätt gå minst 3 år mellan rengöring. Har hört många som kört en 7 år utan problem. Men detta gäller om det är en balanserad fisk-och/eller fodermängd.
Christer5
#16 - 15 december 2013 11:57
Kan det verkligen funka med fin filtermatta i första korgen som han har,jag tvivlar :)
#17 - 15 december 2013 12:03
Han har ju grövre längst ner i korgen, och så pratar han om att makaronerna under korgarna ser till att inte det grövsta skräpet skall virvla upp och täppa till botten på den nedersta korgen.

Jag är helt med på att mekanisk filtrering passar bra innan det keramiska materialet så att genomströmningen i det inte hindras.
Christer5
#18 - 15 december 2013 12:15
Han har även den fina mattan i undre korgen och det grövsta skäpet stannar inte vid dom understa makaronerna,det är vad jag tror men har säkert fel :)
#19 - 15 december 2013 12:21
Anledningen till att han har fin filtermatta i understa facket är för att man endast skall behöva rengöra det.
Och inte makaronerna som bara skall vara fulla med bakterier, och inte massa gegg.
Han stoppar all form av skit mekaniskt innan det når till det biologiska filtret.

låter extremt vettigt i mina ögon.

Blir nog att ändra min setup nu när det ändå inte är inkört. =)
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 15 december 2013 12:28
Förstår liksom inte poängen med ett ytterfilter om man inte i det har ett filtermaterial som gör att man inte behöver göra rent filtret.
Om man har så mycket skit i akvariet så att ytterfiltermaterialet täpps igen hela tiden så är det bättre att köra med ett innerfilter som ju är mindre krångligt att rengöra.

I ett ytterfilter så skall man inte använda någon av korgarna som förfilter utan det har man istället i akvariet. T.ex. genom att sätta fast en filtermattebit på insuget
#21 - 15 december 2013 14:53
...I ett ytterfilter så skall man inte använda någon av korgarna som förfilter utan det har man istället i akvariet. T.ex. genom att sätta fast en filtermattebit på insuget

Det låter ju också väldigt logiskt förstås...
Christer5
#22 - 15 december 2013 14:55
Vi är flera med ytterfilter som har Eheims förfilter 4004320 som behöver göras rent ofta då det blir igensatt och behöver sköljas ur.
#23 - 15 december 2013 15:47
Jag undrar Kjell, vilka tätheter har du i dina filter mattbitar och hur ser din uppsättning ut?

#24 - 15 december 2013 17:10
Christer5 skrev:
Vi är flera med ytterfilter som har Eheims förfilter 4004320 som behöver göras rent ofta då det blir igensatt och behöver sköljas ur.

Kör samma förfilter i mitt kar och gör rent detta en gång i veckan. Lätt och smidigt att ta bort och rengöra. En av de bästa investeringarna jag gjort.
#25 - 15 december 2013 18:36
Christer5 skrev:

Fungerar det även på JBL cristal profi e1501?
Christer5
#26 - 15 december 2013 20:06
JBL filtret har 16/22 slang så då skall det passa att sätta fast innerfiltret på insugningsröret i akvariet.
#27 - 15 december 2013 20:33
Christer5 skrev:
JBL filtret har 16/22 slang så då skall det passa att sätta fast innerfiltret på insugningsröret i akvariet.

Tack för svar!
#28 - 15 december 2013 21:18
Innan man ens börjar fundera på att optimera sina filter bör man nog fundera på vad man ska ha i karet.. Har man en sån belastning i karet att man måste fundera på hur man placerar materialet i korgarna är man underfiltrerad i mitt tycke.. Ytterfilter är en trevlig manick men ingenting i jämförelse med sumpar, droppfilter, powerbeads osv.. Självklart ska man ju göra det bästa av det man har men som the kjell säger får du nog ut lika mycket ur filtermatta som du får av små ihåliga syradoppade glasskärvor..

Om man planerar ett sällskapskar/ciklidkar på 720L räcker det med en fx5a med filtermatta, har du 1000 spänn över så köp 2.. Ska du däremot odla rockor i din 2-kubikare räcker ingen optimering av material-placering i världen.. Då är det lika bra att köpa en powerbead eller borra skiten och köra en 500L sump med k1 eller liknande.. Faller det inte på fästytan för nitrifieringsbakterierna faller det på syretillförseln.. Det är oftast ruskigt svårt att syresätta vattnet i karet, då ska du stoppa i 4 cirk-pumpar osv och helt plötsligt står man där med en materialkostnad som är lika med ett ärke-filter och en elförbrukning som är högre än den skulle varit fast med fler sätt det kan gå fel på..

