Biologisk filtrering

#1 - 25 april 2014 12:19
Jag har en fråga ang filtreringen till mitt 720l akvarium. Jag har 2 st eheim 2217. Det ena är fyllt med lavakross och 2 filtermattor ovanpå. Det andra är bara filtermattor rakt igenom. Är detta en bra kombination eller är det för lite biologisk filtrering?
#2 - 25 april 2014 13:22
Jag tycker att det låter bra.
Själv kör jag mest filtermatta och lite biobollar till mitt 660l fördelat i ett 2217 och en stor BTN filtermodul, fungerar klockrent. Gör rent filterna nån gång i halvåret.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 25 april 2014 14:37
Jag kör bara med filtermatta och rengör aldrig så det funkar bra som biologiskt filter.

Lavakross är jag lite skeptisk till - körde med det i många akvarier för ca. 25 år sedan och det blir med tiden mättat och funkar inte alls.
#4 - 25 april 2014 15:15
Biologisk filtrering

Har själv ett 720l som är relativt nystartat och utan att på något sätt utge mig för att eg veta något bestämt så tänkte jag bara redovisa hur jag tänkt. Mina tankar har jag fått efter att läst runt på olika forum ( främst här på zoopet som jag anser vara den absolut bästa akvariesidan i riket ). Jag har valt att använda keramiska ringar i stället för filtermatta detta för att som jag uppfattar det så anser de flesta att mattan snabbare får sämre genomströmning och därmed behöver rengöras oftare, men som Kjell skriver så är det ju inte helt säkert att det stämmer. Jag försöker skapa bra förutsättningar för diskus och därför har jag försökt att välja så stor filtervolym som möjligt då jag vill kunna mata kraftigt med "skitig" mat och ändå ha bra vattenvärden dvs bra biologisk rening. Jag har uppfattat att jag bör ha en total rotation på vattnet på ca 3-4 ggr för bästa rening. Då diskus kanske inte direkt vill stå i kraftigt strömmande vatten har jag valt att använda flera filter för att få rätt genomströmning. Utifrån mina förutsättningar så har du som jag ser det helt fel filter,

MEN!

Mina råd är att läsa forumen utifrån dina fiskar och deras behov det finns massvis med information att hitta.
Lycka till


Sent from my iPad using Tapatalk
#5 - 25 april 2014 15:50
Om jag skulle byta ut lavakrossen... Vad rekommenderar ni då? Biobollar? Makaroner?

JonasHol: på vilket sätt har jag helt fel filter?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 25 april 2014 16:18
[QUOTE=JonasHol;1694256]Jag har valt att använda keramiska ringar i stället för filtermatta detta för att som jag uppfattar det så anser de flesta att mattan snabbare får sämre genomströmning och därmed behöver rengöras oftare, men som Kjell skriver så är det ju inte helt säkert att det stämmer. Jag försöker skapa bra förutsättningar för diskus och därför har jag försökt att välja så stor filtervolym som möjligt då jag vill kunna mata kraftigt med "skitig" mat och ändå ha bra vattenvärden dvs bra biologisk rening. Jag har uppfattat att jag bör ha en total rotation på vattnet på ca 3-4 ggr för bästa rening. Då diskus kanske inte direkt vill stå i kraftigt strömmande vatten har jag valt att använda flera filter för att få rätt genomströmning. Utifrån mina förutsättningar så har du som jag ser det helt fel filter,

MEN!

Mina råd är att läsa forumen utifrån dina fiskar och deras behov det finns massvis med information att hitta.
Lycka till[/QUOTE]
Det skall vara den grova filtermattan - dvs PPI 10.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 25 april 2014 16:19
[QUOTE=Live2Ride;1694258]Om jag skulle byta ut lavakrossen... Vad rekommenderar ni då? Biobollar? Makaroner?
[/QUOTE]
1/ Filtermatta PPI10
2/ Biobollar
Makaroner är ett betydligt sämre alternativ
#8 - 25 april 2014 16:24
:-)
Jag vet inte om du har fel filter.
Men om du skulle ha samma fiskar som jag och mata lika hårt som jag så tror jag att du har för liten filtervolym och för dålig genomströmning.

