ansjo skrev:Absolut för hand, gillar inte resultatet från biltvätt samt risken för repor är ganska stora.
Maffia666 skrev:Är det verkligen så stor risk att få repor i lacken eller är det en myt??
Okej det ska jag kolla;). Ja det kan man ju fatta att det måste slita på lacken om de ska tvättas varje dag. Ja själv så kör med en kombi av bägge delarna, sen lämnar jag in bilen en varje höst på lackförsegling. Där får ett proffs lägga på någon sorts vax som ska stå sig i ett år. Och där får även insidan sig en riktig rengöring.JeBoro skrev:Jag körde taxi för några år sen och de bilarna finns det ju ingen som hinner stå och tvätta för hand. Så om du går förbi en taxi som har ett par år bako, sig så stanna och titta på lacken i solljuset. Ingen vacker syn, och en taxi tvättas ju nästan varje dag i en biltvätt. Lacken blir förstörd efter ca ett år på en taxi.
:p:p:D:D:DDysnomia skrev:Eftersom han är politiker så är det med kvitto. :p
Eller vänta nu, hur är det egentligen...?
okej det låter ju absolut inte bra:(.Deje-Nicke skrev:För hand....biltvättarna med högtryck ska man passa sig för på vintern.
Saltvatten tränger sig in i hjulager styrlerder mm p.g.a återanvändning av vattnet:(
Det ska jag kolla;).ansjo skrev:Kolla en tjänstebil som har ett par tre år på nacken i släpljuset så får du se om det är en myt eller inte;).
Jaha så man kan bränna lacken oxå med maskinerna, det låter ju inte trevligt.C.Ciklid skrev:För hand. Även polering för hand. Alltid med en ny svamp uppifrån och ner. Polera med Sonax flytande Hårdvax. Finns inget bättre vax!! Polera för hand slipper du risken att bränna lacken och få de där fula cirklarna som blir efter polermaskinen.
Har sett bortslitna gummilister, lååååånga repor, fina repor i massor m.m. i automat tvätten. Så för mig är det nej tack till automat tvätten!!
//Camilla
Maffia666 skrev:Jaha så man kan bränna lacken oxå med maskinerna, det låter ju inte trevligt.
Tack så mycket för tipsen!C.Ciklid skrev:De ggr jag använt polermaskin så har jag även haft en blomspruta med vatten i som jag duchat på då och då på lacken m. vax under själva poleringen. Jag låter aldrig vaxet torka under poleringen utan hand torkar det sedan med sämskinn eller trassel. Har även en polerhandske men med mina små händer är den knölig att använda. [:o] Häng inte på polermaskinen utan gå lätt fram med den utan jätte tyngd och gör som jag skrivit så slipper du ringarna. :)
//Camilla
GRIZZLY skrev:För absolut bästa resultat tvättar du för hand. :D Bäst för både dig, din bil å plånboken :D
Roligt är det ju också :D