Bara mina 50 öre..
#29 - 16 december 2013 06:59
Hahaha vad roligt. Tack för svar. Jag har ju bara några Tetror. OK, jag antar att jag kan använda mitt Eheim filter precis som det är med mina fiskar i. Det är helt ok rent och mina vattenvärden verkar bra. Men som ny inom detta så är jag sugen på att experimentera och optimera. Trots att jag inte behöver det haha.

Det är extremt kul att börja lära mig om detta med filtrering, bakterier osv.

Som jag ser det just nu verkar det vara två huvudläger här.

Ett med som jag ser det, erfarenhet och så lite jobb som möjligt i fokus "filtermatta"
Två, det lite som jag, "det får inte vara för enkelt" i fokus. Här verkar det vara spridda skurar av idéer om hur det ska vara och vad som är bäst.

Jag kommer ju prova med stenull som biologiskt filter, efter min egen ide och ha filtermatta som förfilter. Vi får se hur det går.

Lite underligt att tillverkaren Eheims ide om hur deras filter ska användas, i filmen förkastas??

#30 - 16 december 2013 08:39
Eheims filteridé skapar kristallklart vatten i två veckor. Sedan måste du byta vadden som är akilleshälen i systemet. Vadden kan bara köpas i kartong som är svindyr. Körde enligt Eheims upplägg och fick tapp på farten efter en knapp vecka. Med filtermatta kört en månad med högre flöde än ursprungliga systemet hade och har lika kristallklart vatten. Eheim tjänar pengar på det hela. Så filtermatta är överlägset över tid som filtermaterial som jag ser det.
#31 - 16 december 2013 09:21
Aaaa. De fulingarna vill tjäna en massa pengar, och bidra till sopberget.

Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 16 december 2013 09:45
Jag undrar Kjell, vilka tätheter har du i dina filter mattbitar och hur ser din uppsättning ut?

Kör enbart med PPI10 - aldrig något annat.
Dock skulle man så klart kunna ha en finporigare filtermatta som förfilter. Det kommer ju då inte att fungera biologiskt utan mekaniskt så man får göra rent det väldigt ofta - men det är ju rätt lätt eftersom det sitter på insugskoppen.

Filtervadd var ju en gång orsaken till att alla slutade med ytterfilter och började innerfilter istället. Dvs filtervadden måste rengöras ofta och ersättas. Däremot kan filtervadd vara bra som ett snabbfilter - dvs om man har infusorier i akvariet så packar man vadden rätt hårt i filtret och kör det några timmar eller upp till ett dygn (sedan kommer inte vattnet längre att orka passera genom vadden). På detta sätt blir man även av med det finkorninga
#33 - 17 december 2013 21:04
Jag har nu fått min stenull, spännande. Jag provade uppsugningsförmågan hos en bit och den fick i sig 18g, skälva biten väger långt under ett 1g. Jag vet inte vad det säger om, yta och sånt men ett experiment. Just har jag klippt varje kub i fyra delar för att kunna fördela de bättre och blandat ut bitarna med mina "makaroner" i ett av filterlådorna som ett experiment. Vi får se hur det går.
En nackdel med stenull som jag kom på är att det är gjort just av sten. Om det är en kalkhaltig sten, kan jag få problem med vattnets Ph tror jag. Vi får se som sagt.

Sent from my iPad using Tapatalk
#34 - 17 december 2013 21:58
...En nackdel med stenull som jag kom på är att det är gjort just av sten. Om det är en kalkhaltig sten, kan jag få problem med vattnets Ph tror jag...

Diabas tror jag det brukar vara...
#35 - 30 december 2013 14:50
Mr Woods skrev:
Kolla in det här!

" target="_blank">

Jag blev så inspirerad att jag blir tvungen att gå och köpa mig ett ordentligt ytterfilter nu...