Det jag främst ville uttrycka är att "det beror på" dvs vad du har för belastning i karet och vilka krav fiskar, växter mm ställer och inte minst vilka övriga förutsättningar som finns. Jag skulle tex om det fanns möjlighet helst ha en sump och kanske ett gigantiskt moving bedd filter.

Försök titta på hur andra med samma fiskar mm som du har gjort så är jag övertygad om att du får till det på ett utmärkt sätt.


Sent from my iPad using Tapatalk
#9 - 25 april 2014 16:43
[QUOTE=Kjell Fohrman;1694261]1/ Filtermatta PPI10
2/ Biobollar
Makaroner är ett betydligt sämre alternativ[/QUOTE]

Ja där ser man, jag har just idag bytt filterpads ( troligen motsv. filtermatta PPI10) i mitt JBL mot keramik ringar.
Hade det varit någon annan än Kjell så skulle jag inte funderat om jag gjort rätt men nu blir jag osäker.


Sent from my iPad using Tapatalk
#10 - 25 april 2014 17:34
Makaroner är skit.
filtermassa är utan tvekan bäst för en akvarist som inte lägger flera timmar i veckan på förbättringar, funderingar, hypoteser om sitt akvarium utan är nöjd med att hålla det på en normal nivå.

frågan är ju vad du filtrerar för, har du små tetror, har du 20st 35cm påffar? Och i hur stor burk?

om du vill filterforska på autistisk nivå ska du kolla på asiatiska rovfiskhållare typ arofanatics/monsterfishkeepers/waterwolves där de bygger så avancerade system att det är löjligt. Även om du inte ska ge dig på projekt i den storleksordningen finns det hundratals sätt att optimera ett ytterfilter..

Är du däremot bara intresserad av att ha ett sjysst filter och kunna gå ner till djurafffären och köpa filtermaterialen och sen kunna ladda filtret till en human kostnad ska du lyssna på dem som hållit på länge och har erfarenhet - dvs filtermatta10ppi

;)
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 25 april 2014 17:53
[QUOTE=JonasHol;1694265]Ja där ser man, jag har just idag bytt filterpads ( troligen motsv. filtermatta PPI10) i mitt JBL mot keramik ringar.
Hade det varit någon annan än Kjell så skulle jag inte funderat om jag gjort rätt men nu blir jag osäker.
[/QUOTE]
Keramikringar vet jag inget om så dom kan jag inte uttala mig om - däremot "makaroner" var bra när de kom för 35-40 år sedan då det nästan bara fanns filtervadd att välja på. Men ganska snabbt så kom det sedan nya filtermaterial som var var bra mycket bättre.

Jag testade förr olika filtermaterial och det var en testning i rätt stor skala (några 100 akvarier över årslånga perioder) och har väl sedan ganska väl hängt med vad som hänt fram till i början av 2000-talet, men därefter så har jag usel koll.
#12 - 25 april 2014 18:15
[QUOTE=Kjell Fohrman;1694269]Keramikringar vet jag inget om så dom kan jag inte uttala mig om - däremot "makaroner" var bra när de kom för 35-40 år sedan då det nästan bara fanns filtervadd att välja på. Men ganska snabbt så kom det sedan nya filtermaterial som var var bra mycket bättre.

Jag testade förr olika filtermaterial och det var en testning i rätt stor skala (några 100 akvarier över årslånga perioder) och har väl sedan ganska väl hängt med vad som hänt fram till i början av 2000-talet, men därefter så har jag usel koll.[/QUOTE]

Makaroner och det jag kallar keramikringar TROR jag är samma sak, i vilket fall så har jag alltid utgått från det.
Din usla koll Kjell ligger skyhögt över vad jag inom de närmsta åren bara kan hoppas att uppnå. :-) och det sätt du väljer att förmedla dina kunskaper på är något som många andra ( undertecknad säkert inräknad) borde ta efter.


Sent from my iPad using Tapatalk
#13 - 25 april 2014 18:18
Hittade igen en text som jag hoppas jag fått en del kunskaper från, jag försöker i vilket fall tänka på de grunder texten beskriver.

