binda växter

#1 - 23 november 2012 12:22
Jag har en bit tegelsten, som yngelgömma i karet. Det verkar inte riktigt räcka eftersom alla mina fiskar är blodtörstiga kannibalmonster (platy) så.. som jag förstår det kan man binda fast tex javamossa och anubias vid rötter osv och där växer de fast och lever och frodas.
Kan jag göra samma sak med tegelstenen? Så den får ett mosstak eller liknande?
Jag är väldigt ny med det här med växter så jag vill dubbelkolla allt =)
Tack på förhand
#2 - 23 november 2012 12:51
Japp:)!
#3 - 23 november 2012 12:57
jag känner mig så händig när jag pysslar med saker som tegel och fiskelina =)
kommer att bli snorfint! Och nu vet jag att det fungerar, tack tack
#4 - 23 november 2012 13:37
Använde också fiskelina förut men sen testade jag sytråd av bomull och det var ett rejält lyft kan jag säga! Perfekt till mossan som ska bindas rikligt och med tiden så kommer tråden lösas upp och växten har då fått fäste! mörkgrön eller svart tråd föredrar jag.
#5 - 23 november 2012 14:15
Fördel fiskelina = den sitter där hela tiden, ingen risk för att blomman svävar iväg.

Nackdel fiskelina = den sitter som sagt var kvar för tid och evighet

Fördel bomullstråd = den försvinner efter ett tag

Nackdel bomullstråd = om den försvinner för fort så svävar blomman iväg.

För att säkerställa att den inte löses upp alltför fort, ha inte den absolut tunnaste
du kan hitta, samt göd blommorna så att de får rikligt med "rötter" ganska fort.

.
#6 - 23 november 2012 14:48
Håller med åheim, svart sytråd is da shit:D!
#7 - 23 november 2012 15:02
jag använder björntråd löser inte upp sej lite fort som vanlig bommul... =))
#8 - 23 november 2012 15:19
Kan man använda en dam-binda:D?
#9 - 23 november 2012 15:30
binda växter

ansjo skrev:

Sänker nog vattennivån, det är ju inte så snyggt med en synlig vattenlinje :P
#10 - 23 november 2012 15:59
ansjo skrev:

Oj.. jag såg en bild som snabbt flimrade förbi. En gammaldags rejäl dambinda med mossa fastväxt på.. :D :p [:o]
#11 - 23 november 2012 17:08
ansjo skrev:

Redan tittat för djupt i glaset ;)

/Mats
#12 - 23 november 2012 17:19
Mazzi skrev:
Redan tittat för djupt i glaset ;)

/Mats

Nä, bara vanlig torr humor:D...
#13 - 23 november 2012 18:03
ansjo skrev:
Nä, bara vanlig torr humor:D...

Jävlar... jag undrade en kort sekund om jag tittat för djupt i Kicki-boxen redan. Jag trodde nästan det var jag som hade skrivit inlägget du svarade på... Det är ganska många Matsar här på forumet.;)
Men, Anders - du har en poäng. Undrar om man kam dam-binda med tandtråd... eller blir det tanttråd då?:p
#14 - 23 november 2012 18:14
...tycker nog, att ni börjar komma ifrån ämnet lite nu;):D.

//Inger
#15 - 23 november 2012 18:15
Hahahahaha... nu vet man var den här fredakvällen är på väg:D:D
#16 - 23 november 2012 18:42
åheim skrev:
Hahahahaha... nu vet man var den här fredakvällen är på väg:D:D

Japp, det kan bli livat! :D

Men för att, lite sådär, återgå till trådskaparens fråga så går det finfint att binda fast växter (som växer på det sättet) på nästan vad som helst - rötter, sten, bakgrunder o.s.v.
Man kan ju även - och i tegelstensfallet kanske det kan vara en idé - att innesluta mossor av olika slag under ett, mer eller mindre glesmaskigt nät, eller remsor av nätet, så bildas en fin mossmatta med tiden, som sprider sig när den fått fäste.

Själv hade jag gesällprov i syslöjd när jag gjorde inredningen i karet på filmen nedan (en film som jag har lagt upp många gånger förr... sorry för tröttsam repris).
Jag band fast varendaste planta med en typ av nylontråd - eller kanske rättare sagt snöre som man använder till klättrande rosenbuskar och liknande.
Jag visste att trådarna skulle bli svåra att klippa av efter något halvår, men band så löst att stammarna på växterna aldrig skulle kunna bli klämda eller "strypta".
Efter en tid gick jag ändå ner med en sax och tog bort merparten av nylonsnörena - och då satt växterna fast bra. En upplösbar tråd, som nämnts tidigare, hade ju varit att föredra i detta fallet!
:)

" target="_blank">
#17 - 23 november 2012 18:48
Det tackar jag för, satt precis här och blev gråhårig över brist på lämpliga 'binda fast' ställe... Litet nät it is! Ser ut som en mycket övergiven stuga fn :)
#18 - 23 november 2012 18:59
Buntband har jag använt, funkar kanon. Försvinner i grönskan efter ett tag, annars är det bara ta bort när växten fått fäste.

/Mats

Annons