Innan man gör som han säger på sitt ytterfilter så borde man kolla upp om man har top down filtrering eller bottom up, Eheim har det sistnämnda och min Unimax har det förstnämnda. Vad jag menar är att man bör kolla om det smutsiga vattnet transporteras från toppen genom mediet eller från botten genom mediet innan det går tillbaks ut i akvariet.
#36 - 30 december 2013 15:13
Den där tjommen i videon tar in, marknadsför och säljer just det nämnda "biomediet" och då drar iallafall jag åt mig öronen lite, det funkar säkert bra men det finns mycket effektivare filtermaterial tror jag! Sen hade det ju varit bättre att använda hela den grövre filterkudden som var i från början istället för att dela den och stoppa i tätare material istället....
#37 - 30 december 2013 15:41
Får hålla med åheim.. det finns sjuka material som japsen använder till sina skrytfilter.. bla poröst, syradoppat glas och skit men det är bara snyggt.. funktion, absolut.. dock tycker jag inte det är värt det..
#38 - 30 december 2013 18:12
åheim skrev:
det funkar säkert bra men det finns mycket effektivare filtermaterial tror jag!.

Vad då?
#39 - 30 december 2013 22:44
stefanr72 skrev:
Vad då?
Te.x klippta filtermattekuber, små biobollar, små kulor (ex substrat pro), bioringar. de där lerkorvarna han säljer är för stora för att den inre strukturen ska komma till nytta, det ser nog bra ut på pappret med i praktiken är det nog nåt annat.

Ex substrat pro är små kulor som ebjuder en mångfalt större träffyta, Går ju typ 15 kulor på 1 "lerkorv" och då har varje kula yta runt om...

Grov filtermatta har en stor porositet och hela volymen kan koloniseras av bakterier eftersom du har ett flöde genom hela mattan medans "lerkorven" bara har runt om...
#40 - 31 december 2013 10:11
Hejsan !

Jag har en damm i källaren på ca 1200 liter där jag har 4 st sköldpaddor lite stora malar och ett hundratal guppi, det har gått i snart 4 år med samma filterlösning.
En plasttunna, typ "kvartsfat" i dammen har jag ett pumphuvud med ett förfilter av filtermatta under den en hänger en syresten som suger in bubblorna i pumpen/filtertunnan.
Vattnet går in i tunnan ungefär 15 cm ovanför botten på tunnan, där ligger ett 10-15 cm lager med biobollar, (installationsslang för elkablar, flexrör tror jag det kallas, klippta i ca 2 cm långa bitar) sen en 10 cm tjock grovporig filtermatta, sen en 10 cm tjock finare filtermatta, sen utloppet uppe i tunnan så det självrinner tillbaks ner i dammen.
Det bubblar så fint och hela filterpaktet blir syresatt...och vattnet är kristallklart...
Jag spolade av filtermattorna lite för nån vecka sen, då hade filtret gått i två år.
Jag gör rent förfiltret en gång i veckan när jag byter vatten.

Tack allihop på forumet för alla tips och trix ni kommer med, ni är en guldgruva för oss akvarietokar....
#41 - 31 december 2013 10:49
Låter som ett utmärkt filter tycker jag! :) vet en lirare som kör en damm/akvarium på 2800 och han har plastbestick som filtermedia..
#42 - 2 januari 2014 07:19
Bluewing skrev:
Eheims filteridé skapar kristallklart vatten i två veckor. Sedan måste du byta vadden som är akilleshälen i systemet. Vadden kan bara köpas i kartong som är svindyr. Körde enligt Eheims upplägg och fick tapp på farten efter en knapp vecka. Med filtermatta kört en månad med högre flöde än ursprungliga systemet hade och har lika kristallklart vatten. Eheim tjänar pengar på det hela. Så filtermatta är överlägset över tid som filtermaterial som jag ser det.

Kör själv med vadd i mitt eheim filter. Har också märkt att det blir riktigt skitigt väldigt snabbt och att det är rätt dyrt som du säger med byte. Har du bytt vadden mot vanlig filtermatta? I mitt 1200 har jag en blå filtermatta i toppen där vattnet först kommer in sedan åker det ner till botten och upp genom tre korgar filtermaterial för att sist gå igenom den vita vadden. Tror du man skulle kört matta i sista steget också där eller? Orkar inte hålla på och klydda med vadd byte varje/varannan vecka. Men räcker vanlig matta för att plocka upp det minsta skitet ur vattnet?
#43 - 2 januari 2014 08:40
Jag gör ett experiment nu i mitt Eheim proffetionell 3e 2076.

