Biltemas blästersand ; innan användning ?

#1 - 25 september 2005 10:50
Jag har köpt biltemas blästersand och undrar om man måste göra någonting innan man lägger i den i akvariumet.. ? [:-128]
#2 - 25 september 2005 11:00
rengöra den är bra med all sand.
#3 - 25 september 2005 12:04
Men Biltemas blästersand behöver man sällan rengöra första gången. :D
Ytterligare ett argument pro Biltema.
Det är bara enstaka personer som rapporterat grumling.
Själv gick det bra utan rengöring.
#4 - 25 september 2005 12:40
[QUOTE=Tastyfish]rengöra den är bra med all sand.[/QUOTE]

okej.. hur ska jag göra det då ?
#5 - 25 september 2005 12:42
[QUOTE=erikthur]Men Biltemas blästersand behöver man sällan rengöra första gången. :D
Ytterligare ett argument pro Biltema.
Det är bara enstaka personer som rapporterat grumling.
Själv gick det bra utan rengöring.[/QUOTE]

okej..!
#6 - 26 september 2005 06:38
Jag rengjorde inte min sand. I början var det lite grumligt vatten, och på ytan var det en massa bös. Men efter bara några minuter så hade böset sjunkit och vattnet blivit klart :)
#7 - 26 september 2005 13:44
[QUOTE=y0da]Jag rengjorde inte min sand. I början var det lite grumligt vatten, och på ytan var det en massa bös. Men efter bara några minuter så hade böset sjunkit och vattnet blivit klart :)[/QUOTE]

okej.. vad bra! :) men om jag vill rengöra den, hur gör jag då ?
#8 - 26 september 2005 14:23
Jag hade sanden i en hink, satte ner duschmunstycket i botten och satte på vattnet.. drog runt med handen då och då för att få cirkulation. Vips.. klart och rent.
#9 - 26 september 2005 14:50
[QUOTE=BeachMagnus]Jag hade sanden i en hink, satte ner duschmunstycket i botten och satte på vattnet.. drog runt med handen då och då för att få cirkulation. Vips.. klart och rent.[/QUOTE]

hmm.. är inte skitwen kvar då.. i hinken ?
#10 - 26 september 2005 16:26
[QUOTE=Cicci_92][/QUOTE]

hmm.. är inte skitwen kvar då.. i hinken ?[/QUOTE]

inte om man spolar så mkt att det rinner över....då flyter "skiten" med ut..
Jag har aldrig tvättat av bläster, jag har det ändå i alla karen
Den lilla "dimman" som blir försvinner snabbt, antingen ner till botten eller in i filtret

//Peter
#11 - 26 september 2005 19:06
[QUOTE=Redbullen][QUOTE=Cicci_92][/QUOTE]

hmm.. är inte skitwen kvar då.. i hinken ?[/QUOTE]

inte om man spolar så mkt att det rinner över....då flyter "skiten" med ut..
Jag har aldrig tvättat av bläster, jag har det ändå i alla karen
Den lilla "dimman" som blir försvinner snabbt, antingen ner till botten eller in i filtret

//Peter[/QUOTE]

aha..!
#12 - 27 september 2005 05:17
Om akvariet du skall sätta ned sanden i är tomt eller kommer att tömmas helt så kan du göra som mig och rengöra den i själva akvariet.

Jag provade först rengöra sanden i en hink, men resultatet blev att dels var det väldigt jobbigt så sanden klibbar ihop och blir ganska hård vilket gör det jobbigt att röra om, men framförallt så klibbar den fast i hinken vilket gör det lite halvbesvärligt att få ut den ur hinken och in i akvariet.

