Biobränslet en återvändsgränd?

#1 - 23 oktober 2007 10:48
Nedan finns en till en nyhetsartikel från TT som publicerats i många medier idag som innehåller tänkvärd läsning etanolbränslet:
http://tv4vadret.se/1.192612/startsida/2007/10/22/biobranslet_en_atervandsgrand
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 23 oktober 2007 12:15
Din och tidningens rubrik är - BIOBRÄNSLET en återvändsgränd? Jag kan dock bara se att det handlar om etanol och inte om biobränsle i allmänhet. Själv är jag nog också lite skeptisk till etanol, även om jag är ännu mer skeptisk till bensin.
#3 - 23 oktober 2007 13:17
Jag valde TV4:s rubrik för att det verkade mest korrekt att ange den eftersom den förmodligen liknar TT:s original.
Själv är jag än mer skeptisk till etanolen nu än tidigare.
En aspekt som inte tas upp däremot är etanolens negativa effekt på världssvälten som givetvis ökas om odlingen av grödor går till bränsle istället för mat.
Två aspekter som jag inte tänkt så mycket på tidigare är däremot USA:s intresse av att bli mer oberoende av olja och eu-politikernas intresse av att visa upp miljö-"resultat" även om endast är rent fiktiva.
#4 - 23 oktober 2007 16:31
Det är egentligen rätt väl känt att etanol totalt sett är mindre miljövänligt än bensin, dels pga det lägre energiinnehållet, dels pga de stora ytor (nedhuggen regnskog) som behövs för odla råvaran, och dels pga energikostnaden att transportera etanolen från indonesiska, centralafrikanska, och brasilianska brännerier till t.ex. sverige.

Just skövlingen av regnskog har tagit enorm fart pga att mark behövs för att odla oljepalmer för framställning av biobränsle.
#5 - 23 oktober 2007 17:22
Biogas är ett betydligt bättre alternativ.
#6 - 24 oktober 2007 09:53
batski skrev:
Biogas är ett betydligt bättre alternativ.


tyvär tillverkas inga bilar som är gjorda att gå på det drivmedlet längre (vad jag vet).
Etanol tycker jag borde kunna gå att framställa på ett sådant sätt att man inte förstör naturen eller skada andra männiksor.
Man slipper ju Co2 utsläppen från bilarna, vilket borde vara ett plus.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 24 oktober 2007 10:15
hambli skrev:
tyvär tillverkas inga bilar som är gjorda att gå på det drivmedlet längre (vad jag vet).

Jodå, några finns det men utbudet är dåligt och dessutom finns det ont om pumpstationer.

Sedan vad gäller etanol så talas det väldigt gärna om de dåliga miljöeffekterna vid framställning av detta bränsle (som de facto finns), men väldigt lite om att oljan också vid framställningen och under transporten ställer till med stora problem. Det skulle inte förvåna mig det minsta om oljebolagen lägger några miljarder på att marknadsföra oljan genom att "misskreditera" etanol.
#8 - 24 oktober 2007 11:07
Jo, så är det - det finns mycket mäktiga grupper framförallt i USA som jobbar hårt på att misskreditera allt som har med miljö att göra, och inte minst biobränslen - men faktum kvarstår att man behöver sällan hugga ner regnskog för att odla olja, men det gör man med biobränslena.

Världens minsta fisk, Paedocypris progenetica, utrotades pga kalhuggning/utdikning för att odla oljepalm, och det är till stor del såna plantager som hotar de flesta andra asiatiska svartvattenfiskar (ett gäng olika småbarber, kampfiskar, och guramis, t.ex.).

Fast det som gett etanolen dåligt rykte är att den delvis framställs ur majs och vete, och det är ren resursförstöring, drivet av subventioner. Etanol från cellulosa är betydligt bättre.
#9 - 24 oktober 2007 11:22
Jodå, några finns det men utbudet är dåligt och dessutom finns det ont om pumpstationer.


Okej, det är ju bra. Har bara hört att volvo lagt ner produktionen av biogas bilar.
Man kan även framställa E85 från slagprodkter från öl. =p

Kör själv på enbart etanol och tycker det känns bättre än att tanka bensin.
#10 - 24 oktober 2007 14:22
Etanol är, imo, sämre än biogas av den enkla anledningen at biogas görs av en lägre grad av råvara. Skit, energigräs, allsköns avfall inklusive obehandlat avloppsvatten kan man göra biogas av. Dvs inget man kan äta. Det ideala vore nog att odla mat och sen göra biogas av rester och skit.

Biogas har dessutom en annan effekt på ett större energisystem. Rötresterna efter man har gjort gasen är, lite beroende på råvara, väldigt bra gödningsmedel. Den mängd energi som man skulle kunna spara genom att röta diverse avfall och använda rötresterna istället för de mycket enregikrävande konstgödslen är väldigt stor.