" Filtrering for dummies.

Tänkte redogöra lite för filtrering här nedan, det finns massvis med olika medel som djuraffärer osv tycker att du ska köpa för att få ditt vatten att må bra. Tänkte mig en lite 101 här som förhoppningsvis gör hobbyn roligare och mindre dyr. Har du bara rätt filtrering bör du spara pengar på fiskinköp, mediciner, vattenberedningsmedel, filtermaterial och framförallt arbete.





1. Mekanisk filtrering;



Med mekanisk filtrering menas helt enkelt filtermaterial som mekaniskt stoppar partiklar från att fortsätta sin bana i själva karet. Till dessa räknas vadd, filtermattor, makaroner, osv. Dessa material renar vattnet från partiklar, växtmaterial, matrester och annat fritt flytande material. Detta gör att vattnet helt enkelt blir trevligare att titta på.



2. Biologisk filtrering;



Biologisk filtrering innebär att du odlar bakterier, som när man talar om en god bakteriekultur i exempelvis yogurt.



För att man ska förstå den biologiska filteringen bör man förstå ammonium och dess kretslopp. fiskarnas avföring, ruttnande mat och växtrester producerar ammonium precis som att kött som ruttnar i syre gör dig sjuk och luktar illa. Oavsett hur lite du matar osv kommer du att behöva någon form av biologisk filtrering för att konvertera denna ammonia till nitrit som i sin tur kan omvandlas till nitrat som fiskarna kan hantera i rimliga mängder.



För att odla dessa bakterier som omvandlar behöver du då ett material som gynnar bakteriernas tillväxt, alltså ett material med bra fäste och stor yta. För att exemplifiera använder jag nu kol. Kol är ofta en liten klump men skulle man "vika ut" en kolklump täcker den flera hektar i en skiva som är en molekyl tjock. På samma sätt finns det mer och mindre fördelaktiga material att ha i ditt filter för att stimulera tillväxten. Dessa går att köpa i din djuraffär, ofta dyrt men dessvärre ett nödvändigt ont. Vilka märken och produkter du vill använda är upp till din budget och smak men exempelvis kan Renas stjärnor hålla något i stil med 10 000 ggr sin egen yta i bakterier pga dess uppbyggnad. Svindyrt men en ganska svindlande tanke.



Biologisk filtrering är stommen för dina fiskars välmående. Sjukdomar i ditt kar beror oftare än inte i grunden på dålig vattenkvalitet som sänker fiskarnas immunförsvar vilket gör dem mottagliga för sjukdomar. Bakterier som kan skada dina fiskar finns ALLTID i vattnet och det kan man inte undvika om man inte använder en UV-sterilisator vilket inte heller är ett universalmedel. Det du kan påverka är din vattenkvalitet och därmed fiskens hälsa.



3. Vilket filter ska jag ha?



Det du ska tänka på när du väljer ett filter är att du filtrerar efter akvariets innehåll och inte vattenmängden. Exempelvis kommer du inte att behöva mer än en cirkulationspump (om ens det) och ett par växter i ett kar på 200 liter med en kampfisk i, medan du inte kommer att kunna gå efter filtrets anvisning "för kar upp till 500L" om du exempelvis planerar att köra ett kar med stora sydamerikanska ciklider. Har du ett kar som är tungt belastat kan du behöva 8 filtreringar i timmen. Ett filters storlek mäts i 2 kategorier, hur mycket vatten som strömmar genom det per timme och hur mycket filtermaterial det rymmer. Alltså, planerar du att ha väldigt många eller stora fiskar i ett 500 liter stort kar kan du mycket väl behöva filter som tillsammans filtrerar 4000 liter i timmen och har en sammanlagd kapacitet på 15-20 liter filtermaterial. För ett medelbelastat kar rekommenderar jag 3 ggr karets volym i omlopp per timme.