Det jag gjorde istället var att hälla i sanden i det tomma akvariet och sen hälla i några hinkar vatten och sen rörde jag om direkt i akvariet. Mycket lättare eftersom man har större yta att röra om på och dessutom så är sanden redan på plats när man regjort den klart. När man rört om i sanden så tog jag fram vanliga slamsugen och sög upp vattnet igen och upprepade sedan proceduren 3-4 gånger. Det blev lite dimmigt första dygnet men efter 24 timmar var det kristallklart vatten.
Observera dock att detta är bara att rekommendera om akvariet är tomt, har du fiskar/växter i akvariet när du häller ned sanden bör du nog göra på något annat sätt.
#13 - 27 september 2005 06:53
Om akvariet är tomt tycker jag att du ska fylla upp det till hälften ungefär, och sedan hälla ner sanden. På detta sätt undviker du att det bildas luftfickor i sanden, och all skit kommer virvla runt i karet. Sedan är det bara att byta vatten tills vattnet är klart.
#14 - 28 september 2005 14:30
[QUOTE=erland]Om akvariet du skall sätta ned sanden i är tomt eller kommer att tömmas helt så kan du göra som mig och rengöra den i själva akvariet.

Jag provade först rengöra sanden i en hink, men resultatet blev att dels var det väldigt jobbigt så sanden klibbar ihop och blir ganska hård vilket gör det jobbigt att röra om, men framförallt så klibbar den fast i hinken vilket gör det lite halvbesvärligt att få ut den ur hinken och in i akvariet.

Det jag gjorde istället var att hälla i sanden i det tomma akvariet och sen hälla i några hinkar vatten och sen rörde jag om direkt i akvariet. Mycket lättare eftersom man har större yta att röra om på och dessutom så är sanden redan på plats när man regjort den klart. När man rört om i sanden så tog jag fram vanliga slamsugen och sög upp vattnet igen och upprepade sedan proceduren 3-4 gånger. Det blev lite dimmigt första dygnet men efter 24 timmar var det kristallklart vatten.
Observera dock att detta är bara att rekommendera om akvariet är tomt, har du fiskar/växter i akvariet när du häller ned sanden bör du nog göra på något annat sätt.[/QUOTE]

det var väldigt smart :) har ju ett nytt akvarium så det går ju..
#15 - 28 september 2005 14:32
[QUOTE=heljis]Om akvariet är tomt tycker jag att du ska fylla upp det till hälften ungefär, och sedan hälla ner sanden. På detta sätt undviker du att det bildas luftfickor i sanden, och all skit kommer virvla runt i karet. Sedan är det bara att byta vatten tills vattnet är klart.[/QUOTE]

okej.. det va också smart :)
#16 - 28 september 2005 20:04
man behöver inte göra någonting åt sanden... håller på att starta ett litet tanganyikakar just för tillfället... fyllde på biltemas blästersand för en timme sedan.... nu är vattnet nästintill klart..... i mitt förra kar tog det några timmar......
#17 - 29 september 2005 12:13
[QUOTE=hultanhasek]man behöver inte göra någonting åt sanden... håller på att starta ett litet tanganyikakar just för tillfället... fyllde på biltemas blästersand för en timme sedan.... nu är vattnet nästintill klart..... i mitt förra kar tog det några timmar......[/QUOTE]

okej! :)
#18 - 5 oktober 2005 13:58
Jag brukar ta lite i taget och skölja i ett durkslag, går utmärkt om sanden inte e för fin :)
#19 - 6 oktober 2005 17:34
Vilken grovlek kör ni med på sanden?
#20 - 7 oktober 2005 18:56
Jag har finaste i mitt kar, 0,1-0,7, med slutresultatet i handen, hade jag antagligen kört på den grövre, om jag ska ha en modell ändast, eftersom jag "snart" ska ha ut all sanden ur karet, kommer jag hiva i nästan en säck 0,2-1mm's sand, och fylla upp med den fina (har ungefär 2 säckar i nu) sen hoppas jag att det blir lite mindre "snöstorm" när jag släpper på 2,5 kubik/h pumpkapacitet.. just nu ser det lite trist ut ;- )

B!

Annons