Biltvätt

Maffia666
#1 - 5 april 2008 18:15
För hand eller i automat???? Och gärna varför!
#2 - 5 april 2008 18:26
Automat.... bekvämt :p
#3 - 5 april 2008 18:33
Beror helt och hållet på orken. Handtvätt blir bäst, så jag föredrar faktiskt det :)
#4 - 5 april 2008 18:47
Håller med föregående, fast det krävs ju lite pepptalk.
#5 - 5 april 2008 18:49
Absolut för hand, gillar inte resultatet från biltvätt samt risken för repor är ganska stora.
Maffia666
#6 - 5 april 2008 19:14
Är det verkligen så stor risk att få repor i lacken eller är det en myt??
#7 - 5 april 2008 19:36
För hand....biltvättarna med högtryck ska man passa sig för på vintern.
Saltvatten tränger sig in i hjulager styrlerder mm p.g.a återanvändning av vattnet:(
#8 - 5 april 2008 20:04
Maffia666 skrev:

Kolla en tjänstebil som har ett par tre år på nacken i släpljuset så får du se om det är en myt eller inte;).
#9 - 5 april 2008 20:09
Tvätt för hand är mer skonsamt för bilen (om man gör rätt) som Deja-Nicke sa så ska man vara noga med att inte tex rikta högtrycksstrålen in mellan hjulen, vattnet kan trycka ut fettet i hjullagret och på en del bilar kostar det zlatan att byta...

Tvättar tom mina bil (21 år gammal) för hand :P
Guest
#10 - 5 april 2008 22:19
ansjo skrev:
Absolut för hand, gillar inte resultatet från biltvätt samt risken för repor är ganska stora.

Exakt så ja. :)
Det är ett bra sätt att känna sig nyttig på. Först tar man bilden invändigt sen utvändigt.
På vårkanten toppar man sen med att vaxa den dagen efter.
JeBoro
#11 - 6 april 2008 07:52
Maffia666 skrev:

Jag körde taxi för några år sen och de bilarna finns det ju ingen som hinner stå och tvätta för hand. Så om du går förbi en taxi som har ett par år bako, sig så stanna och titta på lacken i solljuset. Ingen vacker syn, och en taxi tvättas ju nästan varje dag i en biltvätt. Lacken blir förstörd efter ca ett år på en taxi.
Bilagor:
#12 - 6 april 2008 08:04
Sen, tycker jag, att det är roligare att tvätta för hand. Inte bara att resultatet blir bättre, det är en syssla som är kul och det är hutlöst dyrt med maskintvätt. Har inte växt ifrån att leka med vatten... [:o]
På vintern åker vår bil dock en vända i biltvätt.
#13 - 6 april 2008 08:29
Lämnar in bilen på en firma som handtvättar för 130:-
#14 - 6 april 2008 08:38
Kramfors skrev:

Kan ju inte bli bättre :D Skulle passa mig utmärkt :p
#15 - 6 april 2008 08:39
Kramfors skrev:

Och får du kvitto på det eller...
#16 - 6 april 2008 10:02
erikthur skrev:

Blir den renare då:p;)?
#17 - 6 april 2008 10:04
biltvätten eller pengatvätten?
#18 - 6 april 2008 10:08
erikthur skrev:

Eftersom han är politiker så är det med kvitto. :p
Eller vänta nu, hur är det egentligen...?
#19 - 6 april 2008 11:38
:D:p!
erikthur skrev:
biltvätten eller pengatvätten?
Maffia666
#20 - 6 april 2008 17:48
JeBoro skrev:
Jag körde taxi för några år sen och de bilarna finns det ju ingen som hinner stå och tvätta för hand. Så om du går förbi en taxi som har ett par år bako, sig så stanna och titta på lacken i solljuset. Ingen vacker syn, och en taxi tvättas ju nästan varje dag i en biltvätt. Lacken blir förstörd efter ca ett år på en taxi.
Okej det ska jag kolla;). Ja det kan man ju fatta att det måste slita på lacken om de ska tvättas varje dag. Ja själv så kör med en kombi av bägge delarna, sen lämnar jag in bilen en varje höst på lackförsegling. Där får ett proffs lägga på någon sorts vax som ska stå sig i ett år. Och där får även insidan sig en riktig rengöring.
Maffia666
#21 - 6 april 2008 17:49
Dysnomia skrev:
Eftersom han är politiker så är det med kvitto. :p

Eller vänta nu, hur är det egentligen...?
:p:p:D:D:D
Maffia666
#22 - 6 april 2008 17:50
Deje-Nicke skrev:
För hand....biltvättarna med högtryck ska man passa sig för på vintern.