Ytterfilter; Ytterfilter är ett smidigt sätt att filtrera mycket vatten på utan att behöva koppla och trolla själv. De är filter som står under eller vid sidan om karet och suger vattnet in och igenom filtret och ut i karet igen och på vägen passerar filtermaterial. Dessa filter finns i många storlekar och fabrikat i olika prisklasser. Det de har gemensamt är en ganska lång serviceintervall och relativt sett stor volym. Dessa kan du fylla med antingen mekaniskt eller biologiskt material eller båda delar. Har du ett lite större kar kan jag rekommendera att ha 2 filter och köra ett med biologiskt material och ett med mekaniskt. På så sätt kan du minimera serviceintervallerna och maximera bakteriekulturens välmående. Du kommer behöva tvätta den mekaniska filtreringen betydligt oftare än den biologiska och du tappar automatiskt alltid en liten del av den biologiska filtreringen för varje tvätt eftersom du rent fysiskt sköljer bort en del bakterier och dels kommer temperaturskillnaden att skörda en del offer. Jag rekommenderar att alltid tvätta dina filter i akvarievatten (fyll upp akvarievatten i en bytta och skölj i den) eftersom det är en miljö som bakterierna är van vid.



Innerfilter: Dessa rekommenderar jag främst till planterade sällskapsakvarium eftersom innerfilter är bäst för mekanisk filtrering samt cirkulation. Växter omvandlar på naturlig väg ammonium till nitrat. Det innebär att du behöver mindre biologisk filtrering än i ett tungt belastat eller växtlöst kar (exempelvis afrikanska ciklidkar). Det ett innerfilter gör är att fånga upp partiklar i karet samt hålla vattnet i rörelse. Självklart kommer det att skapas en bakteriekultur även i dessa pumpar men eftersom materialen i dessa (vadd/filtermatta) oftast inte är optimerad för bakterietillväxt är de inte lika effektiva.



Slutprodukten i detta kretslopp är nitrat, fiskar tål nitrat hyfsat bra men nitrat är skälet till att du utför vattenbyten. I och med vattenbytet tar du ur vatten innehållandes nitrat och fyller på med vatten som inte innehåller nitrat. Detta är det som avgör hur ofta och hur mycket vatten du behöver byta. Har du ett tungt belastat kar kommer du att behöva byta mycket vatten ofta och tvärtom. I vissa kar med MYCKET riklig vegetation kan du få det så stabilt att du bara behöver fylla på för att kompensera för det vatten som avdunstar. Tänk också på att inte byta för mycket vatten på en gång då kranvatten ofta har helt andra värden än akvarievattnet. Eftersom fiskar tar upp syre genom vattnet via gälarna kan ett hastigt vattenombyte liknas vid att ett däggdjur kastas mellan nordpolen och Sahara. Jag rekommenderar att du (om du inte håller mycket speciella arter som ormhuvudsfiskar eller liknande men ni kan redan detta) byter mellan 20 och 50% i veckan för att hålla vattenvärdena hyfsat stabila.



Sump;



en sump är egentligen en bytta som står under eller över akvariet. Fördelen med dessa är att man kan lägga doppvärmare osv i denna samt att de pga sin storlek kan hålla mycket mer material. Jag tror inte att jag behöver gå in på sumpen eftersom de av er som funderar på en sump redan kan detta. Dock kan du ställa en bytta på akvariet och fylla med material med bara ett pumphuvud nere i vattnet om du skulle behöva komplettera din filtrering "


Sent from my iPad using Tapatalk
#14 - 25 april 2014 18:46
Biologisk filtrering

" target="_blank">


En kille som jag, rätt eller fel har uppfattat som kunnig ger sin syn på filtermedia.
Kolla in hans youtube kanal, han har många smarta tips men är nog framförallt väldigt pragmatisk i sin syn på akvarie utrustning.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 25 april 2014 18:48
Det finns ju en del filteratiklar på Zoopet också
Olika slags filtrering
Olika filtertyper och filtermaterial

Detta skrevs visserligen för drygt 10 år sedan men de är ändå hyfsat aktuella
#16 - 25 april 2014 18:54
Biologisk filtrering

Kjell i bland är du väl ödmjuk, hur naturen fungerar har knappast ändrat sig på 10 år så artiklarna är nog inte det minsta inaktuella! En del utrustning och material kanske har utvecklats men grunderna är det samma.


