Nedan finns en till en nyhetsartikel från TT som publicerats i många medier idag som innehåller tänkvärd läsning etanolbränslet:
http://tv4vadret.se/1.192612/startsida/2007/10/22/biobranslet_en_atervandsgrand
batski skrev:Biogas är ett betydligt bättre alternativ.
hambli skrev:tyvär tillverkas inga bilar som är gjorda att gå på det drivmedlet längre (vad jag vet).
Kjell Fohrman skrev:Jodå, några finns det men utbudet är dåligt och dessutom finns det ont om pumpstationer.
morphriz skrev:
Biogas har dessutom en annan effekt på ett större energisystem. Rötresterna efter man har gjort gasen är, lite beroende på råvara, väldigt bra gödningsmedel. Den mängd energi som man skulle kunna spara genom att röta diverse avfall och använda rötresterna istället för de mycket enregikrävande konstgödslen är väldigt stor.
erikthur skrev:I bland annat Filippinerna finns det ett annat intressant drivmedel. Silad frityrolja från bland annat hamburgerrestaurangerna som kan användas i modifierade dieselbilar. Jag har en svåger där som köper in och silar frityroljan.
Vad använder du för bränsle - McDonalds special?
:D
erikthur skrev:
I bland annat Filippinerna finns det ett annat intressant drivmedel. Silad frityrolja från bland annat hamburgerrestaurangerna som kan användas i modifierade dieselbilar. Jag har en svåger där som köper in och silar frityroljan.
Vad använder du för bränsle - McDonalds special?
:D