Saltvatten tränger sig in i hjulager styrlerder mm p.g.a återanvändning av vattnet:(
okej det låter ju absolut inte bra:(.
Maffia666
#23 - 6 april 2008 17:51
ansjo skrev:
Kolla en tjänstebil som har ett par tre år på nacken i släpljuset så får du se om det är en myt eller inte;).
Det ska jag kolla;).
#24 - 6 april 2008 18:28
För hand. Även polering för hand. Alltid med en ny svamp uppifrån och ner. Polera med Sonax flytande Hårdvax. Finns inget bättre vax!! Polera för hand slipper du risken att bränna lacken och få de där fula cirklarna som blir efter polermaskinen.

Har sett bortslitna gummilister, lååååånga repor, fina repor i massor m.m. i automat tvätten. Så för mig är det nej tack till automat tvätten!!

//Camilla
#25 - 6 april 2008 19:02
För hand. Bäst för bilen och långt till närmsta automat.
Maffia666
#26 - 7 april 2008 05:15
C.Ciklid skrev:
För hand. Även polering för hand. Alltid med en ny svamp uppifrån och ner. Polera med Sonax flytande Hårdvax. Finns inget bättre vax!! Polera för hand slipper du risken att bränna lacken och få de där fula cirklarna som blir efter polermaskinen.

Har sett bortslitna gummilister, lååååånga repor, fina repor i massor m.m. i automat tvätten. Så för mig är det nej tack till automat tvätten!!

//Camilla
Jaha så man kan bränna lacken oxå med maskinerna, det låter ju inte trevligt.
#27 - 7 april 2008 05:23
Alltid handtvätt, kör för enkelhetens skull schampoo med "vax" och vaxar riktigt när jag orkar.
Schampoot och slutfinich med sämskinn så känner man sig nöjd med sig själv:)
#28 - 7 april 2008 05:58
Maffia666 skrev:
Jaha så man kan bränna lacken oxå med maskinerna, det låter ju inte trevligt.

De ggr jag använt polermaskin så har jag även haft en blomspruta med vatten i som jag duchat på då och då på lacken m. vax under själva poleringen. Jag låter aldrig vaxet torka under poleringen utan hand torkar det sedan med sämskinn eller trassel. Har även en polerhandske men med mina små händer är den knölig att använda. [:o] Häng inte på polermaskinen utan gå lätt fram med den utan jätte tyngd och gör som jag skrivit så slipper du ringarna. :)

//Camilla
Maffia666
#29 - 7 april 2008 06:03
C.Ciklid skrev:
De ggr jag använt polermaskin så har jag även haft en blomspruta med vatten i som jag duchat på då och då på lacken m. vax under själva poleringen. Jag låter aldrig vaxet torka under poleringen utan hand torkar det sedan med sämskinn eller trassel. Har även en polerhandske men med mina små händer är den knölig att använda. [:o] Häng inte på polermaskinen utan gå lätt fram med den utan jätte tyngd och gör som jag skrivit så slipper du ringarna. :)

//Camilla
Tack så mycket för tipsen!
#30 - 8 april 2008 20:09
Alla våra bilar tvättas för hand! :)Det är rent ut sagt, slå på fingrarna om de tvättas i automat.. En ny bil skall alltid tvättas för hand.. och gärna varje lördag (som vi gör hemma) ;) Då blir det inga repor och man avfettar och schamponerar bilen själv så det blir rätt gjort!
#31 - 8 april 2008 21:21
För absolut bästa resultat tvättar du för hand. :D Bäst för både dig, din bil å plånboken :D
Roligt är det ju också :D
Guest
#32 - 8 april 2008 22:26
GRIZZLY skrev:
För absolut bästa resultat tvättar du för hand. :D Bäst för både dig, din bil å plånboken :D

Roligt är det ju också :D

Ja skitkul!! :p
Tvättar nästan alltid min bil när det regnar ute, (gissa varför?) så det är ju inte sådär att man går o längtar till att tvätta bilen vill jag lova...
#33 - 9 april 2008 07:35
När det regnar vet ja väl inte om det e så roligt Men har man en starköl å lite sol så e det prima :D
#34 - 9 april 2008 08:00
V8'or ska inte tvättas dom ska köras..
#35 - 9 april 2008 08:08
Gaffel skrev:
V8'or ska inte tvättas dom ska köras..

Pilsnerhäckar skall köras och inte tvättas. ;)

Annons