Sent from my iPad using Tapatalk
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 25 april 2014 19:38
[QUOTE=JonasHol;1694281]Kjell i bland är du väl ödmjuk, hur naturen fungerar har knappast ändrat sig på 10 år så artiklarna är nog inte det minsta inaktuella! En del utrustning och material kanske har utvecklats men grunderna är det samma.[/QUOTE]
Nja, visst är grunderna desamma men det kommer faktiskt nya produkter hela tiden och utvecklingen går framåt. Visst i marknadsföringen är ju alla nya produkter revolutionerande och oftast är det bluff, men lika fullt ibland dyker nya grejer upp.

Dock jag är nöjd med hur filtermattorna funkar (den grovporiga) och eftersom jag inte längre kan testa i större skala så avstår jag från att bedöma dessa så får filtermattan rulla på i mina akvarier.

Faktiskt har ju jäkligt mycket hänt inom akvaristiken genom åren - jag började ju i skarven när silikonen kom och i början när jag startade så fanns det nästan bara golvpumpar som man fyllde med filtervadd (något som väl ingen skulle få för sig idag). Sedan var jag med om att introducera filtermattorna i Sverige (de hade innan dess kommit till Tyskland) för dryga 20 år sedan. Jag var med om att introducera bakgrunder inne i akvarier (BTN) för 20 år sedan. Andra stora innovationer är bakteriekulturerna. Nästa stora är ju belysningen - om några år kommer det bara att säljas LED-belsyningar.

Så visst kommer det nytt hela tiden - kanske inte så omvälvande som jag skrev om i ovanstående exempel - men även mindre saker förbättras hela tiden och jag tror säkert att det kommer att utvecklas nya filtermaterial som är ett snäpp bättre än de tidigare.
#18 - 25 april 2014 19:42
[QUOTE=JonasHol;1694277]
" target="_blank">


En kille som jag, rätt eller fel har uppfattat som kunnig ger sin syn på filtermedia.
Kolla in hans youtube kanal, han har många smarta tips men är nog framförallt väldigt pragmatisk i sin syn på akvarie utrustning.[/QUOTE]Jag hade en diskussion om grov filtermatta med honom och han var orubblig i sin övertygelse om att mattan inte kan fungera som annat än ett mekanisk filter;) Han kan inte limma akvarier så man ska ta hans klipp som en idé man kan prova men tänka över och kolla upp fakta innan. Han påstår också att en eheim 2073 har mer biologisk filtermedia än ett fluval fx5... Du förstår:D Jag personligen föredrar matta i dränkta filter men i mitt droppfilter vill jag ha material med mycket fysisk yta som vattnet tvingas runt för att förlänga färdsträckan och kontakten, ex. porösa makaroner/kulor och biobollar. Ingen matta alls i det filtret utan bara vadd som förfilter.
#19 - 25 april 2014 19:51
Författaren till den texten har ju svarat här i tråden. Det är ettfettbranmn som har skrivit den.
#20 - 25 april 2014 20:33
Bortsett från att jag inte skall ge mig in i någon diskussion om grov filtermatta så måste jag nog ändå tycka att han verkar har rätt bra koll på de olika processerna när det gäller filtrering. Själv har jag aldrig limmat ett akvarium men han fick ihop ett rätt stort så helt ute och cykla verkar han inte vara. Vad avser jämförelse mellan Eheim 2073 och FX5 oså skall jag nog inte uttala mig. Jag har själv ett FX6 och är mycket nöjd. Sedan kan det kanske vara lite hur man jämför som har betydelse. Ser man bara den inre delen på FX6 korgarna som plats för biologisk media och ytterringarna som enbart förfilter ja då kanske det blir som han tycker. Själv anser jag nog och behandlar all media i filtret som i vilket fall till del biologiskt.