Som parentes när det gäller svält kan ju nämnas att USA bränner mer majs än de gör etanol av och har gjort ganska länge. Har inga nya källor men samma förhållande finns nog i europa. Världsvält handlar mer om hur vårt världsystem ser ut än något annat. Det har funnits mat till alla på jorden de senaste 20 åren, men saknats politisk vilja att göra något åt problemet.
mvh Mattias
#11 - 24 oktober 2007 14:52
Problemet med etanolen är också att matpriserna ökar -> ökad svält bland de fattigaste. Ssk om det blir mer lönsamt att odla t ex sockerrör i utvecklingsländerna för västerlänningarnas bilar än mat till människorna i området. Och det kan du i så fall bara skylla på dom som kör etanolbilar i väst.

I bland annat Filippinerna finns det ett annat intressant drivmedel. Silad frityrolja från bland annat hamburgerrestaurangerna som kan användas i modifierade dieselbilar. Jag har en svåger där som köper in och silar frityroljan.

Vad använder du för bränsle - McDonalds special?
:D
#12 - 24 oktober 2007 15:25
morphriz skrev:


Biogas har dessutom en annan effekt på ett större energisystem. Rötresterna efter man har gjort gasen är, lite beroende på råvara, väldigt bra gödningsmedel. Den mängd energi som man skulle kunna spara genom att röta diverse avfall och använda rötresterna istället för de mycket enregikrävande konstgödslen är väldigt stor.


Yep, gör man biogas och gödningsmedel av mänsklig avföring och annat avfall då snackar vi verkligen kretslopp.
#13 - 24 oktober 2007 16:12
erikthur skrev:
I bland annat Filippinerna finns det ett annat intressant drivmedel. Silad frityrolja från bland annat hamburgerrestaurangerna som kan användas i modifierade dieselbilar. Jag har en svåger där som köper in och silar frityroljan.



Vad använder du för bränsle - McDonalds special?

:D


Japp, det brukar kallas SVO, Straight Vegetable Oil. Man kan tro motsatsen men det är faktiskt väldigt bra som drivmedel även för oss häruppe i norr. Hur man än gör måste man nämligen värma oljan och det måste vi nordbor göra även med den mer behandlade biodieseln, metyl- och etyl-ester, när det är kallt.

Detta med att värma oljor för att kunna köra dem är ingen nyhet. Dieselmotorer och dieselbrännare på fartyg har haft utrustningar för att värma drivoljan länge. Detta för att de ska kunna köra med sämre dieselolja, ex så kallad Bunker C.
mvh Mattias
#14 - 24 oktober 2007 16:26
erikthur skrev:


I bland annat Filippinerna finns det ett annat intressant drivmedel. Silad frityrolja från bland annat hamburgerrestaurangerna som kan användas i modifierade dieselbilar. Jag har en svåger där som köper in och silar frityroljan.



Vad använder du för bränsle - McDonalds special?

:D

Kanske har han fått idén från USA, såg på TV om en man i Texas "Oljestat" som körde på frityrolja:)
#15 - 24 oktober 2007 16:31
Eller tvärtom. Regeringen i Filippinerna talar sej varm för metoden men dom tittar inte så mycket på svensk TV. Jag läste om amerikanen men först långt efter jag hört om vad min svåger höll på med. Hur länge det har varit en känd och accepterad metod vet jag inte men jag skulle gissa på att det kanske inte är en nyhet.
#16 - 24 oktober 2007 16:59
Det är inte en nyhet. Rudolph Diesel designade dieselmotorn för att köras på råa växtoljor.

Det skojjigaste med WVO, Waste Vegetable Oil, som bränsle är att det faktiskt(på riktigt, jag lovar) luktar strips om avgaserna.
mvh Mattias
#17 - 25 oktober 2007 08:58
Fördelen med etanol är att det är lätt att distribuera - nackdelen att det upptar stora jordbruksarealer.Man forskar runt om i världen att använda mikro- eller makroalger för tillverkninge av etanol o. biogas.Vissa alger har naturlig hög halt av socker och världshaven är stora!
Vissa snobbar med att de bara köper grön el.Nu kan elen bli blå!Begreppen osmos och omvänd osmos är välkända för akvaristen.Genom tryck kan man med omvänd osmos avsalta vatten,”minska hårdheten”.För att skapa tryck förbrukas energi.Man har länge vetat att man i stället kan producera energi med osmos genom att t.ex. blanda sött vatten från floder och älvar med salt havsvatten.Filtermembranet har dock varit för dyra för att det skall löna sig.I Norge har man nu fått fram billigare membran som gör det ekonomiskt försvarbart att i alla fall satsa på en experimentanläggning.
http://www.nyteknik.se/art/52676
http://www.realtid.se/ArticlePages/200706/01/20070601151536_Realtid299/20070601151536_Realtid299.dbp.asp
Ett problem är att alger proppar igen filtret.Kanske kunde man konsultera en akvarist hur man får bort algerna?
<<<(^:>*











Annons