biogen avkalkning?

#1 - 14 oktober 2003 06:52
Jag fick nyligen tömma en massa bokhyllor och hittade då en liten bok som verkade rätt trevlig: "växter i akvariet". I ett avsnitt skriver författaren om biogen avkalkning. Det är lite smått förvirrande skrivet så jag tänkte höra ifall det är någon som kan tala om ifall jag förstått hälften rätt och hur man ska tolka andra hälften : )

Författaren skriver om att fotosyntesen påverkar karbonathårdheten och även pH. Mg och Ca bildar 2 olika sorters föreningar med kolsyra, "vanliga" karbonater och vätekarbonater. Lite senare berättar hon att växter som kommer ifrån hårda vatten med liten tillgång av koldioxid har förmågan att spjälka vätekarbonat och utvinna koldioxid därifrån. Resultatet av det blir ett mer basiskt vatten och en karbonatutfällning. Hon hävdar att pH:et kan höjas så mycket (i extremfall)att fiskarna t om kan få frätskador och att pendlingen i pH blir så kraftig att de flesta fiskar inte klarar av det.

Om jag nu förstått det rätt så går det till så här:

H20 + C02 -> H2C03 -> H+ + HCO3- -> 2 H+ + CO3(2-) jämviktsreaktion

Mg bildar en vätekarbonat dvs Mg(HCO3)2 (korrekt?) som sedan kan spjälkas på följande sätt:

Mg(HCO3)2 -> MgCO3 + H2O + CO2 (varför höjer denna reaktion pH)?

Sen säger författaren att vissa växter även kan spjälka karbonater för att utvinna CO2 och att även denna reaktion leder till ett ytterligare ökat pH. Hur skulle man kunna få ett höjt pH ur denna reaktion? Det är ju inget väte inblandat alls ... eller har jag fått allt om bakfoten?

Hoppas någon kan bringa ordning i min förvirrade tankegång : )
#2 - 14 oktober 2003 11:18
Hmm.. Om växterna spjälkar karbonater (CO3) till CO2, så kan väl sedan CO2 gå in i kolsyracykeln som sedan sänker pH.. Eller tänker jag också helt fel?

/Kalle
#3 - 14 oktober 2003 12:05
det är väl inte omöjligt att det blildas lite vätgas, H2, och att det då försvinner vätejoner som gör att de basiska ämnena hamnar i övervikt...
för om växterna förbrukar CO2, så kommer det finnas ett överskott på H+, och det är inte möjligt..de är mycket villiga att reagera med nån annan partikel...och då CO2 redan är borta i form av O2, oich kol till växten så är väl det bara alternativet att släppa H2 kvar?
och det betyder ju att man föskjuter jämnvikten så att PH öker då antalet CO2 minskar... ( det är ju egentligen mängden H+ som bestämmer hur surt vattnet är, resp OH- hur basiskt det är)
#4 - 14 oktober 2003 13:42
Oj, trodde mikro hade skrivit att det sänkte pH.. My mistake..

Men JR, är det inte så att växten låter H (som sitter på vätebärare) reagera med CO2, och överskottet av H och O bildar H2O..?

24H (sitter på vätebärare) + 6CO2 ---> C6H12O6 + 6H2O

Om växterna spjälkar CO3 till CO2 så borde ju den ensamma lilla syrejonen direkt hoppa på någon fri vätejon och bilda OH-, därmed har pH höjts.

/Kalle

/Kalle
#5 - 14 oktober 2003 16:34
Om man formellt skriver:
6HCO3- + 12H2O -> C6H1206 + 6O2 + 6H2O + 6OH-
dvs ur vätekarbonat bildas kolhydrat samt hydroxid.Dessa hydroxidjoner höjer pH-värdet (gör vattnet mer basiskt).
HSB/harbard
<font size="1">HSB=hwilket skulle bevisas :-)</font id="size1">
#6 - 14 oktober 2003 17:24
Harbard har helt rätt. Det spelar dessutom ingen roll om det är kolsyra eller bikarbonat växten använder - effekten är ändå att pH trycks uppåt pga den uppkomna obalansen i bikarbonatbuffertsystemet.
Att fisken kan få frätskador har jag svårt att tro, men att pH kan bli besvärande högt om man har mycket växter är nog säkert - uppemot 9 om det vill sig - och på natten drivs pH istället nedåt, när växterna producerar CO2 snabbare än det vädras ut.