Sent from my iPad using Tapatalk
#21 - 25 april 2014 20:38
En sak som jag aldrig riktigt fått grepp om är hur en sump funkar? E det bara som ett jättestort ytterfilter med sjukt mycket filtermaterial eller vad finns det för mer fördelar med en sump?
#22 - 25 april 2014 20:44
[QUOTE=åheim;1694291]Jag hade en diskussion om grov filtermatta med honom och han var orubblig i sin övertygelse om att mattan inte kan fungera som annat än ett mekanisk filter;) Han kan inte limma akvarier så man ska ta hans klipp som en idé man kan prova men tänka över och kolla upp fakta innan....[/QUOTE]

Ang. grov filtermatta så kan jag säga att jag körde in mitt 310L med hyfsat hög belastning, frikostig matning, samt yngel med den matning det innebär, och jag har aldrig, aaldrig,, aaaldrig ens haft några mätbara nivåer av nitrit, så nog fungerar det som biologiskt filter alltid!
Jag kör ett filterfack med tio liter ppi10 matta på detta viset:
[ATTACH=CONFIG]68651[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68650[/ATTACH]
#23 - 25 april 2014 21:11
Fördelen med sump gentemot ytterfilter är att det är en öppen konstruktion som ger möjlighet till större syresättning av filterbakterier.
Finns en intressant diskussion om detta på rovfisk.se just nu.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 25 april 2014 21:13
[QUOTE=åheim;1694291]Jag hade en diskussion om grov filtermatta med honom och han var orubblig i sin övertygelse om att mattan inte kan fungera som annat än ett mekanisk filter;)[/QUOTE]
Och jag har som kört akvarium med enbart filtermatta som filtermedium i åtskilliga år utan att någonsin behöva göra rent filtret. Det är som man säger att det är tur att inte fiskarna kan läsa böcker - för då hade de inte vetat hur fel de beter sig ibland:D.

Alltså uppriktigt sagt - påstår man "att mattan inte kan fungera som annat än ett mekanisk filter" då har man noll koll eftersom det mesta funkar som biologiskt filter. Hade han påstått att det finns andra filtermaterial som fungerar bättre vore det säkert givande med en diskussion med honom -men inte med en sådan peasron som har noll koll.

SEdan håller jag med dig om att i ett droppfilter så tycker jag att biobollar funkar bättre - men det finns olika typer av biobollar och de är olika effektiva så även där så skiljer det sig mellan olika biobollar. De bästa bollarna är de där vattnet har en lång väg genom biobollen (som du skriver). De sämsta (och billigaste) är de som har ett antal piggar som sticker ut från en platta i mitten.
#25 - 25 april 2014 21:51
Ja jag försökte nå fram till honom och förklara att det är redan ett beprövat effektivt filtermaterial som används flitigt som just biologisk media, men på engelska var det krångligt... Mina fiskar uppvisar förresten väldigt god vigör med droppfilterfiltreringen iallafall och det är en lösning jag tänker hålla fast vid i framtiden, den fina mattan till trots:).
#26 - 25 april 2014 21:56
Den grova menar du! ;)
Jag förstår precis vad du menar och varför du tänker fortsätta med en filterlösning som syresätter bra!
Jag ser det ju i räkkaret, trots att jag inte syresätter, utan bara tillsätter koldioxid.
Djuren är "morgontrötta", men mycket aktiva och spralliga på kvällen när vattnet är syremättat och ser ut som sockerdricka!
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 26 april 2014 07:18
[QUOTE=åheim;1694304]Mina fiskar uppvisar förresten väldigt god vigör med droppfilterfiltreringen iallafall och det är en lösning jag tänker hålla fast vid i framtiden, den fina mattan till trots:).[/QUOTE]
Ja dropp/torr-filter är ett väldigt effektivt filtermaterial. Det var väldigt poppis på nittiotalet (då skulle "alla" ha det) och under den perioden så tog jag fram ett sådant filter som sålde riktigt bra. Det är en teckning på detta som finns på denna sida. Att just denna typ av filter är väldigt effektiva är ju som redan har nämnts att det hela tiden tillsätts syre.

