Binda ner redmoore-rot?

#1 - 13 januari 2011 20:23
Jag har en redmoore rot som jag precis har slängt i och räknar väl med att den ska sjunka om ungefär en månad. Jag har satt en krok i den sågade ytan och har sedan hängt den från akvarietaket så att den sprider ut sig och slutar en bit över botten. Nu undrar jag om man kan ta en kraftig fiskelina och fästa ena änden i en stor sten på botten och den andra i en av ändarna på roten?

Det gör då att en fiskelina är spänd lodrätt ungefär en decimeter, finns det risk att fiskarna kan skada sig på denna? Det är en rejäl sten i botten som är ojämnt formad så det finns bra ställen att fästa linan så att den sitter ordentligt och det finns det också på roten, så det är ingen risk att den lossnar utan jag tänkte mest för fiskarnas skull :)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 13 januari 2011 21:20
Fiskarna lär inte skada sig på en fisklina - fast du bör ju förstås inte ha någon krok på den;)
#3 - 13 januari 2011 23:05
Fiskarna lär inte skada sig på en fisklina - fast du bör ju förstås inte ha någon krok på den;)

Tackar för svar! :)

Ungefär hur lång tid kan jag förvänta mig att det tar innan roten sjunker?
#4 - 13 januari 2011 23:34
stork skrev:
Tackar för svar! :)

Ungefär hur lång tid kan jag förvänta mig att det tar innan roten sjunker?

Det kan ta, som du skriver, någon månad.
Gör det något om RM-roten liksom bara hänger i karet (flyter) tills den blivit mättad och sjunker ner?
:)
#5 - 13 januari 2011 23:39

Har man abborrar i karet måste de vara frestande att slänga på en krok! :p
Är det bara jag som haft turen att mina rötter alltid sjunkit (en tag dock en dag)?
#6 - 13 januari 2011 23:49

Är det bara jag som haft turen att mina rötter alltid sjunkit (en tag dock en dag)?

Vet inte om det är tur i mitt fall, men jag har ännu inte lyckats köpa en rot som flyter.
Men sen är jag ju som jag är oxå.. Jag sorterar först ut dom tyngsta rötterna utan att egentligen titta på rötterna öht, SEN kollar jag vilken av dessa som är snyggast, och den blir det.
#7 - 14 januari 2011 08:27
För att sno min egen tråd lite grann så tänkte jag också passa på att fråga om någon har tips på hur jag kan fästa roten så att den inte hänger och "dinglar" från taket på akvariet? Ett alternativ är ju självklart att binda ner den till en sten som jag beskrev tidigare men då kommer fiskelinan alltid att sitta där vilket inte ser så snyggt ut. Just nu hänger alltså roten med en lina mellan en krok på den sågade ytan och en i akvariets plastlock men det gör ju att den vajar i strömmen från pumpen, några tips på hur jag kan göra upphängningen mer statisk och stabil?
#8 - 14 januari 2011 09:16
Har du mittstag i akvariet spänner man fast roten hårt med buntband. Ett sätt av många som jag använder. Har du inte mittstag tror ja enklaste sättet är att göra ett något som liknar stag, typ en smal plexiskiva eller något annat passande som dy fäster roten vid. Du behöver givetvis inte silikona fast den. Finns säkert fler sätt men det är första tanken som slår mig iaf.
#9 - 14 januari 2011 10:59
Jag kanske är lite trög... Men vill du inte att roten ska nudda botten??
Jag sänkte mina rötter med en tunn flugfisketafs (0.102 mm) runt roten som jag knöt fast i ett plastlock begravt under bottengruset. Det syns inte och sedan när roten sjunker så kan man ta bort lock och tråd.......
#10 - 14 januari 2011 14:29
Själv hade jag en sten (ser ut som en mur) och tog sytråd (dubbel) och spände fast R-M roten i, så roten flyter..den hänger ca 6-7 cm ovan sanden...sen är det ju bara att vänta.. =)

Annons