Låg alkalinitet/"KH" ger större & snabbare svängningar.
#7 - 14 oktober 2003 22:55
Hmm..ok..jag gissade bara lite enligt mina gymnasiakemikunskaper..hehe.. är inte helt insatt i hur fotosyntesen fungerar..
#8 - 15 oktober 2003 15:58
Hittade en liten artikel om detta med fotosyntesens pH höjande. Ska kort sammanfatta här.

Vid låga pH värden (pH&lt;6.3) finns det inte tillräckligt med karbonater för att växten ska använda det som kolkälla. Här används enbart CO2 och detta har ingen inverkan på pH värdet.

Men vid mer normala värden (i akvariesammanhang iaf) där pH är mellan 6.3 och 10.3 så använder växterna karbonater som kolkälla till viss del, men det är väldigt lite som används, i artikeln nämnde de en siffra på 6 vätejoner (från HCO3) per mol glukos, vilket innebär ungefär att växten konsumerar 6st vätejoner per 180g glukos den producerar! Ha då i åtanke att det vid pH 7 finns ca 20 000 000 000 000 000 000 vätejoner i ett 375 liters kar.

M(C6H12O6)=12*6+1*12+16*6=180g/mol

/Kalle
#9 - 20 oktober 2003 10:14

Här används enbart CO2 och detta har ingen inverkan på pH värdet.

Om växterna suger upp allt CO2 borde det väl ha inverkan på pH-värdet?
#10 - 20 oktober 2003 11:37
Ursprungligen skickat av defdac

Om växterna suger upp allt CO2 borde det väl ha inverkan på pH-värdet?

Inte om det växten bara tar CO2(g) eller CO2(aq). CO2 varken tar upp eller avger H+, det är först när det reagerar med vatten och bildar kolsyra som det kan sänka pH. Dessutom slutar kolsyra att sänka pH (dissociera) under ett visst pH, som jag inte är spikad på vad det är, så under det pH värdet kan växten använda kolsyra också utan att påverka pH.

Det rör sig dock om låga pH, lägre än vad man normalt har i akvarier.

Det som gör mig fundersam över vad som sagts i den här tråden är att a) jag har ingen aning om vad magnesium skulle ha med saken att göra, magnesium, inte ens kalcium, förekommer i såna mängder att det spelar nån roll (och de faller inte ut som karbonater förrän vid ganska höga pH i alla fall) och
b) man kan inte ändra vattnets alkalinitet ("KH") genom att sätta till eller ta bort CO2. pH, ja, de relativa mängderna CO2(aq), kolsyra, och bikarbonat, ja - men inte alkaliniteten.
#11 - 20 oktober 2003 12:08
Åhtusan. Jäkligt intressant.
#12 - 20 oktober 2003 14:08
Hejsan!

Börjar se en reda i mina förvirrade tankar nu : ) kan ju påpeka att boken jag hittade det här i är från 87 så man kan ju ha ändrat teorierna sedan dess ...

Om jag förstått det rätt så använder växterna inte koldioxiden direkt utan konverterar den till kolhydrat eller?
#13 - 20 oktober 2003 16:49
Växterna använder CO2 för att producera kolydrater (glukos, stärkelse och cellulosa...)

/Kalle
#14 - 20 oktober 2003 17:03
lite att tänka på om ph svängnigar
Ju lägre pH-värde, desto surare. För varje heltalssteg nedåt på pH-skalan blir lösningen 10 gånger surare, dvs H+-koncentrationen ökar 10 gånger. pH 5 är 100 ggr surare än pH 7 och pH 2 är 1000 ggr surare än pH 5. På samma sätt blir lösningen 10 ggr mer basisk för varje heltalssteg pH ökar. pH 13 är 100 ggr mer basiskt än pH 11 och pH 12 är 10 000 ggr mer basiskt än pH 8. Detta slag av skala kallar man logaritmisk [3].

fakta taget från http://school.chem.umu.se/Experiment/printExp.php?expId=159
Det står lite mer intressanta saker där

Annons