Och som sagt de är extremt effektiva dock så är ju dessa filter lite överkurs och jag skulle nog vilja påstå att ett våtfilter med en rejäl filtermattebit räcker som biologiskt filter för 99% av alla akvarier. Men har man ett akvarium - som är extremt hårt belastat så visst - då skall man absolut testa med ett torrfilter.
#28 - 26 april 2014 08:31
Haha.. Vad sjukt att min "artikel" dök upp!? Kul att se!

men det är ju precis som många varit inne på, man filtrerar ju efter sina behov.. Självklart kan filtermatta fungera som biologisk filtrering, det kanske inte är en optimerad konstruktion men den är fullt fungerande och i förhållande till livslängd och underhåll är det bland det bästa man kan ha..

Så åter igen, vad ska du ha i ett hur stort kar?
#29 - 26 april 2014 08:56
[QUOTE=falkenator;1694298]En sak som jag aldrig riktigt fått grepp om är hur en sump funkar? E det bara som ett jättestort ytterfilter med sjukt mycket filtermaterial eller vad finns det för mer fördelar med en sump?[/QUOTE]

Ponera att du har ett kar på 1000l och en sump på 375, redan där har du ju 30% av karets volym i filter plus att du kan använda dig av sumpens extra volym när det kommer till att spä ut nitriten alltså 1300l.. Den Andra stora fördelen är ju att du kan bygga en sump hur du vill, du kan leda upp vattnet till ett litet droppfilter i sumpen för att sedan gå in i ett k1-filter, ner i en kammare med material som buffrar ph, där du gömt doppvärmare osv.. Sen är ju syresättningen överlägsen eftersom det är en öppen filterlösning dvs nitrifieringsbakterierna får aldrig svårt att andas.. Du har ju dessutom inte begränsningen av pumpkapacitet utan kan slänga ner vilken pump du vill.. 15 000lph är inga problem att använda som returpump i en sump..

Det enda som sätter begränsningarna för en sump är ju egentligen fantasin.. I riktigt hårt lastade kar är iaf i min erfarenhet droppfilter/sump + växtfilter det absolut bästa.. Sen om man behöver det eller inte är ju en annan fråga.. Jag har ett droppfilter på 130l (dammpump på 13 000lph) + en massa gullranka/monstera som klättrar runt i taket i vardagsrummet.. Jag har 7-10 dagar innan jag behöver byta vatten och matar typ 1-2kg fisk/räkor och 0,5kg högproteinpellets under den perioden, ibland mer..
#30 - 26 april 2014 15:00
Intressanta diskussioner :-). Och tack för svaren. En följdfråga dock.... Vilka Biobollar är bra? Vilken tillverkare menar jag.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 26 april 2014 15:40
[QUOTE=Live2Ride;1694323]Intressanta diskussioner :-). Och tack för svaren. En följdfråga dock.... Vilka Biobollar är bra? Vilken tillverkare menar jag.[/QUOTE]
Kan inte svara på den frågan eftersom jag inte har koll på den marknaden. Jag har använt Duplas och de är väldigt bra men jag tror inte dom längre finns på marknaden i Sverige.
Dock som jag skrev ova- konstruktionen är det viktiga och de s'ämsta är de som har en platta i mitten med piggar som sticker ut från plattan.
#32 - 26 april 2014 16:01
Okej. Varför jag frågar är att det är svårt att veta hur dom är gjorda när man ska beställa på nätet.
#33 - 26 april 2014 20:26
Då är min fråga:
Är det vettigt att köra filtermatta ppi 10 i halva övre och biobollar i halva nedre i ett juwel bioflow 6.0?
#34 - 26 april 2014 20:28
I ett förmodat ej högbelastat 350 l kar med lagom till lite växter och 6 scalarer med en del stimfisk...
#35 - 26 april 2014 23:19
@ettfettbranamn: Tack för förklaringen, känner att jag förstår lite bättre hur det funkar nu! :) Är det därför man oftast kör med sump i saltvattenkar, för att de blir hårdare belastat än sötvatten?
#36 - 27 april 2014 19:30
... det är mycket för att få plats med all teknik i sumpen, som skummare mm. Inte kul att ha det i karet.











Annons