biltemas blästersand - igen

#1 - 9 december 2004 20:18
hej!
på lördag ska jag inhandla biltemas blästersand, den större storlken til mitt 100l kar. Jag undrar ifall nån har den i sitt kar och kanske t.o.m en bild på sanden? Blir den större kornstorlken för stor kanske?

tacksam för svar

Lena Maria
#2 - 9 december 2004 20:21
Den större storleken är inte stor alls... 0,2-1,0 mm...
finfint med andra ord.
#3 - 9 december 2004 20:22
Det kommer gå åt mindre än en påse till ditt kar... Och som sagt så är stora storleken perfekt..

Så här är färgen:
http://www.robsun.com/aquarium/photos/110-liter-041125-highres.jpg
#4 - 9 december 2004 20:43
Vi har den mindre grova sanden i vårat akvarie, hemskt nöjd med den.
Kolla bilderna på zoonen i signaturen.
#5 - 9 december 2004 20:46
Eller så kan du kolla in bilderna i vårt 450-liters akvarium:
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=193316&gid=290449
Mvh // Maria

PS! Stora storleken är jättepyttig den med precis som erikthur säger. Vi är supernöjda med blästersanden! Dessutom så är sanden "ren" (skall ju blästra!) så den behöver inte sköljas. DS!
#6 - 9 december 2004 20:58
hej. tack för svaren! sanden var oväntat fin.. trodde den skulle vara rätt mörk och trist. då kommer mitt inköp att bli perfekt. tack.
#7 - 9 december 2004 20:59
en liten notis bara; jag ringde zooaffären och frågade vad de skulle ha för en mängd sand passande mitt akvarium (ca 10l?!) - nämligen 200+ kr. dyyyyyrt! dessutom låter 10l väldigt lite..
#8 - 9 december 2004 21:09
Jepp att köpa sand i xoobutiker blir väldigt dyrt. Därför är biltemas blästersand, ett billigt och snyggt alternativ
http://www.zoonen.com/res/user/190553/galleri/299274/blandatbra!_orig_SE.jpg

mvh PsyM
#9 - 10 december 2004 06:24
Jag köpte rådasand 0.8-1.2 på zoobutik och den kostade 98kr/25kg (ca 18l) och det tycker inte är så dyrt.
#10 - 10 december 2004 06:39
Ursprungligen skickat av MrFisk

Jag köpte rådasand 0.8-1.2 på zoobutik och den kostade 98kr/25kg (ca 18l) och det tycker inte är så dyrt.

40% Billigare i bygghandeln! Procentmässigt rätt mycket!
#11 - 10 december 2004 07:16
Jag kollade runt innan jag köpt och kunde inte hitta billigare.

40% Billigare i bygghandeln! Procentmässigt rätt mycket!

Var i bygghandeln? Kan du nämna nåt specifik byggvaruhus?
Funderar nämnligen på att byta sand i mitt andra kar med.
Lucas_no1
#12 - 10 december 2004 09:00
Den är lätt att hålla ren.
Man ser direkt smutsen på botten den samlas i små drivor.

"Skit" bra :-)
#13 - 10 december 2004 09:04
Kan tala om att sandtaget tar 220kr + moms/kubik.....Zoonasaren är svindyr.Om man tar med sig lite fika bröd så kan man säkert få dom kilona som man behöver.Så gjorde jag
Fredrik
#14 - 10 december 2004 18:26
hm.. i helgen ska jag få en förtidig julklapp, nämligen ett nytt möbelakvarium på 375L. dock tar nästan pengarna slut (hehe) efter inköp av pump/filter och jag har bara några hundra kvar för tillfället då...
i det jag har nu (170L) har jag engelsk sjösten, men det kommer inte att räcka, och jag har länge funderat på biltemas blästersand.
när jag var på biltema sist med min pappa fanns det svart blästersand också. blir det snyggt med den i akvarium?
dessutom undrar jag hur mkt jag behöver till 375an, det är 150x50x60 med välvd ruta.

Sorry att jag snodde din tråd lite, men det kändes lite onödigt att starta ännu en om blästersanden ;) Hehe... Hoppas du ursäktar =)
#15 - 10 december 2004 18:32
Ursprungligen skickat av maanda

hm.. i helgen ska jag få en förtidig julklapp, nämligen ett nytt möbelakvarium på 375L. dock tar nästan pengarna slut (hehe) efter inköp av pump/filter och jag har bara några hundra kvar för tillfället då...

i det jag har nu (170L) har jag engelsk sjösten, men det kommer inte att räcka, och jag har länge funderat på biltemas blästersand.

när jag var på biltema sist med min pappa fanns det svart blästersand också. blir det snyggt med den i akvarium?

dessutom undrar jag hur mkt jag behöver till 375an, det är 150x50x60 med välvd ruta.

Sorry att jag snodde din tråd lite, men det kändes lite onödigt att starta ännu en om blästersanden ;) Hehe... Hoppas du ursäktar =)

Vi har biltema sand i våra akvarium, ett 112l, 240l & ett 54l. Det räckte med två säckar och vi har nått kg kvar också. Så jag tippar på 2 säcker, 3 om du ska ha ett riktigt tjockt lager.

Nån annan som har erfarenhet av akvarier på ~375l?
#16 - 10 december 2004 18:37
imorrn smäller det! imorrn ska blästersand inhandlas. ska bli spännande att göra nytt i akvariet
#17 - 10 december 2004 18:39
Okej. 2 säckar då.. hur mkt kostar säckarna styck? Kollade men har glömt. =O
#18 - 10 december 2004 18:43
Ursprungligen skickat av maanda

Okej. 2 säckar då.. hur mkt kostar säckarna styck? Kollade men har glömt. =O

50kr/st om jag minns rätt.
#19 - 10 december 2004 18:48
en säck lär ju räcka för mig.. fast jag är lite osäker på hur tjockt lager jag ska ha.. några tips någon?

tack för alla svar!

