biltemas blästersand, skadlig?

#1 - 26 februari 2008 23:46
Hej, har ett hemmabygt 512 liters akvarium och körde med biltemas sand den grövre sorten och på ett ställe gick det hål i silikonet i en skarv mellan glasen i botten i bak kanten efter en 4-5 dagar igång och det började läcka ut vatten.
kan tillägga att utblåset blåste rakt ner i sanden vid det tillfället då inga fiskar va i om det kan ha blåst på sanden så den nötte hål?
någon som trodde det va spänningar i det så de va därför de började läcka efter så många dagar men har ingen kunskap om det.

Någon som har erfarenhet eller vet om det kan vara blästersanden som är orsaken till detta eller om det bara va en jävla otur?

Ska hämta ett 540 liters aluminiumram ram akvarium i helgen så funderar på ifall man vågar använda sanden i det eller inte.
#2 - 26 februari 2008 23:51
Tror mer på att glaset inte var riktigt rengjort innan det silikonades och att då silikonet inte fäste riktigt. Sedan om det är otur eller inte kan ju diskuteras;).
#3 - 26 februari 2008 23:54
ansjo skrev:
Tror mer på att glaset inte var riktigt rengjort innan det silikonades och att då silikonet inte fäste riktigt. Sedan om det är otur eller inte kan ju diskuteras;).

okej okej, köpte det färdigbyggt och hon vi köpte det av hade haft det igång i ca 2 månader sa hon men inte hon som hade byggt det heller så jag vet faktiskt inte, men har ju antagligen varit tätt, sen om det va okej när vi köpte det eller inte kan man ju undra.

men du tror inte det har något alls att göra med sanden då?
#4 - 26 februari 2008 23:57
Nej, det tror jag inte. Biltemas blästersand används av åtskilliga tusen akvarister i Sverige och då borde detta hänt tidigare och oftare:). Hoppas att du får bättre flyt med det nya karet!
#5 - 26 februari 2008 23:57
jag tror inte att du fick läckage pga blästersanden (har själv haft den sanden i snart 2 år utan problem)
#6 - 26 februari 2008 23:59
ansjo skrev:
Nej, det tror jag inte. Biltemas blästersand används av åtskilliga tusen akvarister i Sverige och då borde detta hänt tidigare och oftare:). Hoppas att du får bättre flyt med det nya karet!

okej okej, jo jag vet att många använder den men lika bra att kolla innan så det inte fanns dolda brister, heh..

tack det hoppas jag med.
#7 - 26 februari 2008 23:59
rödtoppen skrev:
jag tror inte att du fick läckage pga blästersanden (har själv haft den sanden i snart 2 år utan problem)

okej det låter ju kanon :)
#8 - 27 februari 2008 00:13
fler som har åsikter eller information om detta?
#9 - 27 februari 2008 06:14
Jag har kört med blästersand från Swedeol och Jula utan att ha stött på några problem. Jag tror som tidigare nämts här att det har slarvats med rengörningen då akvariet byggdes så silikonet har börjat släppa.
#10 - 27 februari 2008 08:48
Jag tror att det faktiskt skulle kunna vara sandens fel (åtminstone indirekt). Du skrev att du hade pumpen riktad ner i sanden. Om det blir turbulens i sanden så kan resultatet bli en sandblästring "light". Såg det ut som om sanden var i rörelse? I så fall kan sanden med tiden ha gnagt sig igenom silikonet.

Står akvariet stabilt och på ett slätt underlag? Det är inte så farligt om två parallella sidor har en liten nivåskillnad. Däremot är det inte bra om karet står på ett skevt underlag.
#11 - 27 februari 2008 09:37
Hej.

Jag har biltemas blästersand i flera av mina kar sen åravis tebax & har aldrig haft problem med det. Jag tror inte heller att det kan ha varit så som ovanstående skrev på bara dom få dagarna.

Lycka till med det nya karet, ha du i blästersanden där men för säkerhetsskull behöver du ju inte rikta pumpen precis rätt ner i sanden! :D

Mvh Eva
#12 - 27 februari 2008 10:23
Jag tror att det faktiskt skulle kunna vara sandens fel (åtminstone indirekt). Du skrev att du hade pumpen riktad ner i sanden. Om det blir turbulens i sanden så kan resultatet bli en sandblästring "light". Såg det ut som om sanden var i rörelse? I så fall kan sanden med tiden ha gnagt sig igenom silikonet.

