Biltemas lysrör = jättebra....!?

#1 - 22 juni 2009 11:22
Hubba !

Tänkte delge en liten sak som jag har upptäckt här.

Biltema har lysrör, T8, 18W och 36W, med 6500K, "dagsljus".

Jag har de senaste månaderna kört med ett par av dessa rör
i ett av mina kar. (2x18W).

Kan så här i efterhand konstatera följande:

Färgåtergivning i den gula och gröna spekrat är bra.
Blått och rött lämnar en hel del att önska.

Fiskarna som verkar strunta i vilket.

Det finns en växtgrupp som gillar dessa rör skarpt.

De heter ALGER.

Så, de som gillar alger i alla dess former, köp dessa rör.

Den som inte gillar alger, köp inte dessa rör.

:p

.
#2 - 22 juni 2009 14:57
jag kör 3 biltema 18w (daylight) och ett grolux för kompensera det svaga röda och det ser bra ut och mina växter växer så det blir jobbigt att rensa och inga som helst alger, sen har dessa enligt defdacs lista ganska hyggliga pur-värden så om bara dina alger växer är det nåt annat fel i ditt kar än rören.
#3 - 14 februari 2013 08:07
Hej hej!

Puttar liv i den här tråden med nya funderingar. Jag ska eventuellt byta lysrör i mitt akvarie nu i dagarna då jag inte riktigt är nöjd med växtlivet i den. Och det verkar vara ett återkommade ämne med Biltemas lysrör, är det samma kvalite nu på dem som förut? Är det någon som har kört ett tag med dem som vill skriva en kommentar. Jag funderar på att sätta i 4st 36W, med 6500K. Akvariet är på 360L och höjden på det är 65cm, kan det fungera?

Mvh
#4 - 14 februari 2013 08:26
varför inte köpa riktiga rör som power-glo och sylvana aquastar?
#5 - 14 februari 2013 08:55
Jag har använt biltemarör till ett 180L akvarium med mycke växter. Jag körde inte med växtnäring och märkte ingen skillnad i vare sig algtillväxt eller växtlighet det året jag körde med biltemas lysrör mot innan och efter då jag körde med aqua-glo och power-glo. Däremot tycker jag alla färger såg väldigt tråkiga och neutrala ut gämfört med "glo" lysrören. Jag kommer inte använda biltemas rör något mer av den enkla anledningen. Dessutom kör jag nu med växtnäring och tror att ett riktigt växtrör är mycket bättre än ett biltemarör.

Styfv, Karlstad
#6 - 14 februari 2013 09:09
hannesc skrev:
varför inte köpa riktiga rör som power-glo och sylvana aquastar?

Den otroliga prisskillnaden. Om det verkar fungera så känns det svårt att motivera att betala nästan fyra gånger så mycket för ett märkes lysrör. Men det verkar ju vara mera saker som spelar in, bland annat färgåtergivningen med mera. Intressant att höra vad ni har för erfarenheter.
#7 - 14 februari 2013 09:15
för mig är det inte alls svårt att motivera. färgåtergivnignen är den stora skillnaden. här har du en sida där du kan se hur karet ser ut med olika rör. nu finns ju inte biltema med men några "vanliga" varmvita finns.
http://saurama.aqua-web.org/

här är en bild som jag tog på en ramp jag hade, jsut för att se skillnaden mellan vanliga varmvita o power-glo
#8 - 14 februari 2013 09:41
Ja det var ju en rejäl skillnad, men inte för att vara petig men biltemas 6500k är väl inte "varmvit"?
#9 - 14 februari 2013 09:44
ne det är sant det är det inte. men man kan alltid gå på kelvintalet. de flesta akvarie-rör är på 6500 men olika spectra ändå
#10 - 14 februari 2013 09:48
googlade. power glo är på 18000K
#11 - 14 februari 2013 10:06
hannesc skrev:
googlade. power glo är på 18000K

Ok, så om jag fattar det hela rätt. Ju mer Kelvin, desto klarare och kallare sken? Så det är det bland annat det du inte tycker om med Biltemas rör, för att dem är gulaktiga i sitt sken?
#12 - 14 februari 2013 10:19
En fråga till er som kör med lysrör oavsett om det är Biltema lågprisrör eller "branded" lysrör... hur ofta byter ni lysrören? Dvs hur många timmar låter ni dom brinna innan ni byter dom?
#13 - 14 februari 2013 10:21
ja så är det. men sen kan spectrat vara olika med.
som aqua-glo o power-glo. samma kelvintal men aqua-glo är liiite rödare än power-glo.

