Biobollar

#1 - 12 januari 2011 14:22
En kort simpel fråga: Vad har man biobollar till?:confused:
#2 - 12 januari 2011 14:31
Jag har nog en lite annorlunda funktion för mina biobollar.. haha. Jag lägger dom i mina killi-kar som yngelgömma. Vissa flyter på ytan medan andra ligger på botten ;)
Ynglen kommer in i dom men inga vuxna..perfekt :p
#3 - 12 januari 2011 14:31
Vad jag har förstått det som har de två funktioner. Först att slå sönder den hårda vattenstrålen som kommer in så att nyttobakterierna hinner fästa samt att de har stor fästyta för just nyttobakterierna.

Vet inte med säkerhet men så skulle jag tippa :)
#4 - 12 januari 2011 15:21
jag kör filtermatta 10 ppm i botten, sen tetras biobollar, stor yta för bakterier. utan att direkt hindra flödet. sen hjälper det till o sprida vattnet lite till mina övre lager, ungefär som makaroner.
#5 - 12 januari 2011 16:01
Icecoffee skrev:
jag kör filtermatta 10 ppm i botten, sen tetras biobollar, stor yta för bakterier. utan att direkt hindra flödet. sen hjälper det till o sprida vattnet lite till mina övre lager, ungefär som makaroner.

Så då har dem samma funktion som makaroner?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 12 januari 2011 16:13
McAss skrev:
Så då har dem samma funktion som makaroner?

Ja fast mycket effektivare.
Fast det mesta kan ju fungera som filtermaterial - förutom sådant som säljs i handeln så har jag sett grus, papilljotter, distansbyglar till armeringsjärn, lavagrus etc. användas som filtermaterial. Allt som inte löser sig i vatten kan ju användas - biobollar hör till de bättre (fast kvaliten varierar även där mellan olika fabrikat) medan makaroner hör till de sämre.

Du hittar en hel del info i Zoopets filterartikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=75
#7 - 12 januari 2011 16:22
jag hade tänk ha ett filter bakom bakgrunden är det någon sm har några tips på hur man kan blanda olick filtermaterial te.x biobollar, makaroner och annat man kan köpa på djuraffärer
Jag har sett tillvägagångs sättet på BTN,s hemsida
//Martin
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 12 januari 2011 16:29
McAss skrev:
jag hade tänk ha ett filter bakom bakgrunden är det någon sm har några tips på hur man kan blanda olick filtermaterial te.x biobollar, makaroner och annat man kan köpa på djuraffärer

Jag har sett tillvägagångs sättet på BTN,s hemsida

//Martin

Använd filtermatta - varför skall du ha något annat. Visst biobollar funkar men de flyter upp så då måste man ha något som pressar ner dom.
"Makaroner" var ett bra filtermaterial för 20 år sen - idag är det passé
#9 - 12 januari 2011 16:34
håller med, kör enbart med filtermatta.
#10 - 12 januari 2011 16:35
Okej tack så mycket nu har jag fått alla svar jag behöver.
Tack//McAss
#11 - 12 januari 2011 16:43
McAss skrev:
Okej tack så mycket nu har jag fått alla svar jag behöver.

Tack//McAss

åh fasen.....det har inte jag...har bara haft kar i kanske 18-20 år totalt....fortfarande nybörjare...

men jag kanske är trög......

hässsssslehåla ???

det är ju mina gamla hemtrakter....nästan iaf.....

.
#12 - 12 januari 2011 16:48
nu menade jag inte så=)
Jag ville bara veta detdär om biobollar^^
Det var ju trevligt att du kommer från en sånhär fin stad:p
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 12 januari 2011 16:51
Kensa skrev:
åh fasen.....det har inte jag...har bara haft kar i kanske 18-20 år totalt....fortfarande nybörjare...

men jag kanske är trög.......

Absolut du är trög och man blir uppenbarligen bara trögare och trögare med åren när man hela tiden kommer på att det finns mer och mer kvar att lära sig.
Snart är jag så jäkla trög att jag knappt kan röra på mig:D
#14 - 12 januari 2011 16:52
McAss skrev:
Det var ju trevligt att du kommer från en sånhär fin stad:p

bara nästan därifrån,,,,,,,ett par tre mil därifrån,,,,i göingebygden iaf.....

.

Annons