Jag fick nyligen tömma en massa bokhyllor och hittade då en liten bok som verkade rätt trevlig: "växter i akvariet". I ett avsnitt skriver författaren om biogen avkalkning. Det är lite smått förvirrande skrivet så jag tänkte höra ifall det är någon som kan tala om ifall jag förstått hälften rätt och hur man ska tolka andra hälften : )
Författaren skriver om att fotosyntesen påverkar karbonathårdheten och även pH. Mg och Ca bildar 2 olika sorters föreningar med kolsyra, "vanliga" karbonater och vätekarbonater. Lite senare berättar hon att växter som kommer ifrån hårda vatten med liten tillgång av koldioxid har förmågan att spjälka vätekarbonat och utvinna koldioxid därifrån. Resultatet av det blir ett mer basiskt vatten och en karbonatutfällning. Hon hävdar att pH:et kan höjas så mycket (i extremfall)att fiskarna t om kan få frätskador och att pendlingen i pH blir så kraftig att de flesta fiskar inte klarar av det.
Om jag nu förstått det rätt så går det till så här:
H20 + C02 -> H2C03 -> H+ + HCO3- -> 2 H+ + CO3(2-) jämviktsreaktion
Mg bildar en vätekarbonat dvs Mg(HCO3)2 (korrekt?) som sedan kan spjälkas på följande sätt:
Mg(HCO3)2 -> MgCO3 + H2O + CO2 (varför höjer denna reaktion pH)?
Sen säger författaren att vissa växter även kan spjälka karbonater för att utvinna CO2 och att även denna reaktion leder till ett ytterligare ökat pH. Hur skulle man kunna få ett höjt pH ur denna reaktion? Det är ju inget väte inblandat alls ... eller har jag fått allt om bakfoten?
Hoppas någon kan bringa ordning i min förvirrade tankegång : )