power-glo först. o sen aqua-glo :
#14 - 14 februari 2013 10:22
En fråga till er som kör med lysrör oavsett om det är Biltema lågprisrör eller "branded" lysrör... hur ofta byter ni lysrören? Dvs hur många timmar låter ni dom brinna innan ni byter dom?

jaadu. det har jag lite halvkass koll på. typ ungefär ett år mellan varje byte
#15 - 14 februari 2013 10:27
hannesc skrev:
jaadu. det har jag lite halvkass koll på. typ ungefär ett år mellan varje byte

24/7?
#16 - 14 februari 2013 10:29
K-talen är lite godtyckliga, en tillverkare kan ha rör som är 8k och krispt vita medan andra har 12k som är gulaktiga.
Runt 20k så skall det egentligen börja vara en rätt kraftig blå ton i rören...

Bytesintervall beror lite på vad manär ute efter, max prestanda och korrekt färg så kan vissa på saltsidan byta med 6-9 månaders mellanrum.
Jag har en PAR mätare och byter när det börjar sjunka lite väl och färgerna börjar vandra, beroende på rör men ca 12 mån.
Då handlar det om ett odlingssystem där jag försöker hålla prestandan uppe, belysningstiden är ca 7-8h.

//NiXoN
#17 - 14 februari 2013 10:31
24/7?

har ju självklart inte karen tända på natten. har ju två stora kar i sovrummet. skulle aldrig gå att sova då ;)

har väl de tända en sisådär 15 timamr om dygnet
#18 - 14 februari 2013 10:44
hannesc skrev:
har ju självklart inte karen tända på natten. har ju två stora kar i sovrummet. skulle aldrig gå att sova då ;)

har väl de tända en sisådär 15 timamr om dygnet

Jag förstod att frågan var idiotiskt ställd. [:o] Har själv inget akvarium men är ev på G att bli akvarieägare därför håller jag på att läsa på o förkovra mig. En familj jag känner har fått ärva ett akvarium som dom av olika orsaker inte kan ha kvar så dom har tillfrågat mig om jag är intresserad av att ta över det, det är därför jag håller på o läser på för att bli lite mer kunnig. :)

Enda erfarenheten av lysrör är att alla växter jag har på terrassen o ute i trädgården sommartid ställer jag ner i kolmörkret i källaren vintertid (höst, vinter o vår) o dom kör jag under lysrör men jag har många gånger funderat över hur lång livslängden är för ett lysrör med ett hyfsat lumenutbyte. Själva spektrumet förändras väl inte med åldern. Däremot sjunker ju lumenutbytet.
#19 - 14 februari 2013 10:46
aahha ;)

jadåså.

:)
#20 - 14 februari 2013 10:59
Biltemarören är väl inte så tokiga och kanske prisvärda. De speciella akvarierören är däremot tveksamma, särskilt de som heter grolux och liknande som skall vara just till växter har visat anmärkningsvärt dåliga testresultat när det gäller just det där med ljus till växter. En bra väg är att i stället köpa ett bättre standardlysrör, då kan man få bra ljus till rimliga pengar. Kelvinvärdet är intressant, det blir troligen inte bra med för låga värden till akvarium men minst lika viktigt kan det vara att titta på färgåtergivningen som mäts i Ra. Skall det se naturligt ut så vill man väl över 90, säg att det börjar bli bra över 95. Ett lämpligt rör kan Philips TLD 965 vara, 6500 kelvin och bra färgåtergivning. Det har också bättre värden på ljus till växter än de särskilda växtrören märkligt nog.
#21 - 14 februari 2013 12:14
"Bygert":
Riktrigt intressant det där!!! Jag har som sagt testat biltemas och var inte nöjd med hur akvariet såg ut. Vad gäller växtrören trodde jag efter att spånat här och andra forum att det var mer eller mindre lag att ha specialanpassade växtrör. Men det kanske är mer för de som har växterna som specialitet och vill ha maximal tillväxt och färg? Därför var det kul att höra dina åsikter om standardrör. Jag försökte leta lite priser på philipsröret du talade om men det var en djungel att leta i. Det verkar som ett 120cm rör kostar ca 150-200:- mindre än ett växtrör. Är jag helt fel ute där? Det skulle va kul att höra vad du själv använder för uppsättning rör i dina akvarium?

Styfv, Karlstad
#22 - 14 februari 2013 14:30
Sv: Biltemas lysrör = jättebra....!?

Lampgrossen.se har massa lysrör.Fullfärg T8 och T5, med 6500k och >80% RA. T5 i HO.

