bioline co2

#1 - 21 november 2004 22:49
E de nån som har erfarenheter av bioline co2 gel anläggningar dom e ju ganska billiga men blir de dyrt i längden med nytt gele å så? Hur länge räcker en 120L tub?
#2 - 21 november 2004 23:02
Det där är väl bara typ en mäsksats igentligen i lite bättre förpackning så ja det är ganska dyrt om jag fattat det hela rätt...

taget från tillverkar sidan
-------------------------------------------------------------------
DENNERLE Bio-CO2 exploits the well-known fact that yeast cells are able to produce CO2 from sugar in the absence of oxygen.

The problem here is that a fermentation process with pure sugar normally begins at a very fast pace, only to drop away substantially after just a few days. As a result, the aquarium receives too much CO2 at the beginning, and too little shortly after.

In contrast, DENNERLE Bio CO2 with CO2 Control Gel produces a virtually constant level of CO2 for over 30 days, that is, for more than a month! Each CO2 bottle produces well over 300,000 CO2 bubbles. This assures your aquarium of an ideal supply of CO2 every day.
----------------------------------------------------------------------

Jag skulle då rakt inte köpa det bättre att isf skaffa en vanlig mäsk sats :) jag menar detta är iaf minst 10ggr så dyrt i månaden...
#3 - 21 november 2004 23:10
enda man behöver göra för att göra en jästsats som är lika bra som denna är att ha rätt näringsämnen för jästbakterierna för då sjunker inte takten ...

Bra resept som jag provat till mitt 300L kar innan jag bytte till Tub

ca9L akvarievatten
1 kg socker
2 matsked Sojaprotoin
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
50g jäst för söta degar

Detta gav ca 3bubblor/s och hade en jämn takt från början och iaf 3 veckor med bibehållen takt sedan hällde jag ut den för jag fått en tub tror säkert den skulle hålla i 30dagar som den där gelen med högre bubbeltakt... och priset för detta är ju strax under 20kr om man nu tänkte köra den ett tag så man får slut på dom produkter man måste köpa...
#4 - 21 november 2004 23:26
Får nog kanske testa bygga en anläggning. Eftersom ja e helt ny på de här så undrar jag om ja kan ha ditt recept i en 20L dunk eller blir de explosion som följd. Sett olika ritningar på anläggningar med en och två flaskor va e skillnaden egentligen?
#5 - 21 november 2004 23:43
Om man tillförsluter satsen så kan den nog ha sönder behållaren :) men du ska ju ha ett rör som leder gasen som bildas i karet... om du nu gör en dubbel sats så kommer det dubbelt med gas antar jag...
Man har 2 behållare ibland för att "rena" gasen så det inte kommer med mäsk från första behållaren och sen har man den som en bubbelräknare så man kan se hur mycket gas som kommer... Jag skulle rekommendera att du inte gör mycket mer än den satsen som jag gjorde då det annars kan bli problem med pH:t på natten då du inte har avstängningsmöjligheter mer än manuellt vilket kan bli jobbigt i längden... jag körde den i en 10L dunk men det är ju mindre risk för översvämmning om man kör den i en större dunk även om jag inte hade det problemet...
#6 - 21 november 2004 23:51
Ok tack för svar ska nog ta å testa bygga en imorrn. Har försökt läsa på så mycke som möjligt här så ph sänkningar å sånt e ja beredd på.

Annons