Står akvariet stabilt och på ett slätt underlag? Det är inte så farligt om två parallella sidor har en liten nivåskillnad. Däremot är det inte bra om karet står på ett skevt underlag.

Är väldigt tveksamt till dina påstående =)
Det krävs mer än bara cirkulation för att den sanden skall utföra bläästring "light" om inte annat så många år .
Om din tanke är rätt så kan detta hända med råda sand också !
#13 - 27 februari 2008 12:19
Och om man har grävskopor till fiskar;).
#14 - 27 februari 2008 19:59
Är väldigt tveksamt till dina påstående =)

Det krävs mer än bara cirkulation för att den sanden skall utföra bläästring "light" om inte annat så många år .

Jag är minst lika skeptisk, men det är ju ändå inte omöjligt. :)

Om din tanke är rätt så kan detta hända med råda sand också !

Ja, det glömde jag förtydliga (eller jag såg det snarare som självklart).
#15 - 27 februari 2008 20:02
måste faktiskt h¨lla med raketforskarn om vad han såger,men ska iof till ganska högt tryck från pumpen för att det ska blästra,men som sagt,med tidens gång är det inte alls otroligt.
#16 - 27 februari 2008 20:02
då så !
då är alla hemma :) !!
lycka till

P.s
Knappast hade sanden med det att göra ! Inget att spekulera ens om !
D.s
#17 - 27 februari 2008 20:05
Freakmange skrev:
måste faktiskt h¨lla med raketforskarn om vad han såger,men ska iof till ganska högt tryck från pumpen för att det ska blästra,men som sagt,med tidens gång är det inte alls otroligt.

Men allvar !
Har Ni tänkt på en sak ! Att om pumpen flåsar ner vatten stråle ner i sanden så flyttas sanden åt sidan och virvlar inte runt i samma punkt !
Snälla lite logik ,
det är omöjligt om inte den var EXTREMT LITET kar där sand enbart rör runt allt mot silikon !
#18 - 27 februari 2008 20:08
Men allvar !

Har Ni tänkt på en sak ! Att om pumpen flåsar ner vatten stråle ner i sanden så flyttas sanden åt sidan och virvlar inte runt i samma punkt !

Snälla lite logik ,

det är omöjligt om inte den var EXTREMT LITET kar där sand enbart rör runt allt mot silikon !

Du verkar känna till något om fluiddynamik som jag inte känner till så jag litar på din analys.
#19 - 27 februari 2008 20:18
Freakmange skrev:

om du jobbar med blästring , SÅ, om du skall maskera nogot som du inte vill ha blästret, så drar man en gummi,läs silicon , tejp på dett som du inte vill ha blästret, så myt busted
mvh janne
#20 - 27 februari 2008 20:32
Vid blästring så används ett lufttryck på ca 2-8 bar i de flesta maskiner inom verkstäder idag, de används för att "slå" bort rost, färg beläggningar i allmänt från arbetstycken, gamla vinter fälgar, stekpannor, what ever.
Den finaste blästern som jag sett sprutade faktiskt snäckskalskross med ett arbetstryck på 0,8 bar och användes till att frosta ytan på guldringar och smycken, för att få en yta av 2 kvadratmillimeter frostad på en 18 karats guldring så sa smeden att det tog nästan 3 minuter, munstycket han använde hade 2,5 millimeter mynning och avståndet från guldringen var 4-6 millimeter. 0,8 bar kan jämföras med det luftflöde som du får om du blåser upp en ballong och släpper ut luften i handflatan. Att din stråle från din cirkulationspump i akvariet skulle riva bort fogen mellan glasen på ett avstånd på nästan 25-35 centimeter efter bara 4-5 dagar med ett tryck som kan jämföras med en urinstråle i badkaret skulle jag knappast tro.
Personligen så har jag blästrat, skurit, fasat, färgat, limmat, etsat och slagit sönder en del glasrutor i mina dagar och har fullt förtroende för dess hållbarhet vad gäller vatten, tryck, och akvaristiska påfrestningar. Blästersand som rådasand som vilken annan sand som helst kan inte påverka fogerna i akvariet såvida inte du eller någon annan varelse med bra kraft bakom sig kommer angripa fogen med riktat våld.

Annons