49:- för 25 kg tror jag
#20 - 10 december 2004 18:50
lenis3: jag har läst nånstans att om man inte skulle ha växter kunde man ha 3-6 cm och om man skulle ha växter minst 6 cm. Detta är väl en smaksak egentligen, men rent logiskt är det väl lättare att få växterna att trivas osv om man inte har för tunt lager...

50:-/styck, det var billigt =)
Jippie!
#21 - 10 december 2004 19:49
Det känns som en dröm att plantera växter i biltemas sand jmf vanligt grus...
Jag skulle sjäv rekommendera minst 3-4 cm djup Biltema-sand...
#22 - 10 december 2004 20:31
Min pappa sa nåt om att han hade hört något om man har för finkornig sand så blir det typ för kompakt eller nåt.. Jag vet inte....
Vad är för- och nackdelar med att ha sand respektive grus?

Läste nånstans att biltemas svarta blästersand var olämplig att ha i akvarium för att den kunde innehålla restprodukter av vad det nu var.. som inte va bra, elelr nåt.. *osäker*
#23 - 10 december 2004 20:42
Biltemas blästersand är för det första INTE vass vilka somliga tror...
Restproduktorer tror inte på det...
Enda problemet något ljust bottenmaterial...
Men kan man acceptera detta - paradise
#24 - 10 december 2004 21:01
hmm
anledningen till bytet från grus till sand är dels mina pansarmalar och mina kuhliis som föredrag sand. + att omväxling förnöjer!

Men hur ska jag nu plantera all min javaormbunke...? det lär ju inte funka så bra i sand.. kan tänka mig vasillera i sand men inte ormbunken..

jag tänkte ha rätt mycket "grottor" av svarta (skiffer?)stenar i karet, kan jag liksom lägga "grundstenarna" (vanligen 3) i en triangel direkt på sanden (och därefter lägga de platta sterna över...)eller bör jag ha ett lager sten/grus emellan? Alltså det jag menar är kan de 3 stora stenarna "sjunka" igenom sanden och skada bottenglaset.?
#25 - 10 december 2004 21:02
Hm.. Är det nån skillnad på den svarta blästersanden o den vita blästersanden från biltema? När jag var där så var en säck trasig o då tyckte jag det verkade som att den svarta var grövre.
#26 - 10 december 2004 21:47
Det svarta blästermedlet på biltema är INTE sand, det är aluminiumsilikat som är lika vasst som krossat glas. Köp inte det. Det ska vara blästerSAND, inte blästerMEDEL.

Jag har crinumlök och jättevallisneria som växer utmärkt i blästersanden i mitt största akvarium. Javaormbunke ska inte växa i sanden (eller gruset för den delen), den ska helst rotas fast på stenar eller rötter ovanför bottensubstratet.

Stenar har en tendens att med tiden sjunka ner genom sanden, men inte i en sån fart att de skadar glaset... men har man stora stenar (större än vad sanden är djup) så skulle jag lägga dem på en bit frigolit (eller annat skydd) direkt på bottenglaset.

/Hasse
Lucas_no1
#27 - 10 december 2004 22:06
glöm inte att tvätta sanden noga och häll i den när du har vatten i karet så det inte bildas luftfickor.
Jag har nästan två säckar i mitt 230l.
#28 - 10 december 2004 22:09
Ursprungligen skickat av Lucas_no1

glöm inte att tvätta sanden noga

Jag tvättade inte min sand och vattnet var kristallklart från början. Har dock hört att vissa partier varit dammigare än andra så man kan ju testa att tvätta lite i en hink och se om vattnet blir smutsigt innan man chansar...
#29 - 11 december 2004 10:57
har aldrig haft sand innan. Bara grus. Tvättar man sanden likadant som grus, dvs i genom att köra runt slangen i en hink med sanden i?
#30 - 11 december 2004 12:58
Jag tror att jag ska byta gruset i mitt 112 liters akvarie mot blästersand. Jag tycker att det ser snyggare ut med sand.
Men är det inte svårt att tvätta den? Grus är ju tungt så det stannar ju på botten av hinken men sand brukar ju blanda sig då är det väll ganska svårt?

Kan man ha Windeløv i sand? Jag har några plantor som växer i gruset och de har blivit jättestora och fina.
#31 - 11 december 2004 13:34
Som sagt, jag behövde aldrig tvätta min blästersand, det fanns inget smuts eller damm i den överhuvudtaget. Om man nu skulle behöva det ändå så är det väl samma princip som när man tvättar grus, men man får ta det lite lugnare när man häller av vattnet så inte sanden följer med.
#32 - 11 december 2004 14:44
Jag tvättade sanden (råda sand) till mitt 375 kar i en skottkärra, bara att fylla med sand och vatten och sen hälla av det grumliga vattnet typ 20 ggr tills det är någorlunda klart vatten. Jag har ganska mycket sand, två säckar finkornig sand och en säck grus, gruset i ena hörnan och avdelat med en lång rot. Blev rätt bra faktiskt.

Jag resonerade som så att det är bättre med för mycket sand/grus än för lite... Blev mycket lättare att plantera växter iaf! :) Sen har jag gjort en stor kulle i sanden tvärs över kortsidan vilket ger en väldigt vacker effekt framifrån.

Så har jag gjort. Hade jag dessutom vetat att man kunde använda biltema sand hade jag inte tvekat en sekund, är ju granne med Tema...
Lycka till!

Annons