Biltransport av diskus

#1 - 2 april 2013 21:07
Jag har blivit intresserad av ett kar på blocket Juwel vision 450L komplett med alla tillbehör inklusive
6 st diskusar och min fundering är hur transporterar jag dom i ca 3 timmar och ett tag innan jag kan
släppa i dom i karet när jag kommit hem?

Hör till saken att jag har ett litet kar som jag skall ta vatten ur och flytta filtre från det till det nya karet
men det vore ju kul om fiskarna har en sportslig chans att klara sig.

Och priset på karet är 4500:- med btn-bakgrund,diskusar m.m
det kan väl inte vara helt fel väl?
#2 - 2 april 2013 21:11
köp plastback på ikea/jula/biltema. gärna med lock så slipper du massa skvätt. se till att bilen är uppvärmd innan du börjar fara iväg med dom. när du kommer hem kan du byta nån liter eller så. kanske i med ett filter eller luftpump. så klarar de sig gott tills du startat upp det stora karet :)
#3 - 2 april 2013 21:15
Nä, det låter som ett bra pris. Beroende på vad det är för diskusar och vilka filter som följer med.

De gångerna jag forslat diskus så har jag alltid haft det väldigt varmt i bilen (så varmt som det går) och haft påsarna eller hinken på passagerarsätet med rumpvärmen på. Det gäller att det inte blir för kallt.
När det gäller 3 timmar och 6 fiskar så hade jag skaffat en större (typ 20liter) 3kantig eller rund hink med lock. Fyllt upp till hälften med en blandning av orginalvattnet (om det inte är nybytt) och fräscht kranvatten med mycket syre i. Sedan hade jag satt fast denna med säkerhetsbältet i passagerarsätet och dratt på rumpvärmen :)
Jag hade nog, om det funnits tid, tittat efter en 24v pump också. Finns säkert billigt på ebay. Som man kan plugga in i ciggarettändaruttaget på bilen för att få lite syresättning i hinken.
Du har 2 fiender, för låg temperatur och för lite syre.

Be han som äger karet att inte mata diskusarna någon dag innan, så blir det inte så mycket skit under resan. Fiskar bajasar alltid mycket när de är stressade.

Tror du gör en bra deal. Tror jag vet vilket kar du menar på blocket, har lite koll på annonserna :)

Lycka till

Stefan
#4 - 2 april 2013 21:35
tack för tipsen,det är alltså inte omöjligt att frakta dom då, det var ju bra,jag har ju som sagt inte bestämt mig än det är lite onödigt stort kommer nog inte
att se bra ut där jag tänkt mig det.
priset tror jag är rätt.
Vad skall man tänka på ibörjan när man fått iordning på karet och fiskarna är i,så dom återhämtar sig så bra som möjligt?
#5 - 3 april 2013 06:50
Jag skulle skaffa en frigolitlåda och klä med plastsäck eller en eller två rejäla kylväskor och fylla med vattnet direkt.
Fördelen jämfört med plastbackar från IKEA är att det blir svart i lådan och det minskar stressen hos fiskarna. Dessutom skulle jag inte fylla upp med mer vatten än att fiskarna kan vara upprätta eftersom luft innehåller mer syre än vatten och skvalpandet under bilfärden gör att det blir ett gasutbyte luft/vatten.

Sen gäller det att allt är förberett när du kommer hem och polarna är införstådda med att pizzan får vänt tills karet är fyllt. Skulle också tappa upp så mycket vatten hemma som det går så att gastrycket i vattnet har sjunkit, kloret dunstat, etc, etc. Här kan det vara läge för stora plastbackar och doppvärmare. Ett powerhead med slang färdigkopplad och klar så att det går fort att få i vattnet i karet.
En luftpump med syrestenar ner i frigolitlåda/kylväskor så kan ni nog hinna med en pisspaus också.....:D
#6 - 3 april 2013 07:56
Bra ide med kylväska!
Lättare att bära också än plastbackar..
Ja man får väl tappa upp i allt man har här hemma så det finns lite vatten färdigt.:)
#7 - 3 april 2013 09:44
Vet inte vad det är för diskusar men någon blå och någon röd och filtren var juwels orginal +
ett xtra:)

Annons