I översta korgen har jag kvar det grova förfiltret jag har även ett grovt förfilter på insuget i karet. Efter det går vattnet längst ner i botten där jag har fyllt på med lite "makaroner" för att bryta turbulensen som killen i videon säger.

Där efter upptäckte jag att det plastgaller som är tänkt att hålla sista polervaddet på plats närmast pumphuset också passar längst ner. Jag satte det där för att sedan slippa använda korgarna helt och hållet när jag fyller nästan hela filtret med grov blå filtermatta PPI10. Nästan längst upp mellan två mattbitar har jag lagt lite biologiskt filtermaterial i form av lite sintererat glas och bitar av planterings glas ull. Jag har helt tagit bort allt fint filtermaterial.

Min tanke är att få ett filter som jag behöver hålla på med så lite som möjligt och så mycket biologi i filtret som möjligt.

Just nu bara några dagar efter installationen är vattnet helt ok rent men inte kristallklart. Jag förväntar mig en klar förbättring inom några månader när det börjar bildas lite biologi filtermattorna.

Alla sånna här experiment tar ju ganska lång tid att få några resultat av så jag ber att få återkomma med utslaget. Och god fortsättning på 2014 önskar jag er alla, haha.

#44 - 2 januari 2014 09:36
Fissure skrev:
Kör själv med vadd i mitt eheim filter. Har också märkt att det blir riktigt skitigt väldigt snabbt och att det är rätt dyrt som du säger med byte. Har du bytt vadden mot vanlig filtermatta? I mitt 1200 har jag en blå filtermatta i toppen där vattnet först kommer in sedan åker det ner till botten och upp genom tre korgar filtermaterial för att sist gå igenom den vita vadden. Tror du man skulle kört matta i sista steget också där eller? Orkar inte hålla på och klydda med vadd byte varje/varannan vecka. Men räcker vanlig matta för att plocka upp det minsta skitet ur vattnet?

Jag har bytt samtliga korgars innehåll till en tillklippt grov filtermatta utom den nedersta som ju kommer först i flödet efter förfiltermattan som sitter överst. I nedersta korgen har jag en mix mellan de svarta spiralerna och de keramiska bollarna. Skräpet som filtret samlar på sig successivt blir ju som ett filtermaterial i sig. Så även om det inte är kristallklart de första veckorna så blir det klarare sedan.
Men jag har innan allt detta Eheims eget förfilter i insuget som rengörs en gång i veckan. Det tar max 5 minuter.
#45 - 2 januari 2014 18:06
Bluewing skrev:
Jag har bytt samtliga korgars innehåll till en tillklippt grov filtermatta utom den nedersta som ju kommer först i flödet efter förfiltermattan som sitter överst. I nedersta korgen har jag en mix mellan de svarta spiralerna och de keramiska bollarna. Skräpet som filtret samlar på sig successivt blir ju som ett filtermaterial i sig. Så även om det inte är kristallklart de första veckorna så blir det klarare sedan.

Men jag har innan allt detta Eheims eget förfilter i insuget som rengörs en gång i veckan. Det tar max 5 minuter.

Hm okej, jag kör ju bara med Eheims rekomenderade grejjer nu, de där makaraonerna i botten och sen två korgar med små bollar i. Vad är det för svarta spiraler du använder dig av? Jag har två insug i mitt kar. Det som sitter vid botten har det förfiltret jag tror du menar också. En rund låda med två st filterpatroner i. Det översta har jag inte en sådan på då den inte fick plats. Vilket kanske är dumt egentligen? Tror du det blir bättre filtrering om man hade bytat de två översta korgarna mot tillklippta filtermattor? Kanske en grov först och en lite finare i sista korgen?
#46 - 2 januari 2014 18:42
De svarta spiralerna är Eheims medskickade svarta "makaroner". Jag mixade den nedersta korgen med dessa och bollarna. Jag skulle köra med grova mattor hela vägen sedan. Den fina mattan blir ganska snart som vadden. Det beror helt enkelt påhur ofta du vill göra rent det hela. Den fina gör ju vattnet riktigt fritt från partiklarna ett tag sedan beckar den igen. Den grova släpper igenom en del partiklar den första månaden, men i takt med att den fylls med diverse skräp blir filtreringen allt bättre och du får extra mycket nyttiga bakterier i filtret. Ju mer sällan du behöver rengöra ju mer balanserande bakterier i ditt akvarium.

Annons