Sen finns det också Fullfärg special. Samma som ovan, fast med >90% RA. Sist finns det bio vital som är anpassat för växtodling.

Fyllfärgsrören kostar ca 20-70kr, Fullfärg special - ca 50-100(?) kr och bio vital 150-200 (?).

Kanske kan nåt av detta vara bra?
#23 - 14 februari 2013 14:52
Att ett rör ser gött ut är ju bra. Det är dock inte allt.

http://www.ecosolutions.nu/vaxtljus.php#.URz4tWetwsw är en bra länk som förklarar ganska väl hur det fungerar.

Visst, ett biltemarör kanske lyser, det säger inte automatiskt att det på något vis är ett optimum för växter. Fisken kunde inte bry sig mindre så det är ju en bonus.

Skulle det vara enkelt så skulle vi spara en massa pengar och allt vore roligare, en gång om året.

Ta en titt på förutsättningarna för fotosyntesen, det är ytterst spännande :)
#24 - 14 februari 2013 16:30
Hehe, jadu "Mathias Nilsson", vem har sagt att det skulle vara lätt!?!? Bra länk, det tackar vi för!

Styfv, Karlstad
#25 - 18 februari 2013 11:13
Styfv skrev:
"Bygert":

Riktrigt intressant det där!!! Jag har som sagt testat biltemas och var inte nöjd med hur akvariet såg ut. Vad gäller växtrören trodde jag efter att spånat här och andra forum att det var mer eller mindre lag att ha specialanpassade växtrör. Men det kanske är mer för de som har växterna som specialitet och vill ha maximal tillväxt och färg? Därför var det kul att höra dina åsikter om standardrör. Jag försökte leta lite priser på philipsröret du talade om men det var en djungel att leta i. Det verkar som ett 120cm rör kostar ca 150-200:- mindre än ett växtrör. Är jag helt fel ute där? Det skulle va kul att höra vad du själv använder för uppsättning rör i dina akvarium?

Styfv, Karlstad

Tja för min del har jag inte mycket av rör, några blå rör (actinic) för att få det ljus jag vill ha i saltvatten, annars, där växterna är väsentliga är det metallhalogen och numera också LED på prov. Det är ju så att skillnaderna mellan olika individer i samma teknik är större än skillnaderna mellan tekniker, ett bra lysrör är alltså bättre än en dålig LED och tvärtom.

När det gäller sorterna så har jag läst en seriös undersökning (som jag tyvärr inte hittar längre). Det intressanta var att när man mäter i PAR, alltså det ljus som är användbart för växter, så visade de där särskilda växtrören som grolux och allt vad de heter högst mediokra siffror. Vanliga standardrör typ varmvit var inte heller mycket att hänga i en julgran utan det som gick bäst var faktiskt fullfärgslysrör av bra typ, såna som används där man är beroende av bra färgåtergivning. Att de ofta tenderar att vara billigare än akvarie och växtrör gör ju inte saken sämre. Metallhalogen gick också bra i den undersökningen, flera såna låg i topp faktiskt.

Det är ju inte ointressant med färgåtergivningen i akvarier heller. Det är ju t ex rätt meningslöst att köpa en fin röd fisk och sen lägga på ljus långt upp åt det blå hållet och få se en fisk som ser grå ut. Jag har sett konstiga fenomen, jag hade ett akvarium med klart olika rör, som låg en bit isär, framtill och baktill. Fiskarna skiftade färg när de simmade mellan fram och bakrutan, de var blå eller gula beroende på var de var.

Vill man få fram det bästa av färg i det man stoppat i så är det högt Ra man skall titta efter. Ra 100 är då fullträff, det motsvarar hur färgerna ter sig i naturligt soljus, riktigt naturliga färger alltså. Så högt når man knappast men med bra fullfärgsrör kommer man över 90, gärna över 95 och då ser det vettigt ut, man får med både blått och rött och utan att t ex gult dominerar som det ofta gör med glödlampor och liknande med låg färgtemperatur.
#26 - 19 februari 2013 07:56
Ja efter en massa läsning på nätet så blev det fyra stycken Osrams fluora 77. Hittills så är jag väldigt nöjd med skenet iallafall, det blev ett mycket varmare ljus och fiskarna färgade ut mycket bättre nu. Eventuellt att jag kanske byter två av dem för att få ett lite klarare sken. Det ska bli intressant att se om växterna reagerar på dem nya lysrörena.
#27 - 19 februari 2013 10:06
#28 - 19 februari 2013 16:30
Styfv skrev:

Ja verkar det bra enligt dig? Bauhaus säljer för 90:- röret.

Annons